1Справа № 335/7754/17 2-а/335/353/2017
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2017 року Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя у складі головуючого судді Соболєвої І.П., розглянувши в порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
29.06.2017 до суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - Позивач) до Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (далі - Відповідач, УПФУ, пенсійний фонд), в якому позивач просить суд:
- визнати рішення управління Пенсійного фонду України в Вознесенівському районі м. Запоріжжя, правонаступником якого є Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя, про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії протиправним та відповідний протокол від 08.02.2017 року від № 420 скасувати.
- зобов'язати Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 за списком №1 період його роботи з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року, до пільгового стажу за Списком №2 періоди його роботи з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року, у зв'язку з чим призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з часу звернення за її призначенням - з 05.01.2017 року.
Позов обґрунтовано тим, що всі надані довідки, які підтверджують пільговий стаж роботи позивача містять необхідні реквізити, печатки товариств, що їх видали та відомості щодо нарахованої заробітної плати за час роботи на підприємстві, та інші необхідні відомості, до того ж, факт роботи на вказаних підприємствах підтверджений записами, наявними в трудовій книжці.
У відповідності до п. 2 ч. 1 ст. 183-2 КАС України, скорочене провадження застосовується у адміністративних справах про оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат.
Згідно п. 4. ч. 1 ст. 183-2 КАС України, суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі. За результатами розгляду справи у скороченому провадженні суддя, оцінивши повідомлені позивачем, відповідачем обставини, за наявності достатніх підстав приймає законне та обґрунтоване судове рішення.
Ухвалою суду від 30.06.2017 відкрито скорочене провадження у справі.
14.07.2017 року від пенсійного фонду надійшли заперечення на адміністративний позов за змістом яких представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на його безпідставність та необґрунтованість.
У період з 14.07.2017 року по 11.08.2017 року включно суддя Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя Соболєва І.П. перебувала у щорічній відпустці.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публiчно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
У відповідності до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При вирішенні цієї справи суд, у відповідності до ст. 8 Конституції України та ст. 8 КАС України, керується принципом верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Позивач - ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся до управління Пенсійного фонду України у Вознесенівському районі м. Запоріжжя, (правонаступником якого є Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя) 05.01.2017 року за призначенням пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення . Для підтвердження пільгового стажу для призначення пенсії Позивач надавав трудові книжки та довідки підприємств, що підтверджують його пільговий стаж роботи.
Повідомленням від 10.02.2017 року № 3-420/04 Позивачу було відмовлено у призначенні пенсії, із посиланням на відсутність у довідках про підтвердження його пільгового стажу за Списком № 2 за періоди з 22.02.2005 року по 16.11.2011 року, з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року та з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року даних про фактичну зайнятість ОСОБА_1 в шкідливих умовах, які дають право на пільгову пенсію за Списком № 2. Крім того, заявником не надано копії наказів №282 від 24.03.2005 року та №1188 від 15.06.2010 року про затвердження результатів проведення атестації робочих місць з переліком посад робота яких дає право на пільгове пенсійне забезпечення по ПАТ "Будівельно-монтажним управлінням "Запоріжстальконструкція-1".
Статтею 13 Закону України Про пенсійне забезпечення №1788-ХІІ від 05.11.1991року встановлено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком №2 виробництв, робіт, професій посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах. За відсутності стажу роботи, встановленого абзацом першим цього пункту, у період до 1 квітня 2004 року пенсія за віком на пільгових умовах призначається за наявності стажу роботи: з 1 квітня 2016 року по 31 березня 2017 року - не менше 26 років у чоловіків.
Позивач народився 06.07.1961 року та на час звернення (05.01.2017 року) до пенсійного фонду за призначенням пенсії набув 55-річного віку.
Пільговий стаж Позивач здобув, працюючи за наступними професіями на підприємствах:
з 01.02.1988 року по 04.12.1989 року за професією слюсаря-ремонтника у ЗРМСУ тресту Укрколірметремонт , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 26.08.2016 року № 105 та складає 1 р. 10 міс. 4 дн. (Список № 2);
з 11.12.1989 року по 03.02.1992 року за професією слюсаря-ремонтника у Дніпровському ремонтно-будівельному спеціалізованому управлінні тресту Укрколірметремонт , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 26.08.2016 року № 104 та складає 2 р. 1 міс. 23 дн. (Список №2);
з 24.02.1992 року по 18.06.1993 року за професією слюсаря-ремонтника на ВАТ Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 22.09.2016 року № 110 та складає 1 р. 3 міс. 25 дн. (Список №2);
з 22.02.2005 року по 16.11.2011 року за професією монтажника з монтажу сталевих та залізобетонних конструкцій на ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 29.05.2014 року № 178 та складає та складає 6 р. 8 міс. 25 дн.(Список №2);
з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року за професією слюсаря-ремонтника на ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 29.05.2014 року № 174 та складає 8 міс. 17 дн. (Список №1);
з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року за професією монтажника з монтажу сталевих та залізобетонних конструкцій на ТОВ Запорізьке будівельно-монтажне управління , що підтверджується уточнюючою пільговий стаж довідкою від 23.06.2016 року № 24 та складає 1 рік 10 місяців 5 днів (Список №2);
Пільговий стаж Позивача: за Списком № 2 становить 13 р. 10 міс. 22 дн., та за Списком № 1 складає 8 міс. 17 дн.
Крім того, робочі місця ОСОБА_1 за час його праці у спірні періоди атестовано відповідно до вимог чинного законодавства, про що вказано у підтверджуючих пільговий стаж довідках:
з 24.02.1992 року по 18.06.1993 року на ВАТ Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат , робоче місце атестовано наказом №713 від 06.10.1994 року
з 22.02.2005 року по 16.11.2011 року на ПАТ БМУ Запоріжстальбуд-1 робоче місце атестовано за наказами від 24.03.2005 року № 282, від 30.03.2007 року № 278;
з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року на ПАТ БМУ Запоріжстальбуд-1 робоче місце атестовано за наказом від 15.06.2010 року № 1188;
з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року на ТОВ Запорізьке будівельно-монтажне управління робоче місце атестовано за наказом від 30.09.2014 року № 746.
Відповідні відомості про результати атестації робочого місця містяться також у трудовій книжці Позивача АХ №897328, записи №11,17, 20.
Крім того, відповідно до ст. 20 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" Пенсійний фонд України формує та веде Реєстр застрахованих осіб, що містить відомості про страховий стаж.
Пунктом 2 розділу 2 Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, затвердженим Постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 року № 10-1, передбачено, що відомості про облік стажу окремим категоріям осіб до реєстру вносяться на підставі звітності роботодавців.
За змістом вказаного Положення на кожну застраховану особу відкривається персональна облікова картка, яка повинна містити в тому числі і ознаку особливих умов праці, яка дає право на пільги в пенсійному забезпеченні.
В індивідуальних відомостях ОСОБА_1 у Реєстрі застрахованих осіб, міститься інформація про облік його спецстажу за спірний період, згідно із якою весь час його роботи на ПАТ Будівельно-монтажне управління Запоріжстальбуд-1 (ЄДРПОУ 04851255) за період з з 22.02.2005 року по 16.11.2011 року обліковано як роботу за Списком №2 за кодом підстави обліку спецстажу - ЗП3013Б1, та весь час його роботи на цьому підприємстві з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року обліковано як роботу за Списком № 1 за кодом підстави обліку спецстажу - ЗП3013А1 (Довідник кодів підстав для обліку стажу окремим категоріям осіб міститься у додатку № 3 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджено Наказом міністерства фінансів від 14.04.2015 року № 435).
Також в індивідуальних відомостях ОСОБА_1 міститься інформація про облік його спецстажу за період роботи на ТОВ Запорізьке будівельно-монтажне управління (ЄДРПОУ 38563726) з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року, згідно із якою весь час його за вказаний період обліковано як роботу за Списком №2 за кодом підстави обліку спецстажу -ЗП3013Б1.
Наведене свідчить, що підприємства, на яких працював Позивач у спірні періоди вже звітували органам Пенсійного фонду України про фактично відпрацьований Позивачем час у шкідливих умовах.
Стосовно твердження відповідача про ненадання Позивачем до заяви про призначення пенсії наказів ПАТ БМУ Запоріжстальбуд-1 від 24.03.2005 року № 282 та від 15.06.2010 року № 1188 про затвердження результатів проведення атестації робочих місць з переліком посад роботи на яких дає право на пільгове пенсійне забезпечення.
Відповідно до ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
У відповідності до п. 4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 року за № 22-1), при прийманні документів орган, що призначає пенсію, зокрема: 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.
У разі наявності у відповідача зауважень чи то сумнівів, можливе проведення перевірок, але Відповідачем всупереч ст. 101 Закону України Про пенсійне забезпечення не зроблено перевірки обґрунтованості видачі таких довідок. Таким чином, Відповідач не прийняв до уваги довідки, які повністю дублюють записи трудової книжки позивача, яка є відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України основним документом про трудову діяльність працівника.
Отже, пенсійний фонд мав право перевірити відомості зазначені ПАТ БМУ Запоріжстальбуд-1 у довідках про підтвердження у ОСОБА_1 наявного трудового стажу для призначення пенсії від 29.05.2014 за №№ 174, 178 стосовно інформації яка стосується наказів про затвердження результатів проведення атестації робочих місць.
Проте, зазначені накази ПАТ БМУ Запоріжстальбуд-1 від 24.03.2005 року № 282 та від 15.06.2010 року № 1188 надані до матеріалів справи представником Позивача 07.07.2017 року.
Згідно статті 62 Закону України Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 року № 637 затверджено "Порядок підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній".
У відповідності до п.1 даного Порядку основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. За відсутності її або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 3 даного Порядку передбачено, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, то для підтвердження трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Абзацом 1 п.20 Порядку визначено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано період роботи, що зараховується до спеціального стажу, професія або посада, характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Однак цей порядок, як вбачається з його назви та змісту, поширюється на випадки відсутності трудової книжки або відповідних записів в ній.
Крім того, ст. 66 Закону України Про пенсійне забезпечення врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Частиною 1 вищезазначеної статті передбачено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподаткованого доходу (прибутку), сукупного оподаткованого доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяли на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Статтею 41 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування визначені виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. До такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом .у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені внески або збір на пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії навіть незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Вищенаведене узгоджується з висновками Верховного Суду України, викладеними в постановах від 20.02.2012 року №21-430а11 та від 06.11.2013 року №21-350а13, які в силу ст. 244-2 КАС України є обов'язковими для всіх судів України.
Комплексний аналіз норм Закону України Про пенсійне забезпечення та Порядку дає підстави дійти висновку, що необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до пункту б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення є формальна констатація факту перебування особи на посаді або виконання нею робіт, що містяться у Списку № 2.
Стаття 71 КАС України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на припис наведеної норми процесуального права при розгляді судом спору щодо правомірності прийнятого рішення суб'єкта владних повноважень, яким ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії, то пенсійний фонд має доводити правомірність вчинених ним дій.
Статтею 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до статті 68 Конституції України, кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи інших людей.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Згідно п. 1 ч. 1 статті 45 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку. В разі пропущення цього строку пенсія призначається з дня звернення за пенсією.
Таким чином, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню у повному обсязі.
Крім того, відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 3 ст. 87 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи. До витрат, пов'язаних з розглядом справи, належать витрати на правову допомогу.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Квитанцією від 12.06.2017 року № TS211959 підтверджується сплата позивачем судового збору в розмірі 640,00 грн. за подання позову до суду. Отже, відповідна сума підлягає присудженню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 94, 158, 162, 163, 167, 183-2, 185-186, Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати неправомірною відмову Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя в призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2 згідно п. б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення від 05.11.1991 року № 1788-ХІІ.
Зобов'язати Центральне об'єднане управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя зарахувати до пільгового стажу ОСОБА_1 за списком № 1 період його роботи з 26.11.2012 року по 12.08.2013 року, до пільгового стажу за Списком №2 періоди його роботи з 01.06.2014 року по 05.04.2016 року, у зв'язку з чим призначити та виплатити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до п. б ст. 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з 05.01.2017 року.
Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 640,00 (шістсот сорок гривень) грн., присудити на користь ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Центрального об'єднаного управління Пенсійного фонду України м. Запоріжжя (код ЄДРПОУ 41248629, юридична адреса: 69057, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Гагаріна, будинок 2-Б).
Постанова може бути оскаржена до Дніпропетровського адміністративного апеляційного суду через суд першої інстанції шляхом подачі, протягом 10 днів з дня отримання постанови, апеляційної скарги.
Суддя: І.П. Соболєва
Суд | Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2017 |
Оприлюднено | 27.09.2017 |
Номер документу | 69124134 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Головко О.В.
Адміністративне
Орджонікідзевський районний суд м. Запоріжжя
Соболєва І. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні