6.2.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
17 серпня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/674/17
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Кисельова Є.О. розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області до відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Білокуракинська районна рада Луганської області, Тимошанська загальноосвітня школа I-II ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
10 травня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області до відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Білокуракинська районна рада Луганської області, Тимошанська загальноосвітня школа I-II ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив наступне.
Білокуракинським відділом Старобільської місцевої прокуратури Луганської області вивчено інформації відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області від 30.03.2017 №272, відділу Держгеокадастру у Білокуракинському районі Луганській області від 25.04.2017 №8-28-99.1-536/15-17, в результаті якої встановлено, що на земельну ділянку під Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області, юридична адреса: 92215, Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11, відсутні правовстановлюючі документи.
З інформації, наданої відділом Держгеокадастру у Білокуракинському районі Луганській області, вбачається, що земельна ділянка Тимошанською ЗОШ знаходиться в межах населеного пункту села Тимошине Білокуракинського району Луганської області, кадастровий номер земельної ділянки не визначався, правовстановлюючі документи відсутні, категорія земель буде визначена при реєстрації земельної ділянки.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов'язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Тимошанської загальноосвітньої шкои І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області.
Відповідно до рішення Білокуракинської районної ради від 11.11.2003 №12/5 Тимошанську загальноосвітню школу І-ІІ ступенів прийнято в спільну власність територіальних громад району.
Відповідно до Положення про відділ освіти Білокуракинської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням від 31.10.2013 № 248 голови районної державної адміністрації, зареєстрованого 07.11.2013 у державному реєсрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, відділ освіти Білокуракинської райдержадміністрації є структурним підрозділом районної державної адміністрації, який утворюється головою райдержадміністрації та підпорядковується голові райдержадміністрації, а також підзвітний і підконтрольний департаменту осівити і науки Луганської обласної державної адміністрації, а також є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням, влавсні бланки.
Відповідно до п. 6 вказаного Положення основним завданням відділу освіти районної державної адміністрації є, у тому числі, здійснення контролю за дотриманням законодавства з питань освіти, державного стандарту загальної сереньої освіти всіма загальноосвітніми навчальними закладами, розташованими на території району і належать до сфери управління районної державної адміністрації та координація діяльності цих навчальних закладів, а також організація роботи з їх матеріально-технічного забезпечення.
Проте, відділом освіти Білокуракинської райдержадміністрації заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку саме під зазначеним навчально - виховним комплексом не вживались, запити до оБілокуракинської районної ради щодо вирішення вказаного питання не направлялись.
Отже, саме бездіяльність відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, яка виразилась у невиконанні вимог Земельного кодексу України, розпорядження КМУ, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
На підставі вищевикладеного позивач просить суд визнати незаконною бездіяльність відділу освіти Білокуракинської РДА Луганської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11; зобов'язати відділ освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11.
Прокурор підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представники відповідача та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, належним чином повідомлені про дату, час та місце проведення судового засідання не прибули до суду.
Представник відповідача через канцелярію суду надав клопотання про розгляд справи без його участі та визнання позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Оскільки відсутні потреби заслухати свідка чи експерта, відповідно до ст. 128 КАС України суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 69-72 КАС України, суд прийшов до такого.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина 1 статті 92 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом "а" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Судом встановлено, що відповідач - відділ освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області зареєстрований як юридична особа. Відповідно до пункту 2, 20 Положення про відділ освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 31.10.2013 №243, відділ підпорядковується райдержадміністрації та Департаменту освіти і науки Луганської облдержадміністрації, а також має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власні бланки (а.с.32-38).
Згідно з вищезазначеним Положенням відділ відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює управління навчальними закладами, що знаходяться в межах району і належать до сфери управління райдержадміністрації, та координації діяльності цих навчальних закладів також здійснює керівництво роботою навчальних закладів, що належать до сфери управління органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
Тимошанська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області зареєстрована в якості юридичної особи, відповідно до пункту 1.3 Статуту має самостійний баланс, рахунок в установі Державного казначейства України, печатку, штамп, ідентифікаційний код 02142000 (а.с.14-31).
Згідно з пунктами 5.1, 5.3 Статуту матеріально - технічна база навчально закладу складає основні фонди (приміщення, обладнання, тощо), а також інші цінності, вартість яких відображається у самостійному балансі навчального закладу. Навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм за їх охорону.
Відповідно до рішення №14/2 четвертого скликання чотирнадцятої сесії Білокуракинської районної ради від 10.11.2003
та на підставі договору від 30.12.2013 № 6 за Тимошанською загальноосвітньою середньою школою І-ІІ ступенів закріплено майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ Білокуракинського району на праві оперативного управління - будівлю школи, яка розташована за адресою: 92215, Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11.
Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина 2 статті 116 Земельного кодексу України).
Частиною 1 статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Відповідно до частини 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до частини 2 цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 1 статті 50 Закону України "Про землеустрій" встановлено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Відповідно до частини 3 вказаної статті, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають, у тому числі, довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями.
Згідно з частинами 3 та 6 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Судом також встановлено, що відповідно до листа відділу Держгеокадастру у Станично-Луганському районі Луганської області від 30.05.2017 №10-12-0.10-2079/2-17 Герасимівським НВК Станично-Луганського району Луганської області правовстановлюючі документи на землю не виготовлялись, кадастровий номер не визначався (а.с. 27-28).
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття 126 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно з частиною 3 статті 3 Закону №1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Білокуракинським відділом Старобільської місцевої прокуратури Луганської області перевірено стан належного оформлення земельної ділянки під Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області, направлено відповідні запити до відділу освіти Білокуракинської районної ради Луганської області.
Згідно листа відділу освіти Білокуракинської районної ради Луганської області від 27.04.2017 встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області не оформлені (а.с.44).
Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов'язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов'язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області було прямо передбачено розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.
Відповідачем не надано доказів вжиття ним заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому позовні вимоги про визнання незаконною бездіяльності відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11 підлягають задоволенню.
Також, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовних вимог щодо зобов'язання відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11, оскільки права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", і відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Крім того відповідач визнав позовні вимоги у повному обсязі, про що надав відповідну заяву.
В силу ст. 136 Кодексу адміністративного судочинства України позивач може відмовитися від адміністративного позову, а відповідач - визнати адміністративний позов протягом всього часу судового розгляду, зробивши усну заяву. Якщо відмову від адміністративного позову чи визнання адміністративного позову викладено в адресованій суду письмовій заяві, ця заява приєднується до справи. Судове рішення у зв'язку з відмовою від адміністративного позову, визнанням адміністративного позову чи примиренням сторін ухвалюється за правилами, встановленими статтями 112, 113 цього Кодексу.
Згідно ст. 112 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.
Підстав для неприйняття визнання адміністративного позову судом не встановлено.
Питання по судовому збору не вирішується оскільки, відповідно до частини 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 9, 10, 11, 17, 18, 23, 69-72, 87, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов керівника Старобільської місцевої прокуратури Луганської області до відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Білокуракинська районна рада Луганської області, Тимошанська загальноосвітня школа I-II ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, - задовольнити повністю.
Визнати незаконною бездіяльність відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11.
Зобов'язати відділ освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлею будівлею Тимошанською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Білокуракинської районної ради Луганської області в межах населеного пункту Луганська область, Білокуракинський район, с. Тимошине, вул. Шкільна,11.
Стягнути з відділу освіти Білокуракинської районної державної адміністрації Луганської області витрати на сплату судового збору у сумі 3200,00 грн. (трьох тисяч двохсот гривень 00 копійок) на користь прокуратури Луганської області, розрахунковий рахунок № 35211068000839; банк ДКСУ м. Київ, МФО 820172, ЄДРПОУ 02909921, код класифікації видатків бюджету -2800.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження
Суддя Є.О. Кисельова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2017 |
Оприлюднено | 17.08.2017 |
Номер документу | 68324125 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Є.О. Кисельова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні