Ухвала
від 06.09.2017 по справі 903/1160/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

"06" вересня 2017 р. Справа № 903/1160/14 за заявою ОСОБА_1, м. Луцьк

до товариства з обмеженою відповідальністю "Горохівзернопрод", Волинська обл., Горохівський р-н., с. Мар'янівка

про банкрутство

Суддя Кравчук А.М.

Представники:

від кредиторів: ПАТ "Креді Агріколь Банк" - Пилипчук І.Ю., довіреність від 17.03.2014 року

від заявника: н/з

ліквідатор: Василюк І.М.

Відповідно до ст. 20 Господарського процесуального кодексу України роз'яснено право відводу судді. Відводу судді не заявлено. На підставі ст. 22 ГПК України роз'яснено процесуальні права та обов'язки учасників судового процесу.

встановив: ухвалою господарського суду Волинської області від 26.11.2014 року порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ "Горохівзернопрод", визнано кредиторські вимоги ОСОБА_1 в сумі 4 782 087 грн. 80 коп., відкрито процедуру розпорядження майном строком на 115 календарних днів. розпорядником майна призначено арбітражного керуючого Кочергіну В.В..

Ухвалою суду від 31.03.2015 року затверджено реєстр вимог кредиторів боржника.

Постановою суду від 30.06.2015 року визнано боржника банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного керуючого Василюка І.М..

Ухвалою суду від 14.09.2015 року визнано кредиторські вимоги ВВД ФСС НВВ ПЗ України у Горохівському районі Волинської області в сумі 227 471,14грн. (капіталізовані платежі), які включені до реєстру вимог кредиторів до 2 черги задоволення.

Ухвалою суду від 04.07.2016 року припинено процедуру ліквідації боржника та повноваження ліквідатора Василюка І.М., введено процедуру санації боржника, керуючим санацією призначено арбітражного керуючого Василюка І.М..

Постановою суду від 17.10.2016 року припинено процедуру санації боржника та повноваження керуючого санацією, ТОВ "Горохівзернопрод" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором призначено арбітражного керуючого Василюка І.М..

Ухвалою суду від 27.03.2017 року визнано грошові вимоги Локачинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Волинської області в сумі 6 101,93 грн., з яких: 3 345,93 грн. - вимоги другої черги, 2756,00 грн. понесених судових витрат (сплата судового збору) - вимоги першої черги.

Ухвалою суду від 19.04.2017 року розгляд скарги ТОВ "Фінансова компанія "Приватні Інвестиції" на дії ліквідатора Василюка Ігоря Миколайовича призначено в судовому засіданні на 16.05.2017р. на 10 год. 00 хв..

Відповідно до п.п. 2.3.50, 2.3.52 Положення про автоматизовану систему документообігу суду та на підставі розпорядження керівника апарату господарського суду Волинської області від 24.04.2017 року № 01-3/53 у зв'язку з припиненням повноважень судді Гарбара І.О. щодо здійснення ним правосуддя проведено автоматизований перерозподіл справи № 903/1160/14.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу справи між суддями від 24.04.2017 року справу № 903/1160/14 призначено судді Кравчук А.М..

Ухвалою суду від 26.04.2017 року справу № 903/1160/14 за заявою ОСОБА_1 до товариства з обмеженою відповідальністю про банкрутство прийнято до розгляду.

17.05.2017 року на адресу суду надійшла заява ПАТ "Креді Агріколь Банк" №13206/390 від 13.05.2017 року про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна ТОВ "Горохівзернопрод", що відбувся 21.04.2017 року, договорів купівлі-продажу майна боржника.

Заява обгрунтована відсутністю в проекті договору купівлі-продажу, що опублікований на сайті ГГС України та підписаний між боржником та ТОВ "Волинь-Зерно-Продукт", кадастрового номеру проданої земельної ділянки. Крім того, ліквідатором порушено правила, які визначають процедуру підготовки, проведення аукціону, зокрема, не визначалась ринкова вартість майна боржника; не здійснювалось погодження початкової вартості заставного майна на других та других повторних торгах з кредитором чи судом; не розміщено перед другим та другим повторним аукціонах оголошень про продаж безпосередньо на майні боржника; не повідомлено заставного кредитора про час та місце проведення других та других повторних торгів; не повідомлено заставного кредитора про засідання комітету кредиторів банкрута, на якому мало би бути прийняте рішення про продаж майна боржника шляхом проведення торгів за трьома лотами, визначено ціну реалізації, погоджено крок аукціону, визначено порядок розподілу коштів; здійснено реалізацію майна боржника як цілісний майновий комплекс одним лотом, в який включено майно трьох різних кредиторів, що є неправомірним та робить не зрозумілим та непрозорим процес розподілу грошових коштів між кредиторами.

Крім того, 19.04.2017 року на адресу суду надійшла скарга ТОВ "Фінансова компанія "Приватні інвестиції" № 3908/2017/4 на дії/бездіяльність ліквідатора ТОВ "Горохівзернопрод" Василюка І.М..

Скарга обґрунтована тим, що ліквідатор неналежно виконує свої обов'язки, а саме:

- не здійснено аналізу фінансової, господарської та інвестиційної діяльності боржника, становище на ринках;

- не прийнято до свого відання майно боржника та не забезпечено його збереження, зокрема, питання про охорону майнових активів боржника порушене ліквідатором лише через 4 місяці після визнання боржника банкрутом, відкриття ліквідаційної процедури;

- не вживалися заходи щодо продажу активів боржника за найвищою ціною;

- не повідомлено заставного кредитора про дату, час та місце проведення торгів з продажу майна боржника, що перебуває в заставі ТОВ "ФК "Приватні Інвестиції";

- не скликано комітет кредиторів боржника для прийняття рішення щодо продажу майна банкрута частинами, порядок розподілу коштів, крок аукціону та інших умов продажу майна;

- не погоджено порядок та умови продажу майна з заставним кредитором;

- продаж усіх майнових активів боржника, в тому числі майна, що перебуває у заставі в трьох різних кредиторів, цілісним майновим комплексом, що спричинить непорозуміння між кредиторами на стадії розподілу грошових коштів від продажу майна.

Ліквідатор у поясненнях №02-34/131, №02-34/132 від 17.07.2017 року, №02-34/174 від 04.09.2017 року та у судових засіданнях заяву про визнання недійсними результатів аукціону, скаргу на його дії заперечує. Зазначає, що керівником товариства та іпотекодержателем не було ініційовано оформлення права власності чи користування земельною ділянкою, про що відповідну інформацію відображено в умовах продажу майна боржника. Згода на продаж заставного майна надана ухвалою суду від 27.02.2017 року. При реалізації майна його вартість оцінена в сумі, що еквівалентна сумі всіх кредиторських вимог. Інформація щодо продажу майна боржника відображена у звіті ліквідатора, заслуханого кредиторами на засіданні комітету кредиторів боржника 24.03.2017 року. Клопотання кредиторів щодо проведення оцінки майна до проведення аукціонів на адресу ліквідатора не надходили. Долучений скаржником звіт про оцінку майна боржника заперечує, оскільки він здійснений з відповідними порушенням законодавства, зокрема, невірно зазначено власника майна, сумнівність огляду оцінювачем майна з огляду на дати договору та оцінки, висновки оцінювача про задовільний стан об'єктів та їх вартість, визначення оцінки з врахуванням ПДВ.

ТОВ "Аукціонний дім "Крес" у поясненнях №15/09/17 від 05.09.2017 року заяву про визнання недійсними результатів аукціону заперечує, оскільки продаж майна здійснено у повній відповідності вимог ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Посилання банку на практику ВГС України, зокрема, постанову №908/431/14 від 01.03.2017 року щодо продажу майна за ціною не нижчою ринкової вартості, є безпідставним. В постанові йдеться про необхідність продажу майна боржника лише за початковою вартістю не меншою від сукупності визнаних кредиторських вимог, однак не нижчою від його ринкової вартості, що було дотримано при продажу майна ТОВ "Горохівзернопрод".

ПАТ "Креді Агріколь Банк" у клопотанні та представник у судових засіданнях заяву про визнання недійсними результатів аукціону, скаргу на дії ліквідатора підтримала, оскільки згідно долученого звіту суб'єкта оціночної діяльності ОСОБА_6 про оцінку майна станом на 11.08.2017 року ринкова вартість будівель та споруд ЗАТ "Горохівзернопрод" за адресою Волинська обл., АДРЕСА_1, складає 2 778 200 грн. 00 коп., в той час як продаж майна на спірному аукціоні відбувся за ціною 1 071 152 грн. 97 коп..

В пункті 3 ст. 55 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яка міститься в розділі 4 Закону, а саме "Продаж майна в провадженні у справі про банкрутство" зазначено, що результати аукціону, проведеного з порушенням вимог закону, можуть бути визнані в судовому порядку недійсними.

Відповідно до ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження:

- приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження;

- виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута;

- проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута;

- аналізує фінансове становище банкрута;

- виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута;

- очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу;

- подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника;

- вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб;

- продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом;

- здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно ст. 22 Закону обов'язок щодо проведення аналізу фінансово-господарської діяльності, інвестиційного становища боржника та його становище на ринках покладається на розпорядника майна.

В даному випадку такий обов'язок був покладений на розпорядника майна ТОВ "Горохів" - Кочергіну В.В..

01.07.2015 року між ліквідатором Василюком І.М. та ОСОБА_7 укладено договір зберігання, згідно умов якого зберігач зобов'зується зберігати майно боржника, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 (том 5, а.с. 193), що повністю спростовує твердження ТОВ "ФК "Приватні інвестиції" щодо неналежного забезпечення ліквідатором збереження майна ТОВ "Горохівзернопрод".

Крім того, дослідивши матеріали справи, судом не встановлено наявності доказів руйнування майна ТОВ "Горохівзернопрод", що не спростовано учасниками провадження в даній справ у судових засіданнях.

Згідно п. 1 ст. 42 Закону усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси.

Арбітражним керуючим Василюком І.М. проведено інвентаризацію майна ТОВ "Горохівзернопрод", про що складено відповідні інвентаризаційні описи основних засобів та інших необоротних матеріальних активів станом на 01.07.2015 року, що повністю спростовує твердження ТОВ "ФК "Приватні інвестиції" щодо відсутності інвентаризації (том 5, а.с. том 5, а.с. 184-187).

Статтею 49 Закону передбачено, що продаж майна боржника в провадженні у справі про банкрутство здійснюється в порядку, встановленому Законом, шляхом проведення торгів у формі аукціону, за винятком майна, продаж якого відповідно до законодавства України здійснюється шляхом проведення закритих торгів. Організатор аукціону визначається замовником за конкурсом, що проводиться у визначеному замовником порядку.

З метою визначення організатора аукціону у даній справі ліквідатором опубліковане 05.01.2017 року оголошення №2 в газеті "Урядовий кур'єр" про пошук торгуючої організації. З тендерними пропозиціями до ліквідатора звернулись Рівненська товарна біржа з пропозицією винагороди в розмірі 10% від суми продажу кожного окремого об'єкта та ТОВ "Аукціонний дім "Крес" з пропозицією 7% від суми продажу. Рішенням ліквідатора від20.01.2017 року визначено організатора аукціону з продажу майна боржника ТОВ "Аукціонний дім "Крез" (том 4, а.с. 2-8).

Ухвалою суду від 27.02.2017 року організатора аукціону з продажу майна банкрута ТОВ "Аукціонний дім "КРЕС" (м.Рівне, вул.Драганчука, 9/30, код ЄДРПОУ 33082185) визнано учасником провадження у справі №903/1160/14 про банкрутство ТОВ "Горохівзернопрод".

01.03.2017 року між ліквідатором Василюком І.М. та торгуючою організацією ТОВ "Торговий дім "Крес" укладено договір про надання послуг по організації та проведенню аукціону з реалізації майна ТОВ "Горохівзернопрод" (том 5, а.с. 192).

Згідно ч.1 ст. 44 Закону після проведення інвентаризації та оцінки майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута такими способами: проведення аукціону та продажу майна безпосередньо юридичній або фізичній особі.

Згідно ст. 52 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" організатор аукціону повинен провести аукціон протягом двох місяців з дня укладення договору про проведення аукціону, якщо інше не встановлено законом або договором. Аукціон (крім електронних торгів) проводиться у робочий день та у робочий час. Граничний строк подання пропозицій щодо ціни на електронних торгах визначається у робочий день та у робочий час.

Згідно ст. 58 Закону організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України (при проведенні електронних торгів - також на своєму веб-сайті) оголошення про проведення аукціону.

Оголошення про проведення аукціону з продажу майна ТОВ "Горохівзернопрод" розміщене на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України опубліковане 06.03.2017 року за №40896. Дата аукціону - 10.04.2017 року об 11 год. 00 хв., початкова вартість ЦМК становить 20 920 962 грн. 01 коп.. Гарантійний внесок складає 2 092 096 грн. 20 коп., кінцевий термін сплати гарантійного внеску - до 17 год. 00 хв. 13.03.2017 року (том 4, а.с. 75-92).

Згідно інформаційної довідки ТОВ "Аукціонний дім "Крес" від 14.03.2017 року №2/03-17 аукціон, призначений на 10.04.2017 року не відбувся у зв'язку з відсутністю заявок на аукціон (том 5, а.с. 87).

Відповідно до п. 1 ст. 65 Закону якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення аукціону без визначення переможця протягом місяця (у разі продажу нерухомого майна - двох місяців) організатор аукціону зобов'язаний провести повторний аукціон.

Оголошення про проведення повторного аукціону з продажу майна ТОВ "Горохівзернопрод" розміщене на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України опубліковане 14.03.2017 року за №41098. Дата аукціону - 19.04.2017 року об 11 год. 00 хв., початкова вартість ЦМК становить 16 736 769 грн. 60 коп.. Гарантійний внесок складає 1 673 676 грн. 96 коп., кінцевий термін сплати гарантійного внеску - до 17 год. 00 хв. 20.03.2017 року (том 4, а.с. 61-73).

Згідно інформаційної довідки ТОВ "Аукціонний дім "Крес" від 21.03.2017 року №2/03-17 аукціон, призначений на 19.04.2017 року не відбувся у зв'язку з відсутністю заявок на аукціон (том 5, а.с. 86).

Відповідно до п. 2 ст. 65 Закону якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення повторного аукціону без визначення переможця протягом місяця організатор аукціону зобов'язаний провести другий повторний аукціон.

Оголошення про проведення другого повторного аукціону з продажу майна ТОВ "Горохівзернопрод" розміщене на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України опубліковане 22.03.2017 року за №41370. Дата аукціону - 21.04.2017 року об 11 год. 00 хв., початкова вартість ЦМК становить 13 389 415 грн. 69 коп.. Гарантійний внесок складає 1 338 941 грн. 57 коп., кінцевий термін сплати гарантійного внеску - до 17 год. 00 хв. 31.03.2017 року (том 4, а.с. 48-59).

Згідно протоколу аукціону №1-04/17 від 21.04.2017 року другий повторний аукціон проводився між двома учасниками - ПП "Макс Ком" та ТОВ "Волинь-зерно-продукт", якими сплачено гарантійні внески 31.03.2017 року на суму 1 338 941 грн. 57 коп., що підтверджується відповідними платіжними дорученнями (том 5, а.с. 198). Крок аукціону - 1% в сумі 133 894 грн. 16 коп. від початкової вартості аукціону - 13 389 415 грн. 69 коп.. Під час проведення аукціону ліцензіатом здійснено 92-а кроки щодо пониження вартості майна, в результаті чого двома учасниками запропоновано ціну продажу ЦМК в сумі 937 258 грн. 81 коп.. ТОВ "Волинь-зерно-продукт" запропоновано найвищу ціну продажу - 1 071 152 грн. 97 коп. (133894,16 (крок аукціону 1% х 92 (кроки) = 12318262,72 - 13389415,69 (початкова ціна продажу) = 1071152.97).

ПАТ "Креді Агріколь Банк" долучено звіт про оцінку майна боржника ТОВ "Горохівзернопрод", згідно висновку якого ринкова вартість майна боржника станом на 11.08.2017 року складає 2 778 200 грн. 00 коп. (том 5, а.с. 137-184).

Твердження банку щодо продажу майна боржника за ціною, нижче ринкової не приймається судом до уваги.

Початкова вартість продажу майна боржника на другому повторному аукціоні у вигляді ЦМК складала 13 389 415 грн. 69 коп., тобто ціна, знижена на 20% після проведення перших торгів та 20% після проведення потворних торгів, в той час як ринкова вартість майна боржника згідно проведеного звіту оцінювача складає 2 778 200 грн. 00 коп., що є значно меншою від початкової вартості продажу.

Таким чином, продаж майна боржника у даній справі відповідає встановленим вимогам ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та повністю узгоджується з постановою ВГС України №908/431/14 від 01.03.2017 року щодо продажу майна боржника за початковою вартістю не нижчою її ринкової вартості, у зв'язку з чим заперечення ПАТ "Креді Агріколь Банк" в цій частині не приймаються судом.

Статтею 59 вказаного Закону визначено вимоги до змісту оголошення про проведення аукціону на веб-сайті, зокрема, оголошення про проведення аукціону на веб-сайті повинно містити відомості про: майно, що продається, його характеристику та місцезнаходження; час та місце проведення аукціону (для електронних торгів - веб-сайт, на якому проводяться електронні торги, та період часу, протягом якого проводяться торги); початкову вартість та відомості про можливість її зниження на тому ж аукціоні; розмір та порядок внесення гарантійного внеску; можливість надання переможцю податкової накладної; продавця майна (найменування, місцезнаходження, засоби зв'язку); порядок, місце, строк і час представлення заявок на участь в торгах; порядок оформлення участі в торгах, перелік документів і вимоги, що пред'являються учасникам, до їх оформлення; порядок і критерії виявлення переможця торгів; строки платежів, реквізити рахунків, на які вносяться платежі; організатора аукціону (найменування, місцезнаходження, засоби зв'язку); спосіб отримання додаткової інформації про проведення аукціону. В оголошенні наводиться текст договору, що укладається на аукціоні, крім умови про ціну та зазначення особи покупця.

Якщо продажу підлягає будівля, споруда, приміщення, квартира, то у характеристиці майна зазначаються план, загальна площа та житлова площа, кількість кімнат (приміщень), їх площа та призначення, матеріали стін, кількість поверхів, поверх або поверхи, на яких розташоване приміщення (квартира), інформація про підсобні приміщення та споруди, відомості про земельну ділянку, на якій розташована будівля, споруда, право на земельну ділянку, що переходить до покупця будівлі, споруди, приміщення, квартири тощо.

Зазначений порядок оголошення та повідомлення про проведення аукціону, а також вимоги до змісту оголошення про проведення аукціону на веб-сайті, направлені на забезпечення можливості прийняти участь в аукціоні з продажу майна банкрута якомога ширшому колу осіб, а також направлені на забезпечення задоволення вимог кредиторів банкрута в максимально можливому розмірі за наслідками реалізації майна банкрута за найвищою ціною.

Право власності на нежитлові приміщення, які передані в іпотеку в 2008 році, набуто банкрутом у 2007 році. За вказаний період часу до процедури банкрутства керівником боржника та іпотекодержателем не було ініційовано оформлення права власності на земельну ділянку.

Придбання нерухомого майна на аукціоні при його продажу в провадженні у справі про банкрутство оформляється нотаріусом відповідно до ст. 75 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" за місцезнаходженням такого майна шляхом видачі набувачу відповідного свідоцтва. Вимоги щодо наявності кадастрового номеру земельної ділянки в такому свідоцтві відсутні.

В оголошеннях про проведення аукціонів на сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України наявна вся необхідна інформація по майну, виставленому на продажу, в т.ч. інформація щодо земельної ділянки, на якій розташовані об'єкти продажу: "земельна ділянка документально не оформлена. Право на земельну ділянку до покупця не переходить. Земельна ділянка під об'єкт продажу не виділялась, покупець буде самостійно подавати заявку до органів місцевого самоврядування про відведення земельної ділянки".

Згідно ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщенні, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Оскільки договір оренди між банкрутом та органом місцевого самоврядування не укладався, а право власності на земельну ділянку не набувалось, зазначені обставини повідомлені торгуючій організації.

Зі змісту норм Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , які регулюють продаж майна банкрута випливає, що торги визнаються недійсними лише в випадках, коли під час їх підготовки і проведення були допущені порушення, що могли вплинути на результати торгів і порушують права та законні інтереси особи, яка їх оспорює.

Відсутність кадастрового номеру земельної ділянки в договорі купівлі-продажу не впливає на законні інтереси банку.

Права потенційних покупців не порушені у даному випадку, оскільки наявність чи відсутні кадастрового номеру земельної ділянки ніяким чином не вплине на ціну лоту, оскільки вона буде сформована в результаті об'єктивного торгу між двома чи більше учасниками, у зв'язку з чим може збільшуватися, що в свою чергу виключить порушення прав кредиторів.

Зміст оголошення не перешкоджав потенційним покупцям своєчасно подати заяви на участь у аукціоні. Будь-яких скарг від потенційних покупців не надходило.

Згідно п. 3 ст. 58 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" під час продажу на аукціоні нерухомого майна оголошення повинно бути також розміщено на нерухомому майні.

З долучених до оголошення про проведення торгів на веб-сайтах Вищого господарського суду України та Міністерства юстиції України фотокарток майна боржника, виставленого на продаж, вбачається наявність відповідних оголошень про його продаж (том 4, а.с. 51-55), що спростовує твердження банку про їх відсутність.

Зміна оголошень безпосередньо на майні та їх фотокарток перед кожним новим аукціоном Законом не передбачена.

Твердження ПАТ "Креді Агріколь Банк" щодо продажу майна боржника без визначення його ринкової вартості, що в порушення вимог Закону призвело до продажу за нижчою ціною ніж реальна ринкова вартість майна, не береться судом до уваги.

Згідно п. 5 ст. 44 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатор здійснює продаж майна боржника у вигляді цілісного майнового комплексу. У разі якщо продати майно боржника у вигляді цілісного майнового комплексу не вдалося, ліквідатор здійснює продаж майна боржника частинами.

Згідно п. 1 ст. 43 Закону майно, яке підлягає реалізації у ліквідаційній процедурі, оцінюється ліквідатором. Початковою вартістю цілісного майнового комплексу є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів.

Початкова вартість цілісного майнового комплексу на аукціоні складала 20 920 962 грн. 01 коп., тобто, сукупна сума кредиторських вимог у даній справі (оголошення про проведення торгів - том 4, а.с. 75-92).

Відповідно до ст. 55 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" аукціон визнається таким, що не відбувся, у разі:

- відсутності учасників або наявності на торгах лише одного учасника;

- коли жоден з учасників не запропонував ціну, вищу за стартову (початкову вартість);

- несплати в установлений строк переможцем належної суми за придбане майно.

Рішення про визнання аукціону таким, що не відбувся, приймається організатором у триденний строк після виникнення підстави для такого визнання. Результати аукціону анулюються організатором у п'ятиденний строк з моменту його проведення у разі відмови переможця від укладення договору купівлі-продажу чи підписання протоколу із зазначенням результатів аукціону. Рішення про анулювання результатів аукціону може бути оскаржено до господарського суду. Результати аукціону, проведеного з порушенням вимог закону, можуть бути визнані в судовому порядку недійсними. Визнання результатів аукціону недійсними тягне за собою визнання недійсним укладеного з переможцем договору купівлі-продажу.

Тобто законодавець передбачив можливість оскарження рішення про анулювання результатів аукціону; визнання результатів аукціону не дійсними. Законодавством не передбачено можливості оскарження результатів, за якими аукціон не відбувся, оскільки фактично відсутній аукціон та відсутнє рішення (предмет оскарження). Проведення другого повторного аукціону та порядок визначення початкової вартості на ньому встановлені ст. 65 Закону, згідно якої початковою вартістю другого повторного аукціону є вартість зменшена на 20% щодо початкової вартості відповідно попереднього аукціону, попереднього повторного аукціону.

Початкова вартість цілісного майнового комплексу на повторних та других повторних аукціонах складала 16 736 769 грн. 60 коп. та 13 389 415 грн. 69 коп. відповідно.

Згідно п. 3 ст. 57 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" у разі наявності обґрунтованих сумнівів щодо визначеної арбітражним керуючим початкової вартості майна комітет кредиторів або окремий кредитор чи власник майна боржника можуть звернутися до господарського суду з клопотанням про проведення незалежної оцінки. Господарський суд своєю ухвалою може призначити незалежну оцінку майна боржника за рахунок зацікавлених кредиторів (кредитора), що здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

На адресу суду будь-яких клопотань кредиторів, в т.ч. ПАТ "Креді Агріколь Банк", щодо проведення незалежної оцінки майна боржника, не надходило.

Крім того, стартова ціна з першим кроком аукціону втрачає свій сенс. Відтак, на аукціоні головне не стартова ціна, а щоб він був проведений відкрито та прозоро, щоб забезпечити можливість взяти в ньому участь якомога більшому колу зацікавлених осіб. Під час конкурентної боротьби учасників аукціону і визначається ринкова вартість майна.

В обгрунтування заяви про визнання недійними результатів аукціону з продажу майна боржника ПАТ "Креді Агріколь Банк" посилається на відсутність погодження початкової вартості заставного майна з кредитором, що порушує порядок підготовки до проведення другого та другого повторного аукціону з продажу майна боржника.

Відповідно до п. 4 ст. 42 Закону майно банкрута, що є предметом забезпечення, не включається до складу ліквідаційної маси і використовується виключно для задоволення вимог кредитора за зобов'язаннями, які воно забезпечує. Продаж майна банкрута, що є предметом забезпечення, здійснюється в порядку, передбаченому цим Законом, виключно за згодою кредитора, вимоги якого воно забезпечує, або суду.

Ухвалою суду від 27.02.2017 року надано згоду на продаж заставного майна банкрута ТОВ "Горохівзернопрод"; зобов'язано ліквідатора Василюка І.М. продаж майна банкрута - товариства з обмеженою відповідальністю "Горохівзернопрод" здійснювати у відповідності до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Положення ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачають можливості заставному кредитору визначати умови продажу заставного майна, а тому ліквідатор в цій частині має керуватися положеннями ст.ст. 42-44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". У випадку, якщо заставний кредитор не згоден з умовами, порядком та ціною, він може оскаржити дії ліквідатора відповідно до Закону про банкрутство.

Згідно положень ст. 44 Закону функції з оцінки та продажу майна, в тому числі яке перебуває у заставі, здійснює виключно ліквідатор, і відповідно погодження умов оцінки та продажу такого майна з заставним кредитором нормами Закону про банкрутство не передбачено.

Згідно вимог Закону про банкрутство надання згоди кредитором, вимоги якого забезпечені майном боржника, на реалізацію такого майна повинно здійснюватись одноразово перед початком процедури продажу та не передбачає права кредитора обмежувати можливість зниження початкової вартості, якщо це передбачено Законом, а також не передбачає обов'язку ліквідатора погоджувати порядок реалізації заставного майна на повторному і другому повторному аукціоні, оскільки цей порядок та умови визначені законом, а саме розділом 4 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно п. 33 Інформаційного листа ВГС України від 28.03.2013 року № 01-06/606/2013 Про Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" положеннями статей 65, 66 Закону врегульовано питання стосовно можливості зниження початкової вартості майна, що продається на аукціоні. Вперше аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості, якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону. У разі закінчення аукціону без визначення переможця проводиться повторний аукціон зі зниженням початкової вартості на 20 відсотків та з можливістю подальшого зниження початкової вартості на самому аукціоні, але не нижче, ніж до граничної вартості, - 50 відсотків початкової вартості (наприклад, майно має початкову вартість 100 грн.; відповідно на першому повторному аукціоні вартість майна становить 80 грн., але може бути знижена до 40 грн.). При цьому про наведене зазначається у відповідному оголошенні. Другий повторний аукціон проводиться зі зниженням початкової вартості на 20 відсотків від вартості першого повторного аукціону та за відсутності бажаючих укласти договір початкова вартість знижується на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір (відповідно на другому повторному аукціоні вартість майна становить 60 грн., але може бути знижена до 1 грн.). Можливості проведення третього повторного аукціону Законом не передбачено.

Твердження ТОВ ФК "Приватні інвестиції" щодо невжиття ліквідатором заходів щодо продажу майна боржника за найвищою ціною не приймаються судом до уваги, оскільки при здійсненні своїх повноважень ліквідатор керується ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яким чітко визначено порядок продажу майна боржника. Ціна продажу майна на аукціоні визначається в результаті конкурентної боротьби учасників торгів та не залежить від ліквідатора.

Крім того, скаржником не вказано, які саме заходи не вчинені ліквідатором для продажу майна боржника за найвищою ціною.

Надання кредитором згоди на продаж заставного майна боржника не пов'язане з наданням заставному кредитору права обирати порядок та умови реалізації заставного майна, оскільки такий порядок та умови визначені законом.

Така ж правова позиція викладена у постановах ВГСУ №9/36 від 10.11.2015 року, №9/36 від 10.11.2014 року, Рівненського апеляційного господарського суду № 5019/1100/12 від 17.03.2015 року.

Таким чином, посилання скаржника на відсутність його згоди на продаж заставного майна боржника на другому та другому повторному аукціонах не приймається судом до уваги.

Щодо твердження скаржників щодо неправомірної реалізації майна боржника як цілісного майнового комплексу одним лотом, в який включено майно трьох різних кредиторів, слід зазначити наступне:

Згідно з частиною п'ятої статті 44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ліквідатор здійснює продаж майна боржника у вигляді цілісного майнового комплексу. У разі якщо продати майно боржника у вигляді цілісного майнового комплексу не вдалося, ліквідатор здійснює продаж майна боржника частинами.

Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не містить визначення поняття цілісного майнового комплексу, але виходячи із положень даного Закону, зокрема ст. 33, можна дійти висновку що під час продажу майна боржника як цілісного майнового комплексу, в установленому Законом порядку, відчужуються всі види майна, призначеного для здійснення підприємницької діяльності боржника, у тому числі приміщення, споруди, обладнання, інвентар, сировина, продукція, права вимоги, права на знаки (позначення), що індивідуалізують боржника, його продукцію, роботи, послуги (фірмове найменування, знаки для товарів і послуг), інші права, які належать боржнику, за винятком прав і обов'язків, які не можуть бути передані іншим особам.

Відповідно до вимог ч. ч. 1, 2 ст. 191 ЦК України, підприємство є єдиним майновим комплексом, що використовується для здійснення підприємницької діяльності. До складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом.

Продаж майна банкрута частинами, як це вказано у ст.44 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", здійснюється лише тоді, коли, таке майно, не можливо продати цілісним майновим комплексом, тобто підприємством в цілому. Такий підхід запроваджено законодавцем з метою збереження бізнесу, що належав боржнику, та можливістю, в подальшому, його сталого функціонування.

З матеріалів справи вбачається, що перший та повторний аукціони не відбулися у зв'язку з відсутністю заявок на участь. Продаж майна боржника на другому потворному аукціоні відбувся у вигляді цілісного майнового комплексу, тобто з дотриманням процедури, яка визначена нормами ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Продаж майна боржника, в цьому випадку як цілісного майнового комплексу на повторних та других повторних аукціонах, не заборонена Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та не порушує прав учасників провадження у справі про банкрутство ТОВ "Горохівзернопрод", у зв'язку з цим твердження скаржників в цій частині є безпідставними та необґрунтованими.

Крім того, положення ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не містять окремої процедури продажу заставного майна.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах ВГС України №911/4106/115 від 22.06.2016 року, №901/2966/13 від 27.06.2017 року

Посилання на неможливість розподілу між кредиторами грошових коштів, отриманих від реалізації майна боржника у вигляді цілісного майнового комплексу, не береться судом до уваги, оскільки питання розподілу грошових коштів наразі не є предметом розгляду.

Згідно з ч. 1 ст. 58 Закону України " Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України ( при проведенні електронних торгів - також на своєму веб-сайті ) оголошення про проведення аукціону, а також письмово повідомляє про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визначених замовником.

Чинний Закон про банкрутство не передбачає прямого обов'язку ліквідатора письмово повідомляти забезпеченого кредитора про проведення аукціону, оскільки такий обов'язок покладено безпосередньо на торгуючц організацію, у зв'язку з чим, доводи скаржника в цій частині не можуть бути прийняті до уваги.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України №901/2966/13 від 27.06.2017 року.

Згідно договору про надання послуг по організації та проведенню аукціону з реалізації майна від 01.03.2017 року ТОВ "Аукціонний дім "Крес" зобов'язаний повідомляти про місце та дату призначеного аукціону з реалізації майна лише замовника, тобто ТОВ "Горохівзернопрод" в особі ліквідатора Василюка І.М..

Відповідно до ч. 3 ст. 55 ЗУ "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" результати аукціону, проведеного з порушенням вимог закону, можуть бути визнані в судовому порядку недійсними.

Заявник звернувся в господарський суд з заявою про визнання аукціону недійсним за захистом своїх прав, проте, які саме права при підготовці і проведенні аукціону порушені, не зазначив.

Визнання аукціону недійсним саме по собі не поновлює права заявника. Водночас визнання такого аукціону недійсним може порушити інтерес добросовісного покупця.

Аукціон може бути визнаний недійсним за умови, що порушення встановленого законом порядку підготовки або його проведення перешкодило або могло перешкодити продажу майна на умовах, найбільш вигідних для продавця. Цей підхід відповідає меті аукціону, якою є продаж майна за найвищою ціною.

Права потенційних покупців, кредиторів не порушені у даному випадку. Ринкова ціна на майно банкрута формується в результаті об'єктивного торгу між двома чи більше учасниками, у зв'язку з чим може збільшуватися, що в свою чергу виключить порушення прав кредиторів.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтвердженні певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Ст. 43 ГПК України встановлює, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає будь-яких підстав для задоволення заяви ПАТ "Креді Агріколь Банк" про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна боржника, скарги ТОВ "Фінансова компанія "Приватні Інвестиції" на дії ліквідатора Василюка Ігоря Миколайовича.

Крім того, господарським судом розглядалась аналогічна скарга з аналогічними підставами на дії/бездіяльність ліквідатора Василюка І.М. та ухвалою суду від 19.04.2017 року, залишеною в силі постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 09.06.2017 року, відмовлено у задоволенні такої скарги.

У задоволенні заяви ПАТ "Креді Агріколь Банк" про визнання недійсним договору купівлі-продажу майна, укладеного між ТОВ "Горохівзернопрод" та ТОВ "Волинь-зерно-продукт", слід відмовити, оскільки дана вимога є похідною від вимоги про визнання недійсними результатів аукціону, у задоволенні якої відмовлено.

Враховуючи викладене, керуючись, ст.ст. 37-49, 65, 66 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст. 32, 33, 34, 43, 86 господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-

ухвалив:

1. У задоволенні заяви публічного акціонерного товариства "Креді Агріколь Банк" про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна боржника, що відбувся 21.04.2017 року, та договору купівлі-продажу майна відмовити.

2. У задоволенні скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Приватні інвестиції" на дії/бездіяльність ліквідатора Василюка Ігора Миколайовича відмовити.

3. Ухвалу надіслати:

- ПАТ "Український інноваційний банк", м. Луцьк, пр. Соборності, 32, 43026;

- Нововолинській ОДПІ ГУ ДФС у Волинській області, Волинська обл., м. Нововолинськ, вул. Піонерська, 18, 45400;

- ТОВ "ФК "Приватні інвестиції", м. Київ, вул. Артема, 52-А/оф. 147, 04053;

- ВВД ФСС НВВ ПЗ України у Горохівському районі Волинської області, Волинська обл., м. Горохів, вул. Шевченка, 42, 45700;

- Локачинському ОУ ПФУ Волинської області, смт. Локачі, вул. Володимирська, 22, 45500;

- ОСОБА_1, АДРЕСА_2

- ТОВ "Аукціонний дім "Крес", м. Рівне, вул. Драгоманова, 27.

Суддя А. М. Кравчук

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення06.09.2017
Оприлюднено10.09.2017
Номер документу68737018
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/1160/14

Ухвала від 02.03.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 29.01.2020

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Судовий наказ від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Судовий наказ від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Судовий наказ від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Судовий наказ від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 25.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

Ухвала від 12.09.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Антоніна Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні