ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
======================================================================
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 вересня 2017 року Справа № 915/640/17
м. Миколаїв
Господарський суд Миколаївської області, у складі судді Семенчук Н.О.,
представник позивача в судове засідання не з'явився
за участю представника відповідача - ОСОБА_1 - договір №4 від 11.08.2017,
представник 3-ї особи в судове засідання не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу,
за позовом : Відділу освіти Березанської районної державної адміністрації,
57401, Миколаївська область, смт. Березанка, вул. Центральна, буд. 68
до відповідача : Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» ,
54001, м. Миколаїв, вул. Набережна, буд. 5/7
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Регіональна Торгово - промислова палата Миколаївської області,
54000, м. Миколаїв, вул. Потьомкінська, 41
про : визнання додаткової угоди до договору недійсною
встановив:
Відділ освіти Березанської районної державної адміністрації звернувся до Господарського суду Миколаївської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» , в якому просить суд визнати недійсною додаткову угоду № 1 від 15.08.2016 до Договору № 07/29-16 від 29.07.2016.
14.08.2017 відповідач до відділу документального забезпечення Господарського суду Миколаївської області надав відзив на позовну заяву (а.с. 96-98), в якому проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову. Вказує, що у відповідності до роз'яснень Мінекономрозвитку України від 07.04.2015 № 3302-05/11398-07 «Щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» , зазначається: - у залежності від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів в частині ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладання договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, і виконати свої зобов'язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін. Водночас внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Цим же листом зазначено, що збір інформації щодо статистичних спостережень покладається на Держстат України. Утім перелік органів, установ, організацій, які уповноважені надавати відповідну інформацію щодо коливання ціни на товар на ринку, не є вичерпним. У зв'язку з коливанням цін на ринку кам'яного вугілля у бік здороження по відношенню до ціни, яка була зазначена у договорі, - 08.08.2016 відповідач направив позивачу пропозицію внести зміни до договору постачання від 29.07.2016 і збільшити ціну за одиницю товару на 10% відсотків. На виконання вимог Закону зазначена зміна не призвела до збільшення суми, визначеної договором. Пропозицію відповідач мотивував інформаційно - ціновою довідкою №26-103 від 13.07.2016, виданою РТПП Миколаївської області, в якій був зазначений орієнтовний рівень цін на вугілля станом на 12.07.2016 і складав вартість від 3500,00 - 3840,00 грн. за 1т. Письмова пропозиція позивачем була погоджена, у зв'язку з чим 15.08.2016 між сторонами була укладена додаткова угода №1 до договору про закупівлю товарів за державні кошти № 07/29-16 від 29.07.2016. Оскільки позивачем не було висловлено будь-яких претензій щодо виконання господарської операції по поставці товару, здійснення оплати за новою ціною, строків виконання зобов'язань тощо, відповідач просить у задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 14.08.2017 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Регіональну Торгово - промислову палату Миколаївської області (вулиця Потьомкінська, 41, Миколаїв, Миколаївська область, 54000), продовжено строк розгляду спору на 15 днів.
12.09.2017 Регіональна Торгово - промислова палата Миколаївської області до відділу документального забезпечення господарського суду Миколаївської області надала письмові пояснення. У наданих пояснення 3-тя особа вказує, що 12.07.2016 РТПП було отримано заяву від Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» , вхідний 26-103, про видачу інформаційно - цінової довідки на вугілля марки ДГР 0-200 та марки АС 6-13 (або еквіваленти) станом на 12 липня 2016 року . На цей запит було виготовлено інформаційно - цінову довідку за №26-103 від 13 липня 2016 року. Стосовно динаміки цін на вугілля у період липень - серпень 2016 року, повідомляє, що РТПП не здійснює регулярний моніторинг та не відстежує динаміку цін на товари та послуги на внутрішньому ринку України, пошук довідкової інформації здійснюється за письмовим запитом суб'єкта господарювання або фізичної особи за період або на дату, зазначену у заяві. Також, 3-ю особою до суду надано клопотання про розгляд справи №915/640/17 без участі представника Регіональної Торгово - промислової палати Миколаївської області за наявними в матеріалах справи документами.
Позивач 18.09.2017 до відділу документального забезпечення господарського суду Миколаївської області надав клопотання в якому просить суд відкласти розгляд справи, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та перебуванням на лікарняному, при цьому доказів в обґрунтування не надав.
Представник відповідача проти клопотання позивача про відкладення розгляду справи не заперечує.
З дотриманням строків вирішення спору визначених ст. 69 ГПК України та враховуючи що: - явка представників сторін не визнавалась судом обов'язковою; - представництво інтересів позивача в даному судовому засіданні могло здійснюватися іншою особою в силу повноваження, що ґрунтується на довіреності суд приходить до висновку про відмову у задоволенні клопотання позивача про відкладення розгляду справи.
При прийнятті рішення судом взято до уваги наступне.
29.07.2016 за наслідками проведення відкритих торгів між Відділом освіти Березанської районної державної адміністрації (далі - замовник, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» (постачальник, відповідач) був укладений договір про закупівлю товарів за державні кошти № 07/29-16 від 29.07.2016 (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого постачальник зобов'язується до кінця 2016 року поставити замовникові товар, зазначений у специфікації до Договору (додаток № 1), а замовник - прийняти і оплатити такий товар:
Вугілля кам'яне код Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010-05.10.1, Код ДК 021:2015-09111100-1 (а.с. 10-13).
Відповідно до п. 1.2 Договору найменування товару:
Вугілля кам'яне марки АС (6-13) або еквівалент Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010-05.10.1, Код ДК 021:2015-09111100-1
Кількість товарів:
- вугілля марки АС (6-13) або еквівалент, зольність не більше 19 %, нижча теплота згорання не менше ніж 6000 ккал/кг - 289 т.
Відповідно до п. 1.3 Договору обсяги закупівлі товарів можуть бути зменшені залежно від реального фінансування видатків замовника.
Відповідно до п. 3.1 Договору ціна Договору становить 823 650,00 грн., без ПДВ
Відповідно до п. 3.2 Договору ціна за одиницю товару становить:
- вугілля марки АС (6-13) або еквівалент - 2 850,00 грн. за 1 тонну (без ПДВ).
Відповідно до п. 3.3 Договору ціни на товар встановлюються у національній валюті України, є твердими та не підлягають зміні впродовж усього періоду дії договору за винятком випадків, передбачених чинним законодавством:
- дозволяється зміна ціни за одиницю товару не більш як на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, зазначеної в договорі;
- дозволяється узгоджена зміна ціни в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів);
- дозволяється зміна ціни у зв'язку із зміною ставок податків і зборів пропорційно до змін таких ставок.
В ціну товару включається: вартість вугілля, включаючи ПДВ, залізничний тариф, витрати на транспортування до замовника, навантаження, страхування, сплата податків та інше.
Відповідно до п. 4.1 Договору розрахунки проводяться шляхом: оплати замовником після пред'явлення постачальником рахунка на оплату товару.
Відповідно до п. 4.2 Договору до рахунку додається накладна на відпуск товарів, товарно-транспортні накладні.
Відповідно до п. 4.3 Договору оплата здійснюється шляхом переказу замовником грошових коштів на поточний рахунок, що визначений у цьому Договорі, протягом 15 банківських днів з моменту отримання товару та рахунку-фактури, видаткової накладної постачальника.
Відповідно до п. 5.1 Договору строк поставки (передачі) товарів - до кінця 2016 року.
Відповідно до п. 5.2 Договору місце поставки (передачі) товарів - ЗНЗ Березанського району Миколаївської області. Умови поставки: згідно рознарядки замовника.
Відповідно до п. 5.4 Договору перехід права власності та всіх ризиків щодо товару здійснюється в момент підписання товарно-транспортних накладних, що супроводжують товар.
Відповідно до п. 5.7 Договору постачальник здійснює поставку товару за вказаною замовником адресою.
Відповідно до п. 10.1 Договору цей Договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2016 року.
Листом від 08.08.2016 № 08/08-1 (а.с. 106) ТОВ «Миколаївпаливо» звернулось до Комітету з конкурсних торгів Відділу освіти Березанської райдержадміністрації з проханням внести зміни до договору № 07/29-16 від 29.07.2016 в частині збільшення ціни за одиницю товару на 10 %, мотивуючи коливанням ринкової ціни на вугілля в сторону збільшення вартості за 1 тонну. В обґрунтування ТОВ «Миколаївпаливо» посилалось на лист РТПП № 26-103 від 13.07.2016.
Відповідно до інформаційно-цінової довідки Регіональної Торгово-промислової палати Миколаївської області (далі РТТП) № 26-103 від 13.07.2016 (а.с. 14), наданої на запит Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» , орієнтовний рівень цін Миколаївського регіону станом на 12.07.2016 на вугілля:
- АС (6-13) - 3500,00-3840,00 грн. за 1 т.,
- ДГР (0-200) - 1700,00-3780,00 грн. за 1 т.
15.08.2016 була укладена Додаткова угода № 1 (а.с. 9) до Договору № 07/29-16 від 29.07.2016, відповідно до якої:
Підпункт 1 пункту 1.2 розділу І викладено в наступній редакції:
Кількість товарів:
- вугілля марки АС (6-13) або еквівалент, зольність не більше 19 %, нижча теплота згорання не менше ніж 6000 ккал/кг - 262,7272 т.
Пункт 3.2 розділу ІІІ викладено в наступній редакції:
Ціна за одиницю товару становить:
- вугілля марки АС (6-13) або еквівалент - 3 135,00 грн. за 1 тонну (без ПДВ).
Державною фінансовою інспекцією в Миколаївській області у період з 20.09.2016 по 10.10.2016 проведена перевірка державних закупівель у Відділі освіти Березанської районної державної адміністрації за період 01.05.2015 по 19.09.2016, за результатами якої складений акт № 14-24/92 від 13.10.2016 (а.с. 40-61). Перевіркою встановлено ряд порушень, в тому числі порушення щодо безпідставного збільшення ціни вугілля кам'яного у договорі № 07/29-16 від 29.07.2016 в акті перевірки зазначено, що Додаткову угоду № 1 до Договору укладено на підставі звернення ТОВ «Миколаївпаливо» від 08.08.2016 № 08/08-1, в якому вказано, що у зв'язку з коливанням ціни на вугілля на ринку в сторону збільшення вартості за 1 тону, станом на 12.07.2016 встановлений рівень цін на вугілля АС 6-13 в Миколаївському регіоні складає 3500-3840 грн. за тону, тому ТОВ «Миколаївпаливо» просило збільшити ціну за одиницю товару на 10 %. В обґрунтування своєї позиції ТОВ «Миколаївпаливо» додав до свого листа Інформаційно-цінову довідку РТПП № 26-103 від 13.07.2016, в якій на запит ТОВ «Миколаївпаливо» повідомлено, що орієнтовний рівень цін Миколаївського регіону станом на 12.07.2016 на вугілля АС (6-13) становить 3500,00-3840,00 грн. за 1 т. Як вбачається з цього документу, в ньому йдеться виключно про орієнтовні ціни станом на 12.07.2016 . Вказані ціни є більшими, ніж запропоновані ТОВ «Миколаївпаливо» у його пропозиції (2 850,00 грн. за тону), складеній 11.07.2016 .
Відповідно до п. 2 ч. 5 ст. 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VІІ (далі - Закон № 1197) умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції конкурсних торгів або цінової пропозиції (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі. Істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадку, у тому числі, зміни ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі.
Згідно з роз'ясненням Мінекономрозвитку України від 07.04.2015 № 3302-05/11398-07 внесення таких змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим. Інформацію щодо статистичних спостережень збирає Держстат України та інші органи.
Відповідно до інформації, наданої РТПП у листі № 1049/06 від 28.09.2016 (а.с. 15) на запит Державної фінансової інспекції в Миколаївської області, цінова довідка за № 26-103 від 13.07.2016 дійсно була надана ТОВ «Миколаївпаливо» , РТПП не здійснює регулярний моніторинг цін на товари на внутрішньому ринку України, пошук цінової інформації виконується за письмовим запитом підприємств та організацій на момент їх звернення.
Відповідно до інформації щодо середніх цін на кам'яне вугілля, наданої Головним управлінням статистики у Миколаївській області у листі № 470/5-36(3) від 30.09.2016 (а.с. 16) на запит Державної фінансової інспекції в Миколаївської області, середні споживчі ціни на кам'яне вугілля у червні-серпні 2016 складали: червень - 3428,17 грн. за т, липень - 3370,87 грн. за т, серпень - 3370,87 грн. за тону. При цьому застережено, що наведені середні ціни призначені лише для розрахунків індексів споживчих цін і не можуть використовуватися для інших цілей, зокрема, не можуть бути підставою для оцінки тендерних пропозицій та визначення переможців під час проведення торгів згідно з процедурами, встановленими Законом України «Про публічні закупівлі» . Зазначені вище середні ціни розраховано в рамках щомісячного державного статистичного спостереження за змінами середніх цін на товари (послуги) на споживчому ринку області, які купуються виключно населенням для невиробничого (власного) споживання. При цьому, планом державних статистичних спостережень та діючою статистичною методологією проведення спостереження за змінами середніх цін та їх рівнем на товари (послуги), які реалізуються підприємствам, установам, організаціям, не передбачено.
Тобто, зазначеним листом підтверджено, що середні споживчі ціни на кам'яне вугілля у липні та серпні 2016 були незмінними.
З пояснень Регіональної Торгово - промислової палати Миколаївської області наданих на виконання вимог ухвали суду вбачається, що Регіональна Торгово - промислова палата Миколаївської області не здійснює регулярний моніторинг та не відстежує динаміку цін на товари та послуги на внутрішньому ринку України, пошук довідкової інформації здійснюється за письмовим запитом суб'єкта господарювання або фізичної особи за період або на дату, зазначену у заяві .
Тобто, згідно листа Регіональної Торгово - промислової палати Миколаївської області, Товариству з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» надано інформацію щодо ціни на вугілля марки ДРГ 0-200 та марки АС 6-13 (або еквіваленти) саме на дату зазначену в заявці відповідача - 12 липня 2016 року. При цьому, Регіональною Торгово - промисловою палатою Миколаївської області не здійснювався моніторинг та не відстежувалась динаміка цін на товари та послуги на внутрішньому ринку України за період червня - серпня 2016 року.
Враховуючи вищевикладене, збільшення ціни вугілля кам'яного у Додатковій угоді №1 від 15.08.2016 до Договору про закупівлю товарів за державні кошти № 07/29-16 від 29.07.2016 проведено з порушенням умов п. 2 ч. 5 ст. 40 Закону № 1197.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Відповідно до ч. 1 ст. 229 ЦК України якщо особа, яка вчинила правочин, помилилася щодо обставин, які мають істотне значення, такий правочин може бути визнаний судом недійсним.
Істотне значення має помилка щодо природи правочину, прав та обов'язків сторін, таких властивостей і якостей речі, які значно знижують її цінність або можливість використання за цільовим призначенням. Помилка щодо мотивів правочину не має істотного значення, крім випадків, встановлених законом.
Оскільки ціна товару є істотною умовою договору, збільшення ціни вугілля кам'яного у Додатковій угоді №1 від 15.08.2016 до Договору про закупівлю товарів за державні кошти № 07/29-16 від 29.07.2016 проведено з порушенням умов п. 2 ч. 5 ст. 40 Закону № 1197, Додаткову угоду № 1 від 15.08.2016 слід визнати недійсною.
Відповідно до ч. 1 ст. 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 6 ст. 49 ГПК України суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються при задоволенні позову - на відповідача, у зв'язку з чим з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у сумі 1 600,00 грн.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 44, 49, 82, 82-1, 84, 85 ГПК України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати недійсною Додаткову угоду № 1 від 15.08.2016 до Договору про закупівлю товарів за державні кошти № 07/29-16 від 29.07.2016.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Миколаївпаливо» (54001, м. Миколаїв, вул. Набережна, буд. 5/7, код ЄДРПОУ 35106673, р/р 260040532131891 в Миколаївському РУ ПАТ КБ «Приватбанк» , МФО 326610, р/р 26006001019774 в філії АТ «Укрексімбанк» МФО 326739) на користь Відділу освіти Березанської районної державної адміністрації (57401, Миколаївська область, смт. Березанка, вул. Центральна, буд. 68, код ЄДРПОУ 02144855, р/р 35412002029870 ГУДКСУ в Миколаївській області МФО 826013) судовий збір у сумі 1 600,00 грн. (одна тисяча шістсот грн. 00 коп.).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Повний текст рішення складено 20.09.2017.
Суддя Н.О. Семенчук
Суд | Господарський суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2017 |
Оприлюднено | 22.09.2017 |
Номер документу | 69025395 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Миколаївської області
Семенчук Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні