Рішення
від 20.09.2017 по справі 904/4460/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20.09.2017 Справа № 904/4460/17 За позовом: Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради, м. Зеленодольськ Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Імпорт", смт. Широке Дніпропетровської області

про стягнення 77 116,27 грн.

Суддя Євстигнеєва Н.М.

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 24 квітня 2017 року, завідувач сектору з юридичних питань виконавчого комітету Зеленодольської міської ради

Від відповідача: ОСОБА_2, довіреність №31 від 20 квітня 2017 року, представник

СУТЬ СПОРУ:

Виконавчий комітет Зеленодольської міської ради звернувся до господарського суду із позовом, яким, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, яка надійшла до господарського суду 20.09.2017, просить стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс Імпорт" штрафні санкції у розмірі 77 116,27 грн. за загальний період з 01.11.2016 по 06.02.2017.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 24 жовтня 2016 року між Виконавчим комітетом Зеленодольської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Транс Імпорт" було укладено договір № 911/1 на виконання робіт по об'єкту "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування". В порушення умов укладеного договору роботи, передбачені договором у строки, зазначені у графіку виконання робіт, відповідачем не виконані. Порушення зобов'язань ТОВ "Транс Імпорт" по об'єкту щодо строків виконання робіт підтверджується інформацією від 23.02.2017, що надійшла від ФОП ОСОБА_3, який здійснює технічний нагляд за об'єктом "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", відповідно до договору №993 про здійснення технічного нагляду від 24.10.2016.

Станом на 02.02.2017 робота, що передбачена графіком проведення робіт по договору №911/1 на виконання робіт по об'єкту "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", а саме будівництво 3-х камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури (дата виконання - до 30.10.2016), та реконструкція діючої КНС БОС (дата виконання - до 31.12.2016), не виконана.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс Імпорт", проти позову заперечує та зазначає, що 23.03.2017 між ТОВ "Транс Імпорт" та Виконавчим комітетом Зеленодольської міської ради було укладено додаткову угоду №3 з додатками до договору №911/1 від 24.10.2016, якою затверджено новий графік проведення робіт, підписаний сторонами, по об'єкту "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", в тому числі і строки виконання по будівництву 3-х камер перемикання на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури до 10.01.2017. Позивач не надав жодних зауважень та підписав довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за грудень 2016 року. Тому відповідач вважає, що посилання позивача на недотримання відповідачем строків виконання робіт є безпідставними, так як роботи станом на 21.04.2017 виконуються та позивачеві надаються форми на підписання.

20 вересня 2017 року відповідачем надані уточнення до відзиву, в яких відповідач наполягає на необґрунтованості вимог позивача щодо порушення строків виконання робіт відповідно до умов договору від 24.10.2016 та безпідставність нарахування штрафних санкцій. Позивачем надано до позовної заяви розрахунок штрафних санкцій начебто за прострочення виконання зобов'язань з вартості робіт на суму 60 170,6грн. за період, що суперечить умовам додаткових угод та погодженому графіку. Підрядник, на виконання вимог законодавства, веде журнал виробництва з відображенням об'єму робіт та вважає безпідставними позовні вимоги щодо нарахування штрафних санкцій. Роботи на які нараховуються штрафні санкції велися в грудні 2016 року та в січні 2017 року відповідно до загального журналу виробництва робіт. Вартість робіт згідно локального кошторису становить 923 618,00грн. Всього по локальному кошторису №6-1-3 виконано робіт на суму 859 307,00грн. Стосовно будівництва трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури будівництво велося підрядником до моменту настання наслідків та після їх усунення підрядником. У зв'язку з тим, що на початку будівництва камери переключення №3 виникло затоплення котловану з труб напірного колектору Ду325 у кількості 2шт, та Дц273, існування яких не було зазначено на схемі живлення каналізаційних напірних колекторів експлуатуючої організації, яку було погоджено КП "Зеленодольський міськводоканал", роботи унеможливлювались. КП "Зеленодольський міськводоканал" конкретного рішення щодо усунення перешкод проведення робіт, у зв'язку з тим, що дані трубопроводи не знаходились на його балансі, не надавав. Таким чином, виникла необхідність у перепроектуванні та зміні геометричних розмірів камери третьої черги. Затоплення камери та переміщення її на 8-10 метрів до камери перемикання другої черги за проханням КП "Зеленодольський міськводоканал" призвело до виконання додаткового об'єму робіт. З огляду на вищезазначені обставини, 30.11.2016 відбулася оперативна нарада стосовно питання прискорення робіт по будівництву трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури, на якій були присутні представники позивача та експлуатуючої організації. Відповідач посилається на неналежне виконання позивачем своїх зобов'язань щодо оплати вартості виконаних робіт, акти виконаних робіт були направлені на адресу позивача 28.12.2016 та отримані останнім в наведену дату. Також відповідач звертає увагу суду на той факт, що 29.12.2016 між сторонами підписано Додаткову угоду №2, якою затверджено новий календарний графік робіт, останній місяць виконання робіт - лютий 2017 року. Позивачем не надано жодного доказу щодо здійснення заяв на адресу відповідача про виявлення допущених у роботі відступів від умов договору.

В додаткових поясненнях на відзив відповідача, які надійшли до суду 20.09.2017, позивач зазначає, що відповідно до Державних будівельних норм Б.1.1-4-2002, не допускається розроблення проектної документації без інженерних вишукувань на нових земельних ділянках, а при реконструкції об'єктів - без уточнення раніше виконаних інженерних вишукувань. В період часу за який нараховуються штрафні санкції, ані ТОВ "Універсалгазбуд", який здійснює авторський нагляд за будівництвом об'єкту, ані ТОВ "Траст Імпорт" не звертались до виконавчого комітету Зеленодольської міської ради з питань проектування. Згідно Додаткової угоди №1 від 03.11.2016 сторони домовились про перерахування позивачем попередньої доплати у розмірі 30% вартості річного обсягу робіт за договором, а саме - 1 862 562грн. Платіжним дорученням від 04.11.2016 №460 зазначена сума була перерахована на рахунок відповідача як попередня оплата на придбання матеріалів, конструкцій, виробів. Щодо розрахунку штрафних санкцій позивач зазначає наступне. Згідно умов договору №911/1 ТОВ "Траст Імпорт" зобов'язане виконати роботи на загальну суму 6 208 540грн. Актами виконаних робіт за грудень 2016 підтверджується виконання робіт на суму 1 862 562,00грн. Загальна вартість невиконаних робіт у 2016 році складає 4 345 978грн. Оскільки для звернення з позовом до суду позивачу необхідно було сплатити судовий збір у сумі 65 189,67грн., а таких коштів у бюджеті 2017 року на сплату судового збору не передбачено, позивач нарахував штрафні санкції за невиконання лише робіт з будівництва трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури. Кошторисна вартість робіт на камери перемикання напірних колекторів складає 1 148 183грн. Відповідно до акту №2 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2016 року відповідачем було виконано будівельні роботи по камерам перемикань напірних колекторів на загальну суму 126 234грн. Різниця складає 1 021 949,00грн., на яку і були нараховані штрафні санкції за період прострочки з 01.11.2016 по 06.02.2017.

У судовому засіданні 20.09.2017 проголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд,

В С Т А Н О В И В:

24 жовтня 2016 року між Виконавчим комітетом Зеленодольської міської ради (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Транс Імпорт" (генеральний підрядник) було укладено договір № 911/1 на виконання робіт по об'єкту "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", відповідно до умов якого (п.1.1) генеральний підрядник зобов'язується за завданням та за кошти замовника власними та залученими силами і засобами, на свій ризик виконати роботи, зазначені в кошторисі (Додаток №1 до договору) щодо об'єкту: Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування, а замовник зобов'язується прийняти і оплатити виконані роботи.

Ціна, тобто вартість робіт за цим договором, зазначена в кошторисі (Додаток №1). Кошторис за договором є твердим та підлягає зміні включно за погодженням сторін. Керуючись ст. 3, ст. 6 ЦК України сторони погодили відступити від умов абзацу другого частини п'ятої ст. 844 ЦК України та погодили, що після укладення цього договору генеральний підрядник не має права вимагати збільшення кошторису у зв'язку із будь-яким зростанням вартості матеріалів та /або устаткування та/або робіт (послуг), що виконуються (надаються генеральному підряднику третіми особами). Сторони погодили, що в разі відмови замовника від збільшення кошторису генеральний підрядник не має права вимагати розірвання договору протягом чотирьох місяців з дати підписання договору (п.2.1. договору).

Відповідно до п.2.2. договору ціна робіт розрахована на підставі проектно-кошторисної документації та становить: 54 474 996,00грн., в тому числі вартість робіт, які будуть виконані у 2016 році становить 6 208 540 грн. з ПДВ, вартість робіт, які будуть виконані у 2017 році становить 48 266 456 грн. з ПДВ.

Початок, закінчення робіт визначаються календарним графіком виконання робіт (Додаток №2), які виконуються з моменту підписання договору, але можуть бути виконані достроково (п.3.1. договору).

Додатком №2 до договору передбачено календарний графік виконання робіт по будівництву об'єкту "Реконструкція біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", яким визначено перелік видів робіт та кінцеві дати виконання робіт.

Пунктом 4.2. договору передбачено, що генеральний підрядник зобов'язаний забезпечити виконання робіт у строки, встановлені договором та визначені календарним графіком та передати їх замовнику.

У разі порушення генеральним підрядником строків виконання робіт, передбачених договором, настають правові наслідки, встановлені договором (п.12.1 договору).

Відповідно до пункту 12.2.2. договору, у разі порушення генеральним підрядником зобов'язань стосовно кінцевого строку виконання робіт, встановленого договором, генеральний підрядник зобов'язаний сплатити замовнику штраф у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла в період, за який сплачується штраф, від суми договору за кожен день прострочення.

08 листопада 2016 року між Виконавчим комітетом Зеленодольської міської ради (замовник) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (виконавець) укладений договір №993 про здійснення технічного нагляду, згідно п.1.1. якого замовник доручає, а виконавець зобов'язується здійснювати технічний нагляд за об'єктом "Реконструкція біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування".

23 лютого 2017 року на адресу Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради надійшов лист (вх. №268/02-51) фізичної особи-підприємця ОСОБА_3, який відповідно до договору №993 від 08.11.2016 здійснює технічний нагляд за об'єктом "Реконструкція біологічних очисних споруд (БОС) за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівського району Дніпропетровської області. Коригування", відповідно до якого будівництво трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури (дата виконання - до 30.10.2016) та реконструкція діючої КНС БОС (дата виконання - до 31.12.2016) не виконані (а.с.76).

Листом від 16.02.2017 за вих. №504/02-14 позивач повідомив відповідача про порушення строків виконання передбачених договором №911/1 від 24.10.2016 робіт та просив здійснити оплату нарахованих штрафних санкцій, які станом на 06.02.2017 становлять 60 170,6грн. (а.с.78).

Відповідач вимогу позивача про сплату штрафних санкцій не виконав.

Причиною спору є несвоєчасне виконання відповідачем підрядних робіт за договором №911/1 від 24.10.2016, у зв'язку з чим позивач нарахував та просить стягнути штрафні санкції у сумі 77 116,27 грн., проти чого заперечує відповідач, що і є причиною спору.

Згідно з ч. 1 ст. 199 ГК України виконання господарських зобов'язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. До відносин щодо забезпечення виконання зобов'язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

Порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (cт.610 Цивільного кодексу).

Так, змістом ч. 2 ст. 193, ч. 1 ст. 216 та ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України визначено, що за порушення у сфері господарювання учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених Господарським кодексом України, іншими законами та/або договором.

Одним із видів господарських санкцій згідно з ч. 2 ст. 217 Господарського кодексу України є штрафні санкції, до яких віднесено штраф та пеню (ч. 1 ст. 230 Господарського кодексу України).

Розмір штрафних санкцій, відповідно до ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України, встановлюється законом, а в разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в передбаченому договором розмірі. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов'язання або в певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов'язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Такий вид забезпечення виконання зобов'язання як пеня та її розмір встановлено ч. 3 ст. 549 Цивільного кодексу України, ч. 6 ст. 231 Господарського кодексу України, ст.ст. 1, 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" та ч. 6 ст. 232 Господарського кодексу України.

Право встановити в договорі розмір та порядок нарахування штрафу надано сторонам ч. 4 ст. 231 Господарського кодексу України.

Можливість одночасного стягнення пені та штрафу за порушення окремих видів господарських зобов'язань передбачено ч. 2 ст. 231 Господарського кодексу України.

В інших випадках порушення виконання господарських зобов'язань чинне законодавство не встановлює для учасників господарських відносин обмежень передбачати в договорі одночасне стягнення пені та штрафу, що узгоджується із свободою договору, встановленою ст. 627 Цивільного кодексу України, коли сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до п. 2.1. постанови пленуму Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.2013р. "Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань" пеня, за визначенням частини третьої статті 549 ЦК України, - це вид неустойки, що забезпечує виконання грошового зобов'язання і обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожний день прострочення виконання. Застосування іншого виду неустойки - штрафу до грошового зобов'язання законом не передбачено, що, втім, не виключає можливості його встановлення в укладеному сторонами договорі (наприклад, за необґрунтовану відмову від переказу коштів за розрахунковими документами отримувача коштів), притому і як самостійний захід відповідальності, і як такий, що застосовується поряд з пенею. В останньому випадку не йдеться про притягнення до відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення двічі, тому що відповідальність настає лише один раз - у вигляді сплати неустойки, яка включає у себе і пеню, і штраф як лише форми її сплати.

Згідно зі ст. ст. 1, 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" платники грошових коштiв сплачують на користь одержувачiв цих коштiв за прострочку платежу пеню в розмiрi, що встановлюється за згодою сторiн. Розмір пені, передбачений статтею 1 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Відповідно до п.12.2.2. договору у разі порушень генеральним підрядником зобов'язань стосовно кінцевого строку виконання робіт, встановленого договором, а так само в разі, якщо генеральний підрядник не розпочав виконання робіт протягом п'яти календарних днів з моменту, коли він повинен був їх розпочати, генеральний підрядник зобов'язаний сплатити замовнику штраф в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується штраф, від суми договору, за кожен день прострочення.

Виходячи з аналізу наведених положень пункту 12.2.2. договору, сторони при укладанні договору фактично визначили відповідальність у вигляді пені, яка нараховується за кожен день прострочення, а не штрафу.

Відповідно до Графіку проведення робіт по "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС), за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівський район Дніпропетровської області", який є Додатком №2 до договору, будівництво трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури повинно бути виконано до 10.01.2017.

Відповідно до локального кошторису на будівельні роботи №6-1-3 Договірної ціни по об'єкту "Реконструкції біологічних очисних споруд (БОС), за адресою м. Зеленодольськ, Апостолівський район Дніпропетровської області", кошторисна вартість будівельних робіт на камери перемикання напірних колекторів складає 1 148 183грн. Відповідно до акту №2 приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2016 року відповідачем було виконано будівельні роботи по камерам перемикань напірних колекторів на загальну суму 126 234грн. Різниця складає 1 021 949,00грн., на яку і були нараховані штрафні санкції за період прострочки з 01.11.2016 по 06.02.2017.

Разом з тим, строк виконання робіт з будівництва трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури встановлено до 10.01.2017. Тобто, прострочка виконання цих робіт починається з 11.01.2017 та підтверджується Загальним журналом робіт №1 від 24.10.2016, який ведеться Товариством з обмеженою відповідальністю "Траст Імпорт". З цього Загального журналу робіт вбачається, що будівництво трьох камер перемикань на три черги БОС з монтажем запірно-регулюючої арматури роботи проводились відповідачем 16.01.2017 - поза межами встановленого строку.

Таким чином, за період прострочки виконання робіт з 11.01.2017 по 06.02.2017 пеня має бути нарахована у сумі 21 166,94 грн. (1 021 949,00грн. х (14% х 2:365)х27 ( кількість днів прострочки)).

З урахуванням викладеного, позовні вимоги позивача підлягають частковому задоволенню у сумі 21 166,94грн.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог у сумі 439,17грн.

Керуючись ст.ст. 1, 22, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Траст Імпорт" (53071, Дніпропетровська область, смт. Широке, вул. Соборна, буд. 128, ідентифікаційний код 39003763) на користь Виконавчого комітету Зеленодольської міської ради (53860, Дніпропетровська область, м. Зеленодольськ, вул. Енергетична, 15, ідентифікаційний код 25543291) штрафні санкції у розмірі 21 166,94 грн., та витрати, пов'язані зі сплатою судового збору у сумі 439,17 грн., про що видати наказ.

В решті позовних вимог - відмовити.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя Н.М.Євстигнєєва

Повне рішення складено 22.09.2017

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення20.09.2017
Оприлюднено24.09.2017
Номер документу69058338
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4460/17

Судовий наказ від 10.01.2018

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Постанова від 19.12.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 14.11.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 24.10.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Ухвала від 06.10.2017

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Дармін Михайло Олександрович

Рішення від 20.09.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 05.09.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 08.06.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 31.05.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 26.05.2017

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні