ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 вересня 2017 р. Справа № 909/826/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Гриняк Б.П. , секретар судового засідання Михайлюк А.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
до відповідача: Департаменту будівництва , житлово - комунального господарства , містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації , вул. Грушевського ,21 , м. Івано-Франківськ , 76018
про : розірвання Договору №116 на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 29.10.2012р., укладеного між Департаментом будівництва, житлово - комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації та ДП " Івано-Франківське СУ №612 " Тз ОВ " Західгідробуд -ІФ".
за участю:
Від позивача: ОСОБА_1 (довіреність №74 від 12.06.2017р.) - представник ;
Від відповідача представники не з'явилися;
ВСТАНОВИВ: Дочірнє підприємство "Івано-Франківське спеціалізоване управління № 612" Товариства з обмеженою відповідальністю "Західгідробуд-ІФ" звернулося до господарського суду Івано-Франківської області з позовом до Департаменту будівництва , житлово - комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації про розірвання Договору №116 на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 29.10.2012 р., укладеного між Департаментом будівництва, житлово - комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації та ДП " Івано-Франківське СУ №612 " ТзОВ " Західгідробуд -ІФ".
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем умов Договору №116 на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 29.10.2012р., зокрема не прийняття рішення щодо уточнення договірної ціни.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав викладених у позовній заяві, просить суд позов задовольнити повністю.
Відповідачем подано суду відзив на позов ( вх. № 13612/17 від 31.08.2017 р.), в якому останній заперечує щодо розірвання договору, мотивуючи неможливістю збільшення договірної ціни, у зв'язку із зменшенням ліміту фінансування та відсутністю можливості збільшення фінансування об'єкту.
Крім того, в даному відзиві відповідач просить провести розгляд справи без участі уповноваженого представника, у зв'язку з неможливістю забезпечити його явку в судове засідання.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, судом встановлено наступне.
29.10.2012 року між ДП Івано-Франківське СУ №612 ТзОВ Західгідробуд-ІФ та головним управління регіонального розвитку та будівництва Івано- Франківської обласної державної адміністрації правонаступником, якого є Департамент будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано- Франківської обласної державної адміністрації, укладено Договір на закупівлю підрядних робіт за державні кошти №116, згідно якого відповідач (замовник) доручає, а позивач (підрядник) забезпечує відповідно до проектної документації та умов Договору виконання робіт по об'єкту: Будівництво каналізаційних мереж і споруд на них у селі Чукалівка Тисменицького району .
Відповідно до пункту 3.1 Конкретизації умов договору, договірна ціна робіт є невід'ємною частиною договору, визначається на основі локального кошторису є приблизною та складає 10083042,00грн.
Пунктами 3.3 та 3.4 Конкретизації умов договору передбачено, що уточнення приблизної договірної ціни буде здійснюватися в міру виконання робіт. У разі появи обставин, що зумовлюють необхідність перевищення приблизної договірної ціни понад 10%, підрядник протягом 5 (п'яти) днів з появи цих обставин повідомить Замовника і приступить до виконання робіт лише після одержання відповідного дозволу на продовження робіт.
17.05.2013 року між сторонами укладено Додаткову угоду №6/д до Договору підряду №116 від 29.10.2012р. , згідно умов якої в зв'язку з продовженням фінансування по об'єкту, підряднику доручається виконати у 2013році робіт на суму 1830208,00грн. (п.3.1)
30.12.2013 року між сторонами укладено Додаткову угоду №1/дм до Договору підряду №116 від 29.10.2012р. , пунктом п. 3.1 якої передбачено, що в зв'язку із зменшенням ліміту фінансування по об'єкту у 2013році, підрядник зменшить об'єм робіт по об'єкту на суму 1711758,40грн.
25.04.2016 року між сторонами укладено Додаткову угоду №10/д до Договору підряду №116 від 29.10.2012 р., згідно умов якої в зв'язку з продовженням фінансування по об'єкту, підряднику доручається виконати у 2016році робіт на суму 1417548,00грн. ( п. 3.1).
19.06.2017 року між сторонами укладено Додаткову угоду №1/дм до Договору підряду №116 від 29.10.2012року за умовами якої у зв'язку із зменшенням ліміту фінансування по об'єкту у 2017 році, підрядник зменшить об'єм робіт по об'єкту на суму 98100,00грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що станом на серпень місяць 2017 р. ціни на матеріали та устаткування зросли втричі, а також внаслідок інфляції значно зросла вартість цін на електроенергію. Однак, відповідачем профінансовано вартість будівництва всього на суму 9953860,55грн.
Зокрема , індекс інфляції у січні 2017 року становив 101,1% до попереднього місяця, у лютому 2017 року - 101,0%, у березні 2017 року - 101,8%, у квітні 2017 року - 100,9%, у травні 2017 року - 101,3%, у червні - 101,6%.
Так, в період після укладання договору, внаслідок зміни індексу інфляції встановленого згідно із законодавством органами державної статистики, відбулося істотне зростання вартості матеріалів та обладнання по договору №116 від 29.10.2012 р. на виконання робіт по об'єкту: Будівництво каналізаційних мереж і споруд на них у селі Чукалівка Тисменицького району.
Пунктом 4.3.3 Конкретизації умов договору передбачено право підрядника вимагати від замовника підвищення договірної ціни у разі істотного зростання після укладення договору цін на ресурси, а у разі відмови замовника - розірвання договору підряду в установленому порядку.
Листом від 05.05.2017р. №46 ДП Івано-Франківське СУ №612 ТзОВ Західгідробуд- ІФ повідомило Департамент будівництва, житлово - комунального господарства, містобудування та архітектури про появу обставин, що зумовлюють необхідність перевищення приблизної договірної ціни понад 10%.
В даному листі позивач зокрема зазначив що в зв'язку зі значним подорожчанням енергоносіїв, збільшенням вартості будівельних матеріалів та обладнання ДП Івано-Франківське СУ №612 ТОВ Західгідробуд-ІФ не має можливості виконати повний обсяг робіт згідно проектно- кошторисної документації 2012року та просило збільшити ціну договору з метою завершення виконання робіт в передбачені договором строки.
У відповідь на дану пропозицію відповідач листом від 18.05.2017року №210/01 -07. повідомив позивача, що збільшення суми договору неможливе, так як це призведе до перевищення суми вказаної в тендерній документації.
Згідно з ст. 40 ч. 5 п. 7 Закону України "Про здійснення державних закупівель" умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти у разі встановлення у договорі про закупівлю порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю.
У зв'язку з істотним зростанням вартості матеріалів та устаткування та відмовою відповідача підвищити договірну ціну, Листом №87 від 17.07.2017року ДП Івано-Франківське СУ №612 ТзОВ Західгідробуд-ІФ звернулося до відповідача з пропозицією розірвання Договору №116 від 29.10.2012р..
В листі від 18.08.2017року №1209/01-07 відповідач заперечень щодо обсягу робіт, вартості матеріалів та обладнання, викладених у новій договірній ціні не надавав, однак вказав на неможливість збільшення суми договору, оскільки це призведе до перевищення суми вказаної в тендерній документації та заперечив щодо розірвання договору.
Зазначені обставини, стали підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про розірвання Договору №116 на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 29.10.2012 , у порядку встановленому чинним законодавством.
Статтею 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) встановлено, що підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є договори та інші правочини.
Виходячи зі змісту укладеного між сторонами Договору, останній за своєю правовою природою є договором будівельного підряду (ст. 875 ЦК України), згідно з умовами якого підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.
Порядок укладення та виконання договорів підряду на проведення робіт з нового будівництва, реконструкції будівель і споруд та технічного переоснащення діючих підприємств (капітальне будівництво об'єктів), а також комплексів і видів робіт, пов'язаних із будівництвом об'єктів, визначений Загальними умовами укладення та виконання договорів підряду у капітальному будівництві, які прийняті відповідно до положень ЦК України та затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2005 р. № 668 (далі - Загальні умови).
Відповідно до п. 102 Загальних умов у разі виконання робіт із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, питання розрахунків за виконані роботи (надання авансу, проміжні розрахунки, строки платежів тощо) визначаються договором підряду з дотриманням вимог актів законодавства, що регулюють ці питання.
Згідно із ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з ч. 5 ст. 40 Закону України Про здійснення державних закупівель (в редакції на момент укладення договору) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; 3) покращення якості предмета закупівлі за умови, що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі; 4) продовження строку дії договору та виконання зобов'язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об'єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі; 5) узгодженої зміни ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг); 6) зміни ціни у зв'язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу інфляції, зміни курсу іноземної валюти у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни залежно від зміни такого курсу, зміни біржових котирувань, регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю; 8) зміни умов у зв'язку із застосуванням положень частини шостої цієї статті.
Аналогічної позиції щодо застосування вказаної норми Закону дійшов Вищий господарський суд України в постанові від 21 жовтня 2013 року у справі № 5011-16/8120-2012р.
У відповідності до ч.1 ст. 843 Цивільного кодексу України, у договорі підряду визначається ціна роботи або способи її визначення.
Частинами 1,2, 3 ст. 844 Цивільного кодексу України встановлено, що ціна у договорі підряду може бути визначена у кошторисі. Кошторис на виконання робіт може бути приблизним або твердим. Кошторис є твердим, якщо інше не встановлено договором. Зміни до твердого кошторису можуть вноситись за погодженням сторін.
У відповідності до ч.5 ст. 844 Цивільного кодексу України, підрядник не має права вимагати збільшення твердого кошторису, а замовник його зменшення в разі, якщо на момент укладання договору підряду не можна було передбачити повний обсяг роботи або необхідні для цього витрати.
У разі істотного зростання після укладення договору вартості матеріалу, устаткування, які мали бути наданні підрядником, а також вартості послуг, що надавалися йому іншими особами, підрядник має право вимагати збільшення кошторису. У разі відмови замовника від збільшення кошторису підрядник має право вимагати розірвання договору. Аналогічні положення закріплені нормами ст. 321 ГК України.
Відповідно до ч.1 ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною 1 та 2 ст. 652 ЦК України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами , які істотно змінились або щодо його розірвання, договір може бути розірваний за рішенням суду при наявності одночасно таких умов: - в момент укладання договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; - зміна обставин зумовлена причинами , які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; - виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладанні договору; - із суті договору або звичаїв ділового обороту не впливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.
Істотна зміна обставин зумовлена збільшенням у 2016-2017р.р. більш ніж у кілька разів цін на матеріали, обладнання та послуги, які необхідні для виконання робіт, передбачених договором №116 від 29.10.2012р. є загальновідомим фактом.
Крім того слід зазначити, що позивач по справі розраховував на можливість уточнення договірної ціни, зокрема п.п.3.3 та 3.4 Конкретизації умов Договору зазначено, що у разі появи обставин, що зумовлюють необхідність перевищення приблизної договірної ціни понад 10%, підрядник протягом 5 днів з дня появи цих обставин повідомить замовника і приступить до виконання робіт лише після одержання відповідного дозволу на продовження робіт. Відповідно до п. 3.6 конкретизації умов Договору замовник зобов'язувався прийняти рішення щодо уточнення договірної ціни і повідомити про нього підрядника протягом 10 днів з дня одержання відповідного повідомлення.
Як підтверджується матеріалами справи відповідач порушив умови договору щодо уточнення договірної ціни.
Щодо посилання відповідача на неналежне бюджетне фінансування, внаслідок чого неодноразово змінювались строки будівництва, на відсутність бюджетних коштів для заміни ціни договору, то слід зазначити що вказане пояснення не спростовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення договірного зобов'язання.
Відповідно до вимог ст.611 ЦК України, у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ч.1 ст. 612 ЦК України).
З наведеного слідує, що невиконання відповідачем взятих по договору обов'язків по збільшенню (уточненню) договірної ціни розцінюється як істотне порушення умов договору, що є правовою підставою для розірвання цього договору на вимогу позивача в судовому порядку.
Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором; - сторона договору , яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.; - сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у дванадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду; - у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду; - якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Як підтверджується матеріалами справи позивачем дотримано вимоги ст. 188 Господарського кодексу України щодо порядку дострокового розірвання договорів.
У разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили (ч.3 ст. 653 ЦК України).
Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Відповідно до абзацу 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З аналізу наведеного вище суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати по справі залишити за позивачем.
Керуючись ст. 33, 34, 49, 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Задовольнити позов Дочірнього підприємства "Івано-Франківське спеціалізоване управління № 612" Товариства з обмеженою відповідальністю " Західгідробуд -ІФ" до Департаменту будівництва , житлово - комунального господарства , містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації .
Розірвати Договір №116 на закупівлю підрядних робіт за державні кошти від 29.10.2012 року, укладений між Департаментом будівництва, житлово-комунального господарства, містобудування та архітектури Івано-Франківської обласної державної адміністрації (код 38163425) та ДП Івано-Франківське СУ №612 ТзОВ Західгідробуд-ІФ (код 01416458).
Судові витрати по справі залишити за позивачем.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 08.09.17
Суддя Гриняк Б.П.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2017 |
Оприлюднено | 10.09.2017 |
Номер документу | 68737340 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Гриняк Б.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні