ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"29" серпня 2017 р. Справа № 911/1933/17
Розглянувши матеріали справи за позовом Заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області
до Лемешівської сільської ради
Товариства з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання
про визнання незаконним та скасування рішення, визнання договору недійсним і повернення майна
Суддя Т.П. Карпечкін
В засіданні приймали участь:
від позивача: ОСОБА_1 (посвідчення № 031869 від 02.02.2015 року)
від відповідача1: ОСОБА_2М (довіреність № 18 від 27.06.2017 року)
від відповідача2: ОСОБА_3 (доручення б/н, б/д).
Обставини справи:
В провадженні Господарського суду Київської області знаходиться справа за позовом Заступника керівника Бориспільської місцевої прокуратури Київської області до Лемешівської сільської ради Товариства з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання про визнання незаконним та скасування рішення, визнання договору недійсним і повернення майна.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 26.06.2017 року порушено провадження у справі № 911/1933/17 та призначено справу до розгляду на 26.07.2017 року.
24.07.2017 року позивачем подано письмові пояснення по суті спору. 26.07.2017 року представником відповідача2 подано відзив на позов, яким останній проти позову заперечує та зазначає, що позовні вимоги прокурора не підлягають розгляду господарським судом, оскільки належать до юрисдикції адміністративного суду, згідно з процесуальними нормами якого сплинули передбачені ст. 99 Кодексу адміністративного судочинства України строки для звернення до суду.
В судове засідання 26.07.2017 року представник відповідача1 не з'явився, вимог ухвали Господарського суду Київської області від 26.06.2017 року не виконав, про причини неявки в судове засідання суд не повідомив.Розгляд справи відкладався до 14.08.2017 року.
В судовому засіданні 14.08.2017 року оголошувалась перерва до 21.08.2017 року. В судовому засіданні 21.08.2017 року продовжено строк розгляду справи за спільним клопотанням сторін та оголошено перерву до 29.08.2017 року.
Крім того, в судовому засіданні 21.08.2017 року представниками сторін, в порядку ст. 69 Господарського процесуального кодексу України, було подано клопотання про продовження строку розгляду спору, яке задоволено судом та продовжено строк розгляду спору.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення прийнято господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих сторонами, у нарадчій кімнаті.
Згідно ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, після закінчення розгляду справи у судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши надані докази, суд
встановив:
Як вбачається з викладених у позові обставин, Бориспільською місцевою прокуратурою Київської області під час опрацювання правових актів органів місцевого самоврядування Яготинського району Київської області виявлено порушення вимог законодавства України у сфері використання комунального майна.
Встановлено, що 05.03.2015 року Лемешівською сільською радою прийнято рішення №365-48-УІ про надання дозволу на обслуговування об'єктів системи водогонів населеного пункту с. Лемешівка Товариству з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання , створення комісії на проведення конкурсу з обслуговування, передачі водопровідних мереж згідно Закону України Про концесію та подання оголошення у газету Яготинські вісті .
Рішенням сесії Лемешівської сільської ради №381-49-VI від 05.05.2015 року визнано ТОВ Яготин водопостачання переможцем концесійного конкурсу та визнано за вказаним товариством право експлуатації та обслуговування водопровідних мереж у с. Лемешівка.
Крім того, вказаним рішенням погоджено умови договору концесії та його підписання покладено на керівника органу місцевого самоврядування сільської ради.
На виконання вищевказаного рішення сесії 01.09.2015 року між Лемешівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання укладено Концесійний договір.
Відповідно до п. 1 Концесійного договору концесієдавець надає на 5 років концесіонеру право експлуатації (створити (побудувати) чи істотно поліпшити та (або) здійснювати управління (експлуатацію) об'єкта концесії) з метою задоволення громадських потреб у сфері водопостачання (сфера господарської діяльності) за умови сплати концесійних платежів та виконання інших умов цього договору.
Згідно з положеннями п. 2 Концесійного договору об'єктом концесії за цим договором є: водогін, водонапірні вежі, свердловини с. Лемешівка.
На підставі укладеного Концесійного договору між його сторонами 01.09.2015 року складений акт прийому-передачі, згідно якого Лемешівською сільською радою передано ТОВ Яготин водопостачання водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, а саме: основні засоби на суму 27767,00 грн.; малоцінні та швидко зношувані предмети на суму 1708,00 грн.
Згідно з вимогами ч. ч. 2, 5 ст. 319 Цивільного кодексу України власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов'язків власник зобов'язаний додержуватися моральних засад суспільства. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Згідно з абз. 15 ч. 1 ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
При цьому, п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначена виключна компетенція місцевих рад щодо реалізації права комунальної власності, серед яких вирішення виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради питання про надання у концесію об'єктів права комунальної власності.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності рішення про передачу в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, приймають: стосовно об'єктів, що перебувають у комунальній власності, територіальної громади села, селища, міста - відповідні сільські, селищні, міські ради.
Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону України Про концесії концесія - надання, з метою задоволення громадських потреб, уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, на підставі концесійного договору, на платній та строковій основі, юридичній або фізичній особі (суб'єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.
За змістом п. 2 ч. 2 ст. 3 Закону України Про концесії у концесію можуть надаватися об'єкти права державної чи комунальної власності, які використовуються для здійснення діяльності у таких сферах господарської діяльності (крім видів підприємницької діяльності, які відповідно до законодавства можуть здійснюватися виключно державними підприємствами і об'єднаннями): водопостачання та водовідведення у порядку, визначеному Законом України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності , забезпечення функціонування зрошувальних і осушувальних систем.
Відповідно до ч.ч. 2, 4 ст. 6 Закону України Про концесії затвердження переліку об'єктів права комунальної власності, які можуть надаватися в концесію, здійснюється виключно на пленарних засіданнях відповідних рад. Рішення про надання концесії на об'єкт права комунальної власності за результатами концесійного конкурсу приймає уповноважений орган місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 4 ст. 5 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності у разі прийняття відповідною радою, визначеною статтею 3 цього Закону, рішення про пропозицію передачі в оренду чи концесію об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, здійснюється організаційно-технічна підготовка цього об'єкта до передачі відповідно в оренду чи концесію. Після завершення такої підготовки оголошується конкурс на право отримання об'єкта в оренду чи концесію.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності у строк, визначений відповідною радою, але не більш як протягом дванадцяти місяців з дати прийняття нею рішення про передачу в оренду чи концесію об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, орган, уповноважений управляти комунальним майном, спільно з органом (підприємством), у господарському віданні або оперативному управлінні якого перебуває такий об'єкт, здійснює його організаційно-технічну підготовку до передачі в оренду чи концесію. За погодженням з відповідною радою зазначений строк може бути продовжено.
Згідно з положеннями п. 2 ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності організаційно-технічна підготовка об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, до передачі в оренду чи концесію включає: проведення інвентаризації основних засобів і товарно-матеріальних цінностей у складі такого об'єкта; впорядкування і відновлення технічної та будівельної документації щодо такого об'єкта; визначення вартості об'єкта шляхом здійснення незалежної оцінки, при цьому видом вартості визначається балансова вартість. Оцінка об'єкта, який передається в оренду чи концесію, здійснюється відповідно до законодавства про оцінку майна і майнових прав та професійну оціночну діяльність; виділення земельної ділянки, закріпленої за об'єктом, у натурі (на місцевості).
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності у процесі організаційно-технічної підготовки відповідного об'єкта орган, уповноважений управляти комунальним майном, готує: інструкцію для заявників (у тому числі інформацію і вимоги щодо порядку проведення конкурсу, розроблення та оформлення заявок, інформацію про процедурні питання); інформацію про оголошення конкурсу; проект конкурсної документації, що включає: інструкцію для претендентів (у тому числі інформацію і вимоги щодо розроблення та оформлення конкурсних пропозицій, іншу інформацію (документи) для підготовки пропозицій про виконання умов конкурсу, інформацію стосовно об'єкта оренди чи концесії, що має міститися в заяві для надання згоди органу Антимонопольного комітету України на отримання об'єкта в оренду чи концесію); інформацію щодо умов конкурсу; істотні умови договору оренди чи концесії.
При цьому, згідно із положеннями ч. 4. ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності орган, уповноважений управляти комунальним майном, погоджує умови конкурсу з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства зобов'язаний погодити умови конкурсу або надати письмову вмотивовану відмову протягом десяти календарних днів. Відмова в такому погодженні можлива лише з мотивів невідповідності умов конкурсу вимогам законодавства.
Згідно із положеннями ч. 1 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності після завершення підготовки об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, до передачі в оренду чи концесію відповідна рада, визначена статтею 3 цього Закону, своїм рішенням: затверджує конкурсну документацію; утворює конкурсну комісію, затверджує її склад та порядок роботи. До складу конкурсної комісії включаються також представники всеукраїнських об'єднань організацій роботодавців на галузевому рівні у сфері житлово-комунальних послуг і професійних спілок, що є стороною або приєдналися до Галузевої угоди; оголошує конкурс; визначає розмір реєстраційного внеску для участі в конкурсі (у розмірі від одного до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян).
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності оголошення конкурсу здійснюється конкурсною комісією в десятиденний строк з дня її утворення шляхом розміщення у друкованому засобі масової інформації відповідної ради (за його відсутності - у місцевому друкованому засобі масової інформації, визначеному такою радою), на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і на веб-сайті відповідної ради (за його наявності) інформації про оголошення конкурсу, яка, зокрема, повинна містити відомості про: об'єкт, що пропонується до оренди чи концесії (найменування, характеристики тощо); орган, який передає об'єкт в оренду чи концесію, відповідну раду; строк, на який об'єкт передається в оренду чи концесію; строк подання заявок на участь у конкурсі; розмір реєстраційного внеску; строк, протягом якого оголошуються результати конкурсу; адресу, номери телефонів та інші контактні дані конкурсної комісії для отримання додаткової інформації, вимоги до оформлення заявок на участь у конкурсі; кваліфікаційні вимоги до претендентів.
Згідно із положеннями ч. 13 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності протягом тридцяти днів після закінчення встановленого строку реєстрації учасників конкурсу конкурсна комісія проводить конкурс. У разі якщо зареєстровано лише одного учасника конкурсу або не зареєстровано жодного, оголошується новий конкурс, крім випадків, коли відповідно до частини шістнадцятої цієї статті було прийнято рішення про визнання єдиного учасника переможцем конкурсу.
Відповідно до вимог ч. 16 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності у разі якщо під час проведення конкурсу на право отримання в оренду чи концесію об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, з'ясується, що після закінчення встановленого строку реєстрації учасників конкурсу зареєстровано лише одного учасника, відповідна рада на підставі висновку конкурсної комісії може прийняти рішення про визнання цього учасника переможцем конкурсу.
Відповідно до вимог ч. 15 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності на підставі висновків конкурсної комісії відповідна рада, визначена у статті 3 цього Закону, не пізніше ніж протягом місяця приймає рішення про переможця конкурсу, про що конкурсна комісія не пізніше ніж протягом п'яти днів з дня прийняття рішення повідомляє переможця.
Згідно з положеннями ч. 17 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про визначення переможця конкурсу після погодження всіх умов і схвалення остаточної редакції проекту договору відповідна рада укладає з ним договір оренди чи концесії. Погодження умов договору та його підписання покладається на орган або посадову особу місцевого самоврядування, уповноважену на це відповідною радою, визначеною у статті 3 цього Закону. Орендодавцем чи концесієдавцем у договорі виступає відповідна рада.
Таким чином, передача Лемешівською сільською радою вказаної водопровідної мережі у концесію ТОВ Яготин водопостачання для надання послуг з водопостачання споживачам, могла бути здійснена лише при умові виконання в наведеному порядку, що визначений Законами України Про концесії та Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності . Проте, наведений порядок передачі в концесію об'єктів в сфері водопостачання Лемешівською сільською радою не виконано.
Зокрема, в порушення ч. 4 ст. 5 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності Лемешівською сільською радою не прийнято рішення про здійснення заходів щодо організаційно-технічної підготовки цього об'єкта до передачі відповідно в оренду чи концесію.
Крім того, в порушення вимог ч. 1 ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності у процесі організаційно-технічної підготовки відповідного об'єкта Лемешівська сільська рада своєчасно, тобто до укладання Концесійного договору з ТОВ Яготин водопостачання не підготувала: інструкцію для заявників (у тому числі інформацію і вимоги щодо порядку проведення конкурсу, розроблення та оформлення заявок, інформацію про процедурні питання); проект конкурсної документації, що включає: інструкцію для претендентів (у тому числі інформацію і вимоги щодо розроблення та оформлення конкурсних пропозицій, іншу інформацію (документи) для підготовки пропозицій про виконання умов конкурсу, інформацію стосовно об'єкта оренди чи концесії, що має міститися в заяві для надання згоди органу Антимонопольного комітету України на отримання об'єкта в оренду чи концесію); інформацію щодо умов конкурсу; істотні умови договору концесії.
В порушення ч. 4. ст. 6 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності Лемешівська сільська рада, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, не погодила умови конкурсу з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Також, в порушення ч. 1 ст. 7 Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності Лемешівською сільською радою не затверджено документації про оголошення конкурсу на обслуговування та передачу системи водогону у с. Лемешівка.
У своїх поясненнях голова Лемешівської сільської ради ОСОБА_2 підтвердила зазначені вище порушення вимог Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності , які вчинені попереднім сільським головою при прийнятті рішення сесії Лемешівської сільської ради від 05.03.2015 року за № 365-48-VI та укладенні 01.09.2015 року Концесійного договору.
Крім того, вищевказане підтверджується інформацією Лемешівської сільської ради від 18.04.2017 року за № 110.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Частиною другою цієї статті визначено перелік основних способів захисту цивільних прав і інтересів, серед яких припинення правовідношення та визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З огляду на викладені обставини щодо недотримання вимог законодавства при прийнятті рішення сесії Лемешівської сільської ради за №381-49-VI від 05.05.2015 року про надання Товариству з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання права на експлуатацію та обслуговування водопровідних мереж, що перебувають у комунальній власності територіальної громади с. Лемешівка, та укладання концесійного договору прокуратура просить в позові скасувати наведе рішення ради.
Також, враховуючи незаконність рішення сесії Лемешівської сільської ради від 05.03.2015 року за № 365-48-VI, прокуратура стверджує, що укладений 01.09.2015 року на підставі такого рішення Концесійний договір порушує публічний порядок та вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства.
Згідно зіст. 228 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної чи юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим,територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.
За змістом п.18 постанови Пленуму Верховного суду України № 9 від 06.11.2009 року Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними такими, що порушують публічний порядок є правочини, що посягають за суспільні, економічні та соціальні основи держави, зокрема: правочини, спрямовані на використання всупереч закону комунальної власності. Наслідки вчинення правочину, що порушує публічний порядок, визначаються загальними правилами (стаття 216 ЦК).
Згідно з ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Таким чином, оскільки спірне рішення сільської ради та укладений на його підставі Концесійний договір прийняті всупереч вимог Законів України Про концесію та Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності та порушують публічний порядок і інтереси держави щодо розпорядження комунальною власністю, відповідно до вимог ст. ст. 203, 215 Цивільного кодексу України останні підлягають визнанню недійсними.
Водночас, за змістом частини другої статті 215 ЦК України, п. 2.5.2. Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 року Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними нікчемний правочин є недійсним незалежно від наявності чи відсутності відповідного рішення суду, однак це не виключає можливості подання та задоволення позову про визнання нікчемного правочину (господарського договору) недійсним.
Відповідно до положень ст. 216 Цивільного кодексу України, недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідачем 2 подано відзив, в якому викладено заперечення правомірності звернення прокуратури з даним позовом та посилання на порушення прав жителів с. Лемешівка в разі передачі об'єктів водопостачання Лемешівській сільській раді, яка не має права водопостачання.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У зв'язку з чим, суд зазначає, що Лемешівська сільська рада для забезпечення соціальних прав жителів села не позбавлена можливості укладення Концесійного договору з дотриманням визначеного законодавством порядку.
Хоча об'єкти водопостачання є комунальної власністю, орган, уповноважений розпоряджатись відповідними об'єктами підпадає під визначення ст. 19 Конституції України і на нього поширюється принцип законодавчої регламентованості діяльності та обов'язок неухильного дотримання вимог законодавства.
Таткож, суд не погоджується з твердженням відповідача2, що відповідний спір є публічно-правовим і підлягає розгляду в порядку Кодексу адміністративного судочинства, оскільки предметом спору є господарський договір концесії.
Лемешівська сільська рада (відповідач1) у відзиві проти позову заперечувала з підстав, аналогічних викладеним в запереченнях відповідача2, які відхилені судом.
Статтею 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд встановив, що оскільки при укладенні оспорюваного Концесійного договору, всупереч вимогам Закону України Про концесії та Закону України Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності не дотримано конкурсного порядку щодо передачі вказаного майна в концесію, відповідні дії Лемешівської сільської ради тпорушують ч. 2 ст. 19 Конституції України, у зв'язку з чим, відповідні рішення Лемешівської сільської ради №381-49-VI від 05.05.2015 року та укладений на підставі такого рішення Концесійний договір від 01.09.2015 року, підлягають визнанню недійсним. Внаслідок визнання недісними вищенаведених рішення ради та договору, відпали підстави для передачі Товариству з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання майна, яке було предметом Концесійного договору, таким чином, позовні вимоги про зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання повернути Лемешівській сільській раді водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, вартістю 29475,00 грн., підлягають задоволенню на підставі ст. 216 Цивільного кодексу України.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підстави своїх вимог і заперечень.
За наслідками розгляду спору суд дійшов висновку, що позовні вимоги доведені та обґрунтовані, відповідачами не спростовані, тому підлягають задоволенню в повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору, у відповідності до статтей 44, 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються судом на відповідачів в повному обсязі порівну по 2400 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Лемешівської сільської ради №381-49-VI від 05.05.2015 року про надання Товариству з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання права на експлуатацію та обслуговування водопровідних мереж, що перебувають у комунальній власності, та укладання концесійного договору.
3. Визнати недійсним Концесійний договір від 01.09.2015 року, укладений між Лемешівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання .
4.Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання (07700, Київська обл., м. Яготин, вул. шевченка, 204, код 38784844) повернути Лемешівській сільській раді (07730, Київська обл., Яготинський р-н, с. ЛемешівкаЮ, вул. Центральна, 64, код 04360385) водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, вартістю 29475,00 грн., одержані за Концесійним договором від 01.09.2015 року.
5. Стягнути з Лемешівсько сільської ради (07730, Київська обл., Яготинський р-н, с. Лемешівка, вул. Центральна, 64, код 04360385) на користь Прокуратури Київської області (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Героїв Небесної сотні, 21, на р/р 35216008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, ЄДРПОУ 02909996) 2400 грн. витрат по сплаті сбдового збору.
6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Яготин водопостачання (07700, м. Яготин, вул. Шевченка, 204, код 38784844) на користь Прокуратури Київської області (08300, Київська обл., м. Бориспіль, вул. Героїв Небесної сотні, 21, на р/р 35216008015641, МФО 820172, Державне казначейство України, м. Київ, ЄДРПОУ 02909996) 2400 грн. витрат по сплаті сбдового збору.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено: 18.09.2017 р.
Суддя Т.П. Карпечкін
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2017 |
Оприлюднено | 21.09.2017 |
Номер документу | 68996627 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Карпечкін Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні