Рішення
від 18.09.2017 по справі 913/563/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 вересня 2017 року Справа № 913/563/17

Провадження №26/913/563/17

Суддя Масловський С.В., розглянувши матеріали позовної заяви Відділу культури Біловодської районної державної адміністрації Луганської області, смт. Біловодськ Біловодського району Луганської області

до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, смт. Біловодськ Біловодського району Луганської області

про зобов'язання звільнити нежитлове приміщення

Суддя Масловський С.В.

У засіданні брали участь:

від позивача: представник не прибув;

від відповідача: представник не прибув.

В судовому засіданні 18.09.2017 судом у відповідності до статті 85 Господарського процесуального кодексу України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

О Б С Т А В И Н И С П Р А В И :

18.07.2017 Відділ культури Біловодської районної державної адміністрації Луганської області звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 про зобов'язання звільнити займане нежитлове приміщення.

Ухвалою господарського суду від 18.07.2017 порушено провадження у справі та її розгляд призначено на 02.08.2017, ухвалою від 02.08.2017 розгляд справи відкладено на 22.08.2017, ухвалою від 22.08.2017 розгляд справи відкладено на 18.09.2017.

31.07.2017 позивач через канцелярію господарського суду Луганської області подав докази направлення на адресу відповідача копії позовної заяви з додатками, оригінал платіжного доручення №543 від 07.07.2017 про сплату судового збору, також просить розглядати справу без участі представника та зазначає, що позов підтримує в повному обсязі.

02.08.2017 відповідач на електронну адресу суду надіслав клопотання про відкладення розгляду справи, яке судом задоволено.

19.08.2017 відповідач через канцелярію господарського суду Луганської області подав відзив на позовну заяву, в якому вважає договір оренди укладеним з 01.05.2015 та діючим на момент розгляду справи, з огляду на те, що після закінчення строку дії договору оренди позивач протягом місяця ніякої відповіді відповідачу з приводу продовження дії цього договору або його розірвання, тобто до 16 жовтня 2015 року, не надав. Крім цього відповідач зазначає, що у грудні 2014 року відповідач уклав з Біловодською селищною радою договір особистого сервітуту на земельну ділянку, на якій розташовано об'єкт оренди до 15.12.2018.

22.08.2017 позивач на адресу електронної пошти суду направив заперечення на відзив відповідача в якому зазначає, що відповідно до п.1.1. Договору про встановлення особистого строкового сервітуту для розміщення малої архітектурної форми від 14.07.2011 предметом цього договору є особистий строковий сервітут, встановлений виключно "Сервітуарію" на територію в смт. Біловодськ, на якій буде розміщуватись та використовуватись для провадження підприємницької діяльності мала архітектурна форма, площею 30,0 кв.м. Розміщення малої архітектурної форми повинно здійснюватися відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України від 21.10.2011 року №244 "Про затвердження порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності". Також зазначає, що п.1.2. договору встановлено, що об'єктом особистого строкового сервітуту є територія в смт. Біловодськ на території парку культури та відпочинку площею 30,0 кв.м., розташування та межі якої зазначено в додатку 1 до цього договору, яка в свою чергу знаходиться поряд з комунальним майном - будівлею малої архітектурної форми (павільйон шахів) та до договору оренди від 01.05.2015 ніякого відношення не має.

11.09.2017 відповідач через канцелярію господарського суду Луганської області подав клопотання про відкладення розгляду справи. Суд, розглянувши зазначене клопотання, відмовляє в його задоволенні.

Розглянувши наявні матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суду Луганської області,-

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Біловодської районної ради №21/7 від 29.05.2013 затверджено в новій редакції порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради та методику розрахунку і порядок використання плати за оренду майна.

Відповідно до порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради: ініціатива щодо проведення конкурсу може виходити від: голови районної ради та його заступника; постійно діючої конкурсної комісії з проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради; підприємств, організацій, установ, закладів спільної власності територіальних громад сіл і селищ районну; фізичних чи юридичних осіб за наявності від них заяви про оренду. За наявності відповідної ініціативи голова районної ради надає доручення голові комісії щодо підготовки та проведення конкурсу. Оголошення про конкурс публікується в газеті "Вісті Біловодщини" не пізніше ніж за 20 календарних днів до дати проведення конкурсу (п.2. Оголошення конкурсу); для участі в конкурсі учасник подає на розгляд конкурсної комісії такі матеріали: заяву про участь у конкурсі; проект договору оренди із зобов'язанням щодо виконання умов конкурсу; додаткові пропозиції до договору оренди; відомості про учасника конкурсу (п.3 Умови конкурсу); За результатами проведення конкурсу розміщується оголошення у районній газеті "Вісті Біловодщини". За результатами проведення конкурсу балансоутримувач з переможцем укладають договір оренди відповідний типовому (п.5 процедура проведення конкурсу).

Рішенням Біловодської районної ради №34/4 від 16.01.2015 прийнято у спільну власність територіальних громад сіл та селища Біловодського району майно дошкільних навчальних закладів, сільських будинків культури, клубів та парку культури і відпочинку, що передається з комунальної власності сільських та селищної рад; визнано балансоутримувачем майна дошкільних навчальних закладів - відділ освіти райдержадміністрації; визнано балансоутримувачем майна сільських будинків культури, клубів та парку культури і відпочинку - відділ культури райдержадміністрації.

01.05.2015 між Відділом культури Біловодської районної державної адміністрації Луганської області, як орендодавцем, та фізичною особою- підприємцем ОСОБА_1, як орендарем, було укладено договір оренди, відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування окреме індивідуально визначене комунальне майно, а саме будівлю малої архітектурної форми, площею 358 кв.м., розміщену за адресою: АДРЕСА_1 КЗ "Біловодський районний парк культури та відпочинку", що знаходиться на балансі відділу культури Біловодської райдержадміністрації, балансова вартість будівлі складає 1535,00 грн. Майно передається в оренду з метою здійснення підприємницької діяльності (п.1.1.)

Умовами договору сторони погодили, що у разі припинення цього договору майно повертається орендарем орендодавцю, а саме відділу культури Біловодської райдержадміністрації. Орендар повертає майно орендодавцю аналогічно порядку, встановленому при передачі майна орендодавцем орендарю. Майно вважається повернутим орендодавцю з моменту підписання сторонами акту приймання - передачі (п.2.3.); обов'язок по складанню акту приймання - передачі покладається на сторону, яка передає майно іншій стороні договору (п.2.4.); цей договір укладено строком з 01.05.2015 до 15.09.2015 включно (п.9.1.); умови цього договору зберігають силу протягом всього терміну цього договору, в тому числі у випадках коли після його укладення, законодавством встановлено правила, що погіршують становище орендаря, а в частині зобов'язань орендаря щодо орендної плати - до виконання зобов'язань (п.9.2); зміни і доповнення або розірвання цього договору допускаються за взаємною згодою сторін (п.9.3.) зміни та доповнення, що пропонується внести, розглядаються протягом одного місяця з дати їх подання до розгляду іншою стороною (п.9.4.); у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну цього договору після закінчення строку його чинності протягом одного місяця, договорі вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором (п.9.5.); чинність цього договору припиняється внаслідок: закінчення строку, на який його було укладено; загибелі орендованого майна, достроково за взаємною згодою сторін або за рішенням суду; достроково у односторонньому порядку у разі порушення умов договору однією із сторін; банкрутство орендаря та в інших випадках, прямо передбачених чинним законодавством України (п.9.6).

31.07.2015 відповідач направив на адресу позивача заяву, в якій просить розірвати договір оренди від 01.05.2015.

Рішенням Біловодської районної ради №7/7 від 21.04.2016 вирішено надати згоду відділу культури Біловодської районної державної адміністрації на передачу в оренду об'єктів малої архітектурної форми, розташованих за адресою: АДРЕСА_1.

Листом №3 від 05.05.2016 Біловодська районна рада повідомила відповідача про проведення конкурсу на право оренди нежилих приміщень, які знаходяться на балансі відділу культури Біловодської райдержадміністрації.

Згідно протоколу засідання робочої комісії по проведенню конкурсу на право оренди павільйону шахів КЗ "Біловодський районний парк культури та відпочинку" №5 від 26.05.2016 вирішено про ненадання в оренду павільйону шахів у зв'язку з відсутністю заяв на право оренди для участі у конкурсі.

Відповідно до довідки відділу культури Біловодської районної державної адміністрації №270 від 11.07.2017 павільйон шахів знаходиться на балансі відділу культури Біловодської районної державної адміністрації.

Розпорядженням Біловодської селищної ради № 4 від 04.02.2016 вулицю Леніна смт. Біловодська перейменовано на вулицю Центральну, тобто майно, яке є предметом оспорюваного договору, на цей час знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Положеннями ст. 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Згідно з положеннями ч. 1 ст. 759 ЦК України, ч. 3 ст. 760 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк; особливості найму окремих видів майна встановлюються цим Кодексом та іншим законом.

Так, оспорюваний договір оренди від 01.05.2015 індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна будівлі малої архітектурної форми (павільйон шахів), розташованої за адресою : АДРЕСА_1, за своєю правовою природою є договором оренди комунального майна.

На відносини, пов'язані із орендою державного майна поширюється дія Закону України "Про оренду державного та комунального майна" № 2269-XII від 10.04.1992.

Відповідно до ст. 2 вказаного Закону, орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. Державну політику у сфері оренди здійснюють органи місцевого самоврядування щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.

Частиною 2 ст.327 Цивільного Кодексу України передбачено, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Порядок укладання договорів оренди комунального майна встановлений статтею 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", за змістом якої фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, інші документи орендодавцеві. Зазначена норма зобов'язує орендодавця, зокрема, розмістити оголошення про намір передати майно в оренду; прийняти заяви про оренду майна; вивчити попит на об'єкт оренди; у разі надходження двох і більше заяв оголосити конкурс на право оренди.

Відповідно до пункту 3 частини 4 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Згідно з ч. 4 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника. Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна. Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.

Положеннями частини 6 статті 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності. У разі визначення орендаря на конкурсних засадах орендодавець надсилає копії проекту договору та інших матеріалів відповідним органам, зазначеним у частині другій цієї статті, у п'ятиденний термін після дати затвердження результатів конкурсу. Так, фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що що між позивачем, як орендодавцем та відповідачем, як орендарем, було укладено договір оренди від 01 травня 2015 року предметом якого є будівля малої архітектурної форми (павільйон шахів), розташована за адресою : АДРЕСА_1, яка належить до комунальної власності відповідно до рішення №34/4 від 16.01.2015.

Також судом встановлено, що рішення Біловодської районної Ради №21/7 від 29.05.2013 було затверджено порядок проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради.

Умовами зазначеного положення встановлено, що ініціатива щодо проведення конкурсу може виходити від: голови районної ради та його заступника; постійно діючої конкурсної комісії з проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради; підприємств, організацій, установ, закладів спільної власності територіальних громад сіл і селищ районну; фізичних чи юридичних осіб за наявності від них заяви про оренду. За наявності відповідної ініціативи голова районної ради надає доручення голові комісії щодо підготовки та проведення конкурсу. Оголошення про конкурс публікується в газеті "Вісті Біловодщини" не пізніше ніж за 20 календарних днів до дати проведення конкурсу (п.2. Оголошення конкурсу); для участі в конкурсі учасник подає на розгляд конкурсної комісії такі матеріали: заяву про участь у конкурсі; проект договору оренди із зобов'язанням щодо виконання умов конкурсу; додаткові пропозиції до договору оренди; відомості про учасника конкурсу (п.3 Умови конкурсу); За результатами проведення конкурсу розміщується оголошення у районній газеті "Вісті Біловодщини". За результатами проведення конкурсу балансоутримувач з переможцем укладають договір оренди відповідний типовому (п.5 процедура проведення конкурсу).

Рішення про надання згоди відділу культури Біловодської райдержадміністрації на передачу в оренду об'єктів малої архітектурної форми, розташованих за адресою: АДРЕСА_1. було прийняте Біловодською районною радою тільки 21.04.2016, тобто на момент укладання договору оренди від 01.05.2015 згоди відділу культури Біловодській райдержадміністрації надано не було.

Сторонами до матеріалів справи не додано докази проведення конкурсу та не додано доказів надання відділу культури Біловодської районної державної адміністрації Луганської області права на укладання договору оренди майна, яке знаходилось на утриманні Біловодської районної ради у 2015 році.

За таких обставин судом встановлено, що відповідач отримав право оренди комунального майна не в порядку, який зазначений вище, а за відсутності конкурентних засад, а позивач в свою чергу порушив встановлений чинним законодавством спеціальний порядок передачі в оренду майна, що перебуває в комунальній власності. Тобто, фактично комунальна власність, яка є предметом договору оренди, була передана в оренду відповідачу, яка не була визначена на конкурсних засадах відповідно до вимог законодавства та за відсутності розпоряджень міського голови, як це передбачено підзаконними нормативними актами. Такі дії є порушенням вимог ст. 9 закону України "Про оренду державного та комунального майна", якою передбачено порядок та процедура укладення договорів оренди комунального майна (Аналогічна позиція викладена у постанові Вищого Господарського Суду України від 20.07.2017 року у справі №916/2941/16).

Відповідно до п.1 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право визнати недійсним повністю чи у певній частині пов'язаний з предметом спору договір, який суперечить законодавству.

Підпунктом 2.3 п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними" передбачено, що якщо, вирішуючи господарський спір, суд встановить, що зміст договору, пов'язаного з предметом спору, суперечить законодавству, чинному на момент укладення договору, він, керуючись пунктом 1 частини першої статті 83 ГПК, вправі за власною ініціативою визнати цей договір недійсним повністю або у певній частині із застосуванням за необхідності й наслідків визнання недійсним нікчемного правочину (абзац другий частини п'ятої статті 216 ЦК України). Реалізація господарським судом цього права здійснюється незалежно від наявності відповідного клопотання сторони (на відміну від припису пункту 2 частини першої тієї ж статті ГПК).

Враховуючи те, що договір оренди від 01.05.2015, суперечить вимогам ст. 9 закону України "Про оренду державного та комунального майна", та Порядку проведення конкурсу на право оренди майна, що знаходиться в управлінні Біловодської районної ради, затвердженого рішенням Біловодської районної Ради №21/7 від 29.05.2013, суд вважає необхідним за власною ініціативою, в порядку ст. 83 Господарського процесуального кодексу України, визнати недійсним договір оренди від 01.05.2015.

Твердження позивача, що зазначений договір є розірваним, оскільки відповідач 31.07.2015 направив позивачу заяву про розірвання договору оренди та твердження відповідача про те що договір є дійсним, судом не приймаються з огляду на визнання судом договору недійсним у відповідності до п.1 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідач у відзиві на позовну заяву від 15.08.2017 вважає що договір оренди є дійсним на сьогоднішній день та підстав для звільнення нежитлового приміщення - будівлі малої архітектурної форми з огляду на дійсність договору не вбачає.

Відповідно до ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.

Судом встановлено, що оскільки договір оренди від 01.05.2015 визнано судом недійсним, а будівля малої архітектурної форми, площею 358 кв.м., розміщена за адресою: АДРЕСА_1 знаходиться у користуванні відповідача, суд приходить до висновку, що вимога позивача зобов'язати Фізичну особу - підприємця ОСОБА_1 звільнити займане нежитлове приміщення - будівлю малої архітектурної форми (павільйон шахів), розташовану за адресою: АДРЕСА_1 є законною, обґрунтованою, доведеною належним та допустимими доказами, та такою, що підлягає задоволенню.

Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України та становить 1600 грн.

Керуючись ст.ст. 49 , 82 , 83, 84 , 85 Господарського процесуального кодексу України , суд

В И Р І Ш И В :

1. В порядку п.1 ч.1 ст.83 Господарського процесуального кодексу України визнати недійсним договір оренди від 01.05.2015, який укладений між Відділом культури Біловодської районної державної адміністрації Луганської області та Фізичною особою- підприємцем ОСОБА_1, відносно індивідуально визначеного комунального майна, а саме будівлі малої архітектурної форми, площею 358 кв.м., розміщеної за адресою: АДРЕСА_1 КЗ "Біловодський районний парк культури та відпочинку".

2. Позов задовольнити повністю.

3. Зобов'язати Фізичну особу - підприємця ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1, місцезнаходження: АДРЕСА_2) звільнити займане нежитлове приміщення - будівлю малої архітектурної форми (павільйон шахів), розташовану за адресою : АДРЕСА_1.

4. Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1, місцезнаходження: АДРЕСА_2) на користь Біловодської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 02227110, місцезнаходження: 92800, Луганська обл., Біловодський район, селище міського типу Біловодськ, вул. Центральна, будинок 109) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1600 (одна тисяча шістсот ) грн. 00 коп.

5. Видати наказ відповідно до статті 116 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 25.09.2017

Суддя С.В. Масловський

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення18.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69093771
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/563/17

Ухвала від 30.10.2017

Господарське

Господарський суд Луганської області

Масловський С.В.

Ухвала від 23.10.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Чернота Л.Ф.

Ухвала від 12.10.2017

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Зубченко І.В.

Рішення від 18.09.2017

Господарське

Господарський суд Луганської області

Масловський С.В.

Ухвала від 22.08.2017

Господарське

Господарський суд Луганської області

Масловський С.В.

Ухвала від 02.08.2017

Господарське

Господарський суд Луганської області

Масловський С.В.

Ухвала від 18.07.2017

Господарське

Господарський суд Луганської області

Масловський С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні