ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/3038/17
Категорія: 8.3 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н. В. Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Танасогло Т.М.,
суддів - Федусика А.Г.,
- ОСОБА_1,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС Чернівецькій області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ФІНОД" до Головного управління ДФС Чернівецькій області про скасування податкового повідомлення рішення,-
В С Т А Н О В И Л А :
У червні 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ФІНОД" (далі по тексту - ТОВ "ФІНОД", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС в Чернівецькій області, (далі по тексту - ГУ ДФС в Чернівецькій області, відповідач) в якому з урахуванням поданих уточнень просить:
- скасувати податкове повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 26.05.2017 р., яким застосовано суму штрафних санкцій у розмірі 80 584, 50 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначало, що висновки акту фактичної перевірки №0062/24/13/РРО/40040646 від 04.05.2017 року документально не обґрунтовані, у зв'язку з чим застосування штрафних санкцій за податковим повідомленням - рішенням є безпідставним, а саме: податкове повідомлення - рішення №0001981406 від 26.05.2017 року ГУ ДФС в Чернівецькій області підлягає скасуванню.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року адміністративний позов задоволено в повному обсязі.
Скасовано податкове повідомлення - рішення № НОМЕР_1 від 26.05.2017 р., яким застосовано суму штрафних санкцій у розмірі 80 584, 50 грн.
В апеляційній скарзі ГУ ДФС в Чернівецькій області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального права, а також у зв'язку з тим, що висновки суду не відповідають обставинам справи.
Відповідно до приписів ст. 197 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд за їх участю, а також у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги ГУ ДФС в Чернівецькій області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи, що на підставі направлень від 27.04.2017 року №735, №736 та наказу від 27.04.2017р. №101-фп «Про проведення фактичної перевірки» ТУ ДФС у Чернівецькій області, посадовими особами даного податкового органу було проведено фактичну перевірку Відділення №11 ТзОВ «ФІНОД» (код ЄДРПОУ 40040646) за адресою м. Чернівці вул. Головна, 57, з питань дотримання вимог ПКУ, ЗУ «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг » від 06.07.1995р. №265/95-ВР із змінами та доповненнями, «Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні » затверджене Постановою НБУ від 15.12.2004р. №637 та зареєстроване в Міністерстві Юстиції України за №40/10320 від 13.01.2005р. із . змінами та доповненнями та інших законодавчих актів.
Пунктом 80.10 ст.80 ПКУ передбачено, що порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено ст.86 цього Кодексу. Відповідно до п.86.5 ст.86 ПКУ, акт (довідка) про результати фактичних перевірок, визначених статтею 80 цього Кодексу, складається у двох примірниках, підписується посадовими особами контролюючих органів, які проводили перевірку, реєструється не пізніше наступного робочого дня після закінчення перевірки. Акт (довідка) про результати зазначених перевірок підписується особою, яка здійснювала розрахункові операції, платником податків та його законними представниками (у разі наявності).
За результатами перевірки складено акт від 04.05.2017р. №0062/24/13/РРО/40040646 згідно висновків якого встановлено порушення ТзОВ «Фінод» :
- п.1,2 ст. 3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг » від 06.07.1995р. №265/95-ВР із змінами та доповненнями;
- п. 6,7 Розділу II Постанови Правління НБУ «Про затвердження Інструкції про порядок організації та здійснення валютно-обмінних операцій на території України та змін до деяких нормативно-правових актів НБУ» від 12.12.2002р. №502 зареєстроване у Міністерстві юстиції України 14.01.2003р. №21/7341 із змінами та доповненнями;
- п.2.2, 2.6 Постанови Правління НБУ «Про затвердження Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні » затверджене Постановою НБУ від 15.12.2004р. №637 та зареєстроване в Міністерстві Юстиції України за №40/10320 від 13.01.2005р. із змінами та доповненнями.
ТзОВ «Фінод» подано заперечення на акт перевірки до ГУ ДФС у Чернівецькій області за результатами розгляду якого, листом від 23.05.17р. №1131/10/24-13-14-04 ГУ ДФС у Чернівецькій області, висновки Акту перевірки залишено без змін.
На підставі акту перевірки №0062/24/13/РРО/40040646 від 04.05.2017 року Головним управлінням ДФС в Чернівецькій області були прийняті та направлені податкові повідомлення-рішення:
- № НОМЕР_2 від 26.05.2017 року, яким застосовано суму штрафних санкцій у розмірі 1,00 грн.
- № НОМЕР_1 від 26.05.2017 року, яким застосовано суму штрафних санкцій у розмірі 80 584,50 грн.
Вирішуючи справу та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом не доведено порушення ТОВ "ФІНОД" норм діючого законодавства.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Спірні правовідносини врегульовано нормами Конституції України, Податкового кодексу України (далі - ПК України), Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі - Закон № 265/95-ВР), Постанова Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637, Указ Президента України від 12.06.1995р. №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення регулювання обігу готівки » (надалі - Указ №436/95) та іншими нормативно-правовими актами.
Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями) та особливості оприбуткування готівки в касах відокремлених підрозділів, які здають готівку до каси підприємства - юридичної особи, регулюються вимогами Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15.12.2004 року № 637 (далі - Положення).
Відповідно до вимог п. 2.6 Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися. Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК). Підприємствам, яким Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ) надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку. Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Як убачається з п. 2.8 Положення підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах готівкову виручку (готівку) у межах, що не перевищують установлений ліміт каси. Готівкова виручка (готівка), що перевищує встановлений ліміт каси, обов'язково здається до банків для її зарахування на банківські рахунки. Відокремлені підрозділи підприємств -юридичних осіб можуть здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас таких юридичних осіб або до будь-якого банку для її переказу і зарахування на банківські рахунки зазначених юридичних осіб. За відсутності банків готівкова виручка (готівка) для переказу на банківські рахунки підприємства (підприємця) може здаватися до операторів поштового зв'язку та небанківських фінансових установ, які в установленому законодавством порядку отримали ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунку. Здавання готівкової виручки (готівки) здійснюється самостійно (у тому числі із застосуванням платіжних пристроїв та через пункти приймання готівки) або через відповідні служби, яким згідно із законодавством надано право на перевезення валютних цінностей та інкасацію коштів. Здавання готівкової виручки (готівки) може здійснюватися для зарахування на будь-який банківський рахунок підприємства (підприємця) на його вибір.
При вирішенні питання щодо правомірності винесення відповідачем податкового повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 26.05.2017 р., колегією суддів апеляційної інстанції враховано таке.
Пунктом 4.2 ст. 4 Положення, усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі. Кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів). Відокремлені підрозділи підприємств, які проводять операції з приймання готівки за продану продукцію (товари, роботи, послуги) з оформленням її прибутковим касовим ордером, а також з видачі готівки на виплати, пов'язані з оплатою праці, виробничі (господарські) потреби, інші операції з оформленням їх видатковими касовими ордерами і відомостями, ведуть касову книгу. Відокремлені підрозділи підприємств, страхові агенти, брокери, розповсюджувачі лотерей, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також підприємці касової книги не ведуть.
Згідно з п. 4.3 ст. 4 Положення визначає, що записи в касовій книзі проводяться касиром за операціями одержання або видачі готівки за кожним касовим ордером і видатковою відомістю в день її надходження або видачі. За відсутності руху готівки в касі протягом робочого дня записи в касовій книзі в цей день можуть не провадитися.
За приписами п. 4.4 ст. 4 Положення, підприємства за умови забезпечення належного зберігання касових документів можуть вести касову книгу в електронній Формі за допомогою комп'ютерних засобів. Програмне забезпечення, за допомогою якого ведеться касова книга, має забезпечувати візуальне відображення і роздрукування кожної з двох частин аркуша касової книги ("Вкладний аркуш касової книги" та "Звіт касира"), які за формою і змістом мають відтворювати форму та зміст касової книги в паперовій формі. Записи в касовій книзі здійснюються на підставі відповідної інформації з касових документів. Записи в касовій книзі мають робитися до початку наступного робочого дня (тобто із залишками на кінець попереднього дня), а також містити всі реквізити, що передбачені формою касової книги. Сторінки касової книги мають нумеруватися автоматично в порядку зростання з початку року.
Колегія суддів апеляційної інстанції звертає увагу нанаступне, що відповідно до положення про Відділення, затвердженого загальними зборами учасників ТОВ «ФІНОД» (протокол № ВП/11 від 26.09.2016 року), відділення є відокремленим підрозділом і складовою частиною ТОВ «ФІНОД» , не є юридичною особою, не має окремого балансу та підпорядковується ТОВ «ФІНОД» , відображаючи свої операції на балансі ТОВ «ФІНОД» .
Відповідно до визначення наведеного в абз. 2 п. 1.2 Положення, відокремлені підрозділи - філії, представництва, відділення та інші структурні підрозділи, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України.
Як вже зазначалося, перевіряючі дійшли висновку щодо не неоприбуткування позивачем готівкових коштів у встановленому порядку в касову книгу в сумі їх фактичних надходжень 28.04.2017 року, що знаходились на місці проведення розрахунків в сумі 16 116, 90 грн., згідно акту зняття залишків готівки на місці проведення розрахунків.
Як убачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, що 28.04.2017 року фактичних надходжень готівкових коштів не було, так як перехідний залишок по Операційній касі № 002 з 27.04.2017 по 28.04.2017 року знаходився в сховищі каси у сумі 15 963, 90 гривень (на ранок) відповідно п. 2.8 Положення та наказу ТОВ «ФІНОД» № 31/03/2017 - ОК від 31.03.2017 року.
Приписами п. 4.3 ст. 4 Положення, за відсутності руху готівки в касі протягом робочого дня записи в касовій книзі в цей день не провадилися.
Останнє фактичне надходження готівкових коштів в Операційну касу № 002 було 18.04.2017 року в сумі 10 000 грн., що відображено в Реєстрі підкріплення та інкасації за 18.04.2017 рік та прибутково - видатковому касовому ордері №7 від 18.04.2017 року.
Дана операція була оприбуткована в касовій книзі ТОВ «ФІНОД» , яка ведеться відокремленим підрозділом відповідно до вимог п. 4.4 ст. 4 Положення, у зв'язку з чим твердження в акті перевірки щодо неоприбуткування готівкових коштів у встановленому порядку в касову книгу в сумі їх Фактичних надходжень 28.04.2017 року не відповідає Фактичним обставинам.
Отже, вимога норми абзацу першого щодо оприбуткування готівки у день одержання готівкових коштів стосується кожного із зазначених способів проведення готівкових розрахунків.
Враховуючи все вищевикладене колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що правовими нормами передбачено два способи оприбуткування готівки у касі підприємства: у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків у разі використання РРО та у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів за наявності каси.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до Положення № 637 касова книга документ установленої форми, що застосовується для здійснення первинного обліку готівки в касі. А відповідно до ст. 2 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06 липня 1995 року № 265/95-ВР та п. 1.2 Положення № 637, КОРО прошнурована і належним чином зареєстрована в органах державної податкової служби України книга, що містить щоденні звіти, які складаються на підставі відповідних розрахункових документів щодо руху готівкових коштів, товарів (послуг).
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у прибуткових касових ордерах та відображення на їх підставі готівки у касовій книзі.
При вирішенні справи судом апеляційної інстанції не може бути взято до уваги посилання відповідача на обставини, викладені в запереченнях, оскільки вони спростовуються наданими позивачем доказами.
З урахуванням викладеного суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1 від 26.05.2017 року відповідачем винесено протиправно, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з вимогами ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, що і було зроблено позивачем.
Відповідно до вимог ч. 2. ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову, чого не було зроблено відповідачем.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, відповідно, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст. 195, 197; ст. 198; ст. 200; ст. 205; ст. 206; ст. 254 КАС України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А :
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС Чернівецькій області залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій сторонам та може бути оскаржена безпосередньо до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі.
Головуючий: Т.М. Танасогло
Суддя: А.Г. Федусик
Суддя: О.В. Яковлєв
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2017 |
Оприлюднено | 05.10.2017 |
Номер документу | 69315199 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні