ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
27 вересня 2017 р. Справа № 802/1552/17-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Воробйової Інни Анатоліївни , розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу
за позовом: Управління Держпраці у Вінницькій області
до: Відділу освіти Липовецької районної державної адміністрації
про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Вінницькій області (далі - управління, позивач) з адміністративним позовом до відділу освіти Липовецької районної державної адміністрації (відділ освіти Липовецької райдержадміністрації, відділ, відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: парових і водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт (Іванівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, "НИИСТУ -5" №б/н; Козинецька ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, саморобний №б/н; Нападівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, КВ 0,25 БТ зав. №495; Сививківська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел,НИИСТУ -5" №б/н ) та зупинення експлуатації електроустановок (ЗОШ I-III ст. : Білянська, Брицька, Костянтинівська, Косаківська,Нападівська,Новоприлуцька,Приборівська, Попівська, Скитківська, Славнянська, Струтинська, Сививківська, Трощанська, Білозерська, Вахнівська, Зозівська, Іванецька, Козинецька, Липовецька №1 , Липовецька №2, Липовецька №3, Лукашівська, Росошанська, ОСОБА_1, Турбівська №1, Турбівська №2) .
Позов мотивований тим, що за результатами перевірки виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
Зазначене, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду до відділу освіти Липовецької райдержадміністрації у вигляді зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: експлуатації електроустановок та парових і водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт , що і стало підставою для звернення позивача до суду.
Справа розглядається в порядку скороченого провадження, оскільки в силу пункту 5 частини першої статті 183-2 КАС України в адміністративних справах щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) застосовується скорочене провадження.
Відповідач у строк, передбачений частиною третьою статті 183-2 КАС України заперечень суду не направив, хоча ухвалу про відкриття скороченого провадження у адміністративній справі від 12.09.2017 р. отримав - 14.09.2017 р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Розглянувши та оцінивши матеріали справи в порядку скороченого провадження, відповідно до вимог статті 183-2 КАС України - без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі - визначаюсь щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Судом встановлено, що управлінням Держпраці у Вінницькій області проведено планову перевірку щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відділом освіти Липовецької райдержадміністрації.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 29.08.2017 року № 058.0506.17, у якому зафіксовано, що у відповідача відсутні дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: парових і водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт (Іванівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, "НИИСТУ -5" №б/н; Козинецька ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, саморобний №б/н; Нападівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, КВ 0,25 БТ зав. №495; Сививківська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел,НИИСТУ -5" №б/н ), що є порушенням вимог п.16 додатку 3, «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» , затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107, статті 21 Закону України «Про охорону праці» та не забезпечено проведення протиаварійних, приймально - здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), що є порушенням статті 13 Закону України «Про охорону праці» і пункту 1.3.1 НПАОП 40.1 -1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів".
Враховуючи те, що вказані порушення відповідачем не усунуто, позивач звернувся із цим позовом до суду .
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).
В розумінні статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (п.7 Положення №96).
В силу статті 4 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
У відповідності до статті 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII), державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Зокрема, підпунктом 16 пункту 4 Положення № 96 передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці, навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Згідно з підпунктом 5 пункту 6 вказаного Положення, Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.
Відповідно до абзацу першого пункту 7 вказаного Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Приписами норми частини першої статті 39 Закону № 2694-XII передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Частиною п'ятою статті 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Із аналізу вищенаведених норм видно, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.
Із положень статті 21 Закону № 2694-XII випливає, що виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
Проектування виробничих об'єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Експертиза проектів будівництва на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці проводиться відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл).
Окрім того, відповідно до статті 13 Закону № 2694-XII, роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Згідно пункту 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України 10 лютого 1998 р. за N 93/2533, керівник підприємства зобов'язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів.
Для цього він повинен: призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство); забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників; затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці; встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов'язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; забезпечити перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і "Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей /Москва, Энергоатомиздат, 1989", затверджених Міненерго СРСР 21.12.84 (далі ПТЕ); забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ); забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.
Як видно із матеріалів справи, за результатами перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства, зокрема, порушення вимог п. 16 додатку 3 «Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» , затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107, пункту 1.3.1 НПАОП 40.1 -1.21-98 "Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів", статті 13, 21 Закону України «Про охорону праці» , а саме, відсутність дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та не забезпечення проведення протиаварійних, приймально - здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ).
Також, в акті попереджено про необхідність зупинення виконання робіт (виробнитцва) без дозволу.
В подальшому, головним державним інспектором в АПК та СКС складено припис від 29.08.2017 року № 059.0506.17 з вимогою усунути порушення, зазначені у Акті перевірки та щодо виконання заходів інформування Управління Держпраці у Вінницькій області письмово.
На час розгляду справи, доказів виконання вимог припису щодо усунення порушень відділом освіти Липовецької районної державної адміністрації» суду не надано.
Вирішуючи питання наявності підстав для вжиття відповідних заходів, про які просить заявник, суд зважає на те, що в силу правил статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб'єктом господарювання загрози життю.
Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.
При цьому, суд звертає увагу, що парові і водогрійні котли теплопродуктивністю понад 0,1 МВт, згідно Переліку видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 3) до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" від 26.10.2011 р. №1107, відносяться до машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (п. 16 Переліку).
Станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування.
Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до пункту 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Аналогічні правові норми містяться у ст.183-6 КАС України, яка регламентує порядок застосування судом заходів реагування в сфері державного нагляду за позовами суб'єктів владних повноважень.
На думку суду, відповідач без отримання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та не забезпечення проведення протиаварійних, приймально - здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), тобто до повного усунення встановлених порушень, створює об'єктивну загрозу здоров'ю і життю людей, які відповідно до положень ст. 3 Конституції України є найвищою соціальною цінністю в Україні, і може призвести до тяжких наслідків, що, в свою чергу, є підставою задоволення позову та, відповідно, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: застосування шкідливих небезпечних речовин 3 класу небезпеки; зварювальні роботи; роботи із збереження зерна.
На підставі пункту 10 частини першої статті 256 КАС України постанова суду в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду підлягає негайному виконанню.
Керуючись ст.ст. 86, 94, 158, 162, 183-2, 256 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
адміністративний позов - задовольнити.
Застосувати до відділу освіти Липовецької районної державної адміністрації(вул.Шевченка, 9, м.Липовець, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02141377) заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді у вигляді зупинення експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: парових і водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт (Іванівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, "НИИСТУ -5" №б/н; Козинецька ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, саморобний №б/н; Нападівська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел, КВ 0,25 БТ зав. №495; Сививківська ЗОШ I-III ст. водогрійний котел,НИИСТУ -5" №б/н ) та зупинення експлуатації електроустановок (ЗОШ I-III ст. : Білянська, Брицька, Костянтинівська, Косаківська, Нападівська, Новоприлуцька, Приборівська, Попівська, Скитківська, Славнянська, Струтинська, Сививківська, Трощанська, Білозерська, Вахнівська, Зозівська, Іванецька, Козинецька, Липовецька №1 , Липовецька №2, Липовецька №3, Лукашівська, Росошанська, ОСОБА_1, Турбівська №1, Турбівська №2) .
Постанова підлягає негайному виконанню.
Відповідно до ст.ст. 183-2, 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з моменту отримання копії постанови.
Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.
Постанова набирає законної сили в порядку визначеному ст. 254 КАС України
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2017 |
Оприлюднено | 28.09.2017 |
Номер документу | 69167094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні