Рішення
від 29.08.2017 по справі 922/2067/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 715-77-21, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" серпня 2017 р.Справа № 922/2067/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Добрелі Н.С.

при секретарі судового засідання Сланова М.Ю.

розглянувши справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Харківгаз", м. Харків до Відділу освіти Дергачівської райдержадміністрації, м. Дергачі про стягнення 981459,34 грн. за участю представників сторін:

позивача - ОСОБА_1, за довіреністю № 007 ДР-13-1216 від 29.12.2016 року;

відповідача - ОСОБА_2, за довіреністю від 26.11.2016 року, ОСОБА_3, за довіреністю від 12.05.2017 року;

ВСТАНОВИВ:

Публічне акціонерне товариство "Харківгаз" звернулось до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення 981459,34 грн. небалансу за лютий 2017 року, у зв`язку з відсутністю номінацій (лімітів) на лютий 2017 р. Судові витрати позивач просить суд покласти на відповідача.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 22.06.2017 року було прийнято вказану позовну заяву, порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 17.07.2017 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 17.07.2017 року розгляд справи відкладено на 07.08.2017 року.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 07.08.2017 року було задоволено клопотання позивача про продовження строку розгляду спору та розгляд справи відкладено на 29.08.2017 року.

Через канцелярію господарського суду Харківської області 29.08.2017 року представник відповідача подав заяву про визнання позову в повному обсязі.

Через канцелярію господарського суду Харківської області 29.08.2017 року представник позивача надав клопотання (вх. № 27568) про долучення до матеріалів справи документів.

Представник позивача в судовому засіданні 29.08.2017 року підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 29.08.2017 року визнав позовні вимоги в повному обсязі.

Враховуючи те, що норми ст. 65 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, відділ освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (відповідач) 01.01.2016р. підписав Заяву-приєднання до умов договору розподілу природного газу № 09420242С4АВ016 від 01.01.2016 р. та типовий договір № 09420242С4АВ016.

Отже, відповідач приєднався до типового публічного договору розподілу природного газу, текст якого затверджений Постановою НКРЕКП № 2498 від 30.09.2015.

ПАТ «Харківгаз» , як підприємство, що здійснює діяльність з розподілу природного газу на підставі виданої НКРЕКП України ліцензії № 789 від 13.03.2015 р. (переоформлено рішенням НКРЕКП України № 2284 від 08.09.2015р ), та є Оператором ГРМ, у своїй діяльності керується вимогами чинного законодавства України у сфері газопостачання, у тому числі: Законом України № 329Л/ІІІ від 09.04.2015 р. «Про ринок природного газу» , Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП України № 2493 від 30.09.2015 р. «Про затвердження Кодексу газотранспортної системи» (далі - Кодекс ГТС), Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП України № 2494 від 30.09.2015 р. «Про затвердження Кодексу газорозподільних систем» (далі - Кодекс газорозподільних систем, Кодекс ГРМ), Правилами постачання природного газу, затвердженими Постановою НКРЕКП України № 2496 від 30.09.2016 р. «Про затвердження Правил постачання природного газу» , Постановою НКРЕКП України № 2498 від 30.09.2015 р. «Про затвердження Типового договору розподілу природного газу» .

Пунктом 1.1 Договору передбачено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

У п. 1.3 Договору зазначено, що цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Згідно з п. 3.1 Договору санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюються споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим договором. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.

За наявності підтвердженого обсягу природного газу споживача та відсутності простроченої заборгованості за цим договором оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу. Приймання-передача обсягу газу, належного споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від оператора ГРМ до споживача відбуваються на межі балансової належності об'єкта споживача (п. 3.2 Договору).

За умовами п. 3.3 Договору споживач, що не є побутовим, зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об'єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу.

Пунктом 5.1 Договору передбачено, що облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об'єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.

Визначення об'єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Для визначення об'єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача (п. 5.2 Договору).

У п. 5.4 Договору сторони погодили, що порядок визначення об'єму розподіленого споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об'ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього договору.

Згідно з п.п. 2, 4 п. 7.1 Договору оператор ГРМ зобов'язується забезпечити можливість цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання споживачем вимог цього договору; забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по споживачу, у тому числі формування загального об'єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу споживачу за відповідний період.

Споживач має право на отримання цілодобового доступу до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з належним рівнем надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання ним вимог цього договору (п.п. 1 п. 7.3 Договору).

При цьому споживач відповідно до п.п. 5 п. 7.4 Договору зобов'язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

За невиконання або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України (п. 8.1 Договору).

Згідно з п. 12.1 Договору він укладається на невизначений строк.

Як вбачається з матеріалів справи, на лютий 2017 р. Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області жодним постачальником природного газу до оператору газотранспортної системи (оператор ГТС) не було подано номінації (ліміти).

В той час, як у період 2016-2017 р. діяв договір №1512000744 від 17.12.2015р. транспортування природного газу, укладений між ПАТ "Укртрансгаз" (оператор ГТС) та ПАТ «Харківгаз» , відповідно до умов якого, оператор надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник оплачує оператору встановлену вартість таких послуг.

Послуги надаються на умовах, визначених у Кодексі газотранспортної системи (Кодекс), затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015 року №2493, з урахуванням особливостей, передбачених цим договором (п. 2.2 договору).

Послуги, які можуть бути надані відповідачу за цим договором:

- послуга замовленої потужності в точках входу та виходу до/з газотранспортної системи далі - розподіл потужності);

- послуги фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтверджених номінацій (далі - транспортування);

- послуги балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи і відбираються з неї (далі - балансування) (п. 2.3 договору).

Відповідно до п.5 ч. 1 розділу 1 Кодексу газотранспортної системи, затвердженого Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2493 балансування системи - діяльність, яка здійснюється оператором газотранспортної системи в рамках надання послуг транспортування, що полягає у врівноваженні попиту та пропозиції природного газу у газотранспортній системі, що охоплює фізичне балансування та комерційне балансування.

Відповідно до п. п. 1-2 глави 1 Розділу XIV Кодексу оператор газотранспортної системи визначає місячний небаланс для кожного місяця як різницю між обсягом природного газу, який замовник послуг транспортування передав у точках входу і отримав з газотранспортної системи у точках виходу (у тому числі щодо власних споживачів) за цей газовий місяць. Місячний небаланс розраховується оператором газотранспортної системи до 10-го числа наступного місяця на підставі тактичних даних, одержаних у процесі алокації, яку здійснює оператор газотранспортної системи, а також алокацій, одержаних від операторів суміжних газотранспортних систем, операторів газорозподільних систем, операторів газосховищ, газовидобувних - підприємств або прямих споживачів.

Відповідно до п. 7 глави 3 Розділу XIV Кодексу місячний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування та не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, врегульовується оператором газотранспортної системи за рахунок таких заходів: 1) при позитивному місячному небалансі - оператор надсилає оператору газосховища інформацію про замовника послуг транспортування, що має позитивний небаланс, та обсяг небалансу, а оператор газосховища проводить закачування природного газу (у тому числі шляхом заміщення) в обсязі небалансу та оформлення його в односторонньому порядку. У випадку відсутності у замовника послуг транспортування діючого договору зберігання природного газу замовник послуг транспортування зобов'язаний в строк до 14-го числа наступного місяця укласти з оператором газосховища договір зберігання; 2) при негативному місячному небалансі - за рахунок надання послуг балансування.

Відповідно до п.4 розділу 3 глави XIV Кодексу ГТС у разі негативного значення небалансу замовник послуг транспортування до 12-го числа наступного місяця:

здійснює купівлю природного газу в інших замовників послуг транспортування;

здійснює відбір природного газу шляхом подання оператору газосховища балансуючої номінації для врегулювання останнього небалансу за цей газовий місяць.

При цьому, згідно п. 11.4 договору транспортування природного газу послуги балансування оформлюються одностороннім актом за підписом позивача на весь обсяг негативного місячного небалансу, неврегульованого відповідачем відповідно до Кодексу та розділу IX цього договору.

Відповідно до п. 9.1 договору разі виникнення у позивача негативного місячного небалансу на не врегулювання ним негативного місячного небалансу відповідно до Кодексу в строк до дванадцятого числа місяця, наступного за газовим місяцем, позивач зобов'язаний сплатити ПАТ "УКРТРАНСГАЗ" за послуги балансування. Негативний місячний небаланс відповідача визначається відповідно до Кодексу.

Відповідно до умов договору транспортування природного газу № НОМЕР_1 від 17.12.2015 р. ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» направило на адресу ПАТ «Харківгаз» акт надання послуг балансування обсягів природного газу за лютий 2017 р. та рахунок фактуру, що також підтверджує відсутність номінації (лімітів) для відповідача на лютий 2017 р.

У зв'язку з відсутністю номінацій (лімітів) на лютий 2017 р., позивачем було направлено на адресу відповідача повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання № 228 від 26.01.2017 р. з пропозицією самостійно обмежити споживання природного газу та підготувати до опломбування газоспоживаюче обладнання Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області.

01.02.2017 р. представниками позивача було здійснено виїзд на адресу відповідача з метою припинення газопостачання у зв'язку з відсутності номінації на лютий 2017 р., але Відділом освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області було відмовлено у доступі до газоспоживаючого обладнання, про що було складено акт про порушення № 87 від 01.02.2017р.

24.02.2017р. була проведена комісія з розгляду актів про порушення, рішенням якої було зазначено про негайне припинення несанкціонованого споживання природного газу.

Однак, відповідач продовжував споживати природний газ, доступ для проведення робіт з примусового припинення газопостачання працівникам ПАТ «Харківгаз» також не надав.

Обсяг розподіленого газу у лютому 2017 р. по цьому споживачу - Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області склав 53,317 тис. куб. м., що підтверджується актом № ХА000002302 від 28.02.2017. Даний акт підписано сторонами без зауважень.

Обсяг 53,317 тис. куб. м. не був збалансованим жодним із постачальником, та був здійснений оператором ГТС на неврегульований небаланс ПАТ «Харківгаз» .

За розрахунком позивача вартість спожитого відповідачем природного газу, який є неврегульованим небалансом складає 981459,34 грн.

23.03.2017 р. ПАТ «Харківгаз» направило Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області вимогу про сплату вартості неврегульованого небалансу та для оплати акт нарахування величини неврегульованого небалансу за лютий 2017 р. та рахунок на оплату.

Проте відповідач відповіді на вимогу не надав та не здійснив компенсації неврегульованого небалансу позивачу, що і стало підставою для звернення останнього до суду з відповідним позовом.

Відповідач в судовому засіданні визнав позовні вимоги в повному обсязі та підтвердив наявність заборгованості в розмірі 981459,34 грн.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить із наступного.

Відповідно до п. 39 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" суб'єктами ринку природного газу є оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.

Оператор газорозподільної системи - суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників) (п.17 ч. 1 ст. 1 вищевказаного Закону).

Відповідно до п.10 ч. 1 ст.3 Закону України "Про ринок природного газу" ринок природного газу функціонує на засадах вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб'єктів природних монополій, та за принципами відповідальності суб'єктів ринку природного газу за порушення правил діяльності на ринку природного газу та умов договорів.

Оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах (ст. 37 Закону України "Про ринок природного газу").

Права та обов'язки оператора газорозподільної системи визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу (ст. 38 вищевказаного Закону).

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2015 р. за № 1379/27824, затверджено Кодекс газорозподільних систем (надалі - Кодекс), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем (п.2 гл. 1 розділу І).

Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об'єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини: між оператором газорозподільної системи і газодобувними підприємствами та виробниками біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел, які підключені (приєднуються) до газорозподільної системи; між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під'єднання несанкціонованого газопроводу (п.3 гл. 1 розділу І Кодексу).

Відповідно до п. 3 гл. 2 розділу І Кодексу основними функціями оператора ГРМ є, зокрема: забезпечення балансування між об'ємами і обсягами передачі природного газу до ГРМ (від ГТС, ГДП, ВБГ, інших ГРМ) та об'ємами і обсягами передачі природного газу з ГРМ (споживачам, для транзиту в інші ГРМ); формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об'єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу по об'єктах суб'єктів ринку природного газу, які знаходяться на ліцензованій території Оператора ГРМ та/або які замовили розподіл природного газу ГРМ у відповідному періоді.

Згідно п. 1 гл. 3 розділу VI Кодексу договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.

Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.

Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.

Згідно ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу" за договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов'язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов'язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.

Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п.п. 3, 4 гл. 3 Розділу VI Кодексу).

Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 гл. 3 розділу VI Кодексу).

Суд встановив, що позивач здійснює діяльність із розподілу природного газу і є оператором газорозподільної системи.

Відповідачем вчинені дії щодо укладення із позивачем договору розподілу природного газу, що підтверджується заявою-приєднанням № 09420242С4АВ016.

Відповідно до п. 1 гл. 5 Розділу VI Кодексу споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови: наявності у споживача (його постачальника) підтверджених обсягів природного газу (лімітів) на відповідний розрахунковий період; забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.

По об'єктах споживачів, що не є побутовими, споживання підтвердженого обсягу природного газу протягом місяця здійснюється, виходячи з добового підтвердженого обсягу природного газу. При цьому місячний обсяг їх споживання не повинен перевищувати місячний підтверджений обсяг природного газу. Споживач зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення добового/місячного підтвердженого обсягу природного газу має самостійно і завчасно обмежити (припинити) власне газоспоживання. В іншому разі до споживача можуть бути застосовані відповідні санкції та заходи з боку Оператора ГТС/ГРМ (його постачальника), передбачені умовами договору, у тому числі примусове обмеження (припинення) подачі газу в установленому законодавством порядку (п. 3 гл. 5 Розділу VI Кодексу).

Частиною 2 ст.13 Закону України "Про ринок природного газу" визначені обов'язки споживача, зокрема, укласти договір про постачання природного газу, не допускати несанкціонованого відбору природного газу, припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов'язків споживач несе відповідальність згідно із законом.

Відповідно до п. 4 гл. 6 Розділу VI Кодексу якщо за підсумками місяця фактичний об'єм (обсяг) споживання природного газу споживачем (побутовими споживачами), буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, його (їх) постачальник має врегулювати об'єми небалансу (дефіцит) природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС.

У разі якщо після запровадження заходів, передбачених Кодексом ГТС, залишиться неврегульований небаланс (фактичний об'єм/обсяг споживання природного газу по об'єкту споживача буде перевищувати об'єм/обсяг, фактично поставлений його постачальником/постачальниками за даними Оператора ГТС протягом зазначеного періоду), який буде віднесений Оператором ГТС на небаланс Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ його вартість, що розраховується за відповідною формулою.

Як зазначає позивач, відповідачем не було укладено з постачальником договору постачання природного газу на лютий 2017 року, як це передбачено частиною 2 ст.13 Закону України "Про ринок природного газу". Отже, у лютому 2017р. відповідач здійснив відбір природного газу із газорозподільної системи за відсутності у нього підтвердженого обсягу природного газу на вказаний розрахунковий період.

В зв'язку із вказаними обставинами, у лютому 2017р. виник неврегульований небаланс, який був віднесений на небаланс позивача (оператора ГРМ). Тому у відповідності до пункту 4 глави 5 розділу VІ Кодексу газорозподільних систем відповідач зобов'язаний компенсувати позивачу вартість спожитого газу.

Перевіряючи правильність наведеного позивачем розрахунку, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 4 гл. 6 Розділу VI Кодексу вартість природного газу, який віднесений на небаланс Оператора ГРМ та має бути компенсований споживачем, розраховується за формулою:

В = (Vф - Vп) ? Ц ? К, де

В - вартість природного газу, який компенсується Оператору ГРМ;

Vф - об'єм (обсяг) природного газу, фактично спожитий за відповідний розрахунковий період;

Vп - об'єм (обсяг) природного газу, фактично поставлений споживачу його постачальником (постачальниками) за відповідний розрахунковий період за даними Оператора ГТС;

Ц - ціна закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ у відповідний період;

K - коефіцієнт компенсації, який визначається на рівні 1,5.

При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, або внаслідок відмови в доступі до об'єкта споживача для здійснення Оператором ГРМ припинення розподілу природного газу, або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.

Як вбачається із наданого позивачем листа № Кh04-1сл-2756-0317 від 07.03.2017 року, зведеного реєстру місячних обсягів газу за лютий 2017 року та звіту про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальникам за лютий 2017 року, відповідачем було спожито 53,317 тис.м.куб. природного газу.

В той час, як ціна газу за 1000 куб.м. без ПДВ складала 7670,00 грн., що підтверджується договором на транспортування природного газу № НОМЕР_1 від 17.12.2015 року, укладеного між ПАТ "Харківгаз" та ПАТ "Укртрансгаз".

При цьому зважаючи на відсутність у відповідача підтвердженого обсягу природного газу на вказаний розрахунковий період, даний об'єм віднесений на небаланс позивача, і коефіцієнт компенсації, який слід застосовувати, становить 2.

Отже, зважаючи на викладене, вартість природного газу за лютий 2017 року, який відповідач зобов'язаний компенсувати позивачу, становить: 53,317 тис. куб.м. * 7,67 грн. * 2 = 981459,34грн.

Крім того, відповідачем було визнано наявність заборгованості в повному обсязі, що також підтверджується заявою від 21.08.2017 року (вх. № 27125, а.с. 66).

Відповідно до ч. 1 ст. 78 ГПК України, відмова позивача від позову, визнання позову відповідачем і умови мирової угоди сторін викладаються в адресованих господарському суду письмових заявах, що долучаються до справи. Ці заяви підписуються відповідно позивачем, відповідачем чи обома сторонами.

Судом перевірено повноваження представника відповідача ОСОБА_3, який діє на підставі довіреності № 007Др-20-1216 від 29.12.2016 року на вчинення такої процесуальної дії, як визнання позову.

Згідно зі ст.43 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до вимог ст. 32 ГПК України: доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

В силу вимог ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Таким чином, умовами договору було передбачено, що позивач забезпечує розподіл природного газу лише за наявності підтвердженого обсягу природного газу споживача (п. 3.2 договору) та споживач відповідно до п.п. 5 п. 7.4 Договору зобов'язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

В той час, як вже було встановлено судом, у відповідача відсутній договір з постачальником природного газу та в свою чергу відсутні підтверджені номінації (ліміти на поставку газу), що призвело до виникнення у позивача неврегульованого небалансу у лютому 2017 року.

Отже, відповідно до Кодексу ГТС в разі наявності неврегульованого небалансу, який буде віднесений Оператором ГТС на небаланс Оператора ГРМ, тоді споживач (відповідач по справі) має компенсувати Оператору ГРМ (позивачу) його вартість.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про стягнення з відповідача вартості небалансу у розмірі 981459,34 грн. є обґрунтованими, доведеними матеріалами справи, визнані відповідачем та такими, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином, судовий збір у даній справі покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 1, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Стягнути з Відділу освіти Дергачівської районної державної адміністрації Харківської області (62300, Харківська область, Дергачівський район, м. Дергачі, вул. Петровського, б. 6, код ЄДРПОУ 02146436) на користь Публічного акціонерного товариства "Харківгаз" (61109, м. Харків, вул. Безлюдівська, 1, код ЄДРПОУ 300647) 981459,34 грн. заборгованості та 14721,89 грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 01.09.2017 р.

Суддя ОСОБА_4

922/2067/17

Дата ухвалення рішення29.08.2017
Оприлюднено04.09.2017
Номер документу68589466
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 981459,34 грн

Судовий реєстр по справі —922/2067/17

Рішення від 29.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 07.08.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 17.07.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 22.06.2017

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні