Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
18 вересня 2017 р. № 820/3346/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Білової О.В., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці у Харківській області до Житлово-комунального підприємства «Сніжків» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Головне управління Держпраці у Харківській області, звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до ЖКП «Сніжків» код ЄДРПОУ 33011192, розташованого за адресою: 63042, Харківська обл., Валківський р-н., АДРЕСА_1, шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: виконання робіт в колодязях, замкнутому просторі, та покласти на Управління Держпраці виконання Постанови.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що під час проведення перевірки Житлово-комунального підприємства «Сніжків» виявлено 36 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких 4 (13,14,15,25) створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Відповідно до ч. 4 ст. 183- 2 КАС України, суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Копія ухвали про відкриття скороченого провадження була надіслана відповідачу та отримана ним 31.08.2017, про що підтверджує наявне в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.
Отже, відповідач є належним чином повідомлений про наслідки неподання заперечень проти позову та необхідних документів або заяви про визнання позову до суду, з огляду на що суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши матеріали справи, приходить до висновків про наявність підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно зі ст. 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. Органи державного нагляду за охороною праці не залежать від будь-яких господарських органів, суб'єктів підприємництва, об'єднань громадян, політичних формувань, місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування, їм не підзвітні і не підконтрольні. Діяльність органів державного нагляду за охороною праці регулюється цим Законом, законами України "Про використання ядерної енергії і радіаційну безпеку", "Про пожежну безпеку", "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", іншими нормативно-правовими актами та положеннями про ці органи, що затверджуються Президентом України.
Згідно з п. 1 Положення про Державну службу з питань праці України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року N 96, Державна служба з питань праці України (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Відповідно до п. 7 даного Положення Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Наказом Держпраці України від 04.02.2016 року № 8 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області (далі - Управління Держпраці), згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
Згідно з пунктом 4 Положення про Управління Держпраці, Управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань, в тому числі: - здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: - забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; - монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; - виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; - організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
На виконання зазначених норм фахівцями Головного управління Держпраці у Харківській області на підставі наказу №01.01-07/923 від 12.07.2017 та направлення №01.01-94/03.03/1590 від 12.07.2017 проведено планову перевірку дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини ЖКП Сніжків .
За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт №19-03-035221/1326, який було підписано відповідачем без заперечень та зауважень. (а.с.12-18).
В ході перевірки встановлено низку порушень, в тому числі:
- на підприємстві відсутні засоби індивідуального і колективного захисту (лампа ЛБВК, рятувальні пояси, мотузки, протигази ПШ-1), що є порушенням ст. 13 Закону України "Про охорону праці", п. 4.3.6 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ;
- працівники підприємства не пройшли курсове навчання та перевірку знань згідно Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць , що є порушенням ст. 18 Закону України "Про охорону праці", п. 1.6.4 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ;
- керівництво підприємства не пройшло навчання та перевірку знань згідно Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць , що є порушенням ст. 18 Закону України "Про охорону праці", п. 1.6.5 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць ;
- при виконанні робіт, пов'язаних зі спуском у колодязь, аварійна бригада слюсарів знаходиться не в повному складі - в кількості двох осіб, що є порушенням ст. 13 Закону України "Про охорону праці", п. 1.5.6 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць .
У зв'язку з виявленням зазначених порушень в акті перевірки зроблено попередження про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва): - виконання робіт в колодязях, замкнутому просторі з 09.00 27.07.2017. Від негайного зупинення робіт відповідач в акті не відмовлявся, що підтверджується відсутністю його підпису у відповідній графі.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про охорону праці" роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, зокрема: забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про охорону праці" працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії. Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці. Посадові особи, діяльність яких пов'язана з організацією безпечного ведення робіт, під час прийняття на роботу і періодично, один раз на три роки, проходять навчання, а також перевірку знань з питань охорони праці за участю профспілок. Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці. У разі виявлення у працівників, у тому числі посадових осіб, незадовільних знань з питань охорони праці, вони повинні у місячний строк пройти повторне навчання і перевірку знань.
Наказом Державної служби України з питань праці № 88 від 10.07.2017 затверджені Покажчики нормативно-правових актів з охорони праці станом на 10 липня 2017 року, зокрема, НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць, вимоги яких є обов'язковими для відповідача.
Отже, суд доходить висновку, що наявні порушення вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, а саме: відсутність засобів індивідуального і колективного захисту; виконання відповідачем робіт, пов'язаних зі спуском у колодязь аварійної бригади слюсарів, яка знаходиться не в повному складі - в кількості двох осіб, а також те, що працівники та керівництво підприємства відповідача не пройшли навчання та перевірку знань згідно Правил техніки безпеки при систем водопостачання та водовідведення населених місць , дійсно створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей.
Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
З метою усунення порушень виявлених під час здійснення планової перевірки Головним управлінням Держпраці у Харківській області прийнято припис від 28.07.2017 №19-03-03-5221/1326-1345/5221, який був отриманий уповноваженою особою відповідача (а.с.19-21).
Водночас, відповідно до ч.ч. 5, 9 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відповідач не заперечував проти наявності виявлених в ході перевірки порушень, що підтверджується, зокрема підписом керівника відповідача в акті перевірки, та зазначенням у поясненнях до акту перевірки, що останній не має претензій до перевірки, а також тим, що відповідачем не були надані ані письмові заперечення по справі, ані будь-які пояснення з приводу вчинених порушень або їх усунення.
На підставі викладеного та беручи до уваги, що відповідно до ч.1 ст.71 КАС України, кожна сторона належними і достатніми доказами повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а відповідач належними доказами не довів факту усунення порушень, встановлених в акті перевірки, суд дійшов висновку про законність та обґрунтованість позовних вимог, через що позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 94 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 94, 183-2, 256 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області до Житлово-комунального підприємства «Сніжків про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Житлово-комунального підприємства «Сніжків» код ЄДРПОУ 33011192, розташованого за адресою: 63042, Харківська обл., Валківський р-н., АДРЕСА_1, шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: виконання робіт в колодязях, замкнутому просторі.
Контроль за виконанням рішення покласти на Головне управління Держпраці у Харківській області.
Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги у десятиденний строк з дня отримання копії постанови.
Постанова, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.
Суддя Білова О.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2017 |
Оприлюднено | 19.09.2017 |
Номер документу | 68945496 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Білова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні