Ухвала
від 11.08.2017 по справі 755/8588/17
ДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 755/8588/17

1-кс/755/4426/17

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А І Н И

м. Київ "11" серпня 2017 р.

Слідчий суддя Дніпровського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , з участю слідчого в особливо важливих справах третього слідчого відділу прокуратури м. Києва ОСОБА_3 , розглянувши клопотання у кримінальному провадженні внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42017100000000637 від 26.05.2017 року про отримання дозволу суду на проведення перевірки ДП «Лиман»,-

в с т а н о в и в:

До Дніпровського районного суду м. Києва надійшло вище зазначене клопотання слідчого, про проведення перевірки ДП «Лиман».

В судовому засіданні слідчий заявлене клопотання підтримав, просив задовольнити та надати дозвіл на проведення перевірки, посилаючись на те, що 27.11.93 між Міністерством промисловості України та австрійською Фірмою «Трансінвест» укладено Інвестиційний договір, яким було передбачено утворення підприємства з іноземною інвестицією на базі Комплексу «Лиман», який належить Міністерству промисловості України. Даним договором встановлювався такий розподіл часток учасників: 49% отримувала держава Україна в особі Міністерства промисловості України, 41% - австрійська Фірма «Трансінвест» ГМбХ та 10% - інвестори.

Вказане товариство 09.04.1994р. було зареєстровано виконавчим комітетом Южненської міської ради народних депутатів.

Предметом діяльності новоствореного товариства виступало: транспортно-експедиційне обслуговування зовнішньоторговельних та транзитних вантажів, що здійснюється за дорученням відправника вантажів та одержувачів вантажів; фрахтування національних та іноземних суден, забезпечення їх подання до порту для своєчасного відправлення вантажів; організація експертиз вантажу в портах та залізничних станціях, будівництво та експлуатація глибоководних причалі, що призначені для перевалки металевої продукції, хімічних та генеральних вантажів; будівництво та експлуатація виробничих та складських приміщень, що призначені для консигнаційного зберігання та експедування спеціальних та генеральних вантажів; організація виробництв по доопрацюванню товарів для експорту; організація виробництв, що замінюють імпортні вироби тощо.

Частки засновників підприємства формувалися наступним чином:

-Фондом державного майна України внесено до статутного капіталу підприємства майно ДП «Лиман», яке було

оцінено в 15 200 000 дол. США;

-Іноземний інвестор-австрійська фірма «АІС» вносить грошовий внесок у розмірі 15 200 000 дол. США.

-Підприємство «Альпекс» та Концерн «Приморський» вносять свою частку у вигляді ноу-хау, розробленні бізнес

плану та статутних документів, їх внесок оцінюється у розмірі - 310 тис. дол. США кожному.

Таким чином, статутний капітал новоствореного підприємства склав 31020000, 00 млн. дол. США, де державі Україна в особі Фонду державного майна України належало 49%.

При цьому, Фондом державного майна України було внесено до статутного фонду новоствореного підприємства наступне майно:

1. Незавершене будівництво 2-ої черги технологічного комплексу, у тому числі:

- конструкції, складські приміщення, будівельно-монтажні роботи;

Право користування на 12 років:

1. Спорудами та обладнаннями 1 черги технологічного комплексу, у тому числі майновий комплекс залізничної станції «Хімічна»;

2. Незавершеним причалом № 16;

3. Незавершеною залізничною станцією «Южна».

Слід зазначити, що майно, яке належало Державному підприємству «Лиман» та, яке стало внеском держави до статутного фонду спільного Українсько-австрійського підприємства було оцінено лише у 15,2 млн. дол. США; оцінку майна здійснювало Приватне підприємство «Бюро Маркуса», яке зареєстроване у м. Києві.

Разом з тим, реальна вартість вказаного майна була значно більша та складала більше 109 млн. дол. США, як наслідок, вартість майна, як внесок до спільного підприємства була занижена в 10 разів.

Даний факт підтверджується наступним.

Так, відповідно до інформації зі ЗМІ, за довідкою що датована 1994 роком та, яка підписана начальником ДП «Лиман» В. Хоменком майно ДП «Лиман» оцінювалося 109,61 млн. дол. США.

Таким чином, внаслідок злочинної змови службових осіб Фонду державного майна України, суб`єкта оціночної діяльності та засновників спільного підприємства, на етапі його створення держава Україна втратила майно на суму більше 94 млн. дол. США.

Крім того, 21.06.1994р. Комінтернівською районною Радою народних депутатів було прийнято рішення від № 317 «Про надання Державному Підприємству «Лиман» у постійне користування 121, 2 га для виробничої діяльності».

Однак, станом на 21.06.1994р. ДП «Лиман» вже не існувало, адже на його основі 09.04.1994р. було зареєстровано спільне Українсько - Австрійське підприємство «Трансінвестсервіс», що підтверджується фактом реєстрації статуту новоствореного спільного підприємства сьомим Одеським державним нотаріатом.

Таким чином, з метою уникнення необхідності отримання вказаної земельної ділянки в оренду з дотриманням діючого на той момент законодавства, та з обов`язком сплачувати орендну плату, фактично було використано ліквідоване державне підприємство, що припинило свою діяльність для отримання таких земельних ділянок в постійне користування.

Протиправне заволодіння у приватну власність спілного українського австрійського підприємства Трансінвестсервіс державним майном значною частиною території морського торговельного порту Южний, відбулося 21 червня 1994 за рішенням Комінтернвської районної ради народних депутатів № 317, підписаними ОСОБА_4 яким, з ігноруванням на той момент чинного законодавства та із перевищенням повноважень передано земельну ділянку.

05.07.1994 року, голова Комінтернівської районної ради видав перетвореному в приватне ДП Лиман Державний акт на право постійного користування землею ОД 13-27, площею 121, 2 га вилученої території морського торговельного порту Южний. Рішення прийняте сесією Комінтернівської районної ради з перевищенням повноважень, грубим порушенням норм чинного законодавства України та із ігноруванням відомих зазначеним відповідальним посадовим особами фактичних даних.

Так, посилання у рішенні на вимогу статті 30 Земельного кодексу України (чинного з 18.02.1990 по 01.01.2002), яке передбачає: «...при переході права власності на будівлю і споруду разом, з цими об`єктами переходить у розмірах, передбачених статтею 67 цього Кодексу, і право власності або право користування земельною ділянкою без зміни її цільового призначення і, якщо інше не передбачено у договорі відчуження будівлі та споруди... та, що: При передачі підприємствами, установами і організаціями будівель та споруд іншим підприємствам, установам і організаціям разом з цими об`єктами до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій знаходяться зазначені будівлі та споруди...», - суперечить на той момент чинному законодавству України через те, що голова Комінтернівської районної ради ОСОБА_4 , районні народні депутати та начальник Комінтернівського райвідділу землеустрою ОСОБА_5 на вилучення території порту не мали згоди її землекористувача - морського торговельного порту Южний та згоди Міністерством транспорту України і Міністерством оборони України, що передбачено, як спеціальним законодавством - Кодексом торговельного мореплавства СРСР у його статтях 8, 67 та 68, так і статтею 31 цього ж чинного на той час Земельного кодексу України, зокрема: «Вилучення земельних ділянок з метою передачі їх у користування підприємствам установам і організаціям провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішення Верховної Ради України, місцевих Рад народних депутатів. Вилучення земель на території області за межами населених пунктів провадиться за рішенням обласної Ради народних депутатів у разі їх надання: для будівництва промислових підприємств, інших несільськогосподарських потреб.

При прийнятті рішення не було враховано, що розпорядження територією морського порту регулюються нормами спеціального Закону України - Кодексом торговельного мореплавства СРСР (чинним до 23 травня 1995 року), який у статтях 8, 67 і 68 передбачав: «Отвод земельных и водных участков и строительство в зоне действия средств навигационной обстановки морских путей должны быть согласованы с Министерством обороны СССР и Министерством морского Флота СССР, а в случаях, предусмотренных статьей 64 настоящего Кодекса (пункт 9), - с соответствующим морским портом отвод земельных и водных участков для морского порта, а также изъятие этих участков производятся в порядке, установленном законодательством Союза ССР и союзных республик. Допускается предоставление портом отдельных участков территории или акватории порта, а также находящихся на территории порта складов, зданий, сооружений и устройств по договорам во временное пользование другим организациям для нужд. связанных с деятельностью морского транспорта, с возмещением этими организациями расходов по содержанию переданных участков по ставкам, установленным Минморфлота СССР»;

24 березня 1994 року рішенням виконкому Южненської районної ради № 100 було здійснено державну реєстрацію спільного українсько-австрійського підприємства «Трансінвестсервіс», створеного на базі майна реорганізованого (перетвореного) державного підприємства «Лиман», яке за наказом Міністра промисловості України мало бути ліквідоване до 01 червня 1994 року, з місцем знаходження його у місті Южне, і яке територіально до Комінтернівського району Одеської області відношення не мало.

21 червня 1994 року сесія народних депутатів Комінтернівської районної ради (за відсутності кворуму депутатів) не мала жодних підстав розглядати будь-яке звернення ДП «Лиман», тим паче із земельного питання, реорганізованого і перетвореного ще 24 березня 1994 року у приватне підприємство СП «Трансінвестсервіс» (такого звернення в архівних документах Комінтернівської райради, як показала перевірка, і не було) через те, що ДП «Лиман» функціонувало на території міста Южне і на території Комінтернівського району не розташовувалося і не обліковувалося Комінтернівського району не розташовувалося і не обліковувалося.

Рішення суперечить відомим вказаним посадовим особам фактам, які свідчать про відсутність у Комінтернівської районної ради права розпоряджатися не належною їй територією.

Територія морського торговельного порту Южний, що перебувала у державній власності і якою вказаним рішенням з посиланням на ст. 30 Земельного кодексу України розпорядилася Комінтернівська районної ради, не відносилася до території Комінтернівського району, була вилучена з його меж у встановленому порядку ще у 1984-85 роках і підпорядкована розпорядженнями Ради Міністрів Української PCP у 1980-90 роки селищу міського типу Южне Суворівського району міста Одеси, а рішенням Одеської обласної Ради народних депутатів від 12 травня 1993 року № 441-XXI підпорядкована місту обласного значення Южне, Одеської області. Вказана державна власність - значна частина території та акваторії морського торговельного порту Южний, площею 121,2 га. - була надана порту Южний розпорядженням Ради Міністрів Української PCP Хе 100-р від 11.03.1984 року, ділянки площею 75,1 га (54,5 га. - в постійне користування, з яких 6,4 га земель водного фонду для побудови причалів порту № 16 і № 17, розпорядженням Ради Міністрів Української PCP № 251-р від 24.04.1985 року, ділянки площею 82,9 га (77,2 га - в постійне користування, з яких: 3,2 га земель водного фонду для побудови причалу порту № 18 та 14,3 га під причали № 14 і № 15) та розпорядженням Ради Міністрів Української PCP Хе 134-р від 13 квітня 1989 року (2,8 - у постійне, 6,6 - у короткострокове) під будівництво об`єктів залізничної станції Южна, а загалом 167,4 га. (з яких у постійне користування - 134,5 га), у встановленому порядку за згодою землевласників були вилучені із землекористування Комінтернівського району: із земель колгоспу імені Чапаева, радгоспу імені 50-річчя Великого Жовтня, Комінтернівської птахофабрики та водного фонду і передана морському торговельному порту Южний у постійне користування.

Право постійного користування цими земельними ділянками (що набрали статус території порту) морським торговельним портом Южний, було засвідчене, у відповідності до ст. 21 ЗК УРСР, виданими Комінтернівською райрадою додатками до виданого нею ж Державного акту на право користування землею від 08 квітня 1980 року серії Б № 032827, складеними Одеською філією інституту „Укрземпроект та засвідченими головними інженерами-землевпорядниками Комінтернівського району ОСОБА_6 і ОСОБА_7 27 квітня 1984, у травні 1985 та у листопаді 1999 років.

В частині 2 ст. 4 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» було чітко встановлено, що: «Не можуть бути об`єктами оренди: об`єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до ч. 2 ЗУ «Про приватизацію державного майна».

Водночас, Законом України «Про приватизацію державного майна» в редакції (абз. г, ч. 2 ст. 5) передбачав наступне: «Загальнодержавне значення мають: акваторії портів, причали всіх категорій і призначень, причальні портах і гідрографічні споруди, набережні причалів, портові системи інженерної інфраструктури та споруди зв`язку».

Привласнення державного майна, що було внесено до статутного фонду спільного Українсько - австрійського підприємства, підроблення офіційних документів Державного акту на право постійного користування землею, незаконне володіння та користування 121, 2 га державної землі, безпідставне отримання в користування земель водного фонду для будівництва причалів, було вчинено посадовими особами спільного Українсько - австрійського підприємства «Трансінвестсервіс», ТОВ «ТІС», підприємствами групи «ТІС» за цілковитого сприяння та пособництва службових осіб Фонду державного майна України, Міністерства промисловості України, Міністерства інфраструктури України.

З метою встановлення обставин, що підлягають доказуванню у даному кримінальному провадженні, зібрання доказів які б свідчили про порушення вимог земельного законодавства, а також обставин, що мають значення для кримінального провадження, кола осіб, причетних до вказаного кримінального правопорушення, необхідно спеціалістам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру провести позапланову перевірку законності відведення у приватну власність земельних ділянок згідно переліку, таким чином виникла необхідність у проведенні позапланової виїзної перевірки.

Порядок та підстави проведення перевірок врегульовані Законом Украіни «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 No 877-V. Згідно норм даного закону орган державного нагляду (контролю) здійснює контролюючі функції шляхом проведення планових та позапланових заходів.

Згідно п. 2 Постанови КМУ No 442 від 10.09.2014 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчоі влади" ліквідовано Державну інспекцію сільського господарства, поклавши функціі із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів - на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру.

Відповідно до вимог п. 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою КМУ No 15 від 14.01.2015 (далі - Положення) Державна служба України з питань геодезії, картографіі та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчоі влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрноі політики та продовольства і якии реалізує державну політику у сфері топографо геодезичноі і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Поряд з цим, згідно п.п. 25-1 п. 4 Положення Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно - правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Пункотом 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 №408 Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами встановлено, що надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребуються у разі, якщо такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбачених КПК України.

Згідно із Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», заходи державного нагляду (контролю) планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

За таких обставин, слідчий суддя дослідивши, матеріали клопотання, долучені до нього документи та безпосередньо саме кримінальне провадження в оригіналі, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин провадження, керуючись законом, оцінюючи кожний доказ, що наявний у провадженні, з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку вважає, що наявні у провадженні докази, передбачені параграфами 3-5 Глави 4 КПК України (показання, речові докази і документи та інші) вважає за можливе клопотання задовольнити.

Керуючись ст.ст. 1-3, 7-29, 309, 310 КПК України, Закону України Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, слідчий суддя,-

у х в а л и в:

Надати дозвіл на проведення в межах кримінального провадження, відомості про яке внесені до ЄРДР № 42017100000000637 спеціалістам Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Депратаменту контролю за використанням та охоронною земель Держгеокадастру України позапланової перевірки на предмет дотримання вимог земельного законодавства, під час виділення, використання ДП «Лиман» земельної ділянки 121, 2 га. Державний акт на право постійного користування землею Серія ОД 13 27 від 05.07.1994 року.

2. Для проведення позапланової перевірки поставити наступні запитання:

- Чи було можливим та законним виділення Комінтернівською районною радою земельної ділянки у постійне користування підприємству ДП «Лиман» після прийняття рішення про ліквідацію такого підприємства?

- Чи мала повноваження Комінтернівська районна рада здійснювати виділення земельної ділянки ДП «Лиман» без згоди Одеської обласної ради (є наявним рішення Одеської обласної ради від 1993 року про заборону виділення земельної ділянки без її згоди)?

- Чи є законним використання земельної ділянки загальною площею 121 га., що виділена в постійне користування СП ТОВ «Трансінвестсервіс» з цільовим призначенням - перевалка фосфатів, для перевалки зерна, вугілля, рід та перевалки контейнерів?

- Чи було законним виділення земельної ділянки площею 16,8 га. земель водного фонду на прибережній смузі Малого Аджаликського лиману, без отримання згоди КМУ?

- Чи мало право ТОВ «Трансінвестсервіс» у 2004 році проводити зміну цільового призначення земель сільськогосподарського призначення, земель лісового фонду на землі для розташування об`єктів промисловості, за умови наявності мораторію встановленого Земельним кодексом України?

- Чи відповідало вимогам закону збільшення земельної ділянки, що належить ТОВ «Трансінвестсервіс» з 121 га. до 132 га. та відповідну зміну державного акту на право постійного користування?

Ухвала оскарженню не підлягає, однак заперечення проти неї можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.

Слідчий суддя:

СудДніпровський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення11.08.2017
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу68461734
СудочинствоКримінальне

Судовий реєстр по справі —755/8588/17

Ухвала від 06.12.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 11.08.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 25.07.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Сазонова М. Г.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

Ухвала від 08.06.2017

Кримінальне

Дніпровський районний суд міста Києва

Федосєєв С. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні