Постанова
від 20.09.2017 по справі 802/1054/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

20 вересня 2017 р. Справа № 802/1054/17

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Дмитришеної Р.М., без участі сторін

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Щедра нива"

до: Державного реєстратора ОСОБА_1, КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації"; треті особи: ТОВ "Ступник - Агро", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4

про: скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулсь товариство з обмеженою відповідальністю "Щедра нива" з адміністративним позовом до Державного реєстратора ОСОБА_1, КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації"; треті особи: ТОВ "Ступник - Агро", ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги позивач вказує, що ТОВ "Щедра нива" користується земельними ділянками сільськогосподарського призначення, розташованими на території Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області, на підставі договорів оренди землі, укладених із власниками земельних ділянок. Однак, в позивачу стало відомо, що Державним реєстратором ОСОБА_1 проведено державну реєстрацію права оренди на ті ж самі земельні ділянки на території Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за ТОВ "Ступник Агро".

Вказані рішення державного реєстратора позивач вважає протиправними, оскільки право оренди спірних земельних ділянок вже було зареєстроване за ТОВ "Щедра нива" і на час проведення оскаржуваних реєстраційних дій договори оренди, укладені із власниками земельних ділянок, були чинними.

Наведені обставини зумовили звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_1 (КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації") від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727684) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2340 га, кадастровий №0524883100:02:002:0194, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник-Агро";

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_1 (КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації") від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727819) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2659 га, кадастровий №0524883100:02:001:0155, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник - Агро";

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_1 (КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації") від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727233) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,3067 га, кадастровий №0524883100:02:001:0236, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник - Агро".

Представник позивача в судове засідання не з'явився, надавши клопотання про розгляд справи за його відсутності (вх.№20012 від 20.03.2017). Одночасно зазначив, що позов підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився. Причини неявки в судове засідання суду невідомі.

Інші особи, що беруть участь у справі в судове засідання також не з'явились. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлялися належним чином. Так, відповідно до матеріалів справи ухвала про зупинення провадження у справі із викликом до суду на 20.09.2017 була доставлена на адресу третіх осіб ОСОБА_3, ОСОБА_4 А, ОСОБА_5, ТОВ "Ступник - Агро" та вручена відповідно - 21.08.2017, 30.08.2017.

За наведених обставин, враховуючи заяву представника позивача та належне повідомлення інших осіб, що беруть участь у справі, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження. При цьому, відповідно до положень статті 41 КАС України технічна фіксація судового процесу не здійснюється.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

10 листопада 2012 року між ТОВ Щедра Нива та ОСОБА_2 укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 3,2340 га, за кадастровим №0524883100:02:002:0194, яка розташована на території Кропивнянсьої сільської ради Хмільницького району.

Вказаний договір від 10.11.12 зареєстровано у відділі Держкомзему у Хмільницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.12.2012 за №052480004009865 (а.с.12-14).

10 листопада 2012 року між ТОВ Щедра Нива та ОСОБА_3 укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 3,2659 га, за кадастровим №0524883100:02:001:0155, яка розташована на території Кропивнянсьої сільської ради Хмільницького району.

Вказаний договір від 10.11.12 зареєстровано у відділі Держкомзему у Хмільницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.12.2012 за №052480004009865 (а.с.12-14).

Також, 10 листопада 2012 року між ТОВ Щедра Нива та ОСОБА_6 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 3,3067 га, за кадастровим №0524883100:02:001:0236, яка розташована на території Кропивнянсьої сільської ради Хмільницького району.

Договір від 17.12.12 зареєстровано у відділі Держкомзему у Хмільницькому районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.12.2012 за №052480004009867.

В подальшому на адресу ТОВ Щедра Нива надійшов лист за вх. №3 від 06.02.17 від ТОВ Ступник-Агро , яким останній повідомив позивача, що між власниками земельних ділянок та ТОВ Ступник-Агро укладено договори оренди земельних ділянок, в зв'язку із чим товариство просить ТОВ Щедра Нива не використовувати вказані земельні ділянки.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно позивачу стало відомо, що державним реєстратором ОСОБА_1 КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" проведено реєстрацію права оренди між ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, яка є спадкоємцем ОСОБА_6, та ТОВ "Ступник-Агро" на вищезазначені земельні ділянки та зареєстровано від 03.08.2016 року номер запису про інше речове право 15727684, від 03.08.2016 року номер запису про інше речове право 15727819, 03.08.2016 року номер запису про інше речове право 15727233 державну реєстрацію права оренди земельних ділянок.

Позивач вважає такі рішення протиправними та просить суд їх скасувати.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.

Правовідносини, пов'язані з набуттям права оренди на земельну ділянку, укладення договорів оренди землі та їх реєстрація на час прийняття державним реєстратором КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" оскаржуваних рішень регулювалися Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законом України "Про оренду землі" (далі - Закон №161-XIV), Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - Закон №1952-IV, в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваних рішень), Законом України "Про Державний земельний кадастр" (далі - Закон №3613-17), Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 року. (далі- Порядок №703).

Відповідно до частини четвертої статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно із статтею 2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав.

За приписами частини третьої статті 10 Закону №1952-IV, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, передбачених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяжень, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.

У пункті 3 частини третьої цієї ж норми зазначено, що під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі.

Як видно з аналізу наведених норм, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Статтею 18 Закону №1952-IV визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; прийняття документів, що подаються разом із заявою про державну реєстрацію прав, виготовлення їх електронних копій шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та розміщення їх у Державному реєстрі прав; встановлення черговості розгляду заяв про державну реєстрацію прав, що надійшли на розгляд; перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав, зупинення державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав або про відмову в такій реєстрації; відкриття (закриття) розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до Державного реєстру прав відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав; формування інформації з Державного реєстру прав для подальшого використання заявником; видача документів за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам, про що зазначено в частині четвертій статті 18 Закону №1952-IV.

Відповідно до статті 24 Закону №1952-IV, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону; заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом; подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження; наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно; заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Як слідує з матеріалів справи, що 10.11.12 між ТОВ "Щедра Нива" та власниками земельних ділянок ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_6, були укладені договори оренди земельних ділянок за кадастровими номерами 0524883100:02:002:0194, 0524883100:02:001:0155, 0524883100:02:001:0236 які були зареєстровані у Відділі Держкомзему у Хмільницькому районі від 17.12.12 за №№052480004009879, 052480004009865, 052480004009867.

Дана реєстрація підтверджується також листом Управління Держгеокадастру у Хмільницькому районі від 12.01.17 за №32-28-99.2-55/2-17, з якого слідує, що вчинено запис у Державному реєстрі земель здійснено державну реєстрацію вказаних договорів оренди земельних ділянок між ТОВ "Щедра Нива та власниками земель.

Однак, до закінчення терміну дії вищезазначених договорів оренди між ТОВ "Щедра Нива" та ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, що є спадкоємцем ОСОБА_6, державним реєстратором ОСОБА_1 КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" прийнято рішення від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727684) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2340 га, кадастровий №0524883100:02:002:0194, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник-Агро"; від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727819) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2659 га, кадастровий №0524883100:02:001:0155, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник - Агро" та 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727233) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,3067 га, кадастровий №0524883100:02:001:0236, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області з ТОВ "Ступник - Агро".

При цьому, Хмільницькою райдержадміністрацією на вимогу суду надано лише сканкопії матеріалів реєстраційних справ, посилаючись на те, що оригінали реєстраційних справ відсутні, з яких убачається, що відсутні докази щодо направлення державним реєстратором запитів до органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав до 01 січня 2013 року.

Враховуючи наведене та процитовані вище норми, суд приходить висновку, що державний реєстратор ОСОБА_1 КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації", в порушення вимог чинного законодавства, при проведенні державної реєстрації речового права за договорами оренди землі, укладеними 27.07.2016 року між ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ТОВ "Ступник - Агро" належним чином не перевірив, чи вже зареєстровані права оренди на спірні земельні ділянки, внаслідок чого неправомірно здійснив повторну реєстрацію договорів оренди одних і тих самих земельних ділянок, що є недопустимим, оскільки зумовлює ситуацію, за якої одні і ті ж земельні ділянки було передано в оренду різним орендарям, адже право оренди в них виникло з моменту реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного суду України від 29.09.2015 р.

З огляду на викладене, суд приходить до переконання, що реєстрація права оренди земельних ділянок за договорами оренди землі, укладеними між ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ТОВ "Ступник - Агро" державним реєстратором ОСОБА_1 КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" проведена без дотримання вимог чинного законодавства, внаслідок чого істотно порушено законні права та інтереси позивача, як правомірного орендаря землі.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних справах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (ч. 1 ст. 71 КАС України), а згідно із статтею 86 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Перевіривши обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені у ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

Понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору відповідно до ст. 94 КАС України, у зв'язку із задоволенням позову, підлягають відшкодуванню у повній мірі.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727684) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2340 га, кадастровий №0524883100:02:002:0194, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за ТОВ "Ступник-Агро".

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727819) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,2659 га, кадастровий №0524883100:02:001:0155, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за ТОВ "Ступник - Агро".

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора КП "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_1 від 03.08.2016 року (номер запису про інше речове право 15727233) про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки площею 3,3067 га, кадастровий №0524883100:02:001:0236, розташованої на землях Кропивнянської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за ТОВ "Ступник - Агро".

Стягнути на користь ТОВ "Щедра нива" за рахунок бюджетних асигнувань комунального підприємства "Тульчинське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" сплачений при зверненні до суду судовий збір у розмірі 4800 грн.(чотири тисячі вісімсот гривень).

Постанова набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя /підпис/ ОСОБА_7

Згідно з оригіналом.

Суддя:

Секретар:

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69134342
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1054/17-а

Постанова від 20.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 17.08.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 17.07.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

Ухвала від 03.07.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні