Рішення
від 04.10.2017 по справі 915/856/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2017 року Справа № 915/856/17

м. Миколаїв.

Господарський суд Миколаївської області,

головуючий суддя Коваль Ю.М.,

при секретарі Яйченя К.М.,

з участю представників сторін:

від позивача - прокурора Григорян Е.Р.;

від відповідачів:

1) голови ОСОБА_1 сільської ради ОСОБА_2;

2) фермерського господарства «Світлана» - ОСОБА_3, дов. від 20.09.2017;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом заступника керівника Вознесенської місцевої прокуратури Миколаївської області,

56500, пров. Костенка, м. Вознесенськ, Миколаївська область;

в інтересах держави

до відповідачів:

1) ОСОБА_1 сільської ради,

55560, вул. Центральна, 20, с. Водяно-Лорине, Єланецький район, Миколаївська область;

2) фермерського господарства «Світлана» ,

55542, с. Возсіятське, Єланецький район, Миколаївська область;

про визнання незаконним та скасування п. 1 рішення органу місцевого самоврядування від 21.02.2017 № 3, -

В С Т А Н О В И В:

Заступником керівника Вознесенської місцевої прокуратури Миколаївської області (далі - прокурор) пред'явлено в інтересах держави позов до ОСОБА_1 сільської ради (далі - ОСОБА_1 сільрада) та фермерського господарства (ФГ) «Світлана» з наступними вимогами:

« 1. Визнати незаконним та скасувати п. 1 рішення ОСОБА_1 сільської ради від 21.02.2017 № 3 в частині надання дозволу на укладення договору оренди земельної ділянки з ф/г «Світлана» площею 6,2103 га кадастровий номер: 4823080700:01:000:0503.

2. Зобов'язати ф/г «Світлана» , код ЄДРПОУ 31143968 повернути територіальній громді ОСОБА_1 сільської ради земельну ділянку сільськогосподарського призначення загальною площею 6,2103 га вартістю 161390,54 грн., що розташована за межах населеного пункту в межах ОСОБА_1 сільської ради Єланецького району Миколаївської області, кадастровий номер: 4823080700:01:000:0503.

3. Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради код ЄДРПОУ 04375091 та ф/г «Світлана» код ЄДРПОУ 31143968 у солідарному порядку на користь прокуратури Миколаївської області (код ЄДРПОУ 02910048, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35215058000340, код класифікації видатків бюджету 2800) судовий збір, сплачений за подання цього позову.» .

Позовні вимоги обґрунтовано, зокрема, тим, що, приймаючи спірне рішення, ОСОБА_1 сільрада діяла всупереч чинного законодавства України, зокрема, ст.19 Конституції України, ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування» , ст.ст. 124, 126, 134 Земельного кодексу України, ст. 6 Закону України «Про оренду землі» , внаслідок чого ФГ «Світлана» набуто права оренди на земельну ділянку поза конкурсною процедурою, чим позбавлено територіальну громаду ОСОБА_1 сільради правомочностей власника землі в тому обсязі, який дозволяє її статус.

За такими вимогами ухвалою суду від 29.08.2017 порушено провадження в даній справі.

У ході розгляду справи по суті ухвалою суду від 04.10.2017 припинено провадження в даній справі в частині позовних вимог про зобов'язання ФГ «Світлана» повернути територіальній громаді ОСОБА_1 сільради спірну земельну ділянку, - у зв'язку з відсутністю предмету спору.

Ураховуючи викладене, суд розглядає дану справу лише в частині позовних вимог про визнання незаконним та скасування спірного рішення ОСОБА_1 сільради та в межах доводів сторін щодо зазначених позовних вимог.

У відзивах на позовну заяву відповідачі позов не визнали, вважаючи, що відсутні визначені законодавством умови для звернення прокурора до суду з позовом у даній справі.

Вислухавши представника прокурора, яка підтримала вимоги щодо визнання незаконним та скасування спірного рішення органу місцевого самоврядування з указаних у позовній заяві підстав, представників відповідачів, які позов не визнали з обставин, викладених у відзивах на позов, та ураховуючи припинення провадження у справі в іншій частині позовних вимог, дослідивши матеріали справи, суд приходить до такого.

Спірним п. 1 рішенням ОСОБА_1 сільради від 21.02.2017 № 3 «Про надання дозволів на укладення договорів оренди на земельні ділянки комунальної власності з фермерським господарством «Світлана» надано згоду на використання ФГ «Світлана» земельних ділянок комунальної власності територіальної громади ОСОБА_1 сільради (відумерлої спадщини), зокрема земельної ділянки кадастровим номером 4823080700:01:000:0503, за цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на умовах оренди з 01.01.2017 до врегулювання питання проведення земельних торгів.

Земельна ділянка, щодо котрої прийнято спірне рішення органу місцевого самоврядування, є сільськогосподарського призначення загальною площею 6,2103 га за кадастровим номером 4823080700:01:000:0503. Вона входить до складу земель комунальної власності ОСОБА_1 сільради, розташована на території ОСОБА_1 сільради в Єланецькому районі Миколаївської області. Зазначене випливає із змісту листа ОСОБА_1 сільради від 24.04.2017 № 558-04-09 (ас. 16), відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та витягу з Державного земельного кадастру відносно спірної земельної ділянки (а.с. 25-26).

Згідно чинного законодавства, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону, які приймаються на підставі відповідних проектів землеустрою щодо їх відведення. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування (ст.ст. 116, 123 ЗК України).

У відповідності до ч. 2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті (ст. 134 ЗК України). Юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону, які приймаються на підставі відповідних проектів землеустрою щодо їх відведення (ст.ст. 116, 123 ЗК України).

Таким чином, законодавство передбачає, що набуттю юридичними особами права на оренду земельної ділянки комунальної власності передує проведення земельних торгів, за результатами яких приймається рішення органом виконавчої влади згідно з їх повноваженнями, чи укладається договір купівлі-продажу права оренди з наступним укладенням договору оренди земельної ділянки. Всупереч вимогам законодавства, ОСОБА_1 сільрадою прийнято оспорюване рішення про надання в оренду ФГ «Світлана» земельної ділянки без проведення земельних торгів.

Згідно з ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ст. 14 Конституції України, ст. 373 ЦК України).

Орган місцевого самоврядування представляє відповідну територіальну громаду і здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ст.ст. 1, 2, 6, 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ). Первинним суб'єктом-місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада - мешканці, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, котрі є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об'єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності (ч.ч. 1, 2 ст. 83 ЗК України). До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад. Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ст.ст. 12, 122 ЗК України).

У відповідності до ст. 19 Конституції України та ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Таким чином, суд визнає доведеним, що спірний пункт рішення ОСОБА_1 сільради суперечить вимогам законодавства України, і, приймаючи його, сільрадою порушено права територіальної громади ОСОБА_1 сільської ради як власника спірної земельної ділянки, а тому позовна вимога про визнання незаконним та скасування спірного рішення органу місцевого самоврядування є обґрунтованою.

Щодо доводів відповідачів, то суд їх відхиляє, виходячи з наступного.

Статтею 131 Конституції України на прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч.3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» ).

За змістом ст.ст. 80, 83 ЗК України суб'єктами права власності на землю є, зокрема, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають, зокрема, усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.

Так як відповідач ОСОБА_1 сільрада є органом, уповноваженим розпоряджатися власністю відповідної територіальної громади, і судом визнано доведеним, що сільрадою прийнято рішення, котрим порушено права територіальної громади ОСОБА_1 сільської ради як власника спірної земельної ділянки, то заступник керівника Вознесенської місцевої прокуратури Миколаївської області з підстав, передбачених законодавством, звернувся до суду з даним позовом як позивач в інтересах держави.

Ураховуючи вище викладене, суд визнає, що позов належить задовольнити повністю.

Статтею 49 ГПК України передбачено покладання судових витрат, зокрема, витрат на оплату позовної заяви судовим збором, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Визначаючи розмір судового збору, який підлягає відшкодуванню відповідачем, суд виходить з такого.

Прокуратурою Миколаївської області при зверненні до Господарського суду Миколаївської області з позовом у даній справі оплачено судовим збором згідно платіжного доручення від 15.08.2017 № 1268 на суму 4020 грн. 90 коп. позовні вимоги: 1) про визнання незаконним та скасування рішення; 2) про зобов'язання повернути земельну ділянку.

Вимога про скасування спірного пункту рішення ОСОБА_1 сільради є вимогою немайнового характеру, котра, у відповідності до законодавства, має бути оплачена судовим збіром у розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ). Станом на 01.01.2017 розмір 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб становив 1600 грн. (ч. 1 ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» ).

Отже, вимогу, спір щодо якої розглянуто судом, належало оплатити судовим збором у сумі 1600 грн., і цю суму належить стягнути з відповідача ОСОБА_1 сільради.

У судовому засіданні 04.10.2017, згідно зі ст. 85 ГПК України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись ст.ст. 43,49,82- 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов заступника керівника Вознесенської місцевої прокуратури Миколаївської області задовольнити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати п. 1 рішення ОСОБА_1 сільської ради від 21.02.2017 № 3 в частині надання дозволу на укладення з фермерським господарством «Світлана» договору оренди земельної ділянки площею 6,2103 га за кадастровим номером 4823080700:01:000:0503.

3. Стягнути з ОСОБА_1 сільської ради, 55560, вул. Центральна, 20, с. Водяно-Лорине, Єланецький район, Миколаївська область, ідентифікаційний код 04375091, на користь прокуратури Миколаївської області, 54030, вул. Спаська, 28, м. Миколаїв, ідентифікаційний код 02910048, на р/р 35215058000340, Банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, код класифікації видатків бюджету 2800, грошові кошти в сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн. на відшкодування витрат з оплати позовної заяви судовим збором.

Рішення може бути оскаржено до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Миколаївської області протягом 10 днів з дня підписання повного тексту рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст рішення складено 06.10.2017.

Суддя Ю.М. Коваль.

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення04.10.2017
Оприлюднено10.10.2017
Номер документу69385282
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/856/17

Ухвала від 04.12.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Судовий наказ від 17.10.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Рішення від 04.10.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 04.10.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 20.09.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

Ухвала від 29.08.2017

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Коваль Ю. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні