Постанова
від 25.09.2017 по справі 826/7779/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

25 вересня 2017 року № 826/7779/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Аблова Є.В., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до товариства з обмеженою відповідальністю Песто Стар про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень закладу громадського харчування,-

В С Т А Н О В И В:

З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі також - позивач, ГУ ДСНС України у м. Києві) до товариства з обмеженою відповідальністю Песто Стар (далі також - позивач, ТОВ Песто Стар ) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень закладу громадського харчування ТОВ Песто Стар (код ЄДРПОУ 40056085), за адресою: просп. Перемоги, 136 у місті Києві.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що під час проведення позапланової перевірки приміщень закладу громадського харчування ТОВ Песто Стар за вказаною адресою виявлено, що товариство експлуатує приміщення з порушенням правил і норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Виявлені порушення, за переконанням уповноваженого представника позивача, свідчать про необхідність повного зупинення подальшої експлуатації згаданих нежитлових приміщень. З метою попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об'єкті відповідача порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду із позовом про застосування заходів реагування.

Відповідач письмових заперечень, будь-яких доказів на спростування заявлених позовних вимог суду не надав.

Розглянувши в порядку скороченого провадження подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Як вбачається з наявних матеріалів справи, постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.03.2017 року в адміністративній справі № 826/18891/16 за позовом ГУ ДСНС України у м. Києві до ТОВ Песто Стар про зобов'язання допустити посадових осіб державного органу до здійснення заходів держаного нагляду позовні вимоги задоволено повністю. Зобов'язано ТОВ Песто Стар допустити ГУ ДСНС України у м. Києві до здійснення перевірки територій та приміщень щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, об'єктів, розташованих за адресою: просп. Перемоги, 136 у місті Києві.

З метою виконання постанови Окружного адміністративного суду м. Києва від 24.03.2017 року у справі № 826/18891/16, та відповідно до норм Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , пп. 3 ч. 1 ст. 3 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Кодексу цивільного захисту України Головним управлінням видано наказ від 29.05.2017 року №165 Про проведення позапланових перевірок (далі - наказ № 165). Згідно даного наказу державним інспекторам доручено в період з 30.05.2017 року по 31.05.2017 року провести позапланову перевірку ТОВ Песто Стар за адресою: просп. Перемоги, 136 у м. Києві з питань додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

На підставі наказу № 165, видано посвідчення від 30.05.2017 року № 129 на проведення державними інспекторами перевірки товариства.

На виконання зазначеного наказу №165 та на підставі посвідчення від 30.05.2017 року № 129 на проведення перевірки посадовими особами позивача проведено позапланову перевірку приміщень ТОВ Песто Стар за вказаною адресою. Вказпана перевірка була проведена в присутності інженера з пожежної безпеки ОСОБА_1, який відповідно до наказу ТОВ Песто Стар від 03.07.2016 року №7 - ОД Про призначення відповідальних осіб за. пожежну безпеку є відповідальним за пожежну безпеку в цілому по ТОВ Песто Стар .

За результатами перевірки складено акт перевірки додержання щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ Песто Стар №75 від 31.05.2017 року, згідно з яким під час здійснення перевірки виявлено недотримання відповідачем вимог пожежної і техногенної безпеки, а саме:

- п. 2.23 розд. ІІІ Правил пожежної безпеки України, п. 5.13 ДБН В.1.1.7-2002 Пожежна безпека об'єктів будівництва (з першого поверху залу ресторану не передбачено другий евакуаційний вихід);

- п. 2.23 розд. ІІІ Правил пожежної безпеки України, п. 2.174 табл. 4 ДБН В.1.1.7-2002 Пожежна безпека об'єктів будівництва (сходові марші з другого поверху залу ресторану не виконані з мінімальною межею вогнестійкості Я 60 М0);

- п. 1.2 розд. IV Правил пожежної безпеки України (на другому поверсі залу ресторану відсутня автоматична пожежна сигналізація);

- п. 1.3 розд. V Правил пожежної безпеки України, п. 8.1.5 додат. И табл. И.1 ДБН В.2.5-56:2014 Система протипожежного захисту , п. 14 ДБН В.2.5-25-2009 Державні будівельні норми України. Підприємства харчування (заклади ресторанного господарства) (для гасіння пожеж при загорянні жиру в зонах з кухонним обладнанням (плити, сковородки, тощо), не встановлено автоматичну установку пожежогасіння);

- п. 4 розд. ІІ Правил пожежної безпеки України (в приміщеннях на видних місцях не вивішені інструкції про заходи пожежної безпеки);

- п. 2 ст. 57 Кодексу цивільного захисту України (не надано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам пожежної безпеки).

Таки чином, за наслідками проведеної перевірки працівники ГУ ДСНС України у м. Києві дійшли висновку, що приміщення експлуатуються ТОВ Песто Стар з порушенням правил та норм пожежної безпеки, що створює загрозу для життя та здоров'я людей.

Копія акта перевірки була отримана інженером з пожежної безпеки ОСОБА_1 та підписана останній без зауважень та заперечень.

На думку позивача, виявлені під час перевірки приміщень відповідача порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті перевірки, створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, які працюють, перебувають у приміщеннях закладу громадського харчування, а також особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі. Зокрема: 1) з першого поверху залу ресторану не передбачено другий евакуаційний вихід. Дане порушення у разі виникнення надзвичайної ситуації може призвести до повільної евакуації людей; 2) на другому поверсі залу ресторану відсутня автоматична пожежна сигналізація, що не дасть змоги виявити осередок пожежі на початковій стадії її виникнення. Тобто, відсутність систем (установок) автоматичної пожежної сигналізації перешкоджає можливість швидкому виявленню та гасінню пожежі повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі; 3) для гасіння пожеж при загорянні жиру в зонах з кухонним обладнанням (плити, пательні, тощо), не встановлено автоматичну установку пожежогасіння. Відсутністю даної системи унеможливить запобігання та обмеження розвитку гасіння вогню та захисту від полум'я людей, а також матеріальних цінностей; 4) сходові марші з другого поверху залу ресторану не виконані з мінімальною межею вогнестійкості R 60 М0, а тому існує ймовірність, що при виникненні пожежі сходові марші втратять несучу спроможність (R), що, у свою чергу, призведе до руйнування сходів. За межею поширення вогню протипожежні перешкоди мають відповідати групі горючості М0, тобто, сходові марші повинні бути не горючими. Виходячи з вищевикладеного, евакуація людей по сходовим маршам буде не можлива; 5) в приміщеннях на видних місцях не вивішені інструкції про заходи пожежної безпеки. Дане порушення не дозволить оперативно зреагувати на виникнення надзвичайної ситуації, у зв'язку з незнанням правил пожежної безпеки; 6) не надано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам пожежної безпеки, тобто, взагалі відсутня інформація про стан пожежної та техногенної безпеки об'єкта.

Вирішуючи справу по суті суд дійшов наступних висновків.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Частиною четвертою ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами.

Згідно з абз. 1 ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною сьомою ст. 7 цього Закону передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 року №20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з п. 6 вказаного Положення ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Так, відповідно до п. 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (далі - Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України від 01.11.2016 року №560, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробни-чого характеру.

В силу приписів ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

При цьому, відповідно до п. 3 ст. 3 Закону України Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності до 31 грудня 2017 року позапланові заходи державного нагляду (контролю) здійснюються органами державного нагляду (контролю): за рішенням суду.

В ході розгляду справи суд встановив, що позапланова перевірка приміщень відповідача на предмет дотримання останнім правил і норм пожежної і техногенної безпеки була проведена позивачем відповідно до вказаних вимог закону.

Частина перша ст. 67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як визначено нормами ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб'єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об'єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб'єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З наведених норм законодавства та обставин справи суд приходить до висновку, що недотримання ТОВ Песто Стар вимог пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, може бути підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування відповідних заходів реагування.

Згідно ч. 1 ст. 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Суд звертає увагу, що доказів, які б підтверджували усунення відповідачем виявлених в акті перевірки порушень, які можуть створити загрозу життю та здоров'ю людей, станом на день вирішення спору, матеріали справи не містять.

За таких підстав, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ГУ ДСНС у м. Києві про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень закладу громадського харчування відповідача за адресою: просп. Перемоги, 136 у місті Києві, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Разом з тим, суд звертає увагу відповідача, що відповідно до ч. 12 ст. 183 2 Кодексу адміністративного судочинства України він не позбавлений права подати до Окружного адміністративного суду міста Києва заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами.

Керуючись положеннями ст.ст. 2, 7, 69-71, 86, 158-163, 183 2 , 256 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві задовольнити повністю.

Застосувати захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень закладу громадського харчування товариства з обмеженою відповідальністю Песто Стар (код ЄДРПОУ 40056085), за адресою: просп. Перемоги, 136 у місті Києві.

Обов'язок по забезпеченню застосованих заходів реагування покласти на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у місті Києві.

Допустити негайне виконання постанови.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.

Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.

Суддя Є.В. Аблов

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення25.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69092659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/7779/17

Постанова від 25.09.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 27.07.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

Ухвала від 20.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Аблов Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні