Cправа № 2-а-4333/08/0770
Ряд стат. звіту № 2.31.2
Код - 04
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2009 р. м. Ужгород
Закарпатський окружний адміністративний суд у склад і:
головуючого - судді Рейті С. І.
при секретарі судового зас ідання - Рибак Т.В.
за участю: представники сто рін в судове засідання не з'яв илися
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом ОС ОБА_1 до управління Пенсійн ого фонду України в м. Ужгород і про поновлення строку звер нення до суду та зобов'язання нарахувати недоплачену щомі сячну державну соціальну доп омогу дитини війни, -
ВСТАНОВИВ:
У відповідності до ч. 3 ст . 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судов ому засіданні 15 жовтня 2009 року проголошено вступну та резо лютивну частини Постанови.
Постанова в повному обсязі складена 21 жовтня 2009 рок у.
До Закарпатського окружн ого адміністративного суду з вернувся позивач - ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Ужгороді (далі - відповідач), яким просить пон овити строк звернення до суд у та зобов' язати відповідач а нарахувати недоплачену щом ісячну державну соціальну до помогу дитини війни за 2006-2007 рок и у сумі 2733,30 грн.
Позовні вимоги обґрунтов ує тим, що згідно ст. 1 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" від 18 листопада 200 4 року за № 2195-IV (далі - Закон 2195) нал ежить до соціальної категорі ї "дитина війни", та згідно ст. 6 Закону 2195 з 1 січня 2006 року має пр аво на отримання щомісячної соціальної допомоги в розмір і 30 відсотків мінімального пе нсії за віком. У 2006 - 2007 роках така допомога не виплачувалася, в той час як Рішенням Конститу ційного Суду України № 6-рп/2007 від 9 липня 2007 року були визнані такими, що не відповідають К онституції України окремі п оложення Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", якими було зупинено но рми Закону 2195, а відтак просить зобов' язати відповідача на рахувати невиплачену щоміся чну державну соціальну допо могу за 2006-2007 роки у сумі 2733,30 грн. П росить поновити строк зверне ння до суду, посилаючись на но рми Кодексу адміністративно го судочинства України, згід но яких строк звернення до су ду обчислюється з дня, коли ос оба дізналася або повинна бу ла дізнатися про порушення ї ї прав, та про порушення таких прав стало відомо з моменту в исвітлення даного питання в засобах масової інформації, в зв' язку з ухваленням Конс титуційним Судом України заз наченого рішення.
30.09.2009 року позивачем подано д о суду заяву про збільшення п озовних вимог від 30.09.2009 року, в я кій просить зобов'язати упра вління Пенсійного фонду Укра їни в м. Ужгороді нарахувати д ержавну соціальну допомогу д итини війни також за 2008 рік.
В судове засідання позивач не з'явилася, в позовній заяві просить адміністративну спр аву розглянути без її участі .
Представник відповідача в судове засідання не з'явився . 06.10.2009 р. ним подано до суду заяву про розгляд справи без участ і представника відповідача т а письмові заперечення на по зовну заяву, в яких проти позо ву заперечують, посилаючись на наступне: ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" передбачає, що "дітям війни" пенсії або щомісячне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, яка випл ачується замість пенсії, під вищується на 30 % мінімальної п енсії за віком. Одночасно, ст. 7 вказаного Закону передбача є, що фінансове забезпечення державних соціальних гарант ій (за цим Законом) здійснюєть ся за рахунок коштів Державн ого бюджету України. Виплата щомісячної державної соціал ьної допомоги "дітям війни" в 2 006 році не проводилась у зв'язк у з відсутністю механізму її проведення та коштів передб ачених у Державному бюджеті України, а в 2007 році таке підвищ ення проводилось тільки тим дітям війни, які визнані у вст ановленому порядку інваліда ми, що передбачено в ст. 111 Закон у України "Про Державний бюдж ет України на 2007 рік".
Стосовно 2008 року - постанов ою Кабінету Міністрів Україн и "Деякі питання соціального захисту окремих категорій г ромадян" від 28.05.2008 року за № 530, пун ктом 8 встановлено, що дітям ві йни (крім тих, на яких поширюєт ься дія Законів України "Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту" т а "Про жертви нацистських пер еслідувань") до пенсії або щом ісячного грошового утриманн я чи державної соціальної до помоги, що виплачується замі сть пенсії, підвищення прово диться у таких розмірах: з 22 тр авня - 48,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн. та з 1 жовтня - 49,8 грн.
У ч.3 ст.28 Закону № 1058-IV закладен о неоднозначну вимогу щодо з астосування мінімального ро зміру пенсії за віком, встано вленого у абзаці першому час тини першої цієї статті, - викл ючно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом. Непоширення мін імального розміру пенсії за віком, встановленого у навед еній нормі Закону № 1058-IV, на прав овідносини, що виникають на п ідставі інших законів, крім ц ього, дає підстави стверджув ати про наявність прогалини у законодавчому регулюванні виплат дітям війни, передбач еної у ст.6 Закону № 2195-IV. Ця прога лина полягає у відсутності м еханізму вирахування мініма льної пенсії за віком, на 30 від сотків які мають підвищувати ся дітям війни пенсії або щом ісячне довічне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії (ухвала Конститу ційного Суду України від 19.05.2009 р . у справі № 2-25/2009).
Що стосується клопотання п озивача про поновлення пропу щеного строку для звернення до адміністративного суду - управління Пенсійного фонду України в м. Ужгороді наполяг ає на тому, що позивачем не дот римано процесуальних строкі в для звернення до суду за зах истом своїх можливих порушен их прав, свобод чи інтересів. А ргументація позивача віднос но того, що він дізнався про та кі обставини з засобів масов ої інформації є шаблонною та стандартною по даній катего рії справ.
Дослідивши матеріали спра ви, всебічно і повно з'ясував ши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні ви моги, об'єктивно оцінивши док ази, які мають юридичне значе ння для розгляду справи і вир ішення спору по суті, суд прих одить до висновку про частко ве задоволення позову, виход ячи з наступного:
Судом встановлено, що позив ач є "дитиною війни" в розумін ні ст. 1 Закону 2195. Відповідно до ст. 6 Закону 2195 позивач має пра во на отримання державної со ціальної підтримки, а саме пі двищення до пенсії на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком. Пунктом 12 ст. 71 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" дію статті 6 Зако ну 2195 було зупинено. Пунктом 41 р озділу II Закону України "Про д ержавний бюджет України на 2008 рік" текст статті 6 "Про соціал ьний захист дітей війни" викл адено в новій редакції, а саме дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни "Про статус ветеранів вій ни, гарантії їх соціального з ахисту") до пенсії або щомісяч ного довічного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачуєтьс я підвищення у розмірі надба вки, встановленої для учасни ків війни. Статтею 64 Конституц ії України встановлено, що ко нституційні права і свободи людини і громадянина не можу ть бути обмежені, крім випадк ів, передбачених Конституціє ю України. При прийнятті нови х законів або внесенні змін д о чинних законів не допускає ться звуження змісту та обся гу існуючих прав і свобод. Від повідно до ч. 2 ст. 3 Закону 2195, дер жавні гарантії дітям війни, в становлені цим Законом, не мо жуть бути обмежені або скасо вані іншими нормативно-право вими актами. Рішенням Консти туційного Суду України від 09 л ипня 2007 року № 6-рп/2007 (справа про с оціальні гарантії громадян) визнано такими, що не відпові дають Конституції України (є неконституційними) положенн я, зокрема, статті 71 пункту 12 За кону України "Про Державний б юджет України на 2007 рік". Також рішенням Конституційного Су ду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 (справа щодо предмета т а змісту закону про Державни й бюджет України) визнано так ими, що не відповідають Конст итуції України (є неконститу ційними) положення, зокрема, п ункту 41 розділу II Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік".
Рішення Конституційного С уду України мають преюдиціал ьне значення для судів загал ьної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з пра вовідносинами, які виникли в наслідок дії положень статей законів, що визнані неконсти туційними.
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визначені неконсти туційними, втрачають чинніст ь з дня ухвалення Конституці йним Судом України рішення п ро їх неконституційність. Рі шення Конституційного Суду У країни від 09 липня 2007 року звор отної дії в часі не має, а відт ак на період до 09 липня 2007 року н е поширюється. Рішення Конст итуційного Суду України від 22 травня 2008 року зворотної дії в часі також не має, а відтак н а період до 22 травня 2008 року не п оширюється.
Щодо розрахункової величи ни мінімальної пенсії за вік ом, з якої необхідно рахувати підвищення до пенсії дітям в ійни в розмірі 30 відсотків, су д приходить до наступних вис новків. Відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України "Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування" від 9 лип ня 2003 року № 1058-IV (далі - Закон 1058), мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловік ів 25, а у жінок - 20 років страхо вого стажу встановлюється у розмірі прожиткового мініму му для осіб, які втратили прац ездатність. При цьому, ч. 3 ст. 28 ц ього Закону передбачено, що м інімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною першою цієї статті, застосов ується виключно для визначен ня розмірів пенсій, призначе них згідно з цим Законом. Одна к, враховуючи той факт, що Зако н 1058 є єдиним законодавчим акт ом, який визначає розмір міні мальної пенсії за віком, та, зв ажаючи на позицію Європейськ ого Суду з прав людини, відпов ідно до якої держава не може п осилатися на відсутність пев ного нормативного акту, який визначає механізм реалізаці ї прав та свобод громадян, зак ріплених у конституційних та інших актах, а громадяни пови нні мати змогу покладатися н а зобов' язання взяті держав ою, навіть якщо такі зобов' я зання містяться у законодавч ому акті, який загалом не має а втоматичної прямої дії (Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) , суд вваж ає за можливе застосувати са ме ч. 1 ст. 28 Закону 1058 для розраху нку зазначеного підвищення д ітям війни. Крім того, в даному випадку мінімальний розмір пенсії за віком використовує ться не для визначення розмі ру будь-якої пенсії, а як розра хункова величина для визначе ння розміру щомісячної допла ти до пенсії, передбаченої За коном 2195, оскільки цей Закон пе редбачає в якості критерію в изначення розміру щомісячно ї доплати до пенсії саме міні мальну пенсію за віком, що, на думку суду, не суперечить вим огам ч. 3 ст. 28 Закону 1058.
Доводи відповідача про від сутність механізму реалізац ії ст. 6 Закону 2195 не можуть бути підставою для невиконання в имог зазначеного Закону.
Із змісту позовної заяви та письмових заперечень відпов ідача вбачається, що в даному спорі фактично оскаржується бездіяльність територіальн ого управління Пенсійного фо нду України щодо відмови в на рахуванні зазначеного підви щення до пенсії. Згідно ч. 2 ст. 1 1 КАС України, з метою повного захисту прав та інтересів по зивача, суд вважає необхідни м вийти за межі позовних вимо г та, задовольняючи позов в ці й частині, визнати бездіяльн ість даного управління проти правною. Відповідно до ч. 2 ст. 16 2 КАС України суд може прийнят и іншу постанову, яка б гарант увала дотримання і захист пр ав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб' єкт ів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб' єктів владних повноваж ень.
В той же час, відповідно до ч .2 ст. 99 КАС України - для зверне ння до адміністративного суд у за захистом прав, свобод та і нтересів особи встановлюєть ся річний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюєть ся з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися п ро порушення своїх прав, своб од чи інтересів.
Згідно ч.1 ст. 100 КАС України - пропущення строку звернення до адміністративного суду є підставою для відмови у задо воленні адміністративного п озову за умови, якщо на цьому н аполягає одна із сторін. Відп овідач в поданих до суду пись мових запереченнях наполяга в на тому, що позивачем пропущ ено строк звернення до адмін істративного суду та просив відмовити в задоволення позо вних вимог з цієї підстави.
Наведені в позовні заяві пр ичини, з яких позивач пропуст ив строк звернення до адміні стративного суду суд вважає такими, що не є поважними.
Відповідно до вхідного шта мпу суду - позивач звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду за з ахистом своїх порушених прав , свобод та інтересів лише 5 гр удня 2008 року. Зважаючи на встан овлений ст. 99 КАС України стро к для звернення до адміністр ативного суду за захистом пр ав, свобод та інтересів, позов ні вимоги, що стосуються обст авин до 5 грудня 2007 року до задо волення не підлягають, у зв'яз ку з пропуском строку зверне ння до адміністративного суд у.
Пенсійний фонд України діє на підставі Положення про Пе нсійний фонд України та здій снює свої повноваження на пі дставі п. 15 даного Положення ч ерез створені в установленом у порядку його територіальні управління. Відповідно до За кону 1058 рішення про призначен ня та перерахунок пенсії при ймається управліннями Пенсі йного фонду України за місце м проживання пенсіонерів. Те риторіальним управлінням Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання позивача є у правління Пенсійного фонду У країни в м. Ужгороді, та суд пр иходить до висновку про необ хідність зобов' язати управ ління Пенсійного фонду Украї ни в м. Ужгороді здійснити пер ерахунок пенсії позивачеві з а період з 5 грудня 2007 року по 31 г рудня 2007 року (з врахуванням да ти звернення до суду - 5 грудн я 2008 року і до кінця бюджетного року) та за період з 22 травня 2008 року (з дня ухвалення відпові дного рішення Конституційни м Судом України) по 31 грудня 2008 р оку (до кінця бюджетного року ), за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року - з врахуванн ям проведених виплат з підви щенням пенсії на 30 відсотків з розміру мінімальної пенсії за віком, встановленого ч. 1 ст . 28 Закону України "Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування", та провес ти відповідні виплати.
Позовні вимоги щодо зобов' язання відповідного управлі ння Пенсійного фонду України нарахувати недоплачену щомі сячну державну соціальну доп омогу дитині війни у визначе ній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, о скільки суд не може перебира ти на себе функцію органу, на я кого законодавством покладе но такі повноваження.
Згідно вимог частини 3 статт і 94 КАС України, якщо адмініст ративний позов задоволено ча стково, судові витрати, здійс нені позивачем, присуджуютьс я йому відповідно до задовол ених вимог.
Керуючись ст. ст. 2, 11, 17, 71, 94, 99, 100, 160, 163 Кодексу адміністративного с удочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
1. Позов ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в м. Ужгороді про поновлен ня строку звернення до суду т а зобов'язання нарахувати не доплачену щомісячну державн у соціальну допомогу дитини війни - задовольнити частк ово.
2. Визнати бездіяльність у правління Пенсійного фонду У країни в м. Ужгороді протипра вною.
3. Зобов' язати управлінн я Пенсійного фонду України в м. Ужгороді здійснити перера хунок пенсії ОСОБА_1 з під вищенням її на 30 відсотків мін імальної пенсії за віком з ро зміру, встановленого частино ю 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування", та провести відповідні виплати за період з 05 грудня 2007 року по 3 1 грудня 2007 року та за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 рок у (за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року - з врахуванн ям проведених виплат).
4. В іншій частині позовних в имог відмовити.
5. Стягнути з Державного бю джету України на користь ОС ОБА_1 (Закарпатська область , АДРЕСА_1) витрати зі спла ти судового збору у розмірі 1,7 0 грн. (одна гривна сімдесят ко пійок).
6. Постанова набирає закон ної сили в порядку, встановле ному ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Львівсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Закарпатсь кий окружний адміністративн ий суд в порядку та строки, вст ановлені ст. 186 КАС України. Зая ва про апеляційне оскарже ння постанови суду першої і нстанції подається протягом десяти днів з дня її проголош ення, а в разі складення поста нови у повному обсязі відпов ідно до статті 160 КАС України - з дня складення в повному обс язі. Апеляційна скарга на пос танову суду першої інстанції подається протягом двадцят и днів після подання заяви п ро апеляційне оскарження.
Суддя С. І. Рейті
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2009 |
Оприлюднено | 25.12.2010 |
Номер документу | 6878790 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Рейті С.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні