Справа № 635/2941/17
Провадження № 2-а/635/92/2017
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 серпня 2017 року
Харківський районний суд Харківської області у складі:
головуючого судді - Токарєвої Н.М.,
при секретарі - Браварець К.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Покотилівка Харківського району Харківської області адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства Харківелектро до Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, в якому просив: визнати протиправним та скасування рішення Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області від 03 лютого 2017 року Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області та стягнути з Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області на користь Приватного акціонерного товариства Харківелектро судовий збір у розмірі 1600,00грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що Приватне акціонерне товариства Харківелектро є власником об'єктів нерухомого майна, розташованих за адресою: Харківська область, Харківський район, смт. Васищеве, вул. Промислова, б. 11, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 08.04.2008р., виданого на підставі рішення Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області.
03 лютого 2017 року Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області, на XIV сесії VII скликання прийняла рішення Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області відповідно до ст. 266 розділу XIІ Податкового кодексу Україна, на підставі ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування , Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області, вирішила встановити з 01 січня 2017 року ставки податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки для об'єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб у розмірі 0.5% відсотку розміру мінімальної заробітної плати , встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування.
Позивач вважає, що вказане рішення підлягає скасуванню, оскільки прийняте з порушенням відповідачем вимого законодавства, щодо встановлення та справляння податків і зборів, що справляються в Україні.
Представник Приватного акціонерного товариства Харківелектро в судове засідання не з'явився, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить їх задовольнити (а.с.30).
Представник Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області в судове засідання не з'явився, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутності, у відповідності до письмових заперечень, згідно яких адміністративний позов ПАТ Харківелектро про визнання протиправним та скасування рішення від 27.04.2017р. рада не визнає, так як вважає його необґрунтованим, безпідставним та таким, що не підлягає задоволенню. Так, рішенням XIV сесії VII скликання Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області від 03.02.2017р. встановлено з 01.01.2017р. ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території селищної ради.
Вказане рішення, як зазначає в письмових запереченнях представник відповідача, було прийнято на підставі та у порядку передбаченому чинним законодавство України.
Зокрема, статтею 8 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно - правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції є нормами прямої дії.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Крім цього, пунктом 24 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Відповідно до п.п. 8.1, 8.3 ст. 8 Податкового кодексу України в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Згідно із п. 10.3. ст. 10 Податкового кодексу України місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.
Підпунктом 266.5.1 пункту 266.5 статті 266 Податкового кодексу України унормовано, що ставки податку для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Таким чином, встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, належить до виключних повноважень органів місцевого самоврядування.
Однак, виходячи зі змісту поданої ПАТ Харківелектро позовної заяви вбачається, що Позивач не згоден з прийнятим Верховною Радою України законам на виконання, якого Васищівською селищною радою було прийнято оспорюване рішення про встановлення місцевого податку на 2017 рік.
Так, Верховною Радою України 20.12.2016 було прийнято Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році № 1791-VIII, який набрав чинності 01.01.2017р. (далі - Закон № 1791).
Вищевказаним Законом № 1791 було змінено ставки та порядок розрахунку окремих податків та зборів, які необхідні для забезпечення збалансованості бюджету України у 2017 році за умови збільшення розміру мінімальної заробітної плати практично в 2 рази.
Крім цього, у зв'язку з важливістю практичного застосування вимог Закону № 1791 у 2017 році для наповнення бюджетів та досягнення їх збалансованості Верховна Рада України в п. 4 Перехідних положень зазначеного закону встановила, що в 2017 році до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги підпункту 4.1.9 пункту 4.1 та пункту 4.5 статті 4, підпункту 12.3.4 пункту 12.3, підпункту 12.4.3 пункту 12.4 та пункту 12.5 статті 12 Податкового кодексу України та Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності .
Відповідно до підпункту 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період).
Пунктом 4.1.9 пункту 4.1 Податкового кодексу України встановлено, що податкове законодавство України ґрунтується на принципі стабільності - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Тобто, в умовах підвищення мінімальної заробітної плати та для забезпечення збалансованості бюджету України у 2017 році Верховна Рада України в Законі №1791 встановила, що до прийнятих рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів, які прийняті на виконання цього Закону, не застосовуються вимоги щодо офіційного оприлюднення рішення про встановлення місцевих податків та зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування зазначених податків і зборів.
Враховуючи, що Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році від 20.12.2016 № 1791-VIII, який набрав чинності 01.01.2017р., були внесені зміни до Податкового кодексу України щодо розміру та розрахунків окремих податків та зборів, Васищівською селищною радою на його виконання прийнято рішення від 03.02.2017р. Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді .
При цьому, вищевказані положення Закону № 1791 є чинними та у встановленому законом порядку неконституційними не визнано.
Крім того, з наведених у позовній заяві доводів щодо Закону № 1791, який на думку Позивача не узгоджується з нормами Податкового кодексу України, погодитися не можна.
Згідно із п. 7.3 ст. 7 Податкового кодексу України будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.
Водночас, Закон № 1791 містить систему норм, якими вносяться зміни до Податкового кодексу України, що спрямовані на забезпечення стабільності податкового законодавства України.
В зв'язку з чим, Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області у задоволенні позову ПАТ Харківелектро до Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області про визнання протиправним та скасування рішення просить відмовити повністю(а.с.31-32, 67).
Суд, розглянув адміністративну справу в межах заявлених вимог, перевірив матеріали справи, дослідивши докази у їх сукупності, вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Судом встановлено, що Приватне акціонерне товариства Харківелектро є власником об'єктів нерухомого майна, розташованих за адресою: Харківська область, Харківський район, смт. Васищеве, вул. Промислова, б. 11, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 08.04.2008р., виданого на підставі рішення Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області та витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно, зареєстровано за позивачем в КП Харківське районне бюро технічної інвентаризації 29.04.2008р. за реєстраційним № 2369233 (а.с.6, 7).
03 лютого 2017 року Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області, на XIV сесії VII скликання прийняла рішення Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області відповідно до ст. 266 розділу XIІ Податкового кодексу Україна, на підставі ст. 26 ЗУ Про місцеве самоврядування , Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області, вирішила встановити з 01 січня 2017 року ставки податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки для об'єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб у розмірі 0.5% відсотку розміру мінімальної заробітної плати , встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування (а.с.8).
Відповідно до ст. 1 Податкового кодексу України - цей кодекс регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до ст. 8 зазначеного Кодексу - в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори.
Згідно з п.8.3 ст. 8 Податкового кодексу України, до місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов'язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.
Пунктом 10.3 ст. 10 зазначеного Кодексу, зазначається, що місцеві ради в межах повноважень, визначених цим Кодексом, вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) та встановлення збору за місця для паркування транспортних засобів, туристичного збору.
Відповідно до наявних матеріалів по справі, вбачається, що з 2015 року ставка податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки для об'єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб у розмірі 0.5% відсотку розміру мінімальної заробітної плати , встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування - не збільшився, а залишається незмінним протягом трьох років.
Позивач вважає, що рішення 03 лютого 2017 року Васищівською селищною радою Харківського району Харківської області Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області , прийняте з порушенням норм діючого законодавства.
Відповідно до п. 12.3.4 ст. 12 Податкового кодексу України рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
З аналізу зазначеного випливає, що для введення в дію рішення Васищівської селищної ради Харківського району Харківської Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області на 2017 рік, таке рішення повинно бути прийняте до 15 липня 2016 року відповідно до вимог Податкового кодексу України.
Частиною 1 ст. 69 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. № 280/97, передбачено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 26 Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р., виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України.
Згідно до п.п. 266.5.1 п.266.5 ст. 266 Податкового кодексу України, ставки податку для об'єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об'єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об'єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Відповідно до ст. 5 Податкового кодексу України визначено порядок співвідношення податкового законодавства з іншими законодавчими актами, а саме, що для регулювання відносин у сфері справляння податків та зборів, застосовуються поняття, правила та положення, установленіПодатковим кодексом України.
Статтею 3 Бюджетного кодексу зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.
Відповідно до ч. 3 ст. 27 Бюджетного кодексу - Закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються: не пізніше 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку планового бюджетного періоду; після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
Таким чином, правила щодо прийняття місцевими радами рішень щодо зміни розмірів податків, які справляються до бюджетів та формують їх доходну частину, що визначені податковим та бюджетним законодавством, є однаковим.
З цих правил податкового та бюджетного законодавства вбачається, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.
Вочевидь, такі правила щодо правового регулювання порядку встановлення та зміни до будь-яких елементів податків запроваджені законодавцем для забезпечення реалізації принципу стабільності , закріпленого у ст. 4 Податкового Кодексу України, що має на меті становлення незмінних умов оподаткування, елементів податків протягом певного часу.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, при прийнятті рішення Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області , Васищівська селищна рада Харківського району Харківської області повинна була брати до уваги положення діючого законодавства.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Тому, суд задовольняє позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Харківелектро , оскільки рішення Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області від 03 лютого 2017 року, прийняте Васищівською селищною радою Харківського району Харківської області, з порушенням норм діючого законодавства.
Судові витрати по справі підлягають розподілу відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 1, 5, 8, 10, 12, 266 Податкового кодексу України, ст. 19 Конституції України, ст.ст. 26, 69 ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні , ст. ст. 3, 27 Бюджетного кодексу України, ст. ст. 6, 8, 9, 11, 69, 71, 86, 94, 158, 160, 162, 163 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Задовольнити позовні вимоги Приватного акціонерного товариства Харківелектро .
Визнати протиправним та скасувати рішення Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області від 03 лютого 2017 року Про встановлення ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по Васищівській селищній раді Харківського району Харківської області .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Васищівської селищної ради Харківського району Харківської області, розташованої за юридичною адресою: Харківська область, Харківський район, смт Васищеве, вул. Орєшкова, 49, код ЄДРПОУ: 04396584, на користь Приватного акціонерного товариства Харківелектро , розташованого за адресою: Харківська область, Харківський район, смт. Васищеве, вул. Промислова, 11, код ЄДРПОУ 05404707, судовий збір у розмірі 1600,00грн. (одна тисяча шістсот гривень нуль копійок).
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Харківського апеляційного суду протягом десяти днів з дня його оголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення постанови, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цієї постанови
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя Н.М. Токарєва
Суд | Харківський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2017 |
Оприлюднено | 21.08.2017 |
Номер документу | 68393877 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський районний суд Харківської області
Токарєва Н. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні