ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" серпня 2017 р. Справа № 922/5626/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Істоміна О.А. , суддя Барбашова С.В. , суддя Білецька А.М.
при секретарі Кохан Ю.В.
за участю представників сторін
позивача - не з'явився
відповідача - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Алмаз (вх.№1810Х/3) на рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 у справі №922/5626/14
за позовом Харківської міської ради , м. Харків
до Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Алмаз , м. Харків
про внесення змін до договору оренди землі, -
ВСТАНОВИЛА:
У грудні 2014 року позивач, Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою про внесення змін до договору оренди землі від 27.05.2005 №63127/05 шляхом визнання договору про зміну до договору, де орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма "Алмаз (відповідач по справі). Також просив суд покласти на відповідача судовий збір.
Рішенням господарського суду Харківської області від 11.02.2015 (суддя Жигалкін І.П.) у позові відмовлено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 27.05.2005 №63127/05 шляхом визнання договору про зміну до вказаного договору оренди землі укладеним у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого « 27» травня 2005 року за № 63127/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах»
« ____»
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_1 з одного боку та ТОВ «Виробничо-комерціна фірма «Алмаз» (Орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» , рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого 27.05.2005 за №63127/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:07:010:0004.»
« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 76 від 14.11.2013 становить 2378718 грн. (два мільйони триста сімдесят вісім тисяч сімсот вісімнадцять гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.»
« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1160/14 від 09.12.21013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 133208,21 грн. (сто тридцять три тисячі двісті вісім гривень 21 копійка), або в місяць - 11100,68 грн. (одинадцять тисяч сто гривень 68 копійок).»
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 27.05.2005 за №63127/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ
Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ВИРОБНИЧО-
м. Харків, м-н Конституції, 7 КОМЕРЦІЙНА ФІРМА «АЛМАЗ»
код 04059243 61023, м. Харків, вул. Динаміська, 3
код 31796743
В особі міського голови В особі керівника
__
/ підпис/ / підпис/ /ПІБ/
В іншій частині позову відмовлено. Стягнуто з ТОВ "ВКФ «Алмаз» на користь Харківської міської ради 1218,00 грн. судового збору.
Відповідач, ТОВ ВКФ Алмаз подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 у справі №922/5626/14 скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. При цьому, заявник апеляційної скарги посилається на те, що рішення господарського суду прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Позивач, Харківська міська рада, із рішенням господарського суду Харківської області від 11.02.2015 погоджується, просить залишити його без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Представники обох сторін не скористалися наданим процесуальним правом брати участь в судовому засідання, про причини неявки суд не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про день та час розгляду справи.
Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.
Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.
Згідно із пунктом 3.9.2 Постанови № 18 від 26.12.2011 Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Одночасно, застосовуючи положення Господарського процесуального кодексу України та Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини при розгляді справи колегія суддів зазначає, що частина 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено право особи на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку, який кореспондується з обов'язком добросовісно користуватися наданими законом процесуальними правами, утримуватись від дій, що зумовлюють затягування судового процесу , та вживати надані процесуальним законом заходи для скорочення періоду судового провадження (пункт 35 рішення від 07.07.1989 Європейського суду з прав людини у справі Юніон Еліментарія Сандерс проти Іспанії (Alimentaria Sanders S.A. v. Spain).
За висновками суду апеляційної інстанції, незважаючи на те, що сторони своїх представників у судове засідання 29.08.2017 не направили, у відповідності до вимог статті 75 Господарського процесуального кодексу України справа може бути розглянута за наявними у ній документами, а неявка учасників судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.
Враховуючи те, що судом апеляційної інстанції створено всі необхідні умови для встановлення фактичних обставин справи і правильного застосування законодавства, вжито заходи для належного повідомлення сторін про час та місце розгляду справи , проте сторони не скористалися своїми правами, передбаченими статтею 22 ГПК України та виходячи з того, що явка сторін не визнавалася обов'язковою судом апеляційної інстанції, а участь в засіданні суду (як і інші права, передбачені статті 22 ГПК України) є правом, а не обов'язком сторони, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без участі представників сторін за наявними у ній матеріалами у відповідності до статті 75 Господарського процесуального кодексу України.
Перевіривши повноту встановлення судом обставин справи та докази по справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку та доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 ГПК України, колегія суддів приходить до висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення, виходячи з наступного.
Як свідчать матеріали справи та встановлено судом першої інстанції, 27.05.2005 між Харківською міською радою та ТОВ ВКФ Алмаз було укладено договір оренди землі, що зареєстрований за №63127/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства центра державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах в книзі записів державної реєстрації договорів оренди.
Укладанню зазначеного договору передувало прийняте 06.10.2004 Харківською міською радою рішення Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам за №153/04.
Відповідно до умов договору, орендодавець (позивач) надає, а орендар (відповідач), в свою чергу, приймає в оренду до 01.09.2029 в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудівель за адресою: м. Харків, вул. Динамівська, 3, загальною площею 0,1091 га., в тому числі під забудовою 0,0522 га, інших угідь - -0,0569 га.
Плата за землю вноситься орендарем (відповідачем) щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця, у вигляді орендної плати у грошовій формі у розмірі 3702,21 грн. з 2007 року з урахуванням індексів інфляції (пункти 9, 10, 11 договору).
Пунктом 13 договору визначено, що розмір орендної плати може переглядатися у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом. Збільшується при зміні розміру земельного податку відповідно до Закону України, при цьому сторони укладають додаткову угоду, яка є невід'ємною частиною цього договору.
З метою удосконалення порядку визначення грошової оцінки земельних ділянок у місті Харкові для розрахунку розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди земельних ділянок , орендодавцем яких, згідно із земельним законодавством, виступає Харківська міська рада, та збільшення надходжень до бюджету від орендної плати за землю та земельного податку Харківською міською радою рішенням №1269/13 від 25.09.2013 було затверджено Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013.
Згідно із п. 2.1 вказаного Порядку, Департамент земельних відносин на підставі п.4 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є власником програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до п. 2.2 Порядку Управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
В пунктах 3.1-3.2 зазначеного Порядку встановлено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі . Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Вищенаведені положення стали підставою для того, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради: одержав витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконав розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013; одержав витяг №76 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2013 та підготовив відповідний проект додаткової угоди до договору оренди землі.
Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди, 27.01.2014 Департамент земельних відносин звернувся в порядку статті 188 Господарського кодексу із листом-пропозицією №835/0/225-14 до керівництва підприємства відповідача, яким направив три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 27.05.2005 для підписання та скріплення печаткою та три примірника розрахунку орендної плати в зв'язку зі зміною розміру орендної плати і повернути їх в 20-тиденний строк після одержання листа-пропозиції. У разі незадоволення зазначеної пропозиції у встановлений строк Департамент земельних відносин зобов'язався підготувати пропозицію до Юридичного департаменту для вжиття заходів щодо спонукання до здійснення дій стосовно реєстрації додаткової угоди до договору оренди землі у судовому порядку.
Також, 27.01.2014 Департаментом земельних відносин було надіслано ще один лист-пропозицію №931/0/225-14 відповідачу, в якому запропоновано сплатити кошти в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
Одержання вказаних листів відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення проте відповідач додаткову угоду не підписав.
Враховуючи, що відповідачем не було вчинено дії по підписанню додаткової угоди до договору оренди землі, з метою приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, позивач, посилаючись на норми статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 та пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15, 30 Закону України «Про оренду землі» , статей 5, 13, 15, 21 Закону України «Про оцінку земель» , статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України та статей 179, 188, 193 Господарського кодексу України, звернувся до суду з позовом, в якому просив прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі за №63127/05 від 27.05.2005, шляхом визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.
Господарський суд, приймаючи оскаржуване рішення, яким задовольнив позовні вимоги позивача, зазначив, що оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному і об'єктивному дослідженні в судовому засіданні з урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи їх взаємний зв'язок, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
З огляду на приписи статті 122 Земельного кодексу України вбачається, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Як свідчать матеріали справи надана в оренду земельна ділянка розташована в м. Харків, вул. Динамівська, 3 та знаходиться у підпорядкуванні Харківської міської ради.
З приписів статті 2 Закону України Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (стаття 13 Закону України Про оренду землі ).
Статтею 21 Закону України Про оренду землі передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
У відповідності до статті 125 Земельного кодексу України право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Згідно частини 2 статті 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.
Положення статті 626 Цивільного кодексу України передбачають, договір є підставою виникнення цивільних прав та обов'язків.
З урахуванням наведених положень чинного законодавства України, колегія суддів приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Динамівська, 3 в силу наведених вище приписів чинного законодавства.
Сторони під час укладання договору оренди погодили, що земельна ділянка, яка передавалась в оренду, не містила жодних недоліків, які б перешкоджали її ефективному використанню за цільовим призначенням (пункт 6 договору).
Рішення органу місцевого самоврядування про передачу відповідачу в оренду земельної ділянки, приймалось на підставі затвердженого проекту землевідведення, в якому вказаний розмір земельної ділянки, її місце розташування, а також цільове призначення земельної ділянки, без зазначення будь-яких недоліків щодо використання.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Земельна ділянка відповідно до якої виник спір, знаходиться у віданні Харківської міської ради.
Самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами, як це передбачено у ст. 189 Земельного кодексу України.
Законом України Про місцеве самоврядування врегульовано питання стосовно компетенція сільських, селищних, міських рад. Так, до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад, як це визначено у ст. 26, 34, 35 вказаного Закону.
За приписами Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (ст.144).
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, підставою для виникнення зобов'язання є, зокрема, договори та інші правочини.
Згідно з ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 за №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.
В пункті 36 договору оренди землі від 27.05.2005 сторони визначили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди спір розв'язується у судовому порядку.
Зважаючи на той факт, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
В даному випадку, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
В пункті 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і, оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати встановленого умовами договору, що правомірно встановив суд першої інстанції.
Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст. 7 Закону України Про плату за землю (в редакції на час виникнення спірних правовідносин), а порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений статтею 18 Закону України Про оцінку земель .
Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013, і згідно з п. 1.1. якого затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 вводиться в дію з 01.01.2014 (відповідно до п. 2, п. З рішення).
На підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 №335/07 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 , рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 №42/08 Про затвердження Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 попередня вартість 1 кв.м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 та була введена в дію з 01.03.2008.
Зазначені рішення Харківської міської ради є діючими, в судовому чи адміністративному порядку не скасовані.
Відповідно до п. 4.1. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 платники земельного податку (крім фізичних осіб) повинні в місячний термін з дня набрання чинності зазначеним рішенням звернутися до управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області для отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та у строки, встановлені Податковим кодексом України, подати податкову декларацію на поточний рік до відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки разом з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно з п.3.10 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УФФН від 27.01.2006 №18/15/21/11 зареєстрованого в Мінюсті 05.04.2006 №388/1226 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ.
Значення коефіцієнта КмЗ визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частки площі, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000, - для міст з чисельністю населення понад 100 тис. чол. та 1:5000 - для інших населених пунктів. Для обчислення КмЗ враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при виданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у м.Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій, а тому Управління Держземагенства не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення вказаного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради та внесено до програмного комплексу.
Щодо площі земельної ділянки під забудовою, слід зазначити, що відповідно до п.3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Земельна ділянка надана для експлуатації та обслуговування нежитлової будівлі, відноситься до земель комерційного використання в цілому, оскільки вся земельна ділянка надана в оренду для цього виду економічної діяльності, землевпорядна документація не передбачає виділення частин земельної ділянки для ведення різних видів економічної діяльності.
До забудованих земельних ділянок відносяться у тому числі землі, які використовуються для відпочинку, та інші відкриті землі.
Згідно додатку 2 до розділу 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів було затверджено Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки , в якому чітко визначено різницю термінів Нормативна грошова оцінка земельної ділянки під забудовою та Нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь . Тобто мається на увазі, що земельні ділянки під забудовою це земельні ділянки несільськогосподарського призначення, а не під будівлями або спорудами, так як сільськогосподарські угіддя використовуються для виробництва сільськогосподарської продукції із забороною забудови.
Формула розрахунку для земель сільськогосподарського призначення (сільськогосподарських угідь) та земель несільськогосподарського призначення (під забудовою) різні то при формуванні самого Витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки земельної ділянки в залежності від її використання дані вносяться в той або інший блок розрахунку (під забудовою або сільськогосподарського призначення). Тому Управлінням Держземагенства було вірно зазначено визначено нормативну грошову оцінку усієї земельної ділянки як під забудовою.
В зв'язку з чим, у спірному витязі й вказано площу земельної ділянки під забудовою -1091 кв. м., що охоплює всю площу відповідної земельної ділянки, оскільки відповідні землі згідно вказаної Інструкції класифікуються як забудовані землі, не зважаючи на фактичну площу будівель, що розташовані на таких землях.
Згідно з частиною 3 статті 84 Господарського процесуального кодексу України у спорі, що виник при укладанні або зміні договору, в резолютивній частині вказується рішення з кожної спірної умови договору, а у спорі про спонукання укласти договір - умови, на яких сторони зобов'язані укласти договір, з посиланням на поданий позивачем проект договору.
Таким чином, суд першої інстанції, частково задовольняючи позовні вимоги про внесення змін до договору, правомірно виклав у резолютивній частині рішення ті умови (пункти) типового договору, що були зазначені позивачем у позовній заяві.
Визначення редакції позовної вимоги з урахуванням вказаного повністю узгоджується також зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо ефективного засобу правового захисту, не забороненого законом.
Підсумовуючи вищевикладене, колегія суддів відзначає відсутність належних доказів щодо обставин, передбачених статтею 104 Господарського процесуального кодексу України, які підтверджували б наявність підстав для задоволення апеляційної скарги.
У відповідності з пункту 4 частини 3 статті 129 Конституції України та статті 33 Господарського Процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
На підставі викладеного колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 по справі №922/5626/14 прийняте при належному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального і процесуального права і відсутні підстави для його скасування, в зв'язку з чим, апеляційна скарга відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Алмаз , не підлягає задоволенню.
На підставі викладеного та керуючись статтями 99, 101, 102, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма Алмаз залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Харківської області від 11.02.2015 по справі № 922/5626/14 залишити без змін.
Постанова набирає чинності з дня її проголошення і може бути оскаржена до суду касаційної інстанції протягом 20-ти днів.
Головуючий суддя Істоміна О.А.
Суддя Барбашова С.В.
Суддя Білецька А.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2017 |
Оприлюднено | 05.09.2017 |
Номер документу | 68608432 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Істоміна О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні