Рішення
від 29.08.2017 по справі 920/622/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29.08.2017 Справа № 920/622/17

За позовом Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Дніпро

до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 дом ОСОБА_3

про стягнення 34 610 грн. 62 коп.

Суддя Заєць С.В.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

При секретарі судового засідання Малюк Р.Б.

Суть спору: Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до господарського суду з позовом, в якому просить стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 дом ОСОБА_3 штраф за невірно зазначену масу вантажу в накладній № 53513255 у розмірі 34 610 грн. 00 коп., відповідно до вимог ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України.

У призначене с удове засідання представники сторін не з'явились.

21.08.2017 від позивача надійшло клопотання про проведення судового засідання 29.08.2017 в режимі відео конференції, у зв'язку з неможливістю представника позивача прибути у судове засідання, призначене на 29.08.2017.

Ухвалою господарського суду Сумської області від 28.08.2017відмовлено позивачу у задоволенні клопотання про проведення судового засідання 29.08.2017 у режимі відеоконференції, у зв'язку з тим, що в Дніпропетровському апеляційному господарському суді вже заброньований час, на який призначений розгляд справи № 920/622/17.

Відповідач, згідно відзиву на позовну заяву від 21.07.2017 № 21/07, позовні вимоги не визнає і просить суд відмовити в їх задоволенні, оскільки, по-перше: в даному випадку зважування проводила сама залізниця і заповнення накладної проводилось шляхом внесення даних наданих ПАТ Українська залізниця , по-друге: згідно розпорядження та роз'яснення ПАТ Укрзалізниця , штраф стягується лише у випадку перевантаження вагона, а вданому випадку вага вантажу була нижча ніж зазначена у накладній.

21.08.2017 позивач подав заперечення на відзив ТОВ ОСОБА_2 дом ОСОБА_3 .

Господарський суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників сторін, оскільки про час та місце розгляду справи останні повідомлені належним чином, що підтверджується поштовими повідомленнями, долученими до матеріалів справи.

Відповідно до ст.75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

У січні 2016р. зі станції ОСОБА_4 Донецької залізниці ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 дом ОСОБА_3 здійснило відправлення вагону № 56563612 згідно накладної № 53513255 на станцію Каховка Одеської залізниці.

При проходженні вагону через станцію Синельникове - 1 Придніпровської залізниці, на підставі ст. 24 Статуту, залізницею було проведено перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що маса вантажу у вищезазначеному вагоні не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що було складено комерційний акт № 453603/1/4 від 04.01.2017, в якому зазначено, що маса вантажу вказана в накладній складає 70000 кг, фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 61300 кг, що на 8700 кг менше, ніж вказано у накладній.

Як вбачається зі змісту вказаного комерційного акту, вантаж прибув у справному в технічному відношення вагоні.

На підставі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць України, позивачем нарахований штраф у розмірі пятикратної провізної плати у сумі 34610 грн. 00 коп., розмір якого підтверджується розрахунком позивача.

Відповідач доказів добровільної сплати зазначеного штрафу на час розгляду справи суду не надав.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, господарський суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України загальні умови перевезення вантажів, а також особливості умови перевезення окремих видів вантажів (вибухових речовин, зброї, отруйних, легкозаймистих, радіоактивних та інших небезпечних речовин тощо) визначаються цим кодексом і виданими відповідно до нього транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Спірні відносини сторін виникли при перевезенні вантажів залізницею, тому мають регулюватися Статутом залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998р. № 457, який визначає обовязки, права і відповідальність залізниці, а також підприємств, організацій, установ, які користуються залізничним транспортом.

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно з положенням ст. 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.

Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.00р. № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. № 863/5084.

Згідно з п.2.1 вказаних Правил оформлення перевізних документів, вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.

Згідно п. 28 "Правила приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

В силу приписів частин 1 і 2 ст. 24 Статуту залізниць України , вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній; залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Відповідно до ч.1 ст. 129 Статуту залізниць України , обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно ч. 3 п. 9 Правил складання актів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 29.05.2002р. №334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.02р. № 567/6855, у комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах; у разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено.

Як вбачається зі змісту комерційного акту № 453603/1/4 від 04.01.2017р., в його тексті у встановленому порядку засвідчено факт завантаження вагону № 56563612 вантажем вагою меншою, ніж зазначено у накладній, на 8 700 кг. Водночас, вказаний акт не містить відомостей щодо несхоронного перевезення спірного вантажу: навантаження у вагоні нижче бортів 0,5 м., рівномірне, вантаж маркований вапном по всій довжині вагона, згідно документа. Маркування не порушене, виїмок і поглиблень не має. У вагоні глухі торцеві стінки, технічно справний, люки щільно закриті, течі вантажу немає.

Відповідно до п. 11 Правил приймання вантажів до перевезення, у разі зважування вантажів на вагонних вагах відправник у разі потреби провадить дозування вантажу (довантаження або часткове вивантаження). Для цього він повинен безпосередньо біля вагонних ваг організувати дозувальний майданчик, забезпечити його необхідним інвентарем, а при відправленні масових вантажів (вугілля, руди, цементу тощо) - додатковими механізмами для виконання дозувальних операцій в процесі зважування.

Таким чином, за вказаних обставин, всі наслідки за неправильності відомостей, зазначених у накладній, мають бути покладені на відповідача.

Згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

У відповідності до ч.1 ст. 118 Статуту залізниць України, за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

В силу положень ст. 16 Цивільного кодексу України та ст. 20 Господарського кодексу України, держава забезпечує захист прав і законних інтересів субєктів господарювання та споживачів, зокрема, шляхом застосування штрафних санкцій.

На підставі викладеного, суд доходить висновку, що відповідачем були порушенні вищевказані вимоги Статуту залізниць України, тому позовні вимоги позивача про примусове стягнення з відповідача грошової суми 26 095 грн. 00 коп. штрафу за невірно зазначену масу вантажу обґрунтовані та підтверджені належними доказами.

Заперечення відповідача судом відхиляються, оскільки з огляду на приписи п. 27 Правил видачі вантажів різниця між масою, зазначеною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто для вантажів у вологому стані.

Згідно із ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

В ході вирішення спору відповідачем не надано доказів, які б спростовували доводи позивача та встановлені судом фактичні обставини щодо неправильного зазначення відповідачем у накладній маси вантажу за спірним перевезенням.

Відповідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 4, 32-34, 36, 43, 49, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 ОСОБА_3 (42600, Сумська область, м. Тростянець, вул. Горького, 98, офіс 210/8; код ЄДРПОУ 37007546) на користь Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (49602, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108; код ЄДРПОУ 40081237) 34610 грн. 00 коп. штрафу, 1600 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 04.09.2017.

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення29.08.2017
Оприлюднено05.09.2017
Номер документу68608017
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —920/622/17

Рішення від 29.08.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 28.08.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

Ухвала від 10.07.2017

Господарське

Господарський суд Сумської області

Заєць Світлана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні