Справа № 2-480/2010
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2010 року
Чигиринський районний суд Черкаської області в складі головуючої-судді Івахненко О.Г.
при секретареві - Мальованій В.О.,
за участю:
позивача - ОСОБА_2,
представника відповідача - Татаровського В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Чигирині цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Чигиринському районі Черкаської області про зобов язання нарахувати і виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу ж дитині війни, -
ВСТАНОВИВ:
У серпні 2010 року позивач ОСОБА_2 звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Чигиринському районі Черкаської області про зобов язання нарахувати та виплатити невиплачену соціальну допомогу ж дитині війни.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач є дитиною війни, а тому відповідно до ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни має право на щомісячне підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком. Однак зазначене підвищення їй виплачується у значно меншому розмірі.
Позивач звернулася з відповідною заявою до відповідача, у якій просила перерахувати і виплатити їй щомісячне невиплачену соціальну допомогу ж дитині війни. Відповідач, посилаючись на Закони України про Державний бюджет України на 2006, 2007, 2008 роки, відмовив у задоволенні прохань, викладених у заяві позивача.
Вважаючи зазначену відмову такою, що порушує його права, позивач просить суд зобов'язати відповідача нарахувати і виплатити їй недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу як дитині війни, виходячи з розміру 30 % мінімальної пенсії за віком за період з 01.08. 2007 по 01.08..2010 року та стягнути понесені нею судові витрати.
У судовому засіданні позивач змінила свої позовні вимоги, внаслідок чого просила суд зобов'язати відповідача нарахувати і виплатити їй недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу ж дитині війни починаючие з 09.07.2007 року по день винесення рішення суду на підставі чого просила задовольнити її позов у повному обсязі з підстав, викладених у ньому та стягнути на її користь судові витрати судовий збір та витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав у повному його обсязі при цьому посилаючись на безпідставність подання позову при цьому зазначаючи, що законодавством України не визначено поняття Мінімальна пенсія за віком як розрахункової величини для підвищення пенсії згідно ст.. 6 ЗУ Про соціальний захист дітей війни так як ст. 28 ЗУ Про загальнообов язкове державне пенсійне страхування передбачає, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності достатнього страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, а тому у позові просить відмовити у повному його обсязі.
Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, суд приходить до наступних висновків.
Так, судом встановлено, що ОСОБА_2 народилася у ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с. 8) та відповідно до ст. 1 Закону України Про соціальний захист дітей війни має статус дитини війни.
Згідно з ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни в редакції від 18.11.2004, яка набрала чинності 01.01.2006, дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Позивач перебуває на обліку в УПФ України в Чигиринському районі Черкаської області і отримує пенсію за віком відповідно до Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2, управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій, безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії та інші виплати відповідно до чинного законодавства. Отже, УПФ України в Чигиринському районі Черкаської області є належним відповідачем у даній справі.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем 11.08.2010 була надана відповідь № 3957/07, якою у задоволенні щодо перерахунку та виплаті до пенсії як дитині війни відмовлено (а.с. 10).
Згідно з п. 17 ст. 77 Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни було зупинено на 2006 рік.
Відповідно до Закону України від 19.01.2006 № 3367-ІУ Про внесення змін до Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік внесено зміни, згідно з якими виключено п. 17 ст. 77 цього Закону, а новою редакцією ст. 110 Закону встановлено, що пільги дітям війни, передбачені ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , запроваджуються у 2006 році поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Кабінетом Міністрів України протягом 2006 року рішення на виконання вимог ст. 110 Закону України Про Державний бюджет України на 2006 рік не приймалися. Отже, державна соціальна підтримка дітей війни, передбачена ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , у 2006 році запроваджена не була.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону України Про Державний бюджет України на 2007 рік дію ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни на 2007 рік було зупинено та встановлено, що підвищення до пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, яка виплачується замість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ), у розмірі 50 відсотків розміру надбавки, встановленої для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 № 6-рп/2007 зупинення дії ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним).
Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України внесені зміни до Закону України Про соціальний захист дітей війни та ст. 6 цього Закону викладено в такій редакції: Дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту дане підвищення провадиться за їх вибором згідно з одним із законів .
Однак, Рішенням Конституційного Суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 положення пункту 41 розділу II Внесення змін до деяких законодавчих актів України Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 28.12.2007 щодо внесення змін до Закону України Про соціальний захист дітей війни визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними).
Відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Ураховуючи положення Конституції України щодо дії нормативно-правових актів у часі, положення ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни у редакції 2004 року поновили свою дію у 2007 році - з 09.07.2007, у 2008 році - з 22.05.2008. Отже, право на здійснення перерахунку підвищення до пенсії у розмірах, визначених Законом України Про соціальний захист дітей війни , мають діти війни: за 2007 рік - з 09.07.2007 до 31.12.2007, за 2008 рік - з 22.05.2008 до 31.12.2008. Відповідно у 2007 році у період із 01.01.2007 до 08.07.2007 та у 2008 році - з 01.01.2008 до 21.05.2008 положення законів про Державний бюджет на ці роки були чинними та підлягали виконанню.
З 22.05.2008 діє Закон України Про соціальний захист дітей війни (в редакції від 18.11.2004, що набрала чинності з 01.01.2006), тому у 2009, 2010 роках позивач має право на одержання підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.
Відповідач, здійснюючи нарахування соціальних виплат, керувався постановою Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 530 Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян , пунктом 8 якої установлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Законів України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та Про жертви нацистських переслідувань ) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, підвищення проводиться у таких розмірах: з 22 травня - 48,1 гривні, з 1 липня - 48,2 та з 1 жовтня - 49,8 гривні.
Однак, враховуючи положення ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 4 ст. 8 ЦПК України, застосуванню підлягає правовий акт, який має вищу юридичну силу. Крім того, постановою Окружного адміністративного суду України від 15.06.2009 пункти 8 та 15 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 530 Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян визнано незаконними.
Зважаючи на те, що за основу нарахування підвищення до пенсії береться мінімальна пенсія за віком, суд звертає увагу на те, що розмір мінімальної пенсії за віком, що встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначається лише за правилами, передбаченими ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає. Однак наявність такої норми та відсутність іншого мінімального розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реалізації позивачем конституційної гарантії та права на отримання підвищення до пенсії дитині війни.
Розмір мінімальної пенсії за віком, що встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, слід визначати, виходячи із положень Законів України про Державний бюджет України на відповідні роки.
Таким чином, повно та всебічно з'ясувавши обставини справи, оцінивши докази, які є у матеріалах справи, суд приходить до висновку про часткове задоволення позову, де відповідача слід зобов'язати нарахувати та виплатити позивачу недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу ж дитині війни за періоди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року та з 01 січня 2010 року по 03 вересня 2010 року, з урахуванням сум, виплачених у ці періоди.
Також з відповідача на користь позивача підлягають стягненню 37 гривень витрат на інформаційно-технічне забезпечення розгляду цивільної справи, де з Державного бюджету України на користь позивача слід стягнутим судовий збір в розмірі 8 грн. 50 кой.
На підставі викладеного, керуючись статтями 19, 22, 46 Конституції України, рішенням Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-рп/2007, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, статтями 1, 6, 7 Закону України Про соціальний захист дітей війни , Законом України Про Державний бюджет України на 2007 рік , Законом України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України , Законом України Про Державний бюджет України на 2009 рік , ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , Законом України Про Державний бюджет України на 2010 рік , ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , статтями. З, 4, 10, 11, 57-60, 74, 88, 209, 212-215, 218, 223 ЦПК України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_2 до Управління Пенсійного фонду України в Чигиринському районі Черкаської області про зобов язання нарахувати і виплатити недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу ж дитині війни - задовольнити частково.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Чигиринському районі Черкаської області нарахувати і виплатити ОСОБА_2 недоплачену щомісячну державну соціальну допомогу ж дитині війни у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування , за періоди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року та з 01 січня 2010 року по 03 вересня 2010 року, з урахуванням сум, виплачених у ці періоди.
В іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_2 судовий збір в розмірі вісім гривень 50 копійок.
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України в Чигиринському районі Черкаської області на користь ОСОБА_2 витрати на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справи в сумі тридцять сім гривень.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до апеляційного суду Черкаської області протягом десяти днів з дня його проголошення.
Головуюча
Суд | Чигиринський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2010 |
Оприлюднено | 04.10.2017 |
Номер документу | 69283778 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Томаківський районний суд Дніпропетровської області
Тетеревятников А. П.
Цивільне
Чигиринський районний суд Черкаської області
Івахненко О. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні