Постанова
від 28.08.2017 по справі 362/4412/17
ВАСИЛЬКІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 362/4412/17

Провадження № 2-а/362/290/17

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"28" серпня 2017 р. Васильківський міськрайонний суд Київської області в складі:

головуючого - суді Кравченко Л.М.,

при секретарі - Лагуті І.А.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Василькові Київської області адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області, Дільничної виборчої комісії №320300 Васильківського району про визнання дій неправомірними, протиправними і протизаконними та скасування рішення,-

В С ТА Н О В И В :

Позивач, що є кандидатом на посаду Здорівського сільського голови на позачергових виборах 30.04.2017 р., звернулась до суду з вказаним адміністративним позовом, в якому просить визнати дії відповідачів неправомірними, протиправними та протизаконними та скасувати постанову Здорівської сільської виборчої комісії №26, якою призначено засідання комісії Здорівської сільської виборчої комісії на 30 08.2017 р. у приміщенні архівного сектора Васильківської РДА для вчинення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови.

Вказані дії та рішення відповідача позивач вважає неправомірними з тих підстав, що постановою ЦВК №124 від 15.06.2017 р. встановлено порядок здійснення підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування з позачергових виборів Здорівського сільського голови та зазначено, що такий перерахунок має здійснити дільнична виборча комісія №320300, яка повинна в термін до 20.06.2017 р. включно звернутися до архівного сектору Васильківського РДА для отримання доступу у визначеному законодавством України порядку до переданої на зберігання виборчої документації та до 22.06.2017 р. включно здійснити підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови. Однак, дільничною виборчою комісією порушено строки, встановлені у Постанові ЦВК №124, і за поновленням цих порушених строків відповідачі не звертались.

Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав з підстав, викладених у адміністративному позову, уточнивши свої позовні вимоги, зазначивши дату винесення оскаржуваної постанови - 21.08.2017 р., також зазначив, що неправомірні дії Дільничної виборчої комісії полягають у зверненні до архіву Васильківської РДА з заявою про доступ до виборчої документації з виборів Здорівського сільського голови на 30.08.2017 р., що суперечить рішенням судів та постанові ЦВК, крім того, дільнична виборча комісія не викликала на засідання позивача, як кандидата на посаду сільського голови та офіційних спостерігачів.

Представник відповідача в судовому засіданні заявлених вимог не визнав, вважає оскаржувану постанову законною, такою, що прийнята в межах повноважень Здорівської сільської ради та не порушує жодних прав позивача, тому просить в задоволенні позову відмовити.

Заслухавши учасників процесу, дослідивши письмові матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з статтею 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зазначена норма Кодексу кореспондується із положеннями частини другої статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом достовірно встановлено, що постановою Верховної Ради України від 21.02.2017 р. № 1879-VIII Про призначення позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області , у зв'язку з достроковим припиненням повноважень Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області ОСОБА_3 та відповідно до пункту 30 частини першої статті 85 Конституції України, частини третьої статті 14, частин першої та п'ятої статті 15, статей 68, 69 призначити позачергові вибори Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області на неділю 30.04.2017 р.

У відповідності з положеннями п.4 ч.1 ст. 12 ЗУ Про місцеві вибори позивач ОСОБА_2 є суб'єктом виборчого процесу на зазначених місцевих виборах, як кандидат на посаду сільського голови.

Організація і порядок проведення виборів, відповідно до пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України, визначаються виключно законами України.

Законом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост є Закон України Про місцеві вибори .

Положеннями статей 2 та 11 Закону України Про місцеві вибори закріплені основні засади місцевих виборів та засади виборчого процесу, за якими місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом. Виборчий процес здійснюється на засадах: 1) дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону; 2) законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес; 3) політичного плюралізму та багатопартійності; 4) публічності і відкритості; 5) свободи передвиборної агітації, рівних можливостей доступу до засобів масової інформації незалежно від форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками (власниками) яких є партії, місцеві організації партій, кандидати; 6) неупередженості органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, судів, підприємств, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до місцевих організацій партій, кандидатів.

Відповідно до п.14 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення.

15 червня 2017 року ЦВК ухвалила постанову № 124 "Про окремі питання діяльності Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області", якою скасувала постанови Здорівської сільської виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 16 та від 03 червня 2017 року № 17, а також припинила достроково повноваження всього складу дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 та всього складу Здорівської сільської виборчої комісії у зв'язку із систематичним порушенням ними Конституції України та зобов'язала Васильківську районну виборчу комісію Київської області (далі - Васильківська районна виборча комісія) затвердити новий склад дільничної виборчої комісії виборчої дільниці № 320300 та сформувати новий склад Здорівської сільської виборчої комісії.

Крім того, пунктами 6, 7 зазначеної постанови ЦВК, дільничну виборчу комісію виборчої дільниці № 320300 та Здорівську сільську виборчу комісію (після затвердження та сформування відповідно їх нових складів) було повторно зобов'язано вчинити передбачені Законом дії з метою встановлення результатів позачергових виборів Здорівського сільського голови 30.04.2017 р.: дільничну виборчу комісію - здійснити підрахунок голосів виборців на вказаній виборчій дільниці і скласти про це протокол, сільську виборчу комісію - на підставі вказаного протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців встановити підсумки та результати зазначених виборів шляхом складання відповідних протоколів, із встановленням строків вчинення таких дій. Також на Здорівську сільську виборчу комісію знов було покладено обов'язок подати Комісії звіт про виконання її постанови, копії складених на її виконання документів та ухвалених рішень.

Також встановлено, що Постановою ЦВК № 124 від 15.06.2017 р. Про окремі питання діяльності Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області встановлено порядок здійснення підрахунку голосів та встановлення підсумків та результатів голосування з позачергових виборів Здорівського сільського голови та зазначено, що такий перерахунок має здійснити саме дільнична виборча комісія № 320300, яка повинна в термін до 20 червня 2017 р. включно звернутись до архівного сектору Васильківської РДА для отримання доступу у визначеному законодавством України порядку до переданої на зберігання виборчої документації з позачергових виборів Здорівського сільського голови та до 22 червня 2017 р. включно здійснити підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови з використанням виборчих бюлетенів з позачергових виборів, які перебувають на зберіганні в архівному секторі Васильківської РДА та скласти протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови у відповідній кількості примірників.

Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.

Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 19 Закону).

Частиною першою статті 2 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" встановлено, що Комісія в межах своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України.

Центральна виборча комісія здійснює контроль за додержанням законодавства про місцеві вибори на всій території України (пункт 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", пункт 1 частини першої статті 24 Закону).

Положеннями ст. 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов'язковим для виконання всіма суб'єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України. У разі якщо рішення Комісії передбачає вжиття певними особами заходів для його виконання, про вжиті заходи на виконання рішення повинно бути повідомлено Комісію у встановлений нею строк.

За змістом частини четвертої статті 19 Закону, рішення Центральної виборчої комісії є обов'язковими для виконання всіма суб'єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями.

Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії, відповідно до частини шостої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

З огляду на викладене, на виконання вимог п. 6 постанови ЦВК № 124 дільнична виборча комісія була зобов'язана:

- у строк до 20 червня 2017 року звернутися до архівного сектору Васильківської районної державної адміністрації Київської області для отримання виборчої документації;

- у строк до 22 червня 2017 року здійснити підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови 30 квітня 2017 року;

- у строк до 23 червня 2017 року включно доставити до Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області перший та другий примірники протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці.

Таким чином, повноваження на проведення перерахунку голосів виборців надані відповідачу - дільничній виборчій комісії - Законом та постановою ЦВК № 124 від 15 червня 2017 року. Строк цих повноважень на проведення перерахунку голосів виборців вказаний у постанові ЦВК та обмежений часовими рамками, а саме - до 22 червня 2017 року.

Разом з тим, 21.08.2017 р. Здорівською сільською виборчою комісією винесено постанову №26 Про зобов'язання вчинити дії Дільничною виборчою комісією №320300 , якою зобов'язано дільничну виборчу комісію виборчої дільниці №320300: до 23 серпня 2017 р. включно звернутися до архівного сектору Васильківської районної державної адміністрації Київської області для отримання доступу у визначеному законодавством України порядку до переданої на зберігання виборчої документації позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області 30.04.2017 р.; до 01.09.2017 р. включно здійснити підрахунок голосів виборців виборчої дільниці №320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 р., які перебувають на зберіганні в архівному секторі Васильківської районної державної адміністрації Київської області та скласти протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області 30 квітня 2017 року, передбачений статтею 80 Закону України Про місцеві вибори у відповідній кількості примірників; до 2 вересня 2017 року включно доставити до Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області запаковані згідно з вимогами частини восьмої статті 80 Закону України Про місцеві вибори перший та другий примірник протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці №320300 з позачергових виборів Здорівського сільського голови Васильківського району Київської області.

Як вбачається із вищезазначеного, на час винесення Здорівською сільською виборчою комісією оскаржуваної постанови №26 від 21.08.2017 р. строки виконання вищевказаних зобов'язань дільничної виборчої комісії закінчилися і відповідачем не надано суду доказів виконання п. 6 постанови ЦВК № 124 у зазначені строки.

Натомість, Здорівська сільська виборча комісія, всупереч зазначеним вимогам постанови ЦВК №124 від 15.06.2017 р. встановила нові строки, поза межами встановлених вказаною постановою строків.

Таким чином, Здорівської сільською виборчою комісією під час прийняття оскаржуваного рішення було проігноровано резолюції Постанови ЦВК № 124 від 15.06.2017 р. щодо строку виконання дільничною виборчою комісією №320300 покладених не неї обов'язків.

Як вбачається з наданих представником відповідачем заяв, Здорівська сільська виборча комісія 21.08.2017 р. звернулась до ЦВК з заявою про продовження строків виконання постанови ЦВК №124 від 15.06.2017 р. або встановити нові строки, надати роз'яснення щодо подальших дій.

При цьому слід зазначити, що відповідачем не було надано суду доказів щодо продовження уповноваженим на те органом, а саме ЦВК, раніше установлених постановою №124 від 15.06.2017 р. строків.

Тобто, завідомо знаючи про закінчення строків, встановлених постановою ЦВК №124 від 15.06.2017 р., відповідачем була винесена оскаржувана постанова.

Крім того, саме у зв'язку з вищезазначеними обставинами, архівний сектор Васильківської райдержадміністрації своїми листами № 241, 243 від 10.08.2017 р. відмовив відповідачам у доступі до виборчої документації з позачергових виборів Здорівського сільського голови 30.04.2017 р.

Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Крім того, судом береться до уваги та обставина, що постановами Центральної виборчої комісії від 31 травня 2017 року № 118 та від 15 червня 2017 року № 124 вже були встановлені неправомірні дії Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району, та вказано на неправомірні дії відповідача та зроблені застереження з приводу правомірності наданні виборчої документації для проведення підрахунку голосів.

Таким чином, судом встановлено порушення прав позивача, як суб'єкта виборчого процесу, кандидата на посаду сільського голови, яке було вчинено відповідачем - Здорівською сільською виборчою комісією шляхом порушення принципів і засад виборчого процесу, що зазначені у статтях 3-8 цього Закону, зокрема засад законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес.

За таких обставин, суд приходить до переконання, що Здорівська сільська виборча комісія при прийнятті оскаржуваної постанови вийшла за межі своїх повноважень, у зв'язку з чим її дії в цій частині слід визнати неправомірними, тому позовні вимоги у цій частині підлягають до задоволення.

В силу вимог ч.1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Що стосується вимоги про визнання неправомірними, протиправними і протизаконними дій Дільничної виборчої комісії №320300 Васильківського району щодо звернення до архівного сектору Васильківської РДА з листом про надання доступу до виборчої документації, то слід зазначити наступне.

Як вбачаєтся з матеріалів справи і не заперечуєтся сторонами, Голова дільничної виборчої комісії №320300 Васильківського району Київської області звернувся до архівного сектору Васильківської районної державної адміністрації Київської області з заявою про забезпечення доступу членів дільничної виборчої комісії №320300 - 10.08.2017 р. Саме ці дії дільничної виборчої комісії позивач вважає неправомірними, і є предметом вказаного позову.

Разом з тим, відповідно до положень ч.6 ст. 172 КАС України позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно вимог ст. 100 КАС України адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала. Позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про відкриття провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання, так і в ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи.

За таких обставин, враховуючи, що позовна заява ОСОБА_2 з вимогами про визнання неправомірними дій дільничної виборчої комісії від 10.08.2017 р. подана до суду 23.08.2017 р., тобто поза межами визначеного ст.172 КАС України строку, тому вказані позовні вимоги в цій частині підлягають залишенню без розгляду.

За вимогами ч. 9 ст. 172 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Порядок сплати судового збору регулюється Законом України "Про судовий збір".

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою, ставка судового збору складає 0,4 розміру мінімальної заробітної плати.

Згідно ч. 3 ст.6 вказаного Закону, у разі коли в позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Оскільки станом на момент вирішення справи доказів відповідної сплати судового збору позивачем суду не надано, тому у відповідності до вимог ст. ст. 94, 98, ч. 9 ст. 172 КАС України, підлягає стягненню з відповідача в дохід Держави судовий збір у розмірі 1280,00 грн.

На підставі вищекладеного, керуючись ЗУ Про місцеві вибори , ст.ст. 6, 10, 11, 71, 72, 79, 94, 98, 160- 163, 172 , 177, 179 КАС України, суд, -

п о с т а н о в и в :

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Здорівської сільської виборчої комісії щодо прийняття Постанови Здорівської сільської виборчої комісії № 26 від 21.08.2017 р. Про зобов'язання вчинити дії Дільничною виборчою комісєю №320300 .

Визнати незаконною та скасувати постанову Здорівської сільської виборчої комісії № 26 від 21.08.2017 р. Про зобов'язання вчинити дії Дільничною виборчою комісєю №320300 .

Позовні вимоги ОСОБА_2 до Дільничної виборчої комісії №320300 Васильківського району про визнання дій неправомірними, протиправними і протизаконними - залишити без розгляду.

Стягнути з Здорівської сільської виборчої комісії Васильківського району Київської області в дохід держави судовий збір в розмірі 1280,00 грн.

Постанову може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду через Васильківський міськрайонний суд Київської області шляхом подання апеляційної скарги, копія якої одночасно надсилається до суду апеляційної інстанції, протягом двох днів з дня її проголошення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Суддя Кравченко Л.М.

СудВасильківський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення28.08.2017
Оприлюднено29.08.2017
Номер документу68479861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —362/4412/17

Ухвала від 03.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бабенко К.А

Ухвала від 31.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 01.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Постанова від 28.08.2017

Адміністративне

Васильківський міськрайонний суд Київської області

Кравченко Л. М.

Ухвала від 23.08.2017

Адміністративне

Васильківський міськрайонний суд Київської області

Кравченко Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні