Герб України

Постанова від 05.09.2017 по справі 823/1241/17

Черкаський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2017 року справа № 823/1241/17 м. Черкаси

17 год. 58 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Тимошенко В.П.,

участю секретаря судового засідання - Потенко А.О.,

представника позивача - Булатецького А.А. (за довіреністю),

представника відповідача - Тарасенка Ю.М. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Сім'я Хорошковських" до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання відмови про поділ земельної ділянки незаконною.

ВСТАНОВИВ:

10 серпня 2017 року до Черкаського окружного адміністративного суду звернулось фермерське господарство "Сім'я Хорошковських" (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі - відповідач) з адміністративним позовом, в якому просить:

1) визнати відмову Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області викладену у листі від 04.05.2017 № 4430/2-17 незаконною;

2) зобов'язати повторно розглянути клопотання позивача від 04.04.2017 та надати згоду позивачу на поділ земельної ділянки з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724, площею 47,7353 га, яка розташована а адміністративних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що звернувшись до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з клопотанням щодо надання згоди на поділ земельної ділянки з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724, площею 47,7353 га, яка розташована в адміністративних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області та перебуває у користуванні фермерського господарства "Сім'я Хорошковських" на підставі Договору оренди земельної ділянки від 14.06.2001, відповідач відмовив у наданні згоди мотивуючи неможливістю встановлення належності земельної ділянки, земельній ділянці, які знаходяться у користуванні фермерського господарства. Позивач вважає, що рішення відповідача є неправомірним та підлягає скасуванню, оскільки метою поділу зазначеної земельної ділянки, є реалізація прав членів Фермерського господарства Сім'я Хорошковських на одержання земельних ділянок із земель державної власності в межах норм безоплатної приватизації для ведення фермерського господарства та громадян України на одержання земельних ділянок із земель державної власності в межах норм безоплатної приватизації для ведення особистого селянського господарства за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724. Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю.

Представник Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області щодо задоволення позову заперечував з підстав викладених у письмових запереченнях. В яких зазначено, що з урахуванням Земельного кодексу України, рішення суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним (не чинним) - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. З огляду на викладене, вищевказаний спір має вирішуватися у порядку цивільної (господарської) юрисдикції, оскільки цей спір про право цивільне.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд встановив таке.

04.04.2017 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області звернулося фермерське господарство "Сім'я Хорошковських" із заявою про надання згоди на поділ земельної ділянки з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724, площею 47,7353 га, яка розташована в адміністративних межах Степанківської сільської ради Черкаського району Черкаської області та перебуває у користуванні ФГ Сім'я Хорошковських

До вказаної заяви ФГ Сім'я Хорошковських додано:

1.копія договору оренди земельної ділянки;

2.копія витягу з державного земельного кадастру на земельну ділянку з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724;

3.копія інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

4.копія схеми поділу земельної ділянки;

5.копія картограми агровиробничих груп грунтів (фрагмент);

6.копія шкали грошової оцінки та визначення розміру земельних часток (паїв) у фізичних гектарах по агровиробничих групах грунтів;

7.копія розрахунку кількості земельних часток (паїв) по полях сівозміни;

8.копія довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами;

9.копія довідки № 32-28-0.5-368/2-17;

10.копія згоди землекористувача на поділ земельної ділянки;

11.копія свідоцтва про державну реєстрацію Фермерського господарства Сім'я Хорошковських .

Листом від 04.05.2017 № 4430/2-17 Головне управління повідомило ФГ Сім'я Хорошковських про неможливість прийняття рішення по суті порушеного питання, оскільки неможливо встановити, що земельна ділянка, яку ФГ Сім'я Хорошковських має намір поділити, належать до земельних ділянок, які знаходяться у користуванні фермерського господарства.

Не погоджуючись з прийнятим рішення Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Громадянам для ведення фермерського господарства передаються у власність та надаються у користування землі, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення (п. "а" ч. 3 ст. 22 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 7 Закону України Про фермерське господарство надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю). (ст. 13 Закону України Про фермерське господарство ).

Частиною 1 ст. 79 1 ЗК України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється також і шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок (ч. 2 ст. 79 1 ЗК України).

Згідно з ч. 4 ст. 79 1 ЗК України, земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Суд звернув увагу на ч. 6 ст. 79 1 ЗК України, що формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Проте, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.(ч. 5 ст. 79 1 ЗК України).

Згідно поданої 04.04.2017 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області заяви фермерського господарства "Сім'я Хорошковських", остання має намір здійснити поділ земельної ділянки кадастровий № 7124987000:01:001:0724, площею 47,7353га для надання у власність як членам фермерського господарства для ведення фермерського господарства так і працівникам соціальної сфери та іншим.

В даному випадку, суд вважає, що поділ земельної ділянки площею 47,7353 га за рахунок уже сформованої земельної ділянки не можливий за результатами розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, виходячи з такого.

Приписами статті 116 ЗК України, зокрема частиною 1 передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Частиною 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Отже, законодавцем встановлено інший порядок отримання громадянами земельної ділянки у власність.

Таким чином, рішення прийняте Головне управління № 4430/2-17 від 04.05.2017 щодо відмови ФГ Сім'я Хорошковських про поділ земельної ділянки з кадастровим номером 7124987000:01:001:0724, площею 47,7353 га є обгрунтованим.

Згідно з ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідачем як суб'єктом владних повноважень доведено суду правомірність прийнятого оскаржуваного рішення.

За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Враховуючи вимоги статті 94 КАС України відшкодування витрат, понесених позивачем не передбачено.

Керуючись статтями 56, 58, 86, 94, 159, 162, 163, 254 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд в порядку, передбаченому ст. ст. 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.П. Тимошенко

Повний текст постанови виготовлено 08.09.2017

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2017
Оприлюднено10.09.2017
Номер документу68739159
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1241/17

Постанова від 24.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Ухвала від 06.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Оксененко О.М.

Постанова від 05.09.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 14.08.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

Ухвала від 14.08.2017

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.П. Тимошенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні