Рішення
від 18.09.2017 по справі 219/4361/17
АРТЕМІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 219/4361/17

Провадження № 2/219/2868/2017

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 вересня 2017 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області в складі:

судді Павленко О.М.,

за участі секретаря Брагіній М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахмут Донецької області цивільну справу за позовом Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, Артемівської районної державної адміністрації Донецької області до ОСОБА_1 про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку, -

в с т а н о в и в:

Артемівська місцева прокуратура Донецької області звернулася до суду в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, Артемівської районної державної адміністрації Донецької області з позовною заявою, в якій просить розірвати договір оренди земельної ділянки від 25.12.2012 року, укладений між Артемівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, зареєстрований за № 47739 від 28.01.2013 року, та зобов'язати ОСОБА_1 повернути на користь Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області земельну ділянку площею 65,00 га, кадастровий номер 1420987000:01:002:0008, яка розташована за межами населених пунктів Парасковіївської сільської ради Бахмутського району Донецької області. В обґрунтування позову вказує, що розпорядженням Артемівської районної державної адміністрації № 707 від 26.11.2012 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства передано земельну ділянку площею 65,0 га пасовищ (кадастровий номер 1420987000:01:002:0008) із земель сільськогосподарського призначення (запас), для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Парасковіївської сільської ради, в оренду терміном на 5 років з орендною платою 5,0% від грошової оцінки пасовищ по колишньому КСП Красное знамя , що складає 217,81 грн. за 1га на рік в перші 3 місяці оренди, а в подальшому з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі, що виконується орендарем за свій рахунок протягом двох перших місяців оренди.

25.12.2012 на підставі вказаного розпорядження між Артемівською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та ОСОБА_1 (далі - орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки, згідно п. 1 в оренду передається земельна ділянка площею 65,00 га пасовищ, кадастровий номер 1420987000:01:002:0008. Грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Орендна плата складає: 217,81грн. за 1 га на рік, що складає 5% від середньої грошової оцінки пасовищ по колишньому КСП Красное знамя , всього 65,0га ?217,81 грн. = 14157,65 грн. на рік за земельну ділянку в перші три місяці оренди а в подальшому - з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі, що виконується орендарем за свій рахунок протягом двох перших місяців оренди. Договір зареєстрований реєстраційною службою Артемівського міськрайонного управління юстиції Донецької області 28.01.2013 за № 47739. Строк дії до 28.01.2018. Згідно інформації Артемівської районної державної адміністрації №28/1059-2 від 05.04.2017 заборгованість з орендної плати по договору оренди від 25.12.2012 становить 79 584,67, період утворення заборгованості з 28.01.2013 до 06.04.2017. Відповідно до листа Бахмутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Донецькій області від 11.04.2017, податковою 16.03.2017 до ГУ ДФС у Донецькій області направлено для затвердження проекту податкового повідомлення - рішення з орендної плати за договором оренди від 28.01.2013 №47739 по ОСОБА_1, розрахунок здійснено за період 2014-2016 роки на загальну суму 53060,03 грн., яке на теперішній час перебуває на розгляді. Пунктом 4.3 Розпорядження Артемівської районної державної адміністрації №707 від 26.117.2012 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства звернуто увагу ОСОБА_1 на необхідність створити фермерське господарство в порядку передбаченому Законом України Про фермерське господарство після укладення договору оренди. Разом з тим, ОСОБА_1 виконання обов'язку щодо створення фермерського господарства не виконано, оскільки з часу передачі в оренду земельної ділянки, а саме більше 4 років, фермерське господарство відповідачем так і не створено. Враховуючи те, що існує систематичне порушення орендарем умов договору, використання земельної ділянки ОСОБА_1 суперечить інтересам держави та свідчить про порушення чинного земельного та бюджетного законодавства. Подальше перебування земельної ділянки у користуванні відповідача за вказаних обставинах порушує економічні інтереси територіальної громади району, оскільки вказане призводить до недоотримання місцевим бюджетом коштів, тому позивач був змушений звернутися з вказаним позовом до суду.

У судовому засіданні представник Артемівської місцевої прокуратури позовні вимоги підтримала та наполягала на їх задоволенні у повному обсязі на підставах, викладених у позові.

Представник позивача - Артемівської районної державної адміністрації Донецької області в судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Представник позивача - Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області ОСОБА_3 до судового засідання не з'явилася, надавши 14.09.2017 року клопотання про розгляд справи за відсутності представника управління (вх. № 26699). Також надала письмові пояснення на позов, згідно яких підтримує зазначені вимоги та вважаємо за необхідне розірвати договір від 25.12.2012 року, укладений між Артемівською райдержадміністрацією, як орендодавцем та ОСОБА_1 як орендарем, повернути земельну ділянку за актом приймання-передачі Артемівській райдержадміністрації для подальшої передачі її до земель запасу. Посилається на те, що договір оренди землі може бути розірваний за умови систематичної несплати орендної плати (два та більше випадків), а також те, що зазначена правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 12 грудня 2012 року № 6-146цс12, яка згідно зі статті 360-7 ЦПК України є обов'язковою для усіх судів України. Вказує, що така правова позиція викладена і в інших постановах Верховного Суду України, що свідчить про наявність усталеної судової практики при розгляді вказаних спорів (а.с.92-94).

Відповідач ОСОБА_1 до судового засідання не з'явилася, про час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином. Разом з тим, 29.08.2017 року (вх. № 24466) надала заяву про розгляд справи без її участі. Вказала, що позовні вимог визнає у повному обсязі та не заперечує проти їх задоволення.

Суд, вислухавши пояснення представників позивача, розглянувши матеріали справи, додатково представлені документи, та оцінивши надані докази, вважає, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Стаття 11 ЦПК України вказує, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу , в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Судом достовірно встановлено, розпорядженням Артемівської районної державної адміністрації № 707 від 26.11.2012 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства та передано ОСОБА_1 земельну ділянку площею 65,0 га пасовищ (кадастровий номер 1420987000:01:002:0008) із земель сільськогосподарського призначення (запас), для ведення фермерського господарства за межами населених пунктів Парасковіївської сільської ради, в оренду терміном на 5 років з орендною платою 5,0% від грошової оцінки пасовищ по колишньому КСП Красное знамя , що складає 217,81грн. за 1га на рік в перші 3 місяці оренди, а в подальшому з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі, що виконується орендарем за свій рахунок протягом двох перших місяців оренди (а.с.24-25). Також у розпорядженні (п.4.2) вказано, що земельну ділянку можливо використовувати тільки за цільовим призначенням.

25.12.2012 на підставі вказаного розпорядження між Артемівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (а.с.26-32), згідно п.1 в оренду передається земельна ділянка площею 65,00 га пасовищ, кадастровий номер 1420987000:01:002:0008. Грошова оцінка земельної ділянки не проводилась.

Пунктом 2.1 договору передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства.

Відповідно до п. 2.2 договір укладено на 5 років, починаючи з дати його державної реєстрації.

Відповідно до п. 2.3 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі.

Орендна плата складає: 217,81 грн. за 1 га на рік, що складає 5% від середньої грошової оцінки пасовищ по колишньому КСП Красное знамя , всього 65,0 га ?217,81 грн. = 14157,65 грн. на рік за земельну ділянку в перші три місяці оренди а в подальшому - з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі, що виконується орендарем за свій рахунок протягом двох перших місяців оренди.

Згідно п. 4.2 орендар зобов'язаний:

- в разі припинення або розірвання цього договору, забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки, визначених у пункті 2.4 цього договору;

- забезпечити використання землі за цільовим призначенням;

- створити фермерське господарство в порядку, передбаченому Законом України Про фермерське господарство ;

- додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля;

- вживати додаткові заходи для боротьби із карантинними організаціями та бур'яном, згідно чинного законодавства;

- відшкодувати матеріальні збитки, заподіяні ним у разі незабезпечення заходів протипожежної безпеки та збереження лісосмуг;

- здійснювати заходи щодо відновлення стану та збереження обєкту оренди, у тому числі і агролісомеліоративногої системи та запроваджувати заходи пожежної безпеки;

- своєчасно сплачувати орендну плату;

- не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів;

- своєчасно надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування дані про стан і використання земель та інших природних ресурсів у порядку, встановленому законом;

- дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов'язаних з установленням земельних сервітутів та охоронних зон;

- зберігати геодезичні знаки;

- провести за свій рахунок грошову оцінку земельної ділянки протягом двох перших місяців користування;

- у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельних ділянок, надати копію договору відповідному органу державної податкової служби.

Згідно п. 5.3 підстави для розірвання договору:

- взаємна згода сторін;

- перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи;

- на вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду у випадках невиконання сторонами їх обов'язків, передбачених за договором, у разі випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди, яке суттєво перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Також, на підставі розпорядженням Артемівської районної державної адміністрації № 707 від 26.11.2012 був складений акт встановлення в натурі і погодження меж земельної ділянки кадастровий номер 1420987000:01:002:0008, за яким спірних питань і претензій з боку суміжних землекористувачів не виникло, та план (схему) меж земельної ділянки з експлікацією (а.с.33-36).

Згідно ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України , ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 15 цього Закону однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату

Згідно ст. 21 вказаного Закону орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Відповідно до ст. 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

Положеннями статей 526 , 527 , 530 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цих Кодексів, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Боржник зобов'язаний виконати свій обов'язок, а кредитор - прийняти виконання особисто, якщо інше не встановлено законом або договором, не випливає із суті зобов'язання. Якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до вимог статті 629 Цивільного кодексу України , договір є обов'язковим до виконання сторонами.

Згідно п. "в" ч. 1 ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати орендну плату.

Згідно з ч. 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна у договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Проте, орендарем ОСОБА_1 умови договору оренди землі та вимоги зазначеного вище законодавства щодо внесення орендної плати не виконуються.

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Бахмутській ОДПІ як платник орендної плати за земельні ділянки, однак договір оренди земельної ділянки до податкової інспекції для нарахування орендної плати орендодавцем та орендарем не надавався (лист Артемівської ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області від 10.11.2016 № 20376/05-02-13-01).

Відповідно до листа Бахмутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного Управління ДФС у Донецькій області від 11.04.2017 № 4740/05-02-13-01, податковою 16.03.2017 до ГУ ДФС у Донецькій області направлено для затвердження проекту податкового повідомлення - рішення з орендної плати за договором оренди від 28.01.2013 № 47739 по ОСОБА_1, розрахунок здійснено за період 2014-2016 роки на загальну суму 53060,03 грн. (в т.ч. за 2014 рік - 14157,65 грн., за 2015 рік - 17628,90 грн., за 2016 рік - 21219,48 грн.), яке на теперішній час перебуває на розгляді. Станом на 11.04.2017 року у ОСОБА_1 податковий борг відсутній (а.с.51).

Відповідно до п.п. 288.7 ст. 287 ПК України орендна плата сплачується платником протягом 60 днів з моменту вручення податкового повідомлення - рішення, у разі несплати платником після закінчення граничного строку сплати суми грошового зобов'язання у платника виникає податковий борг.

В порушення п. 4.2 Договору ОСОБА_1 після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки 28.01.2013, копія договору не була надана до Бахмутської ОДПІ ГУ ДФС України в Донецькій області, у зв'язку з цим податковою заборгованість з орендної плати за земельну ділянку по вищевказаному договору не нараховувалась.

Несвоєчасна сплата до Державного бюджету коштів є порушенням інтересів держави. Тобто в порушення законодавчих норм та умов Договору, орендарем протягом 4 років не сплачувалась орендна плата за користування земельною ділянкою.

Згідно інформації Артемівської районної державної адміністрації № 28/1059-2 від 5.04.2017 заборгованість з орендної плати по договору оренди від 25.12.2012 року становить 79 584,67, період утворення заборгованості з 28.01.2013 року по 6.04.2017 року (а.с.45).

Згідно зі статтею 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема припинення зобов'язання внаслідок односторонньої відмови від зобов'язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.

Згідно ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 2 цієї ж статті передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Так, з часу укладення договору оренди орендарем орендна плата по договору не платиться, вказане призводить до втрат бюджету в частині отримання орендної плати за користування земельною ділянкою.

За умовами п. 4.2 договору орендар зобов'язаний провести за свій рахунок грошову оцінку земельної ділянки протягом двох перших місяців користування.

Відповідно до ч.1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється Законом України Про плату за землю , та перевищувати 10 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

Статтею 1 Закону України Про оцінку землі встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Частиною 1 ст. 13 цього Закону визначено випадки обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок. Зокрема, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Таким чином, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати.

Натомість, ОСОБА_1 в порушення п. 4.2 договору грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1420987000:01:002:0008 не проведена, вказане також свідчить про невиконання орендарем зобов'язань за договором оренди.

Вказане підтверджується інформацією з міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області № 0-5-0.171-231/111-17 від 10.04.2017, згідно якої на момент укладення договору оренди земельної ділянки та до теперішнього часу ОСОБА_1 нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась, інформація щодо зміни до договору не вносились (а.с.46). Крім того, інформація щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 65,0 га пасовищ в райдержадміністрації також відсутня, що вбачається з листа Артемівської РДА від 10.04.2017 року № 28/1138-2 (а.с.47).

Відносини пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств регулюються Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно - правовими актами України.

За правилом статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі - продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Частинами другою та третьої статті 134 ЗК України (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Частиною 4 ст. 1 цього Закону фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа - підприємець.

Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства, вказане передбачено статтею 8 Закону України Про фермерське господарство .

Пунктом 4.3 Розпорядження Артемівської районної державної адміністрації № 707 від 26.117.2012 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу земельних ділянок в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства звернуто увагу ОСОБА_1 на необхідність створити фермерське господарство в порядку передбаченому Законом України Про фермерське господарство після укладення договору оренди.

Зобов'язання щодо створення відповідачем фермерського господарства передбачено й п. 4.2 Договору.

Разом з тим, відповідачем виконання обов'язку щодо створення фермерського господарства не виконано, оскільки з часу передачі в оренду земельної ділянки, а саме більше 4 років, фермерське господарство відповідачем так і не створено.

Враховуючи те, що існує систематичне порушення орендарем умов договору, використання земельної ділянки ОСОБА_1 суперечить інтересам держави та свідчить про порушення чинного земельного та бюджетного законодавства.

Відповідно до інформації з міськрайонного управління у Бахмутському районі та м. Бахмуті Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області середня грошова оцінка пасовищ по колишньому КСП Красное знамя Парасковіївської сільської ради станом на 2017 рік становить 6529,34 грн. за 1 га, тому вартість спірної земельної ділянки загальною площею 65,00 га (кадастровий номер 1420987000:01:002:0008) становить 424 407,10 грн.

Згідно ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання землі за цільовим призначенням та своєчасно сплачувати орендну плату.

Однак, згідно інформації Соледарської міської ради від 4.04.2017 року (№580/01-38) на земельній ділянці (кадастровий номер 1420987000:01:002:0008) сліди від косовиці трави, сухостій, сліди від спалювання трави, розорювання відсутні. Крім того, кадастрова реєстрація вказаної земельної ділянки в Національній кадастровій системі не здійснювалася (а.с.48). Наведене свідчить про фактичне нездійснення ОСОБА_1 фермерського господарства та невикористання орендарем земельної ділянки.

Підпунктом 2.23 пункту 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України за № 6 від 17 травня 2011 року Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин визначено, що розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1 , 13 Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі.

Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.

Згідно зі ст. 32 Закону України Про оренду землі , на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст. 24 , 25 цього Закону та умовам договору.

За змістом згаданих вище норм договір оренди землі можливо розірвати лише в разі систематичної несплати орендної плати, разове порушення умов договору у цій частині не є підставою для його розірвання (постанова Верховного Суду України від 12 грудня 2012 року у справі за № 6-146цс12).

Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Невикористання земельної ділянки за цільовим призначенням та несплата орендарем ОСОБА_1 орендної плати за землю є істотним порушенням умов договору, що позбавляє орендаря коштів, на які він розраховував при укладенні договору оренди землі, та, в свою чергу, призвело до недоотримання місцевим бюджетом грошових коштів.

Також, правова позиція Верховного Суду України у Постанові від 28.09.2016 року (справа № 6-977цс16) зазначає, що до умов договору суборенди застосовуються положення вказаного Закону, які регулюють відносини між сторонами договору оренди, і умови, визначені в договорі суборенди повинні відповідати та обмежуватись умовами первісного договору оренди.

За змістом ст. 21 цього Закону розмір та умови орендної плати, що зазначені в договорі оренди, не можуть суперечити нормативному акту, чинному на час укладення договору оренди.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 зазначеного Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених ст. ст. 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених ЗК України та іншими законами України.

Статтею 141 Земельного кодексу України визначені підстави припинення права користування земельною ділянкою, зокрема - використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що вказані положення закону, які регулюють спірні відносини, вимагають саме систематичної несплати орендної плати як підстави для розірвання як договору оренди, так і договору суборенди земельної ділянки, в той час як разове порушення умов договору у цій частині не є підставою для його розірвання.

Вищеприведені обставини та факти у їх сукупності надають суду можливість зробити висновок про те, що в ході судового розгляду справи позивачем з метою захисту порушених прав держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, Артемівської районної державної адміністрації Донецької області було обґрунтовано доведені ті обставини, на які він посилалася як на підстави своїх вимог. З огляду на це, суд задовольняє вимоги позивача про розірвання договору оренди земельної ділянки від 25.12.2012 року та зобов'язання відповідача повернути земельну ділянку площею 65,00 га, кадастровий номер 1420987000:01:002:0008, яка розташована за межами населених пунктів Парасковіївської сільської ради Бахмутського району Донецької області.

Крім зазначеного, оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, на підставі приписів ч. 1 ст. 88 ЦПК України , з відповідача на користь позивача слід стягнути понесені останнім і документально підтверджені судові витрати за розгляд даної цивільної справи, які складаються із судового збору у сумі 3 200 грн.

На підставі викладеного та керуючись ст. 131-1 Конституції України, ст.ст. 3, 4 , 10, 11, 60, 88, 212-215 ЦПК України , ст.ст. 509, 526, 527, 530, 627, 632 ЦК України , ст.ст. 93, 96, 124, 134, 141, ст.ст. 1, 13, 15, 21, 32 Закону України Про оренду землі , ст.ст. 1, 13 Закону України Про оцінку землі , суд, -

в и р і ш и в :

позовні вимоги Артемівської місцевої прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області, Артемівської районної державної адміністрації Донецької області задовольнити.

Розірвати договір оренди земельної ділянки від 25.12.2012 року, укладений між Артемівською районною державною адміністрацією та ОСОБА_2, зареєстрований за № 47739 від 28.01.2013 року.

Зобов'язати ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, яка зареєстрована та проживає за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_1, повернути на користь Головного управління Держгеокадастру в Донецькій області земельну ділянку площею 65,00 га, кадастровий номер 1420987000:01:002:0008, яка розташована за межами населених пунктів Парасковіївської сільської ради Бахмутського району Донецької області.

Стягнути зі ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, на користь прокуратури Донецької області судові витрати в розмірі 3 200 грн. пов'язані зі сплатою судового збору (реквізити: р/р № 35216066016251, Держказначейська служба України, МФО - 820172, код ЄДРПОУ 25707002, отримувач - прокуратури Донецької області).

Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Донецької області протягом 10-ти днів з моменту його проголошення.

Суддя -

ОСОБА_4

СудАртемівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення18.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69120943
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —219/4361/17

Рішення від 18.09.2017

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Павленко О. М.

Рішення від 18.09.2017

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Павленко О. М.

Ухвала від 26.05.2017

Цивільне

Артемівський міськрайонний суд Донецької області

Павленко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні