ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2017 рокуСправа № 912/2181/17 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Вавренюк Л.С. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/2181/17
за позовом: публічного акціонерного товариства "Укртелеком", від імені якого діє Кіровоградська філія публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м. Кропивницький до відповідача: Управління соціального захисту населення Устинівської районної державної адміністрації, смт. Устинівка Кіровоградської області
про стягнення 11 043,25 грн.
Представники:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність № 1438 від 12.12.2016 р.;
від відповідача - ОСОБА_2, начальник;
від відповідача - ОСОБА_3, довіреність № 01-61/01/1520/1 від 16.08.2017 р.,
Публічне акціонерне товариство "Укртелеком", від імені якого діє Кіровоградська філія публічного акціонерного товариства "Укртелеком" звернулось до Господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості на відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян в сумі 13 646,37 грн.
Згідно письмових пояснень від 08.08.2017 р. № 01-61/04/1440/1 та від 17.08.2017 р. № 01-61/04/1542/1, відповідач зазначає, що за даними управління соціального захисту населення райдержадміністрації, згідно акту звірки станом на 01.01.2016 р. заборгованість по відшкодуванню коштів за пільгову абонплату за телефони, яка склалась перед ПАТ "Укртелеком" становила 1838,49 грн., яка була у повному обсязі профінансована у листопаді 2016 року за рахунок субвенцій, виділеними сільськими радами. У відповідності до вимог законодавства та умов укладеного між сторонами договору, між позивачем та відповідачем щомісяця проводиться звіряння по формі "3-пільга" (акт звіряння розрахунків за надані населенню послуги, на які надаються пільги). Однак, в акті станом на 01.01.2016 р. суми, зазначені позивачем та відповідачем, різняться. Посилаючись на пп. 3.4.1. п. 3.4. договору, відповідач зазначає про наявність свого права не проводити розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації. (а.с. 203-204 том 1, 1-3 том 2).
19.09.2017 р. позивачем подано до суду заяву про зменшення розміру позовних вимог, згідно якої просить стягнути з відповідача на користь позивача 11 043,25 грн. заборгованості на відшкодування витрат, понесених внаслідок надання телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян (а.с. 10 том 2).
Відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, позивач вправі до прийняття рішення по справі збільшити розмір позовних вимог, відмовитись від позову або .
Враховуючи те, що зменшення розміру позовних вимог відповідно до ст. 22 Господарського процесуального кодексу України належить до процесуальних прав позивача, позивачем надано до суду належні докази направлення вказаної заяви відповідачу (а.с. 18-19 том 2), господарський суд розглядає вимоги позивача в редакції заяви, що надійшла до суду 19.09.2017 р.
У судовому засіданні 20.09.2017 р. представник позивача підтримав пред'явлені позовні вимоги, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, в повному обсязі, відповідач не заперечив існування за Управлінням соціального захисту населення Устинівської районної державної адміністрації перед позивачем заборгованості в сумі 11 043,25 грн.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані у справі докази, господарський суд встановив наступні обставини.
Публічне акціонерне товариство "Укртелеком" (далі - ПАТ "Укртелеком", Товариство) є юридичною особою, що здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства України, Статуту та внутрішніх актів Товариства.
Згідно п. 2.2.1. Статуту позивача, одним з основних видів діяльності Товариства є надання телекомунікаційних послуг, в тому числі послуг фіксованого місцевого, міжміського, міжнародного та рухомого (мобільного) зв'язку, радіозв'язку ( з використанням радіочастот), послуг цифрового телебачення, інших послуг мультисервісних мереж та інших телекомунікаційних додаткових (супутніх) послуг (а.с. 12-14 том 1).
Рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв'язку та інформатизації від 28.09.2006 р. № 384 позивача включено до Реєстру Операторів, провайдерів телекомунікацій за № 74.
Право окремих категорій громадян на пільги з оплати телекомунікаційних послуг встановлено Законом України від 22.10.1993 р. № 3551-XII "Про статус ветеранів війни, гарантії соціального захисту", Законом України від 28.02.1991 р. № 796-ХІІ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", Законом України від 20.12.1991 р. №2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", Законом України від 23.03.2000 р. № 1584-ІІІ "Про жертви нацистських переслідувань", Законом України від 26.04.2001 р. № 2402-ІІІ "Про охорону дитинства", Законом України від 24.03.1998 р. № 203/98-ВР "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист".
Механізм реалізації визначених законодавством України соціальних гарантій, зокрема отримання пільг з оплати послуг зв'язку, визначається Положенням про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117 (далі - Положення № 117), Порядком надання окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім'ї, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. № 389 (далі - Порядок № 389).
Відповідно до вищенаведених законодавчих актів України надання телекомунікаційних послуг пільговій категорії громадян є обов'язком позивача. При цьому, в силу положень Конституції України та Законів України, якими встановлені пільги окремим категоріям громадян, держава взяла на себе обов'язок відшкодовувати витрати підприємств, що надають послуги пільговим категоріям громадян.
Таким чином, надання пільг ґрунтується на принципі відшкодування витрат підприємствам, які надають послуги пільговим категоріям громадян.
Пільги, зокрема щодо оплати послуг за користування телефоном, послуг з встановлених квартирних телефонів, надаються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім'ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу (п. 3 Порядку № 389).
Згідно з ч. 5 ст. 102 Бюджетного кодексу України надання пільг з послуг зв'язку здійснюється за рахунок здійснюється за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам.
Відповідно до п. 10 Положення №117, підприємства та організації, що надають послуги, щомісяця до 15 числа надають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки щодо вартості послуг, наданих пільговикам у минулому місяці, згідно з формою "2-пільга".
Згідно п. 1.1 Положення № 117, на відповідача, як на уповноважений орган, покладено обов'язок щомісяця:
1) звіряти інформацію, що міститься в Реєстрі з інформацією, яка надходить від підприємств та організацій, що надають послуги і у разі виявлення розбіжностей щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг, що надаються конкретному пільговику, не проводить розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації;
2) після проведення розрахунків з підприємствами та організаціями, що надають послуги, складати:
- реєстр погашення заборгованості перед підприємствами та організаціями, що надають пільги, згідно з формою "5-пільга" та реєстр розрахунків згідно з формою "7-пільга";
- акти звіряння розрахунків за надані пільговикам послуги згідно з формою "3- пільга".
Вищезазначені положення законодавства про надання та фінансування пільг, пов'язаних з наданням телекомунікаційних послуг кореспондуються з умовами укладених між позивачем та відповідачем договорів про відшкодування витрат, пов'язаних з наданням телекомунікаційних послуг пільговим категоріям громадян від 01.01.2015 р. № 13-09 та від 01.11.2016 р. № 35І200-899/16 (далі - Договори, а.с. 49-52 том 1).
Так, згідно зазначених Договорів ПАТ "Укртелеком" (Постачальник) зобов'язався надавати громадянам обумовлені законодавством України пільги на оплату телекомунікаційних послуг (в т.ч. абонплата, встановлення телефонів, виконання додаткових робіт при встановленні квартирних телефонів) відповідно до затверджених тарифів на телекомунікаційні послуги і в обсязі передбаченому Управлінням соціального захисту населення Устинівської РДА (Платником) у кошторисі доходів і видатків на фінансування цих пільг, а відповідач зобов'язався передбачати в своєму кошторисі в необхідних обсягах кошти, які будуть спрямовані на компенсацію витрат за телекомунікаційні послуги, надані Постачальником пільговим категоріям громадян; проводити розрахунки за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян, які, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 117 "Про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги" (зі змінами), внесені до цього реєстру; щомісячно проводити звірку розрахунків за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян за цими Договорами; у разі зміни базових даних конкретного пільговика (дата припинення або поновлення надання пільг, зміна адреси місця проживання тощо) під час дії даних Договорів інформувати Постачальника письмово, для своєчасного коригування інформації у базі даних Постачальника (п.п. 2.1., 2.3. Договорів).
Пунктом 2.2. Договорів Платнику надано право у разі виникнення розбіжностей під час електронної звірки за формою "2-пільга" щодо загальної кількості пільговиків або розміру пільг тощо, що надаються конкретному пільговику, не проводити розрахунків, що стосуються виявлених розбіжностей, до уточнення цієї інформації Постачальником.
Договори підписані повноважними представниками сторін, скріплені круглими печатками Постачальника та Платника.
З огляду на вищезазначені вимоги законодавства та умови укладених між сторонами Договорів, позивачем протягом 2015, 2016 років надано пільги з оплати послуг зв'язку відповідним пільговим категоріям громадян, які проживають на території смт. Устинівка та Устинівського району Кіровоградської області.
З метою проведення розрахунків, позивач у спірний період щомісячно на електронних та паперових носіях направляв відповідачу розрахунки видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг за формою "2-пільга", що підтверджується наявними в матеріалах справи скріншотами про відправку з корпоративної електронної пошти позивача на електронну пошту відповідача, копіями листів, фіскальних чеків, реєстрів відправлень, описів вкладення до поштових відправлень (а.с. 18- 48 том 1).
При цьому, подання до управлінь соціального захисту населення інших документів на підтвердження факту надання послуг зв'язку пільговим категоріям громадян чинним законодавством не передбачене.
В обґрунтування розміру позовних вимог та на підтвердження виконання позивачем перерахунків розміру видатків на відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг, які здійснювались за результатами звірки відповідачем інформації, що міститься в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (ЄДАРП), з інформацією, яка надходила від позивача згідно форми "2-пільга", позивачем надано до суду форми "2-пільга" за період з 01.01.2015 р. по 31.12.2015 р., виписки по рахунку позивача, списки пільговиків, по яким проведено перерахунок нарахувань по абонплаті в січні, лютому, квітні, червні, липні, вересні, жовтні та грудні 2016 р. Проведені перерахунки по кожному окремому пільговику відображені у формі "2-пільга" за відповідний місяць 2016 року як від'ємні значення нарахувань по абонплаті (53-58, 63-195 том 1).
За твердженням позивача, всупереч норм Положення № 117 та Порядку № 256, відповідач витрати, понесені позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах, відшкодував частково, в результаті чого за відповідачем рахувалась заборгованість в сумі 13 646,37 грн.
Разом з цим, в ході судового розгляду справи, сторонами спору проведено звірку взаємних розрахунків, в ході якої відповідачем уточнено призначення платежу по платіжним дорученням від 24.05.2017 р. № 818 та від 08.09.2017 р. № 1282 та спрямовано сплачені на підставі зазначених платіжних документів кошти в рахунок відшкодування витрат, пов'язаних з наданням пільг в грудні 2015 року та в грудні 2016 року (а.с. 11-15 том 2).
В результаті викладеного, позивачем зараховано 2 081,39 грн. в рахунок погашення заборгованості відповідача за спірний період.
Крім того, сторонами було проведено звіряння інформації про пільговиків, що наявна в розпорядженні позивача, з інформацією, що міститься в ЄДАРП. Звірянням було встановлено, що позивачем, на підставі листів відповідача, були відпрацьовані розбіжності по сумам нарахувань окремим громадянам, яким з певних причин було припинено надання пільг.
За результатами звіряння сторонами підписано акт звіряння розрахунків, згідно якого розмір заборгованості відповідача перед позивачем за телекомунікаційні послуги, надані пільговим категоріям громадян в 2015-2016 роках станом на 19.09.2017 р. складає 11 043,25 грн. (а.с. 16-17 том 2).
Таким чином, з урахуванням проведених оплат, загальний розмір заборгованості відповідача перед позивачем за 2015-2016 роки станом на 19.09.2017 р. по відшкодуванню витрат, пов'язаних з наданням пільг з оплати послуг зв'язку, склав 11 043,25 грн., з яких 1083,39 грн. невідшкодовані витрати, пов'язані з наданням позивачем пільг з оплати послуг зв'язку у 2015 році, 9959,86 грн. - витрати 2016 року (1 083,39 грн. + 9 959,86 грн. = 11 043,25 грн.).
Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України "Про телекомунікації" та п. 63 Правил надання та отримання телекомунікаційних послуг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 295 від 11.04.2012 р., споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, телекомунікаційні послуги надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Згідно з підпункту "б" п. 4 ч. 1 ст. 89 та ст. 102 Бюджетного кодексу України, видатки на відшкодування вартості послуг, наданих пільговим категоріям громадян здійснюються з місцевих бюджетів за рахунок коштів, які надходять з державного бюджету України (субвенцій з державного бюджету України) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 затверджено Порядок фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення на рахунок субвенцій з державного бюджету (далі - Порядок № 256), якими встановлено механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету. Зокрема, у п. 2 зазначеної постанови визначено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Згідно п. 3 Порядку головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення, є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання соціального захисту населення.
Отже, головним розпорядником коштів бюджетного фінансування вищевказаних соціальних пільг в смт. Устинівка та Устинівському районі Кіровоградської області є Управління соціального захисту населення Устинівської районної державної адміністрації.
Таким чином, саме на відповідача згідно вимог чинного законодавства покладено обов'язок щодо здійснення розрахунків з постачальниками послуг, в тому числі і операторами телекомунікацій, за послуги, надані особам, які мають право на відповідні пільги.
Пунктом 2 Порядку № 256 встановлено, що головні розпорядники коштів місцевих бюджетів здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними місячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
Відповідно до п. 8 Порядку № 256 отримані місцевими бюджетами суми субвенцій перераховуються протягом одного операційного дня на рахунки головних розпорядників коштів, відкриті в територіальних управліннях Державного казначейства, для здійснення відповідних видатків. При цьому головні розпорядники коштів у п'ятиденний термін здійснюють розрахунки з постачальниками відповідних послуг.
Чинним законодавством не передбачено припинення надання телекомунікаційних послуг пільговій категорії громадян у разі відсутності бюджетного фінансування на зазначені цілі, а також повного або часткового звільнення головного розпорядника бюджетних коштів від обов'язку проведення розрахунків з особами, які такі послуги надають.
Згідно з ч. 1 ст. 509 Цивільного Кодексу України, зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Частиною 2 ст. 193 Господарського кодексу України визначено, що кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов'язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов'язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.
Відповідно до ст.ст. 525, 526 Цивільного Кодексу України зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться, одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Всупереч положенням чинного законодавства, витрати, понесені Позивачем внаслідок надання телекомунікаційних послуг на пільгових умовах за 2015-2016 роки в сумі 11 043,25 грн. відповідачем відшкодовані не були, що останнім не заперечується.
Докази відшкодування позивачу 11 043,25 грн. відповідачем до суду не подані, в матеріалах справи відсутні.
При цьому, господарський суд вважає за необхідне зазначити, що ч. 2 ст. 218 Господарського Кодексу України та ст. 617 Цивільного Кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважається обставиною, яка є підставою для звільнення від відповідальності.
Згідно з п. 5 оглядового листа Вищого господарського суду України № 01-06/374/2013 від 18.02.2013 р., відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність замовника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.
Європейським судом з прав людини у рішеннях у справі "Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України" від 18.10.2005 р. та у справі "Бакалов проти України" від 30.11.2004 р. зазначено, що відсутність бюджетного фінансування (бюджетних коштів) не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов'язання.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду України від 15.05.2012 р. у справі № 11/446, від 15.05.2012 р. у справі № 3-28гс12 та постанові Вищого господарського суду України від 23.08.2012 р. у справі № 15/5027/715/2011.
За викладених обставин, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно ст. 49 Господарського процесуального України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
На підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України, у судовому засіданні 18.08.2017 р. оголошувалась перерва до 20.09.2017 р. о 12 год. 00 хв.
Керуючись ст. ст. 33-34, 49, 77, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ :
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Стягнути з Управління соціального захисту населення Устинівської районної державної адміністрації (28600, Кіровоградська область, смт. Устинівка, вул. Ювілейна, 8, код ЄДРПОУ 03197865, рахунки в банківських установах не відомі) на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, б-р Т. Шевченка, 18, код ЄДРПОУ 21560766, р/р НОМЕР_1 в ПАТ "Пумб", м. Київ, МФО 334851), від імені якого діє Кіровоградська філія публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (25006, м. Кропивницький, вул. Гоголя, 72) заборгованість на відшкодування витрат за надані телекомунікаційні послуги пільговим категоріям громадян в сумі 11 043,25 грн., а також витрати зі сплати судового збору в сумі 1 600,00 грн.
Наказ видати після набрання законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення місцевим господарським судом.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання повного рішення.
Повне рішення складено 25.09.2017 року.
Суддя Л.С. Вавренюк
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2017 |
Оприлюднено | 28.09.2017 |
Номер документу | 69093810 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Вавренюк Л.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні