ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/1217/17
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Вітічак О.Р.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Степанця Ю.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Орбіта" в особі голови ОСОБА_3 до Головного управління Держпраці у Херсонській області про визнання протиправними та скасування приписів,
встановив:
Фермерське господарство "Орбіта" (далі - позивач, ФГ "Орбіта") звернулося з адміністративним позовом до Головного управління Держпраці у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ Держпраці у Херсонській області), в якому просить визнати протиправними та скасувати приписи від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049, винесені на підставі акту перевірки від 14.07.2017 р. № 37-029.
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що не погоджується з приписами відповідача від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049, винесеними на підставі акту позапланової перевірки ФГ "Орбіта" щодо дотримання вимог законодавчих, нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці, питань зайнятості населення та використання праці інвалідів, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням та переробкою мінеральної сировини від 14.07.2017 р. № 37-029. Вказує на те, що під час складання акта перевірки відповідачем не досліджено усіх документів та передчасно зроблено висновки щодо порушення позивачем вимог Закону України "Про охорону праці" та Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів. Перевірка відповідача відбулась на території приватного подвір'я фізичної особи, де ФГ "Орбіта" не здійснює господарську діяльність, а тому порушення, зазначені в акті перевірки та приписах є незаконними, оскільки фактично стосуються не суб'єкта господарювання, а фізичної особи ОСОБА_3 Крім того, зерноочисна машина (СМ-4) та електричний щит зареєстровані за фізичною особою ОСОБА_3, а не за ФГ "Орбіта". Вважає вказані акт та приписи протиправними, прийнятими з порушенням норм діючого законодавства та такими, що підлягають скасуванню.
В судовому засіданні представник позивача підтримав вказану позовну вимогу з підстав, викладених у адміністративному позові, та просив приписи від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049, винесені на підставі акту перевірки від 14.07.2017 р. № 37-029, визнати протиправними та скасувати.
Представник відповідача заперечував проти заявлених позовних вимог з підстав, вказаних у письмових запереченнях проти позову, поданих до суду 30.08.2017 р. Зазначає, що 05.07.2017 р. на виробничій дільниці ФГ "Орбіта" за місцем його реєстрації, а саме за адресою: Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Затишна, 18, стався нещасний випадок зі смертельним наслідком. Так, згідно вимог абз.8 ч.1 ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та Положення про Державну службу України з питань праці відповідачем правомірно з 13 по 14 липня 2017 р. проведено позаплановий захід державного контролю ФГ "Орбіта" в частині безпечної організації робіт в діючих електроустановках господарства. Внаслідок чого встановлені порушення вимог Закону України "Про охорону праці" та Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, на усунення яких винесено оскаржувані приписи від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049. Оскільки голова ФГ "Орбіта" ОСОБА_3 не мав найманих працівників, то забезпечити виконання організаційних заходів при роботі в електроустановках повинен був сам ОСОБА_3, чого ним виконано не було. Просить відмовити в задоволенні вказаних позовних вимог.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ФГ "Орбіта" є юридичною особою та зареєстроване 13.11.1996 р. Каланчацькою районною державною адміністрацією Херсонської області, № запису 14911050001000053, код ЄДР 14140940. Зареєстроване місцезнаходження юридичної особи: Херсонська область, смт. Каланчак, вул. Затишна, 18.
ІНФОРМАЦІЯ_1 р. на території виробничої дільниці ФГ "Орбіта", а саме за його адресою реєстрації: Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Затишна, 18, стався нещасний випадок зі смертельним наслідком - під час ремонту зерноочисної машини СМ-4 загинув працівник Каланчацького управління водного господарства ОСОБА_4 від ураження технічною електрикою.
На підставі наказу "Про проведення позапланового заходу державного нагляду" від 12.07.2017 р. № 573 та направлення на проведення перевірки від 12.07.2017 р. № 820 головним державним інспектором відділу нагляду на об'єктах підвищеної небезпеки управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки ГУ Держпраці у Херсонській області Кравченком Є.В. та головного державного інспектора відділу нагляду в промисловості управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки ГУ Держпраці у Херсонській області Подлєсним Ф.П. з 13 по 14 липня 2017 року здійснено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих, нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, гігієни праці, питань зайнятості населення та використання праці інвалідів, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням та переробкою мінеральної сировини, а саме стан промислової безпеки та охорони праці при експлуатації електроустановок ФГ "Орбіта". За результатами вказаної перевірки встановлено ряд порушень вимог Закону України "Про охорону праці" та Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів та складено акт перевірки від 14.07.2017 р. № 37-029.
14.07.2017 р. на усунення встановлених перевіркою порушень головними державними інспекторами ГУ Держпраці у Херсонській області Подлєсним Ф.П. та Кравченком Є.В. голові ФГ "Орбіта" ОСОБА_3 винесено приписи № 38-029 та № 066-049.
Не погоджується з вказаними приписами, позивач звернувся до суду з позовом про їх скасування.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства та встановлених в судовому засіданні фактичних обставин справи.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За змістом ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 р. № 2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади здійснення інспекційного контролю за додержанням законодавства про працю є Конвенція Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі.
Положення Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року є частиною національного законодавства і застосовується у порядку, передбаченому для норм національного законодавства відповідно до ч.1 ст.19 Закону України "Про міжнародні договори".
Згідно ст.1 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року кожний член Міжнародної організації праці, для якого ця Конвенція є чинною, повинен забезпечувати систему інспекції праці на промислових підприємствах.
Відповідно до ст.13 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року інспектори праці уповноважені вживати заходів з метою усунення недоліків, виявлених на споруді, в обладнанні або методах роботи, які вони мають підстави вважати такими, що загрожують здоров'ю чи безпеці працівників. Для того, щоб інспектори праці мали можливість вживати таких заходів, вони будуть уповноважені, з дотриманням права на оскарження у судових або адміністративних органах, яке може бути передбачене законодавством, давати розпорядження або вимагати, щоб було дано розпорядження: a) щодо внесення протягом визначеного терміну до установки або споруди таких змін, які можуть бути необхідні для забезпечення дотримання правових норм з питань охорони здоров'я та безпеки працівників; або b) у разі безпосередньої загрози здоров'ю чи безпеці працівників - щодо вжиття заходів, які підлягають негайному виконанню.
Особи, які порушують або ухиляються від дотримання правових норм, виконання яких повинні забезпечувати інспектори праці, підлягають негайному судовому переслідуванню без попередження. Проте національне законодавство може передбачити винятки щодо таких випадків, коли має робитися попереднє повідомлення для того, щоб виправити становище або вжити запобіжних заходів (ч.1 ст.17 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року).
Державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці (ст.38 Закону України "Про охорону праці").
Згідно Положення "Про Державну службу України з питань праці", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до п.7 вищевказаного Положення Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно Положення про Головне управління Держпраці у Херсонській області, затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017 р. № 75 (далі - Положення № 75), ГУ Держпраці у Херсонській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні є основним завданням ГУ Держпраці у Херсонській області (пп.2 п.3 Положення № 75).
Таким чином, відповідач є повноважним органом, який забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю на території Херсонської області.
У відповідності до пп.15 п.4 Положення № 75 ГУ Держпраці у Херсонській області, відповідно до покладених на нього завдань, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Згідно пп.5 п.6 Положення № 75 ГУ Держпраці у Херсонській області для виконання покладених на нього завдань має право проводити безперешкодно відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, нагляд та контроль за дотриманням якого віднесено до повноважень Управління Держпраці.
ГУ Держпраці у Херсонській області в межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру і контролює їх виконання (п.7 Положення № 75).
При здійсненні перевірок ГУ Держпраці у Херсонській області керується Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V) та Порядком проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції з питань праці та її територіальних органів, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики від 02.07.2012 р. № 390 (далі - Порядок № 390).
Відповідно до п.п.2, 3 Порядку № 390 право проведення перевірок мають посадові особи Держпраці України та її територіальних органів. Інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю).
Згідно приписів ст.6 Закону № 877-V однією з підстав для здійснення позапланових заходів є настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.
Пунктом 7 Порядку № 390 передбачено що за результатами перевірки складається акт перевірки, а у разі виявлення порушень законодавства про працю виносяться приписи про усунення виявлених під час проведення перевірки порушень.
Як вбачається із матеріалів справи, підставою для проведення позапланової перевірки позивача слугував факт нещасного випадку зі смертельним наслідком, який стався 05.07.2017 р. за адресою: Херсонська область, смт.Каланчак, вул.Затишна, 18, що є юридичною адресою ФГ "Орбіта", де провадиться господарська діяльності цього суб'єкта господарювання.
Будь-якої іншої адреси, за якою б ФГ "Орбіта" здійснювало господарську діяльність, ані в установчих, ані в реєстраційних документах господарства не вказано, як і не доведено такого факту представником позивача в ході судового розгляду даної справи.
Суд зазначає, що додатковим підтвердженням того, що на виробничій дільниці за вказаною адресою ведеться господарська діяльність є її огородження від подвір'я глухою перегородкою висотою 1,3 м з хвірткою, під навісом знаходиться трактор МТЗ з причепом та зерноочисна машина СМ-4 (віялка), також в наявності слюсарне приміщення біля якого на висоті 1,5 м розташований електричний щит ВРУ - 04кВ, про що свідчать наявні в матеріалах світлини і схеми.
За таких обставин доводи позивача про проведення перевірки не за місцем здійснення господарської діяльності ФГ "Орбіта" є безпідставними.
Встановлені під час перевірки порушення відображені в акті від 14.07.2017 р., а саме: встановлено порушення вимог ст.13 Закону України "Про охорону праці", НПАОП 40.1.21-98, НПАОП 1.1.10-1.07-01, НПАОП 15.0-1.01-88, НПАОП 0.00-4.12-05, НПАОП 0.00-4.15-98.
На підставі акту перевірки державними інспекторами у межах наданих їм повноважень винесено приписи від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049, в яких зазначено зміст виявленого порушення, нормативно-правові акти, які порушено та терміни усунення порушень.
Суд звертає увагу на те, що протиправність приписів позивач пов'язує лише з порушенням відповідачем процедури проведення перевірки, яка не знайшла свого підтвердження за результатами розгляду справи.
За таких обставин суд не вбачає підстав для задоволення позову ФГ "Орбіта", оскільки приписи від 14.07.2017 р. № 38-029 та № 066-049 винесено державними інспекторами правомірно, на підставі встановлених під час перевірки порушень.
Керуючись ст.ст.8, 9, 11, 71, 158-163, 167 КАС України, суд -
постановив :
Відмовити в задоволенні позову Фермерського господарства "Орбіта" в особі голови ОСОБА_3 до Головного управління Держпраці у Херсонській області про визнання протиправними та скасування приписів.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст.160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 18 вересня 2017 р.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 10.4.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2017 |
Оприлюднено | 19.09.2017 |
Номер документу | 68945303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні