ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" вересня 2017 р.Справа № 924/719/17
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладюка Ю.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Хмельницької міської ради, м. Хмельницький
до товариства з обмеженою відповідальністю "Прем'єрбудсервіс", м. Хмельницький
про стягнення 11 849,26 грн.
представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1 за довіреністю
від відповідача: не з'явився
встановив:
Позивач у позовній заяві просить суд стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Прем'єрбудсервіс" на користь Хмельницької міської ради 11 849,26 грн. збитків, завданих використанням земельної ділянки по вул. Курчатова, 120/1А у м. Хмельницькому без правовстановлюючих документів.
Обгрунтовуючи позов, позивач вказує таке. Відповідач є власником 62/100 частин нежитлдового приміщення площею 279 м. кв. від площі 450, 1 м. кв. по вул. Курчатова, 120 /1А у м. Хмельницький. Рішенням Хмельницької міської ради від 25 грудня 2013 р № 78 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надано відповідачу в оренду земельну ділянку по вул. Курчатова, 120 / 1А.
З 1 серпня 2014 року по 1 березня 2017 року відповідач право користування даною землею не оформив. З аналізу ст. ст. 120, 125, 126 ЗК видно, що право на земельну ділянку в набувача будинку, будівлі або споруди виникає з моменту набуття права на будинок, будівлю або споруду незалежно від будь - яких подальших дій набувача щодо оформлення права на землю. Таке оформлення може мати місце в подальшому, в тому числі шляхом підписання відповідного договору оренди.
Після оформлення за собою права власності на не житлове приміщення відповідач договору оренди землі не уклав, плати за користування землею не вносив. Земельна ж ділянка по теперішній час перебуває в користуванні відповідача. Вказане підтверджується актом, складеним представниками архітектури, містобудування та земельних ресурсів і управління земельних ресурсів та земельної реформи міської ради за результатами обстеження земельної ділянки по вул. Курчатова, 120/1А де встановлено, що правовстановлюючі документи на землю відсутні. Земля огорожена парканом.
Аналіз ст. ст. 156, 157 Земельного кодексу свідчить, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримати, якби його право не було порушено.
Отже, не оформлене відповідачем право користування землею призвело до завдання позивачу (як орендодавцю) збитків у вигляді неотриманої орендної плати.
Представник позивача в судовому засіданні позов підтримав, наполягав на його задоволенні.
Відповідач свого представника до суду не направив, письмового відзиву на позов не подав. Повідомляючи відповідача про судовий розгляд справи, йому направлено ухвали про порушення провадження у справі та про відкладення розгляду справи за адресою, вказаною в позові. Дана кореспонденція повернута поштою, з відміткою - „За закінченням терміну зберігання» . Проте, суд виходить з того, що відповідач належним чином повідомлений про судовий розгляд справи, оскільки адреса, за якою направлено ухвали суду, за витягом з ЄДРЮОФОПГФ, є юридичною адресою відповідача, повідомлення за якою є належним повідомленням про розгляд справи судом.
Належність повідомлення в такий спосіб підтверджується також правовою позицією, викладеною у п. 3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18, де вказано, що в разі, якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в ЄДРПОУ ) і не повернутою підприємством зв'язку, або повернуто з посиланням на відсутність адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи.
Отже, суд, в порядку ст. 75 ГПК, розглядає справу за наявними матеріалами.
Матеріалами справи встановлено.
25.12.13 Рішенням Хмельницької міської ради № 78 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у м. Хмельницький, вул. Курчатова, 120/1А та передачу її в оренду відповідачу на 10 корів. Відповідча зобов'язано укласти договір оренди в чотирьохмісячний термін від дати прийняття рішення.
8 лютого 2017 року спеціалістами управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів складено акт обстеження земельної ділянки по вул. Курчатова, 120/1 А, де відмічено - обстеження проведено у зв'язку з необхідністю нарахування збитків за використання землі без правовстановлюючих документів. Земля за рішенням міської ради передана в оренду відповідачу. Станом на дату проведення перевірки правовстановлюючі документи відсутні. Договір оренди не укладався. Земельна ділянка знаходиться на закритій території, огородженій по периметру.
21 лютого 2017 р. ДПІ у м. Хмельницькому надало інформацію - лист № 3177/9/22-25-12-03 в.о. начальника управління земресурсів про те, що відповідач не оплачує оренди землі по вул. Курчатова, 120/1А.
23 лютого 2017 року ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області надало інформацію управлінню земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів про вартість 1 кв. м. землі, в тому числі по земельній ділянці у м. Хмельницький, вул. Курчатова, 120 / 1А, землекористувача - ТОВ „Прем'єрбудсервіс» , яка становить 711, 97 грн., станом на 2017. Також є лист ГУ Держгеокадастру за № 18-28-99.10-1030/0/15/17 про вартість землі станом на 2014 - 2016 р.р.
За протоколом № 1 від 7 березня 2017 року засідання комісії для визначення збитків власникам землі, комісія вирішила скласти акти визначення розміру збитків, що підлягають сплаті підприємствами ( в тому числі відповідач). Нарахування збитків ( в тому числі відповідачу) здійснювати в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі з врахуванням фактичного терміну використання земельної ділянки.
Подано також Розрахунок розміру збитків, в тому числі по по вул. Курчатова, 120/1А ТОВ „Прем'єрбудсервіс» .
10 березня 2017 року комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам складено акт визначення розміру збитків, завданих відповідачем через використання землі по вул. Курчатова, 120/1А без правовстановлюючих документів.
До акту додано розрахунок розміру збитків, який становить 11 849, 26 грн.
Рішенням виконкому Хмельницької міської ради № 247 від 13.04.17 затверджено акти подані комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, в тому числі акт визначення розміру збитків, завданих внаслідок використання землі, площею 0, 0279 га. по вул. Курчатова, 120/1А в м. Хмельницький ТОВ „Прем'єрбудсервіс» без правовстановлюючих документів, за яким сума збитків 11 849, 26 грн.
У справу додано листи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів, управління земельних ресурсів та земельної реформи №, № 1137/02-01-15, 57002-01-15, від 25.04.17 та 24.02.17, адресовані відповідачу з повідомленням про розгляд матеріалів відносно визначення розміру збитків, завданих відповідачем через використання землі без правовстановлюючих документів. Запропоновано також розглянути акт комісії та повідомити про результати розгляду. Сплатити шкоду в разі її визнання. Листом від 24.02.17 повідомлено про час та місце засідання комісії для визначення збитків. Доказ направлення листа від 24.02.17 - фіскальний чек від 24.02.17.
Відповідно відомостей з держреєстру речових прав на нерухоме майно від 26 липня 2017 р. відповідач є власником 62/100 частки нежитлового приміщення за адресою - м. Хмельницький, вул. Курчатова, 120/1А.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши додані докази та давши їм оцінку в сукупності, судом враховується наступне.
З доданих матеріалів справи вбачається, що відповідач придбав у власність 62/100 частин не житлового приміщення площею 279 м. кв. від площі 450, 1 кв. м. по вул. Курчатова, 120/1А у м. Хмельницький. Вказане підтверджується відомостями з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 26.07.17. Реєстрація прав власності на даний об'єкт за відповідачем здійснена 13.05.14 року.
Даний об'єкт перебуває на земельній ділянці, яка знаходилась у користуванні територіальної громади міста, щодо якої за рішенням міської ради від 25.12.13 № 78 затверджено проект землеустрою відносно її відведення та передачі в оренду відповідачу для обслуговування придбаного об'єкту.
За ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб'єктами права на землі комунальної власності за ст. 80 ЗК є територіальні громади.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад.
Згідно ст. 120 ЗК України якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Затвердивши проект землеустрою щодо відведення землі, позивач мав намір передати її в користування відповідачу на умовах оренди, про що вказано у рішенні від 25.12.13. За ст. 206 ЗК використання землі в Україні є платним. Плата за землю це обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності ( ст. 14 Податкового кодексу).
За ст. ст. 125, 126 ЗК право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
За ст. 6 Закону „Про оренду землі» орендар набуває права оренди на землю на підставі договору.
Таким чином, право користування земельною ділянкою по вул. Курчатова, 120 /1А може бути реалізоване відповідачем лише після належного документального оформлення цього права. Наявність договору оренди є умовою виконання відповідачем свого обов'язку внесення плати за користування землею. Фактичне ж користування землею, без правовстановлюючих документів позбавляє можливості позивача отримати передбачений законом дохід.
Використання землі відповідачем по вул. Курчатова, 120/1А в м. Хмельницький підтверджується актом визначення розміру збитків від 10 березня 2017 року, де прямо про це вказано, а також актом обстеження земельної ділянки від 08.02.17 року, де вказано, що земля знаходиться на закритій території, огорожена по периметру парканом. Даними документами підтверджується також використання даної землі без правовстановлюючих документів. Зокрема у акті від 10.03.17 року вказано, що земельна ділянка використовується відповідачем без правовстановлюючих документів на землекористування з 01.08.14 по 01.03.17. В акті від 08.02.17 вказано - обстеження землі проведено у зв'язку з необхідністю нарахування збитків за використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів. Станом на час складання акту правовстановлюючі документи у відповідача відсутні. Договір не укладено.
Зазначені акти не оскаржувались, не визнані у встановленому порядку не дійсними, не скасовані, а тому приймаються судом як доказ у справі.
За таких обставин, використовуючи землю без належних правовстановлюючих документів відповідач порушив право позивача на отримання прибутку, який він міг би отримати, за умови оформлення відповідачем права користування. Доходи ж, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене визначені п. 2 ч. 2 ст. 22 ЦК як збитки.
В силу ч. 1 ст. 22 ЦК особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки (п. д ст. 156 ЗК).
Таким чином, внаслідок того, що відповідач не оформив право користування землею, позивач не отримав прибутку від оренди, що свідчить про завдання йому збитків неправомірними діями (фактичне користування земельною ділянкою без правоустановчих документів) та неправомірною бездіяльністю ( не оформлення права користування землею та відповідне не внесення орендної плати) відповідача.
При цьому, відмічається, що рішення міської ради про затвердження землеустрою прямо передбачає передачу землі в оренду.
Отже, судом відмічається, що обставини справи свідчать про наявність чотирьох елементів збитків: наявність шкоди - підтверджена актом від 10 березня 2017 р.; протиправність поведінки - шкода завдана внаслідок не оформлення відповідачем правовстановлюючих документів; вина - відповідач знав, що користування землею буде правомірним лише після оформлення; причинний зв'язок - саме через неправомірні дії відповідача виникла шкода.
Розмір збитків підтверджується розрахунком, що є додатком до акту, який в свою чергу затверджений рішенням виконкому міської ради від 13.04.17 року.
В даному контексті, судом відмічається, що для визначення розміру вказаних збитків постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок).
Відповідно до п. 1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії (п. 2 Порядку).
В пункті 3 Порядку зазначено, що відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Отже, додані на підтвердження позовних вимог акти є належними доказами (документи, що складені у відповідності до спеціального законодавства, компетентними органами) наявності шкоди і її розміру, які в поєднанні з іншими матеріалами підтверджують вказані позивачем обставини вцілому.
Отже, позов обґрунтований і підлягає задоволенню з покладенням судових витрат на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Прем'єрбудсервіс» (м. Хмельницький, вул. Міцкевича, 33, код 30246797) на користь Хмельницької міської ради (м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3, р/р 31414544700002, МФО 815013, код 38045529, одержувач коштів УК у м. Хмельницький/м. Хмельницький/24060300, банк одержувача: ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, призначення платежу - інші надходження (відшкодування збитків)) 11 849, 26 грн. (одинадцять тисяч вісімсот сорок дев'ять грн. 26 коп.) збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, 1 600 грн. (одна тисяча шістсот грн. 0 коп.) судового збору.
Повний текст складено 11 вересня 2017 року.
Суддя Ю.В. Гладюк
Віддрук. 2 прим. :
1 - до справи,
2 - відповідачу(29000, м. Хмельницький, вул. Міцкевича,33)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2017 |
Оприлюднено | 13.09.2017 |
Номер документу | 68782062 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Гладюк Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні