ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,
тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 вересня 2017 року Справа № 923/48/17
Господарський суд Херсонської області у складі судді Сулімовської М.Б., при секретарі Червоній Т.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі
позивача: Скадовської міської ради Херсонської області
до відповідача: Приватного підприємства "Еліна", м.Херсон
про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд
за участю
прокурора прокуратури Херсонської області Волкової Н.М., посвідчення № 046508 від 29.03.2017
представників сторін:
від позивача - Мурадли Г.І.- представник, довіреність №03-01-4 від 03.01.2017 (паспорт серії НОМЕР_1, виданий Скадовським РВ УМВС України в Херсонській області 02.03.2007р.)
від відповідача - не з'явився
Заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Скадовської міської ради звернувся до Господарського суду із позовною заявою до Приватного підприємства "Еліна", м.Херсон про демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 17.02.2017р. провадження у справі №923/48/17 було зупинено до розгляду Херсонським окружним адміністративним судом справи №821/165/17.
Ухвалою господарського суду від 07.09.2017р. провадження у справі поновлено, розгляд справи призначено на 28.09.2017р.
В судове засідання 28.09.2017р. прокурор та представник позивача з'явилися.
Відповідач явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив, про поважність причин неявки суд не повідомив, відзив не надав.
Ухвала суду від 07.09.2017р. про призначення судового засідання, направлена відповідачеві рекомендованою кореспонденцією, отримана останнім 14.09.2017р., що підтверджено витягом з реєстру вихідної рекомендованої кореспонденції канцелярії Господарського суду Херсонської області за 11.09.2017р. та скріншотом з офіційного веб-сайту Укрпошти.
Відповідно до п. 3.9. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011р. "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", розпочинаючи судовий розгляд суддя має встановити, чи повідомлені про час і місце цього розгляду особи, які беруть участь у справі, але не з'явилися у засідання.
В п. 3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011р. зазначено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Враховуючи, що всі сторони було належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду справи, матеріали справи містять достатньо доказів для вирішення справи по суті, суд вважає, що неявка відповідача не перешкоджає розгляду справи та вона може бути розглянута в порядку ст. 75 ГПК України, за наявними в ній матеріалами.
Прокурор позовні вимоги підтримала та просить їх задовольнити.
Представник позивача вимоги прокурора вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ч. 2 ст. 82 Господарського процесуального кодексу України, рішення прийнято господарським судом за результатами оцінки доказів, поданих сторонами, у нарадчій кімнаті.
Згідно ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, після закінчення розгляду справи у судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора і представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
в с т а н о в и в:
Відповідно до ст. 121 Конституції України на органи прокуратури покладено представництво інтересів громадян і держави в суді у випадках, передбачених законом.
Статтею 2 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до п.4 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України № З-рп/99 у справі №1-1/99 від 08.04.1999р. прокурор або його заступник самостійно визначає з посиланням на чинне законодавство в чому полягає порушення інтересів держави, обґрунтовуючи в позовній заяві необхідність їх захисту, та визначає орган, який уповноважений державою виконувати відповідні функції в спірних правовідносинах.
За приписами частини другої статті 29 Господарського процесуального кодексу України у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.
Відповідно до пункту 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99р. N 3-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
За приписами ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
В даному випадку, як зазначає прокурор, звернення до суду з позовною заявою здійснюється як захід прокурорського реагування для захисту інтересів держави в особі територіальної громади міста Скадовська від імені якої діє Скадовська міська рада.
Необхідність захисту інтересів держави обумовлено тим, що суб'єктом господарювання не дотримані вимоги законодавства при встановлені тимчасових споруд, а уповноважений орган у спірних правовідносинах Скадовська міська рада захист цих інтересів не здійснює та упродовж тривалого часу з відповідним позов до суду не звернувся.
З огляду на викладене вище, виходячи з предмету та підстав позову, суд дійшов висновку щодо обґрунтованості звернення прокурора з даним позовом до суду.
У судовому засіданні прокурор підтримала позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, просить суд зобов'язати Приватне підприємство "Еліна" демонтувати тимчасові споруди, розміщені по вул.Набережній в м.Скадовську Херсонської області.
Представник позивача позовні вимоги вважає обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню
Оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Згідно зі ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу України права власника здійснюють органи державної влади.
Статтею 12 Земельного кодексу України встановлено, що розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування, прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок відноситься до повноважень міської ради.
За приписами статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 123 Земельного кодексу України унормовано, що надання земельних ділянок комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
За приписами ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Як слідує з матеріалів справи, 09.06.2009р. між Скадовською міською радою (Орендодавець) та Приватним підприємством "Еліна" (Орендар) укладено договір оренди землі (а.с.13-17), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку рекреаційного призначення, загальною площею 0,5137 га, яка знаходиться в м.Скадовськ по вул.Набережна, ділянка №5.
Як зазначено в розділі "Об'єкт оренди" на земельній ділянці знаходиться частина міського пляжу; земельна ділянка передається в оренду під розміщення та благоустрій частини міського пляжу.
Відповідно до п.26 договору сторони, крім іншого, домовились, що для використання земельної ділянки обов'язковим є дотримання норм, викладених у ст.61 Земельного кодексу України та ст.90 Водного кодексу України.
29.11.2013р. між сторонами укладено додаткову угоду до договору оренди землі, якою поновлено договір оренди та внесено зміни в окремі пункти (а.с.19-23).
За приписами ст.90 Водного кодексу України та ст.62 Земельного кодексу України встановлено заборону будівництва у межах пляжної зони прибережних захисних смуг будь-яких споруд, крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних.
Згідно ст.ст. 50, 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів. До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.
Відповідно до п.3 ст.52 Земельного кодексу України на землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, що перешкоджає або може перешкоджати використанню їх за призначенням, а також негативно впливає або може впливати на природний стан цих земель.
З наведеного слідує, що на земельних ділянках рекреаційного призначення у межах прибережних (пляжних) зон морів не передбачена можливість розміщення тимчасових стаціонарних спору для провадження підприємницької діяльності.
Разом з тим, згідно протоколу огляду місця події від 12.12.2016р. (а.с.46-53), проведеного прокурором Новокаховської місцевої прокуратури в рамках проведення досудового розслідування у кримінальному провадженню №42016231070000095 від 20.07.2016р., встановлено, що в м.Скадовську по вул.Набережна (ділянка №5) розміщена зблокована тимчасова споруда довжиною 61,2 м., шириною 5м., висотою 3,48м. Вказана тимчасова споруда виготовлена із металу та дерева. На момент проведення огляду на зазначеній тимчасовій споруді підприємницька діяльність не здійснюється. Тимчасова споруда знаходиться на відстані 72 м. від урізу води Чорного моря.
Як слідує з матеріалів справи, 15.07.2014р. виконуючим обов'язки начальника відділу містобудування та архітектури Скадовської районної державної адміністрації оформлено та видано ПП "Еліна" паспорти прив'язки №№1-11-25, 1-11-26, 1-11-27 на три зблоковані тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності та паспорт прив'язки тимчасових споруд №1-11-28 на дві зблоковані тимчасові споруди по вул.Набережна, ділянка №5 в м.Скадовську (а.с.24-35).
Відповідно до схем розміщення тимчасових споруд, їх встановлено на території міського комунального пляжу м.Скадовська на орендованій ПП "Еліна" земельній ділянці.
Як зазначає прокурор, згідно з даними офіційного Інтернет-порталу Державного земельного кадастру "Публічна кадастрова карта України" вказана земельна ділянка знаходиться безпосередньо біля морської затоки, відстань від її крайньої межі до урізу води складає 45,1 м.
За приписами ст.60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" землі комунальної власності є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування. Право комунальної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст, районів у містах визначається як право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд у своїх інтересах майном, що належить їй безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.
Пунктом 5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.
Відповідно до статей 6, 7 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється органами місцевого самоврядування шляхом планування території на місцевому рівні та контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, проектної документації.
Пункт 4 ст.28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначає, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.
Так, відповідний порядок визначається Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р.
За умовами п.2.1 Порядку підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди.
Згідно п.2.2 Порядку замовник, який має намір встановити тимчасову споруду, звертається до відповідного виконавчого органу ради із відповідною заявою у довільній формі про можливість встановлення тимчасової споруди.
Відповідно до п.п.2.17., 2.18 строк дії паспорта прив'язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень.
Продовження строку дії паспорта прив'язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив'язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації.
Згідно п.п.2.30, 2.31 у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу.
Розміщення тимчасової споруди самовільно забороняється.
Як встановлено господарським судом, станом на час видачі виконуючим обов'язки начальника відділу містобудування та архітектури Скадовської районної державної адміністрації ПП "Еліна" паспортів прив'язки (15.07.2014р.), у складі виконавчого органу Скадовської міської ради діяв орган з питань містобудування та архітектури, що підтверджено рішенням Скадовської міської ради від 26.04.2013р. №489 "Про затвердження Положення про відділ містобудування, архітектури та земельних відносин виконавчого комітету Скадовської міської міської ради" (а.с.42-45).
Отже, уповноваженим органом на видачу паспортів прив'язки щодо розміщення тимчасових споруд на території Скадовської міської ради на час видачі паспортів прив'язки ПП "Еліна" був відділ містобудування, архітектури та земельних відносин виконавчого комітету Скадовської міської міської ради, а тому останні видані відповідачеві не уповноваженою на то особою.
11.11.2016р. відділом містобудування та архітектури Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області винесено рішення про анулювання паспортів прив'язки в кількості 4 од. від 15.07.2014р. за №№1-11-25, 1-11-26, 1-11-27, 1-11-28 та повідомлено ПП "Еліна" про необхідність демонтувати ТС в десятиденний термін. Зазначене рішення оформлено листом від 11.11.2016р. за вихідним №01-36-428 (а.с.39).
02.02.2017р. під час розгляду даної справи до суду звернувся відповідач ПП "Еліна" з клопотанням про зупинення провадження у справі.
Обґрунтовуючи клопотання про зупинення провадження у справі представник відповідача зазначив, що підставою для подання прокурором даного позову стало рішення відділу містобудування та архітектури Скадовської районної державної адміністрації Херсонської області про анулювання паспортів прив'язки від 15.07.2015р. на встановлення спірних тимчасових споруд.
З огляду на незаконність, на думку ПП "Еліна", рішення про анулювання паспортів прив'язки, останнє звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом щодо визнання його нечинним і скасування.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду від 26.01.2017р. відкрито провадження у справі №821/165/17 за позовом ПП "Еліна" щодо визнання нечинним та скасування рішення відділу містобудування та архітектури Скадовської районної державної адміністрації та вимоги про демонтаж тимчасових споруд, які розташовані на території Скадовської міської ради, що викладено у листі від 11.11.2016р. №01-36-428.
У зв'язку з викладеним представник відповідача просив задовольнити клопотання та зупинити провадження у справі №923/48/17 до розгляду Херсонським окружним адміністративним судом справи №821/165/17.
Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 17.02.2017р. було задоволено клопотання відповідача та зупинено провадження у справі №923/48/17 до розгляду Херсонським окружним адміністративним судом справи №821/165/17.
14.08.2017р. від прокуратури Херсонської області надійшло повідомлення, що постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 05.05.2017р. у справі №821/165/17 відмовлено у задоволенні позову ПП "Еліна" до Скадовської райдержадміністрації про визнання протиправним та скасування рішення про анулювання паспортів та вимоги щодо демонтування тимчасових споруд. Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12.07.2017р. апеляційну скаргу ПП "Еліна" на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 05.05.2017р. повернуто апелянту (а.с.73-79).
Отже, станом на час розгляду даної справи паспорти прив'язки від 15.07.2014р. №№1-11-25, 1-11-26, 1-11-27, 1-11-28 є анульованими.
Як вже зазначалось, згідно п.п.2.30, 2.31 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №244 від 21.10.2011р., у разі закінчення строку дії, анулювання паспорта прив'язки, самовільного встановлення тимчасової споруди така тимчасова споруда підлягає демонтажу.
За приписами ст.391 Цивільного кодексу України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
Згідно ст.152, ч.ч.2, 3 ст.212 Земельного кодексу України, захист прав на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчинення дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав. Власник земельної ділянки або землекористувач має право вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю.
За наведених обставин, позовні вимоги заступника прокурора Херсонської області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
У зв'язку із задоволенням позову судові витрати, відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 32, 33, 43, 44,49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
в и р і ш и в:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Зобов'язати Приватне підприємство "Еліна" (код ЄДРПОУ 22735653, 73000, м.Херсон, вул.Пушкінська, 17) демонтувати тимчасові споруди, а саме:
- три зблоковані тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.Набережній, ділянка №5 в м.Скадовську, площею 90 кв.м., розміщені згідно зі схемою до паспорту прив'язки №1-11-25 від 15.07.2014р.;
- три зблоковані тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.Набережній, ділянка №5 в м.Скадовську, площею 90 кв.м., розміщені згідно зі схемою до паспорту прив'язки №1-11-26 від 15.07.2014р.;
- три зблоковані тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.Набережній, ділянка №5 в м.Скадовську, площею 90 кв.м., розміщені згідно зі схемою до паспорту прив'язки №1-11-27 від 15.07.2014р.;
- дві зблоковані тимчасові споруди для провадження підприємницької діяльності по вул.Набережній, ділянка №5 в м.Скадовську, розміщені згідно зі схемою до паспорту прив'язки №1-11-28 від 15.07.2014р.
3. Стягнути з Приватного підприємства Еліна (код ЄДРПОУ 22735653, 73000, м.Херсон, вул.Пушкінська, 17) на користь прокуратури Херсонської області (код ЄДРПОУ 04851120, 73000, м.Херсон, вул.Петренка, 33) - 1600 (одну тисячу шістсот грн.) 00 коп. судового збору.
4. Накази видати після набрання рішенням суду законної сили.
Повний текс рішення суду оформлено і підписано
відповідно до вимог ст. 84 ГПК України - 04.10.2017р.
Суддя М.Б. Сулімовська
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2017 |
Оприлюднено | 05.10.2017 |
Номер документу | 69314120 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Сулімовська М. Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні