Ухвала
від 11.09.2017 по справі 810/1521/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 810/1521/17 Головуючий у 1-й інстанції: Василенко Г.Ю. Суддя-доповідач: Коротких А. Ю.

У Х В А Л А

Іменем України

11 вересня 2017 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Коротких А.Ю.,

суддів: Ганечко О.М.,

Літвіної Н.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року у справі за адміністративним позовом приватного акціонерного товариства "Яготинський рибгосп" до Державної екологічної інспекції у Київській області про визнання протиправними дій

, -

В С Т А Н О В И В :

Постановою Київського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Державна екологічна інспекція у Київській області подала апеляційну скаргу, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нову, якою в задоволенні позову відмовити повністю. Свої вимоги апелянт аргументує тим, що судом першої інстанції були неповно з'ясовані всі обставини, що мали суттєве значення для вирішення справи та допущені порушення норм матеріального права.

Враховуючи неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання та положення ст. 197 КАС України, колегія суддів приходить до висновку про можливість розгляду справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 06 березня 2017 року Державною екологічною інспекцією у Київській області видано наказ №32 "Про проведення позапланової перевірки", відповідно до п. 1 якого старшому державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Київської області Жуку С.В., державному інспектору з охорони навколишнього природного середовища Київської області Тищенку С.В. доручено з 06 березня по 20 березня 2017 року провести позапланові перевірки суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, а саме: ПрАТ "Яготинський рибгосп" за адресою: м. Яготин, вул. Переяслівська, 142.

Зі змісту вказаного наказу вбачається, що підставою для проведення перевірки позивача є звернення громадянина ОСОБА_5

На виконання даного наказу Державною екологічною інспекцією у Київській області видано направлення на проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №000047, відповідно до якого державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища Київської області Жук С.В., Тищенко С.В. направляються для проведення у термін з 06 березня до 20 березня 2017 року перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища при здійсненні господарської діяльності ПрАТ "Яготинський рибгосп".

07 березня 2017 року посадовими особами Державної екологічної інспекції у Київській області на підставі наказу від 06.03.2017 року №32 та направлення на перевірку від 06.03.2017 року №0047 проведено позапланову перевірку ПрАТ "Яготинський рибгосп" на відповідність дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами.

За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією у Київській області складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами від 07.03.2017 року №20.

Як вбачається з акту перевірки, з наданих позивачем договорів оренди землі Яготинською РДА Київської області передано на правах оренди ПрАТ "Яготинський рибгосп" земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (для рибогосподарських потреб), а саме - аквакультура. Водосховища Малий Супій №1 та Малий Супій №2 є рибогосподарські технологічні водойми. Згідно з ст. 14 п. 2 Закону України "Про аквакультуру" - рибогосподарська технологічна водойма для цілей аквакультури надається юридичній чи фізичній особі органом, який здійснює розпорядження земельною ділянкою під водою (водним простором) відповідно до Земельного кодексу України, за договором оренди землі (земель водного фонду). Згідно з наказом від 23 липня 2010 року №548 "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" землі для рибогосподарських потреб не відносяться до земель сільськогосподарського призначення, а відносяться до земель водного фонду.

Внаслідок цього, Державна екологічна інспекція у Київській області дійшла до висновку, що ПрАТ "Яготинський рибгосп" здійснює нецільове використання земель сільськогосподарського призначення (для ведення аквакультури), що є порушенням ст.ст. 96, 211 Земельного кодексу України.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон № 877).

Відповідно до абз. 3 ст. 1 Закону № 877 заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Частиною 1 статті 6 Закону № 877 визначено, що підставою для здійснення позапланового заходу, зокрема, є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом (дію другого речення абзацу п'ятого частини першої статті 6 призупинено на час дії мораторію на здійснення заходів державного нагляду (контролю) суб'єктів господарювання згідно із Законом №1728-VIII від 03.11.2016).

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Фізичні особи, які подали безпідставне звернення про порушення суб'єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Відповідно до положень п. 1 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ до 31 грудня 2017 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю) з підстави, передбаченої частиною другою цієї статті (за погодженням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну регуляторну політику, політику з питань нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності та дерегуляції господарської діяльності (далі - Державна регуляторна служба).

Частиною 2 вказаної статті визначено, що позаплановий захід державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав проводиться органом державного нагляду (контролю) за погодженням Державної регуляторної служби.

Для погодження орган державного нагляду (контролю) подає Державній регуляторній службі копію відповідного звернення фізичної особи та обґрунтування необхідності проведення перевірки. Державна регуляторна служба розглядає подані документи та надає погодження або вмотивовану відмову у наданні погодження протягом п'яти робочих днів з дня надходження відповідних документів.

Форма та порядок надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав затверджуються Державною регуляторною службою.

Згідно пунктів 3, 5 розділу І Порядку надання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, Державної регуляторної служби України від 20.01.2017 року №56/5, для отримання погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня надходження такого звернення подає ДРС копію відповідного звернення та лист з обґрунтуванням необхідності проведення такого заходу (далі - звернення органу державного нагляду (контролю)).

Звернення органу державного нагляду (контролю) повинно доводити доцільність проведення цим органом позапланового заходу державного нагляду (контролю) на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав.

Згідно положень статті 5 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ суб'єкт господарювання перед проведенням позапланового заходу державного нагляду (контролю) ознайомлюється з погодженням Державної регуляторної служби на проведення такого заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) для проведення заходів державного нагляду (контролю), якщо їм не пред'явлено погодження, передбачене статтею 3 цього Закону.

Статтею 6 Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ встановлено, що дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів.

Згідно з п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого указом Президента України від 13.04.2011 року №454/2011, Державна екологічна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України.

Отже, дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ поширюється на територіальні органи Державної екологічної інспекції України, у тому числі на Державну екологічну інспекцію у Київській області, а тому проведення територіальним органом Державної екологічної інспекції України позапланового заходу за зверненням фізичної особи про порушення суб'єктом господарювання її законних прав може бути здійснено лише за погодженням Державної регуляторної служби.

Так як підставою для проведення позапланової перевірки позивача було звернення громадянина ОСОБА_5, то проведення такої перевірки повинно бути здійснено за погодженням Державної регуляторної служби.

Однак, посадові особи Державної екологічної інспекції у Київській області перед початком здійснення позапланової перевірки ПрАТ "Яготинський рибгосп" не пред'явили позивачу погодження Державної регуляторної служби на проведення такого заходу та не надали йому копію відповідного документу.

Крім того, під час розгляду справи відповідачем не було надано суду будь-яких доказів на підтвердження того, що проведення позапланової перевірки ПрАТ "Яготинський рибгосп" було здійснено за погодженням Державної регуляторної служби, що на офіційному веб-сайті Державної регуляторної служби було оприлюднене погодження на проведення таких заходів, а в матеріалах такі докази відсутні.

Отже, з наведеного слідує, що наказ Державної екологічної інспекції у Київській області від 06.03.2017 року №32 "Про проведення позапланової перевірки" в частині, що стосується проведення перевірки ПрАТ "Яготинський рибгосп" є незаконним, оскільки призначення та проведення позапланової перевірки позивача здійснено за відсутності погодження Державної регуляторної служби.

Судом першої інстанції зроблено вірний висновок про те, що Закон України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ не поширюється, зокрема, на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів.

У той же час, наказ від 06.03.2017 року №32 "Про проведення позапланової перевірки" був виданий Державною екологічною інспекцією у Київській області, тобто територіальним органом виконавчої влади, а не центральним, а тому відповідач повинен діяти з урахуванням вимог Закон України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 03.11.2016 року №1728-VІІІ.

Враховуючи те, що в ході розгляду справи судом першої інстанції вірно встановлено протиправність наказу Державної екологічної інспекції у Київській області від 06.03.2017 року №32 "Про проведення позапланової перевірки" в частині, що стосується проведення перевірки ПрАТ "Яготинський рибгосп", то дії відповідача щодо здійснення перевірки на підставі вказаного наказу також є протиправними.

З приводу доводів позивача, що відповідач при проведенні позапланової перевірки товариства вийшов за межі своїх повноважень при встановленні порушення щодо нецільового використання земель сільськогосподарського призначення, колегія суддів зазначає наступне.

Додержання юридичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, а також виконання вимог щодо використання земельних ділянок (зокрема, сільськогосподарського призначення) за цільовим призначенням належить до компетенції Державної інспекції сільського господарства України, функції якої із здійснення державного нагляду (контролю) в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру, повноваження якої визначені у Положенні про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції обґрунтованими.

Судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому, у відповідності до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.

Керуючись ст. ст. 160, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції у Київській області залишити без задоволення, а постанову Київського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили у порядку, визначеному ст. 254 КАС України, але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядок і строки, визначені ст.212 КАС України.

Головуючий суддя: Коротких А.Ю.

Судді: Ганечко О.М.

Літвіна Н.М.

Головуючий суддя Коротких А. Ю.

Судді: Літвіна Н. М.

Ганечко О.М.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2017
Оприлюднено12.09.2017
Номер документу68779849
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1521/17

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Коротких А. Ю.

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Коротких А. Ю.

Ухвала від 22.08.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Коротких А. Ю.

Постанова від 19.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 25.05.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 28.04.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні