Постанова
від 28.08.2017 по справі 806/2110/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 серпня 2017 року Житомир справа № 806/2110/17

категорія 5.1.2

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Попової О. Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вікам-Мінерал" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу,-

встановив:

Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) звернулась до суду з позовом, у якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4431 від 29.07.2016, виданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Вікам-Мінерал" (далі – ТОВ "Вікам-Мінерал"). В обґрунтування позовних вимог зазначила, що згідно з наказом №434 від 23.12.2015 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин ТОВ "Вікам-Мінерал". Результати перевірки оформлені актом про недопущення до перевірки №06-02/23/2016-02/п(05) від 04.02.2016, яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування. На підставі вказаного акту видано припис №135/14/06 від 09.02.2016, у якому зобов'язано у строк до 09.03.2016 надати копії документів до Відділу щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин. 19.04.2016 Відділом на адресу Держгеонадр направлено подання №421-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013 та зазначено, що станом на 25.03.2016 ТОВ "Вікам-Мінерал" не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Наказом Держгеонадр №317 від 20.09.2016 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013 та письмово повідомлено відповідача про надання 30 календарних днів для усунення порушень. Враховуючи, що ТОВ "Вікам-Мінерал" порушило законодавство в сфері надрокористування та не усунуло порушення, вважає, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013 відповідно до статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.

Представник позивача в судове засіданні не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, подав суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача в судове засідання повторно не прибув, заперечень проти позову не подав. Про дату, час та місце судового розгляду справи, відповідно до статей 11, 35 Кодексу адміністративного судочинства України, вважається повідомлений належним чином.

Зважаючи на неприбуття у судове засідання осіб, які беруть участь у справі, суд, з урахування положень статей 41, 128 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог, з огляду на наступне.

Встановлено, що Держгеонадра видано ТОВ "Вікам-Мінерал" спеціальний дозвіл на користування надрами № 4431 від 29.07.2013, на підставі наказу від 05.04.2013 № 173, на геологічне вивчення надр, у тому числі дослідно-промислову розробку первинних каолінів, затвердження результатів геолого-економічної оцінки ДКЗ України на Колодяжненській ділянці у Романівському районі Житомирської області. Строк дії спеціального дозволу на користування надрами 5 років.

До спеціального дозволу на користування надрами № 4431 від 29.07.2013 затверджено угоду від 29.07.2013 №4431про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, у томі числі дослідно-промислової розробки та програму робіт.

Матеріалами справи підтверджено, що наказами Держгеонадр від 18.12.2015 №401 та №434 від 23.12.20125 затверджено план проведення перевірок та перелік надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у І кварталі 2016 року, та призначено проведення таких перевірок, у тому числі й щодо ТОВ "Вікам-Мінерал".

28.01.2016 Держгеонадра на адресу ТОВ "Вікам-Мінерал" надіслано повідомленням про проведення планової перевірки за №1091/13/14-16, строк проведення перевірки з 1 по 12 лютого 2016 року.

04.02.2016 уповноваженими особами Держгеонадра на підставі направлення від 01.02.2016 №93-14/06, наказу від 23.12.2015 №434 здійснено виїзд за адресою (13038, Житомирська область, Романівський район, с. Колодяжне, вул. Перемоги, 8), вказаною у спеціальному дозволі на користування надрами №4431 від 29.07.2013, та встановлено, що за вище вказаною адресою відсутні керівник або уповноважена особа ТОВ "Вікам-Мінерал" (домоволодіння продане іншим особам). Додатково проведено виїзд за місцезнаходженням Колодяжненської ділянки та встановлено, що роботи з геологічного вивчення, видобутку і вивозу корисних копалин не проводяться, будь-яка гірничо-видобувна техніка на ділянці відсутня, ніяких робіт з геологічного вивчення не проводиться. Сільський голова Колодяжненської сільської ради Романівського району повідомив, що ТОВ "Вікам-Мінерал" не працює з часу отримання спеціального дозволу та відповідно робіт з геологічного вивчення та видобування корисних копалин не проводилось. Зазначені обставини відображені в акті про недопущення до перевірки №06-02/23/2016-02/п(05) від 04.02.2016.

Також, у висновковій частині акту зафіксовано про порушення ТОВ "Вікам-Мінерал"

статей 10, 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", а саме: не допущено посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю);

статті 24 Кодексу України про надра, Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, а саме: не виконуються умови користування надрами, зокрема, не дотримуються вимоги Угоди про умови користування надрами, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013, в частині обов'язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.

09.02.2016 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано припис за №135-14/06, яким зобов'язано ТОВ "Вікам-Мінерал" у строк до 09.03.2016 усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріалів для проведення перевірки: оригінал спеціального дозволу на користування надрами; угоду про умови користування надрами, що містить програму робіт; проект на геологічне вивчення ділянки (включаючи розділ ДПР), затверджений та погоджений в установленому порядку; план розвитку гірничих робіт на поточний рік, погоджений в установленому порядку; план розвитку гірничих робіт на попередній рік, погоджений в установленому порядку; документи, що посвідчують право на земельну ділянку, на якій проводяться геологорозвідувальні роботи; довідку щодо сплати за користування надрами за 2014-2015 роки; форму 5-гр за 2014-2015 роки; первинну геологічну інформацію; первинну маркшейдерську документацію; інші документи, що підтверджують виконання особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та угоду про умови користування надрами; інші матеріали, що підтверджують виконання питань згідно з додатком №1 до даного припису.

Оскільки станом на 25.03.2016 ТОВ "Вікам-Мінерал" не надано матеріалів, які підтверджують факт дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування, зазначених в приписі від 09.02.2016 №135-14/06, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України направлено директору департаменту державного геологічного контролю подання від 25.03.2016 № 421-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013.

Наказом Держгеонадр від 20.09.2016 №317 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013, наданого ТОВ "Вікам-Мінерал", та надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень.

На ім'я директора департаменту державного геологічного контролю Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було надіслано лист від 13.12.2016 № 1590-14/06, в якому повідомлено, що станом на 13.12.2016 ТОВ "Вікам-Мінерал" не надало матеріалів, які підтверджують факт усунення порушень.

У зв'язку з неусуненням відповідачем причин зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013, Державною службою геології та надр України листом від 27.01.2017 запропоновано останньому в 15-денний строк висловити власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами. Указаний лист вважається отриманим відповідачем, проте, про своє відношення до обумовленого питання ТОВ "Вікам-Мінерал" позивача не повідомило.

Указані обставини зумовили звернення позивача до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступних мотивів.

Положенням про Державну службу геології та надр України, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України N 1174 від 30.12.2015, зі змінами та доповненнями (далі - Положення) визначено, що Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів, і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

До основних завдань Держгеонадр віднесено, зокрема, реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно зі підпунктами 4, 9, 10, 12 пункту 4 Положення, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), внесення до них змін та видачу дублікатів, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Статтею 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України N 615 від 30.05.2011, зі змінами та доповненнями (далі - Порядок № 615), який також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін.

Відповідно до пункту 10 Порядку №615, невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов'язаної з використанням ділянки надр.

Дозвіл з угодою про умови користування надрами та додатками до неї підлягає опублікуванню на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу не пізніше ніж протягом п'яти робочих днів після їх підписання.

Примірні угоди про умови користування надрами затверджуються органом з питань надання дозволу та підлягають публікації на його офіційному веб-сайті.

Згідно підпункту 14 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30.12.2015, Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов'язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.

Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 №1294 (далі - Порядок № 1294, в редакції на час виникнення спірних правовідносин), державний геологічний контроль здійснюється Держгеонадрами та її територіальними органами (далі - органи державного геологічного контролю).

Органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Пунктом 5 Порядку №1294 визначено, що державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів, тобто користувачів надр, визначеними статтею 13 Кодексу України про надра, яким відповідно до статті 16 Кодексу надані спеціальні дозволи на користування надрами.

Відповідно до пункту 16 Порядку №1294, у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акту перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.

Аналіз наведених правових норм свідчить на користь висновку, що припис - це обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Судом встановлено, що відповідачем в адміністративному чи судовому порядку наказ про проведення перевірки дотримання ТОВ "Вікам-Мінерал" вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин та припис про усунення порушень вимог законодавства не оскаржувались.

Згідно зі частинами першою-третьою статті 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Відповідно до пункту 23 Порядку N 615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно зі частиною сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" N 2806-IV від 06.09.2005, дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав, зокрема, здійснення суб'єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

З огляду на наведене, чинним законодавством України встановлені правові наслідки невиконання у встановлений строк припису дозвільного органу про усунення виявлених порушень, а саме: зупинення та/або анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Матеріалами справи підтверджено, що станом на час звернення позивача до суду ТОВ "Вікам-Мінерал" не усунуло порушень законодавства у сфері надрокористування, зазначених в приписі від 09.02.2016 №135-14/06, та не надало органу державного геологічного контролю необхідних документів, вказаних в додатку № 1 до даного припису.

Відповідно до статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Наданими позивачем та дослідженими доказами підтверджено, що надрокористувачем ТОВ "Вікам-Мінерал" не усунено порушень законодавства у сфері надрокористування, вказаних у приписі, що є правовою підставою для припинення його права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №4431 від 29.07.2013.

Доказів на спростування позовних вимог відповідачем не надано.

З огляду на встановлені обставини, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 41, 71, 86, 128, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Позов задовольнити.

Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 29.07.2013 №4431, виданого Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Вікам-Мінерал" (ід. код 38249236).

Постанова суду першої інстанції, якщо інше не встановлено Кодексом адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

          

Суддя                                                             О.Г. Попова

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.08.2017
Оприлюднено04.09.2017
Номер документу68534155
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2110/17

Постанова від 28.08.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 25.07.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні