ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 вересня 2017 року м. Житомир справа № 806/1012/17
категорія 6.3
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Попової О. Г.,
секретар судового засідання Ясинська К.В.,
за участю: представника позивача - Онищенко Т.О., представника відповідача -
Лонської Л.С.,
представника третьої особи - Білицького А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" до Ушомирської сільської ради Коростенського району Житомирської області, треті особи: Сектор з питань державної реєстрації відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, Відділ Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" про визнання протиправними та скасування рішень,
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" звернулося до суду із позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- індексний номер: 31722530 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 площею 1,288 га на підставі Договору оренди землі №1016-10 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_4.) (номер запису про інше речове право: 16745171 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31718670 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_3 площею 3,4215 га на підставі Договору оренди землі №1016-02 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_5.) (номер запису про інше речове право: 16743249 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31722007 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2 площею 4,2135 га на підставі Договору оренди землі №1016-01 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_6.) (номер запису про інше речове право: 16744825 від 04.10.2016 року).
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що державним реєстратором Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонською Людмилою Сергіївною було вчинено низку реєстраційних дій щодо реєстрації права оренди земельних ділянок, які на думку позивача є незаконними та вчинені із порушенням норм чинного законодавства. Вказує, що підприємство є законним користувачем земельних ділянок на підставі договорів оренди, які були укладені між позивачем та фізичними особами - власниками земельних ділянок у червні та серпні 2011 року. Наголошує, що протягом 2012 року зазначені договори оренди земельних ділянок між позивачем та фізичними особами - власниками земельних ділянок були зареєстровані у Відділі Держкомзему Володарсько-Волинського району у передбаченому законом на момент здійснення такої реєстрації порядку. З моменту проведення реєстрації позивач набув право користування земельними ділянками та впродовж п'яти років поспіль проводив їх оброблення.
Зазначає, що під час здійснення інвентаризації земель, що перебувають в оренді ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА", позивачем було виявлено факт, що інше речове право (право оренди) на дані земельні ділянки зареєстроване в Державному реєстрі речових прав нв нерухоме майно за ТОВ "Полісся-Інвест". Зокрема, державним реєстратором Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонською Людмилою Сергіївною протягом жовтня 2016 року були прийняті рішення про державну реєстрацію прав:
- індексний номер: 31722530 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 площею 1,288 га на підставі Договору оренди землі №1016-10 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_4.) (номер запису про інше речове право: 16745171 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31718670 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_3 площею 3,4215 га на підставі Договору оренди землі №1016-02 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_5.) (номер запису про інше речове право: 16743249 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31722007 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2 площею 4,2135 га на підставі Договору оренди землі №1016-01 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_6.) (номер запису про інше речове право: 16744825 від 04.10.2016 року).
Позивач наголошує, що на момент вчинення спірних реєстраційних дій, договори оренди землі, укладені між позивачем та власниками земельних ділянок були чинними та зареєстрованими у встановленому законом порядку. Враховуючи вищевикладене, вважає прийняті державним реєстратором Лонською Л.С. рішення про державну реєстрацію іншого речового права на нерухоме майно, зокрема, права оренди земельних ділянок, винесених на підставі договорів оренди земельних ділянок між власниками земельних ділянок та ТОВ "Полісся-Інвест" є незаконними та такими, що не відповідають нормам чинного законодавства, а тому підлягають скасуванню.
Ухвалою суду від 24.04.2017 року клопотання позивача про заміну відповідача правонаступником задоволено. Замінено вибувшого первинного відповідача державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонську Людмилу Сергіївну на належного правонаступника - Ушомирську сільську раду Коростенського району Житомирської області.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, письмових поясненнях вих. №15/05-1 від 15.05.2017 року (том I, а.с. 186-188), письмових поясненнях вих. №29/05-1 від 29.05.2017 року (том II, а.с. 44-46).
Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов вих. № 02-19/172 від 12.05.2017 року. Зазначала, що під час проведення державної реєстрації права оренди на дані земельні ділянки державним реєстратором було здійснено пошук через офіційний веб-сайт Державного земельного кадастру за кадастровими номерами на предмет реєстрації іншого речового права до 2013 року, однак в наданій інформації не містилось жодних даних про даних про реєстрацію права оренди за іншим орендарем. Відповідальність за достовірність даних , що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав несе заявник. Державна реєстрація прав оренди на земельні ділянки за кадастровими номерами: НОМЕР_5, НОМЕР_3, НОМЕР_2 була проведена згідно вимог діючого законодавства, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі. (том I, а.с. 151-155).
Представник третьої особи Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест" в судовому засіданні стосовно позовних вимог заперечував з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов. Зазначав, що в момент державної реєстрації набирає чинності договір, укладення якого вже відбулося і така реєстрація не може змінювати момент укладання договору. Оскільки на момент укладання договорів оренди земельної ділянки між фізичними особами - власниками земельних ділянок та ТОВ "Полісся-Інвест" строк оренди, визначений попередніми договорами оренди земельних ділянок укладених із позивачем сплинув, державна реєстрація прав оренди на земельні ділянки була проведена згідно вимог діючого законодавства, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити у повному обсязі. (т. II, а.с. 2-5).
Представник третьої особи Сектору з питань державної реєстрації відділу економічного розвитку і торгівлі Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області в судове засідання не прибув, надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи без його участі. У прийнятті рішення покладається на розсуд суду. (том ІІ, а.с. 154).
Представник третьої особи Відділу Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області в судове засідання не прибув, надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи без його участі. Щодо вирішення спору по суті покладається на розсуд суду.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі та присутні в судовому засіданні, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог з наступних підстав.
Встановлено, що впродовж 2011 року Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" укладено ряд договорів оренди землі земельної ділянки із фізичними особами - власниками земельних ділянок.
Так, 04 червня 2011 року між Орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" та Орендодавцем - ОСОБА_5, укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в на території Топорищенської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Пунктом 8 договору від 04.06.2011 року передбачено, що даний договір укладено строком на п'ять років. Згідно п. 41 даного договору, договір набирає чинності після підписання після підписання сторонами та його державної реєстрації. Згідно відмітки на останній сторінці даного договору, договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Володарсько-Волинському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16 лютого 2012 року за №182188540000404. (том І, а.с. 13-16)
На виконання договору ОСОБА_5 та ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" складений та підписаний акт приймання-передачі об'єкта оренди від 16.02.2012 року. (том І, а.с. 19)
Відповідно до договору оренди землі від 04.06.2011 року, ОСОБА_6 (Орендодавець), надає, а Товариство з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Топорищенської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Згідно з пунктами 8, 41 вказаного договору, договір укладено на п'ять років та набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Як встановлено з відповідної відмітки на останній сторінці даного договору, договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Володарсько-Волинському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16 лютого 2012 року за №182188540000400. (том І, а.с. 24-25)
На виконання договору ОСОБА_6 та ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" складений та підписаний акт приймання-передачі об'єкта оренди від 16.02.2012 року. (том І, а.с. 29).
04 червня 2011 року між Орендарем - Товариством з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" та Орендодавцем - ОСОБА_4, укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в на території Топорищенської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області. Пунктом 8 договору від 04.06.2011 року передбачено, що даний договір укладено строком на п'ять років. Згідно п. 41 даного договору, договір набирає чинності після підписання після підписання сторонами та його державної реєстрації. Згідно відмітки на останній сторінці даного договору, договір зареєстрований в відділі Держкомзему у Володарсько-Волинському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 16 лютого 2012 року за №182188540000351. (том І, а.с. 34-35)
На виконання договору ОСОБА_5 та ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" складений та підписаний акт приймання-передачі об'єкта оренди від 16.02.2012 року. (том І, а.с. 19).
Земельні ділянки на підставі державних актів на право приватної власності на земельні ділянки належали Орендодавцям, а саме: ОСОБА_5 згідно державного акту серії ЯА №883330, кадастровий номер ділянки НОМЕР_3 (том І, а.с. 23); ОСОБА_6 згідно державного акту серії ЯА №883327, кадастровий номер ділянки НОМЕР_2 (том І, а.с. 32); ОСОБА_4 згідно державного акту серії ЯА №879038, кадастровий номер ділянки НОМЕР_5 (том І, а.с. 42).
Судом встановлено, що у жовтні 2016 року щодо земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_2; НОМЕР_3; НОМЕР_5 було проведено державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Зокрема, відповідно до рішення державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.10.2016 №31718670 проведено державну реєстрацію іншого речового права право оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_3, площею 3,4215 га, за ТОВ "Полісся-Інвест". Підставою виникнення іншого речового права був договір оренди землі, серія та номер 1016-02 від 03.10.2016, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_5, орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ "Полісся-Інвест", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 16743249 від 04.10.2016 року. (том І, а.с. 91).
Рішенням державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.10.2016 №31722007 проведено державну реєстрацію іншого речового права право оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_2, площею 4,2135 га, за ТОВ "Полісся-Інвест". Підставою виникнення іншого речового права був договір оренди землі, серія та номер 1016-01 від 03.10.2016, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_6, орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полісся-Інвест", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 16744825 від 04.10.2016 року. (том І, а.с. 101).
Згідно рішення державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.10.2016 №31722530 проведено державну реєстрацію іншого речового права право оренди земельної ділянки на земельну ділянку за кадастровим номером НОМЕР_5, площею 1,2880 га, за ТОВ "Полісся-Інвест". Підставою виникнення іншого речового права був договір оренди землі, серія та номер 1016-10 від 03.10.2016, укладений між сторонами: орендодавець - ОСОБА_4, орендар - Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ "Полісся-Інвест", строком дії 7 років. Номер запису про інше речове право: 16745171 від 04.10.2016 року). (том І, а.с. 114).
Зазначені обставини підтверджуються наявними у матеріалах справи належним чином завірених копій матеріалів реєстраційних справ щодо вказаних земельних ділянок (том І а.с. 81-114).
Позивач вважаючи, що укладені ним у 2011 році договори оренди земельної ділянки на момент вчинення спірних реєстраційних дій були чинними, вказуючи, що зазначені рішення державного реєстратора призвели до факту подвійної реєстрації іншого речового права (права оренди земельної ділянки) одночасно за кількома орендарями та є такими, що порушують його права як законного та дійсного орендаря, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-IV (у редакції, чинній на момент винесення оспорюваних рішень, далі - Закон №1952-IV), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Частиною 3 статті 3 Закону №1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
За змістом частини першої статті 4 Закону №1952-IV, державній реєстрації прав підлягають: Державній реєстрації прав підлягають:
1) право власності;
2) речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; іпотека; право довірчої власності; інші речові права відповідно до закону;
3) право власності на об'єкт незавершеного будівництва;
4) заборона відчуження та арешт нерухомого майна, податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.
Відповідно до ч.1 ст. 18 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації;
6) відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником;
8) видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.
Частиною 4 статті 18 Закону №1952-IV встановлено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Згідно ч. 1 ст. 27 Закону №1952-IV, державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно чи його дубліката, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Приписами частини другої статті 9 Закону №1952-IV визначено, що державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;
4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав;
7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;
9) формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Закону №1952-IV, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки має безпосередній доступ та користується відомостями Державного земельного кадастру у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Здійснивши системний аналіз наведених правових норм, суд зазначає, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Подібного висновку дійшла колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України в постанові від 29.09.2015 в справі № 21-760а15.
У свою чергу, Державна реєстраційна служба України в листі від 06.08.2013 №2951/05-15-13 "Щодо запобігання випадкам подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними правонабувачами" роз'яснила, що, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Крім того, суд зазначає, що однією із засад державної реєстрації прав, установлених ст. 3 Закону №1952-IV, є те, що держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Частиною 3 статті 3 Закону №1952-IV визначено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов'язкової реєстрації.
При цьому суд враховує, що на сьогоднішній день в Україні не існує єдиної бази, за допомогою якої можна встановити реєстрацію прав, які виникли та зареєстровані до 1 січня 2013 року.
Однак, відсутність в Україні єдиної системи реєстрації прав, які виникли та зареєстровані до 01.01.2013 року, не може позбавляти особу цього права.
За таких обставин саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01.01.2013 року.
Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 06.07.2016 року по справі № 806/4251/15.
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що відносини із реєстрації договорів оренди землі, на час укладення позивачем договорів оренди земельних ділянок з ОСОБА_5 , ОСОБА_6, ОСОБА_4, регулювалися, зокрема, Цивільним кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" від 06.10.1998 № 161-XIV.
Відповідно до ч. 1 ст. 210 Цивільного кодексу України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації.
Згідно з вимогами ст. 18 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договорів оренди) договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Частиною 2 статті 125 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент укладення позивачем договору оренди) визначено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.
Згідно ст. 20 Закону України "Про оренду землі", укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом (у редакції, чинній на момент укладення договору оренди).
Розділом II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному Законом України "Про державну і реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", здійснюється з 1 січня 2013 року. До 1 січня 2012 року, (09 грудня 2011 року дію вказаної норми продовжено до 1 січня 2013 року), державна реєстрація, зокрема і договорів оренди земельних ділянок проводиться територіальними органами земельних ресурсів.
Аналогічна думка висловлена Верховним Судом України у Постанові від 06 березня 2013 року у справі №6-5цс13.
Таким чином, державна реєстрація договорів оренди землі, відповідно до законодавства, яке діяло у 2012 році здійснювалося територіальними органами земельних ресурсів шляхом ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі.
Як встановлено з матеріалів справи, Відділом Держкомзему в Володарсько-Волинському районі Житомирської області було зареєстровано договори оренди земляних ділянок між позивачем та ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_4 від 04.06.2011 року строком на 5 років, про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 16.02.2012 року №182188540000351, №182188540000400, №182188540000404. Вказана інформація підтверджується відмітками на останніх сторінках договору.
З метою з'ясування усіх фактичних обставин справи, що мають істотне значення для розгляду справи по суті, судом ухвалою від 24.04.2017 року було витребувано у Відділу Держгеокадастру у Володарсько-Волинському районі Житомирської області:
- книгу записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі станом на лютий 2012 року;
- поземельну книгу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 площею 1,288 га, належної ОСОБА_4;
- поземельну книгу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_3 площею 3,4215 га, належної ОСОБА_5;
- поземельну книгу земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_6 площею 4,2135 га, належної ОСОБА_6
Під час огляду в судовому засіданні Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а саме тому №3 розділу 4 "Записи державної реєстрації договорів оренди землі", відкритого 20.12.2011 року по Володарсько-Волинському району, встановлено, що 16 лютого 2012 року до вказаного розділу Книги реєстратором (спеціалістом) Відділу Держкомзему в Володарсько-Волинському районі Житомирської області внесено ряд записів щодо державної реєстрації договорів оренди землі Орендарем за якими є ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА".
Так, запис під № 000295 підтверджує реєстрацію за реєстраційним № 182118544000351 договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5, терміном на 5 років. (том ІІ, а.с. 204-205).
Запис №000345 свідчить про реєстрацію за реєстраційним №182118544000400 договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2, терміном на 5 років. (том ІІ, а.с. 202-203).
Під № запису 000349 здійснено реєстрацію за реєстраційним №182118544000404 договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_3, терміном на 5 років. (том ІІ, а.с. 200-201).
Відсутність відомостей в базі даних АС ДЗК не свідчить про незавершеність чи відсутність державної реєстрації як такої та не може ставитись за вину позивачу.
В ході судового засідання також були допитані свідки ОСОБА_5 та ОСОБА_4, які своїми показами підтвердили факт укладання між ними та позивачем 04 червня 2011 року договорів оренди земельної ділянки.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що державна реєстрація договорів оренди землі між позивачем і власниками земельних ділянок за кадастровими номерами НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4 є здійсненою.
Суд критично ставиться до доводів представника третьої особи ТОВ "Полісся-Інвест" щодо сплину строку оренди земельних ділянок за договорами від 04.06.2011 року між позивачем та фізичними особами - власниками земельних ділянок на момент вчинення відповідачем спірних реєстраційних дій.
Відповідно до частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України Про оренду землі .
За змістом статей 18, 20 ЦКУ (у редакції, яка була чинною на момент укладання договорів оренди позивачем) укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.
Отже, строк дії спірного договору оренди землі починається після набрання ним чинності, а не з моменту його укладення.
Набрання договором чинності є моментом у часі, коли починають діяти права та обов'язки по договору, тобто коли договір (як підстава виникнення правовідносин та письмова форма, в якій зафіксовані умови договору) стає правовідносинами, на виникнення яких було спрямоване волевиявлення сторін.
Вказана правова позиція висловлена Верховним Судом України в постанові від 18 січня 2017 року у справі №6-2777цс16 (том ІІ, а.с. 61-66).
Таким чином, договори оренди землі від 04 червня 2011 року, терміном дії на 5 років, набрали чинності з моменту їх реєстрації - 16 лютого 2012 року, та, відповідно, на момент вчинення спірних реєстраційних дій строк їх дії ще не закінчився.
Водночас, як встановлено під час судового розгляду справи, державним реєстратором Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни під час прийняття рішення про державну реєстрацію іншого речового права, а саме права оренди земельної ділянки за ТОВ "Полісся-Інвест", від 05 жовтня 2016 року №31722007, №31722530, №31718670, інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року враховано не було.
Відповідачем з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, не було вжито усіх можливих заходів для повної та належної перевірки чи вже зареєстроване право оренди на вказані земельні ділянки чи ні.
Суд наголошує на тому, що реєстрація договорів оренди землі за новим орендарем можлива лише після реєстрації угод про розірвання договорів оренди землі з попереднім орендарем.
Державна реєстрація припинення іншого речового права ТОВ "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" на земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4 на підставі договорів оренди землі від 04.06.2011 не здійснювалась, укладені позивачем з Орендодавцями договори оренди земельних ділянок не визнані недійсними, а здійснена 16 лютого 2012 року відділом Держкомзему у Володарсько-Волинському районі Житомирської області - не скасована та є чинною.
Відповідно до ч. 1 ст. 24 ЗУ у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.
З огляду на викладене, а також враховуючи обставини справи, суд дійшов висновку, що неналежне та неповне виконання державним реєстратором Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни під час прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 05.10.2016 індексний номер 31722530; від 05.10.2016 індексний номер 31718670; від 05.10.2016 індексний номер 31722007; обов'язків щодо перевірки чи вже зареєстроване право оренди на земельні ділянки, обумовило повторну реєстрацію права оренди одних і тих самих земельних ділянок за різними орендарями, що є недопустимим.
Згідно з ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Позивачем та наявними у матеріалах справи доказами доведено, а відповідачем не спростовано, що внаслідок прийняття відповідачем рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та їх обтяжень від 05.10.2016 індексний номер 31722530; від 05.10.2016 індексний номер 31718670; від 05.10.2016 індексний номер 31722007 було здійснено подвійну реєстрацію іншого речового права (права оренди земельної ділянки) за декількома орендарями, чим істотно порушено законні права та інтереси позивача як правомірного орендаря земельних ділянок, а тому позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРІН ЛЕНД.СЛАВУТА" підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 71, 86, 158-163, 167, 186, 254 КАС України,
постановив:
Позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення державного реєстратора Поліської сільської ради Коростенського району Житомирської області Лонської Людмили Сергіївни про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- індексний номер: 31722530 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_5 площею 1,288 га на підставі Договору оренди землі №1016-10 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_4.) (номер запису про інше речове право: 16745171 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31718670 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_3 площею 3,4215 га на підставі Договору оренди землі №1016-02 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_5.) (номер запису про інше речове право: 16743249 від 04.10.2016 року);
- індексний номер: 31722007 від 05.10.2016 року, вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки за кадастровим номером НОМЕР_2 площею 4,2135 га на підставі Договору оренди землі №1016-01 від 03.10.2016 року (сторони правочину: ТОВ ПОЛІССЯ-ІНВЕСТ та ОСОБА_6.) (номер запису про інше речове право: 16744825 від 04.10.2016 року).
Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя О.Г. Попова
Повний текст постанови виготовлено: 07 вересня 2017 р.
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2017 |
Оприлюднено | 11.09.2017 |
Номер документу | 68692607 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Попова Оксана Гнатівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні