ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 серпня 2017 року Чернігів Справа № 825/701/17
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Житняк Л.О.,
за участі секретаря Стасюк Т.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівські будівельні конструкції" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
В С Т А Н О В И В:
03.05.2017 Управління Держпраці у Чернігівській області звернулося до суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівські будівельні конструкції" (далі - ТОВ "Чернігівські будівельні конструкції"), в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов'язання відповідача негайно зупинити виконання робіт (виробництва): експлуатацію дизельного генератора DJ 50 PR, серійний №120102523 та електричного насоса марки EL 35 HC, 26 кВт; розробку родовища корисних копалин, за адресою: (Новоселівське родовище пісків) Чернігівська область, Чернігівський район, с.Новоселівка, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Вказані в Акті перевірки від 24.04.2017 № 98/07 порушення на момент звернення позивача з даним позовом не усунені, з огляду на це позивач просив суд застосувати передбачені законодавством заходи реагування у сфері державного нагляду.
Представник позивача в судове засідання не з'явився. Через канцелярію суду надав заяву, в якій позовні вимоги підтримав повністю, а розгляд справи просив провести без його участі.
Представник відповідача в судове засідання також не з'явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Причини неявки суду не повідомив.
За таких обставин, враховуючи ч.1 ст.41 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути спір по суті на підставі наявних у справі доказів без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до направлення на проведення перевірки від 30.11.2016 № 98, згідно наказу від 30.11.2016 № 216, Управлінням Держпраці у Чернігівській області у період з 18.04.2017 по 24.04.2017 проведено планову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, промислової безпеки, додержання законодавства про працю, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівські будівельні конструкції", ЄДРПОУ 35956540, вул. Примакова, буд. 43-Б, с. Улянівка, Чернігівський район, Чернігівська область, за результатами якої складено Акт від 24.04.2017 № 98/07.
Під час перевірки, згідно розділу V акту перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 24.04.2017 № 98/07, виявлено 34 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких зазначені у рядках №№ 1, 2, 4, 11, 14, 18-27 порушення створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- директор та члени комісії по перевірці знань з питань охорони праці не пройшли періодичного навчання і перевірку знань з питань охорони праці - ст.18 Закону України "Про охорону праці", п.3.11 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці", затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05.02.2005 № 261/10511;
- не одержано дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки (маркшейдерські роботи, відкриті гірничі роботи (добування піску)) - ст.21 Закону України "Про охорону праці", додаток 2, п. 14 "Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107;
- не проведена щорічна перевірка знань з питань охорони праці у працівників, що виконують роботи підвищеної небезпеки - ст.18 Закону України "Про охорону праці", п4.3 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці", затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05.02.2005 № 261/10511;
- відсутні висновки експертизи щодо відповідності обладнання (дизельний генератор DJ 50 PR, серійний № 120102523 та електричний насос марки EL 35 НС, 26 кВт), виготовленого за кордоном, вимогам нормативно- правових актів з охорони праці чинних в Україні - ст.21 Закону України "Про охорону праці".
- не надано для перевірки акт результатів проходження працівниками періодичних медичних оглядів - ст. 17 Закону України "Про охорону праці", додаток 3, п.1.9 "Положення про медичний огляд працівників певних категорій", затверджено наказом МОЗ України від 31.03.1994 № 45, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 21.06.1994 № 136/345;
- на підприємстві відсутні геологічна та маркшейдерська служби - ст.53 Кодексу України "Про надра", п.3.1 НПАОП 0.00-1.01-85 "Единые правила охраны недр при разработке месторождений твердых полезных ископаемых", утверждены постановлением Госгортехнадзора СССР от 14.05.1985 № 22;
- не надано для перевірки геолого-маркшейдерська, технічна та обліково-контрольна документація (календарні плани розвитку гірничих робіт, проекти, паспорти, схеми) - ст.53 Кодексу України "Про надра", розділ IV, п.1.9 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663;
- плани розвитку гірничих робіт на 2016 та 2017 роки не погоджені Управлінням Держпраці у Чернігівській області - ст. 51 Кодексу України "Про надра", п.п.1.3, 1.9 НПАОП 0.00-1.01-85 "Единые правила охраны недр при разработке месторождений твердых полезных ископаемых", утверждены постановлением Госгортехнадзора СССР от 14.05.1985 № 22;
- гірничі виробки кар'єрів у місцях, де є небезпека падіння в них працівників, не позначено запобіжними знаками - ст. 18 Закону України "Гірничий Закон України", розділ IV, п. 3.2 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663.
- гірничі виробки кар'єрів у місцях, де є небезпека падіння в них людей, не огороджені запобіжними знаками, на відвалах не вивішені попереджувальні надписи про небезпеку розміщення людей на укосах відвалів, поблизу їх основи та в місцях розвантаження транспортних засобів - ст.18 Закону України "Гірничий Закон України", розділ IV, п.3.2 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663;
- не розроблено План ліквідації аварій на 2017 рік - ст.18 Закону України "Гірничий Закон України", п.1.11 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663;
- не надано для перевірки паспорт земснаряда - ст.24 Кодексу України "Про надра", розділ VII, п. 7.6 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663;
- працівник, що управляє земснарядом, допущений до виконання робіт без спеціального навчання та перевірки знань з питань охорони праці - ст.18 Закону України "Про охорону праці", п. 4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 "Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці", затверджено наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 05.02.2005 №261/10511;
- таблиці звукових та світлових сигналів, не вивішені на працюючих механізмах (екскаватор, земснаряд) - ст.13 Закону України "Про охорону праці", розділ IV, п.2.11 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663;
- порушуються допустимі відстані від екскаватора до бровки уступу, а також допустимі кути укосів, затверджені керівником підприємства - ст.18 Закону України "Гірничий Закон України", розділ VII, п.1.4 НПАОП 0.00-1.24-10 "Правила охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом", затверджено наказ Держгірпромнагляд від 18.02.2012 № 91, зареєстровано в Міністерстві юстиції України від 02.03.2012 № 350/20663.
Перелічені порушення стали підставою звернення до суду.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.
За змістом ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Крім того, ст.4 Закону України від 14.10.1992 № 2694 "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань праці, (далі - Держпраці), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно п.7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Держпраці може покладати виконання завдань на утворені територіальні органи за міжрегіональним принципом. наказом Держпраці від 04.02.2016 № 8, затверджено Положення про Управління Держпраці у Чернігівській області, згідно п.1 якого, Управління Держпраці у Чернігівській області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Відповідно до вимог ст.38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Так, спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2007 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", де ст.1 передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 № 826 (далі - Положення), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 за №1531/20269, загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
У відповідності до п.2.26 Положення право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.
При цьому ч.7 ст.7 Закону України від 05.04.2007 № 877 "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877) визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування (п.5 ст.4 Закону № 877).
Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей, які застосовуються виключно за рішенням суду.
Позивач вважає, з чим погоджується суд, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю і здоров'ю людей.
Оскільки відповідачем не надано належних доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в Акті перевірки від 24.04.2017 № 98/07, а такими доказами, на думку суду є Акти перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) в частині стану усунення порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, та враховуючи п.10 ч.1 ст.256 Кодексу адміністративного судочинства України, яким передбачено, що негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі-будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей, суд дійшов висновку, що адміністративний позов Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівські будівельні конструкції" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) належить задовольнити.
Відповідно до ч.2 ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання.
Відтак постанова про застосування до відповідача заходів у вигляді негайного зупинення виконання робіт (виробництва): експлуатацію дизельного генератора DJ 50, серійний № 120102523 та електричного насоса марки EL 35 HC, 26 кВт; розробку родовища корисних копалин, за адресою: (Новоселівське родовище пісків) Чернігівська область, Чернігівський район, с.Новоселівка, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей, підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст. 41, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері держаного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Чернігівські будівельні конструкції", шляхом негайного зупинення виконання робіт (виробництва): експлуатацію дизельного генератора DJ 50 PR, серійний №120102523 та електричного насоса марки EL 35 HC, 26 кВт; розробку родовища корисних копалин, за адресою: (Новоселівське родовище пісків) Чернігівська область, Чернігівський район, с.Новоселівка, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Постанова підлягає негайному виконанню.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2017 |
Оприлюднено | 05.09.2017 |
Номер документу | 68621015 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні