Постанова
від 21.09.2017 по справі 806/1084/17
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2017 року м.Житомир справа № 806/1084/17

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

секретар судового засідання Кривенко Л.М.,

за участю: представника відповідача - ОСОБА_1,

представника третьої особи: ТОВ "А.Т.К." - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Комунального підприємства "Результат" Новопетрівської сільської ради, треті особи: ТОВ "А.Т.К.", Сектор державної реєстрації Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання дій незаконними та скасування державної рреєстрації,

встановив:

ОСОБА_3 звернувся до суду з позовом в якому, з урахуванням уточненого адміністративного позову (а.с. 73-76) просить визнати дії державного реєстратора філії Комунального підприємства "Результат" Новопетрівської сільської ради у місті Житомирі, Житомирської області ОСОБА_4 незаконними та скасувати здійснену державну реєстрацію інших речових прав (прав оренди) на земельну ділянку за відповідним рішенням: земельна ділянка з кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 - рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10.02.2017 державним реєстратором філії Комунального підприємства "Результат" Новопетрівської сільської ради у місті Житомирі, Житомирської області ОСОБА_4 (номер запису про інше речове право 18953610 спеціальний розділ).

В обґрунтування позову зазначає, що Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області наказом від 03.02.2017 №6-545/14-17-СГ ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, розташованої на території Чуднівського району за межами населених пунктів Краснопільської сільської ради, орієнтовною площею 2,0 га, за рахунок земельної ділянки, що обліковується в національній кадастровій системі за кадастровим номером 1825884400:05:000:0185, однак надане державою право не може реалізувати у зв'язку з неправомірними діями відповідача.

Представник позивача надіслав до суду заяву в якій просить справу розглядати без його участі та без участі позивача.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти позову.

Представник третьої особи ТОВ "А.Т.К." заперечував щодо задоволення позову.

Представник третьої особи - Сектору державної реєстрації Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області до суду не прибув.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши заперечення представника відповідача та думку представника третьої особи - ТОВ "А.Т.К.", з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_3 є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення серії АА №289047 (а.с. 10 на звороті).

03 лютого 2017 року Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області видано наказ №6-545/14-17-СГ яким наказано надати дозвіл гр. ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Чуднівського району, за межами населених пунктів Краснопільської сільської ради. Орієнтовний розмір земельної ділянки 2,0 га з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (а.с. 8).

Встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області під час перевірки відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно було виявлено державну реєстрацію права оренди низки земельних ділянок, здійснену державним реєстратором філії Комунального підприємства Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомир, Житомирської області ОСОБА_4, зокрема, ділянки з кадастровим номером 1825884400:05:000:0185, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року, номер запису про інше речове право - 18953610 спеціальний розділ.

В матеріалах справи міститься копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права: індексний номер витягу 80067318 від 10.02.2017, державним реєстратором філії КП Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі, Житомирська область ОСОБА_4 було внесено запис про виникнення іншого речового права №18953610 (спеціальний розділ). Підставою виникнення іншого речового права зазначено: договір оренди землі, б/н, виданий 20.12.2007, додаткова угода, б/н, від 08.05.2009, додаткова угода, б/н, від 22.01.2010, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку серія та номер НВ-0000400272017, виданий 09.02.2017, видавник: ОСОБА_5, Київський міський нотаріальний округ, Розпорядження серія та номер 213, виданий 24.05.2007,видавник: Чуднівська районна державна адміністрація Житомирської області. Підстава для внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 33801422 від 10.02.2017, державний реєстратор філії КП Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі, Житомирська область ОСОБА_4. Вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки. Строкове платне користування землі сільськогосподарського призначення для здійснення товарного сільськогосподарського виробництва. Строк дії 31.12.2025. Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "А.Т.К.", код ЄДРПОУ 32826820. Орендодавець: Держава в особі Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області, код ЄДРПОУ 04053460. Об'єкт нерухомого майна: земельна ділянка, кадастровий номер 1825884400:05:000:0185. Площа: 88,6 га. (а.с. 19 ).

Позивач у позовній заяві зазначає, що під час прийняття рішення про державну реєстрацію іншого речового права державним реєстратором було допущено численні порушення норм чинного законодавства та наголошує, що наявність державної реєстрації іншого речового права на вказану земельну ділянку перешкоджає подальшій реалізації законного права позивача на безоплатне отримання земельної ділянки у власність, позивач звернувся із позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються Земельним кодексом України (далі - ЗК України), Законом України "Про особисте селянське господарство" від 15.05.2003 №742-IV (далі - Закон)

Частиною 1 статті 3 ЗК України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Статтею 1 Закону визначено, що особисте селянське господарство - це господарська діяльність, яка проводиться без створення юридичної особи фізичною особою індивідуально або особами, які перебувають у сімейних чи родинних відносинах і спільно проживають, з метою задоволення особистих потреб шляхом виробництва, переробки і споживання сільськогосподарської продукції, реалізації її надлишків та надання послуг з використанням майна особистого селянського господарства, у тому числі й у сфері сільського зеленого туризму.

Відповідно ч. 1 ст. 19 ЗК України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

До земель сільськогосподарського призначення належать: сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо) (ч. 2 ст. 22 ЗК України ).

Відповідно до частини 3 статті 22 ЗК України, землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.

Згідно приписів ч.1, 2 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Частиною 1 статті 117 ЗК України встановлено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У відповідності до ч.4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно ч.6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Представник третьої особи ТОВ "А.Т.К." зазначив, що позивач не звертався в порядку ч. 6 ст. 118 ЗК України до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із клопотанням про передачу земельної ділянки у власність, чим порушив порядок надання земельних ділянок у власність. Проте суд вважає за необхідне зазначити, що правомірність дій Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області чи послідовність дій ОСОБА_3 при отриманні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо отримання у власність земельної ділянки не є предметом спору у даній адміністративній справі.

Разом з тим, ч. 7 ст. 118 ЗК України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а саме: невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Пунктом "б" частини 1 статті 121 ЗК України встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення особистого селянського господарства - не більше 2 гектарів.

Відповідно до п. 14 ст. 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII, учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги, як першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.

З матеріалів справи вбачається, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6-545/14-17-СГ від 03 лютого 2017 року позивачу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Чуднівського району Житомирської області за межами населених пунктів Краснопільської сільської ради. (а.с. 8).

З позовної заяви та доданих до матеріалів справи документів вбачається, що ОСОБА_3Є мав намір отримати у власність земельну ділянку, кадастровий номер 1825884400:05:000:0185. Однак, реалізувати надане право позивач не може, оскільки згідно наявної у матеріалах справи копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, №80067318 від 10.02.2017, державним реєстратором філії КП Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі, Житомирська область ОСОБА_4 було внесено запис про виникнення іншого речового права №18953610 (спеціальний розділ) щодо земельної ділянки, кадастровий номер 1825884400:05:000:0185 (а.с. 19). Підставою виникнення іншого речового права зазначено: договір оренди землі, б/н, виданий 20.12.2007 (т.1 а.с.33); додаткова угода, б/н, від 22.01.2010 (т. 1 а.с. 40); додаткова угода, б/н, від 08.05.2009 (т. 1 а.с. 41); витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку серія та номер НВ-0000400272017; розпорядження Чуднівської районної державної адміністрації №213 від 24.05.2007 (т. 1 а.с. 32).

Підстава для внесення запису: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 33801422 від 10.02.2017, державний реєстратор філії КП Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі, Житомирська область ОСОБА_4. Вид іншого речового права: право оренди земельної ділянки. Строкове платне користування землі сільськогосподарського призначення для здійснення товарного сільськогосподарського виробництва. Строк дії 31.12.2025. Орендар: Товариство з обмеженою відповідальністю "А.Т.К.", код ЄДРПОУ 32826820. Орендодавець: Держава в особі Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області, код ЄДРПОУ 04053460. Об'єкт нерухомого майна: земельна ділянка, кадастровий номер 1825884400:05:000:0185. Площа: 88,6000 га.

Суд, з метою з'ясування усіх фактичних обставин справи, ухвалою від 13.07.2017 витребував у Сектора державної реєстрації Чуднівської районної державної адміністрації Житомирської області документи із реєстраційної справу щодо державної реєстрації речового права - права оренди земельної ділянки кадастровий номер 1825884400:05:000:0185, а саме: заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." про вчинення реєстраційних дій, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №33801422 від 10.02.2017 (т. 1 а.с. 200-201).

На вимогу суду надано витребовувані документи (т. 1 а.с. 175-180, 237).

При дослідженні рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №33801422 від 10.02.2017, державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_4, філія КП Новопетрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі, розглянувши заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, прийняту 10.02.2017 12:02:11 за реєстраційним номером 20920783, яку подала ОСОБА_7, що діє на підставі довіреності, серія і номер бн, виданий 01.02.2017, видавник: ТОВ "А.Т.К.", податковий номер/серія, номер паспорта 3249015568/НЕ429056 для проведення державної реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки, що розташований: Житомирська обл., Чуднівський р., с/рада Краснопільська, кадастровий номер земельної ділянки 1825884400:05:000:0185 та документи, подані для проведення державної реєстрації прав. Вирішив: провести державну реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки, що розташований за адресою: Житомирська обл., Чуднівський р., с/рада Краснопільська, кадастровий номер земельної ділянки 1825884400:05:000:0185, за суб'єктом: Товариство з обмеженою відповідальністю А.Т.К. , податковий номер/серія, номер паспорта 32826820 (т. 1 а.с. 237).

Зокрема, з наявної в матеріалах справи реєстраційної справи про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо земельної ділянки за кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 вбачається, що до реєстраційної справи долучені такі документи: заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, платіжні доручення, витяг з державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права 80067318 (т. 1 а.с. 226-230).

Разом з тим, згідно наявної у матеріалах справи копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, №80067318 від 10.02.2017, підставою виникнення іншого речового права зазначено: договір оренди землі, б/н, виданий 20.12.2007 (т. 1 а.с. 33); додаткова угода, б/н, від 22.01.2010 (т. 1 а.с. 40); додаткова угода, б/н, від 08.05.2009 (т. 1 а.с. 41); витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку серія та номер НВ-0000400272017; розпорядження Чуднівської районної державної адміністрації №213 від 24.05.2007 (т. 1 а.с. 32).

Судом, при перевірці юридичної та фактичної обґрунтованості обставин та мотивів, покладених суб'єктом владних повноважень в основу спірного рішення на відповідність вимогам ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено наступне.

Спірні правовідносини регулюються Законом України Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 №1952-IV (далі - Закон №1952) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (далі - Порядок).

Згідно зі статтею 2 Закону №1592, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав), - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 частини першої статті 4 Закону №1952 передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права, похідні від права власності:

право користування (сервітут);

право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис);

право забудови земельної ділянки (суперфіцій);

право господарського відання;

право оперативного управління;

право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки;

право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки;

іпотека;

право довірчої власності;

інші речові права відповідно до закону.

Відповідно до ч. 3 ст. 10 Закону №1952, державний реєстратор, зокрема:

1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:

- відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;

- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;

- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;

- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;

- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов'язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником. Органи державної влади, підприємства, установи та організації зобов'язані безоплатно протягом трьох робочих днів з моменту отримання запиту надати державному реєстратору запитувану інформацію в паперовій та (за можливості) в електронній формі;

4) під час проведення реєстраційних дій обов'язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.

Статтею 22 Закону України №1952 визначено, що документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Підстави відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень визначені статтею 24 Закону №1952. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав. Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.

Частиною 2 статті 28 Закону №1952 визначено, що під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначений постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (далі - Порядок ).

Згідно п. 6 Порядку , державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб'єкта державної реєстрації прав або нотаріуса, крім випадків, передбачених цим Порядком.

Пунктом 7 Порядку визначено, що державний реєстратор, уповноважена особа за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав формує та роздруковує заяву, на якій заявник (за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній) проставляє власний підпис. Така заява долучається до документів, поданих для державної реєстрації прав.

Відповідно до п. 9 Порядку, разом із заявою заявник подає оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав. У разі коли оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.

Згідно вимог п. 12 Порядку, розгляд заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, здійснюється державним реєстратором, який встановлює черговість розгляду заяв, що зареєстровані в базі даних заяв на це саме майно, відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав, зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав. Під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов'язково використовує відомості Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено відповідно до законодавства, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - Єдиний реєстр документів). Державний реєстратор у разі наявності у нього паперових носіїв інформації (реєстрові книги, реєстраційні справи, ведення яких здійснювали підприємства бюро технічної інвентаризації) використовує також відомості, які містяться на відповідних носіях інформації.

Згідно п. 18 Порядку, за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.

Згідно копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, №80067318 від 10.02.2017, підставою виникнення іншого речового права зазначено:

- договір оренди землі, б/н, виданий 20.12.2007 ;

- додаткова угода, б/н, від 08.05.2009;

- додаткова угода, б/н, від 22.01.2010;

- розпорядження Чуднівської районної державної адміністрації №213 від 24.05.2007 .

Так, між Чуднівською районною державною адміністрацією Житомирської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." укладено договір оренди землі від 20.12.2007, строком на 10 років. Відповідно до п. 2.1 договору, об'єктом оренди є земельна ділянка на території Краснопільської сільської ради загальною площею 165,9га. (т. 1 а.с. 33-37).

Згідно п. 14.1 договору від 20.12.2007, невід'ємними частинами договору є: акт приймання-передачі об'єкта оренди; довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, акт визначення зовнішніх меж земельної ділянки, план-схема земельної ділянки (т. 1 а.с. 37).

Однак, про дослідженні підстав виникнення іншого речового права, що визначені у витязі із Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого майнового права від 10.02.2017 №80067318, встановлено, що ТОВ "А.Т.К." до пакету документів для державної реєстрації не додано акт приймання-передачі об'єкта оренди; довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки; акту визначення зовнішніх меж земельної ділянки, план-схема земельної ділянки.

Відповідно до п. 14.4 договору від 20.12.2007, усі зміни та доповнення до цього Договору здійснюються за взаємною згодою сторін, якщо це є обов'язковим відповідно до Законодавства України, підлягають перереєстрації в уповноваженому органі.

Встановлено, що між Чуднівською районною державною адміністрацією Житомирської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "А.Т.К." укладено додаткову угоду додаткову угоду від 22.01.2010 до договору оренди землі від20.12.2007 (т. 1 а.с. 40) про продовження терміну оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 4 ст. 122 ЗК України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Разом з тим, суд зазначає, що на момент вчинення державним реєстратором філії КП Новопертрівської сільської ради "Результат" у м. Житомирі ОСОБА_4 спірних реєстраційних дій, розпорядником земельної ділянки за кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 є Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, а не Чуднівська районна державна адміністрація Житомирської області.

Тобто, на момент вчинення реєстраційних дій державний реєстратор не пересвідчилась у тому, чи мала Чуднівська районна державна адміністрація Житомирської області повноваження розпоряджатись спірною земельною ділянкою.

Судом була досліджена Книга записів реєстрації державних актів права власності на землю та права постійного користування землею, договорів оренди землі по Краснопільській сільській раді Чуднівського району" запис щодо реєстрації Додаткової угоди від 22.01.2010 до договорів оренди, укладених між Чуднівською РДА та ТОВ "А.Т.К." - відсутній. (т. 2 а.с. а.с24-28)

10 лютого 2017 року відповідачем прийнято рішення 10 лютого 2017 року відповідачем прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 (номер запису про інше речове право - 18953610 спеціальний розділ). про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 (номер запису про інше речове право - 18953610 спеціальний розділ).

Із системного аналізу правових норм та наявних у матеріалах справи доказів, суд зазначає, що відповідачем при здійсненні спірних реєстраційних дій не було належним чином перевірено поданий пакет документів на відповідність вимогам чинного законодавства та не враховано наявність підстав для відмови у вчиненні державної реєстрації прав та їх обтяжень, передбачених ст. 25 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", а також порушення вимог ч. 2 ст. 28 Закону №1952

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про протиправність дій державного реєстратора філії Комунального підприємства Результат Новопетрівської сільської ради у м. Житомирі Житомирської області ОСОБА_4 щодо здійснення державної реєстрації інших речових прав (прав оренди) на земельну ділянку з кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року.

Під час розгляду справи встановлено, що у ОСОБА_3 внаслідок винесення Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області наказу від 03 лютого 2017 року №6-545/14-17-СГ виникло законне, легітимне сподівання щодо відведення земельної ділянки у власність, розташованої на території Чуднівського району, за межами населених пунктів Краснопільської сільської ради, орієнтовним розміром 2,0 га, за рахунок земельної ділянки, що обліковується в національній кадастровій системі за кадастровим номером 1825884400:05:000:0185.

Суд зазначає, що вчинення відповідачем спірних реєстраційних дій щодо земельної ділянки, що обліковується в національній кадастровій системі за кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 та наявність відповідного запису у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно прямо перешкоджає подальшій реалізації позивачем свого законного права щодо відведення земельної ділянки у власність.

Враховуючи протиправність дій відповідача щодо здійснення державної реєстрації інших речових прав (прав оренди) на земельну ділянку з кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року та беручи до уваги, що спірні реєстраційні дії вчинені із порушенням норм чинного законодавства, суд вважає за необхідне скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року, здійснену державним реєстратором філії Комунального підприємства Результат Новопетрівської сільської ради у м. Житомирі Житомирської області (номер запису про інше речове право - 18953610 спеціальний розділ).

Частиною 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд зазначає наступне.

Згідно з ч.1 ст. 87 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи.

Частиною 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до квитанції №107 від 11 квітня 2017 року, позивачем понесені судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 640,00 грн.

К еруючись ч. 1 ст. 94 КАС України, суд вважає за необхідне присудити ОСОБА_3 640,00 грн. понесених судових витрат по сплаті судового збору.

Керуючись статтями 11, 71, 86, 87, 94 158-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправними дії державного реєстратора філії Комунального підприємства "Результат" Новопетрівської сільської ради у м. Житомирі Житомирської області ОСОБА_4 щодо здійснення державної реєстрації інших речових прав (прав оренди) на земельну ділянку з кадастровим номером 1825884400:05:000:0185 згідно рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року.

Скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, і.н. 33801422 від 10 лютого 2017 року, прийняте державним реєстратором філії Комунального підприємства Результат Новопетрівської сільської ради у м. Житомирі Житомирської області (номер запису про інше речове право - 18953610 спеціальний розділ).

Стягнути з Комунального підприємства "Результат" Новопетрівської сільської ради на користь ОСОБА_3 судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 640,00 грн.

Постанова набирає законної сили у строк та у порядку, що визначені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, і може бути оскаржена до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції у порядку, визначеному статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя І.Е.Черняхович

Повний текст постанови виготовлено: 26 вересня 2017 р.

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.09.2017
Оприлюднено27.09.2017
Номер документу69134893
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/1084/17

Постанова від 05.12.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 25.10.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Постанова від 21.09.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 11.09.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 13.07.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 03.05.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні