Постанова
від 05.10.2017 по справі 806/2421/16
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua

Головуючий у 1-й інстанції: Попова О.Г.

Суддя-доповідач:ОСОБА_1

ПОСТАНОВА

іменем України

"05" жовтня 2017 р. Справа № 806/2421/16

Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Іваненко Т.В.

суддів: Кузьменко Л.В.

ОСОБА_2,

за участю секретаря судового засідання Єфремової О.С.,

представника позивача та представника відповідача ОСОБА_3 територіального управління юстиції в Чернігівській області, представників третьої особи Міністерства юстиції України,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Арбітражного керуючого ОСОБА_4 на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" травня 2017 р. у справі за позовом Арбітражного керуючого ОСОБА_4 до Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) ОСОБА_3 територіального управління юстиції в Чернігівській області, треті особи: Міністерство юстиції України , Державна акціонерна компанія "Хліб України" визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення ,

ВСТАНОВИВ:

В листопаді 2016 року арбітражний керуючий ОСОБА_4 звернулася до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), ОСОБА_3 територіального управління юстиції в Чернігівській області, в якому просила: визнати протиправними дії ОСОБА_3 територіального управління юстиції у Чернігівській області щодо складання висновків про наявність порушень під час виконання повноважень ліквідатора у справі №1/163-б про банкрутство ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" арбітражного керуючого ОСОБА_4, що викладені в акті перевірки позапланової невиїзної перевірки від 17 серпня 2016 року №21;

визнати протиправним та скасувати рішення Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) від 12 жовтня 2016 року про застосування до ОСОБА_4 дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про безпідставність висновків ОСОБА_3 територіальним управлінням юстиції у Житомирській області, викладених ним у довідці та в акті проведеної перевірки про вчинення грубого порушення нею вимог абзаців 7, 15 частини 2 статті 42, частини 3 статті 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" щодо формування ліквідаційної маси ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів", до якої включено майнові активи, тобто майновий комплекс виробничих будівель і споруд, що складається із: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів, розташованих за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, смт. Черняхів, вулиця Некрасова, 4 "б", які не належать банкруту на праві власності, а також здійснення їх продажу на користь іншої юридичної особи згідно з договором купівлі-продажу від 28 березня 2016 року Товариству з обмеженою відповідальністю "Очеретянський піщаний кар'єр". Дії перевіряючих щодо такого висновку є протиправними, оскільки відповідачами не були враховані надіслані нею зауваження та пояснення-заперечення до довідки та акту, а відтак рішення Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) від 12 жовтня 2016 року про застосування до неї дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), суперечить вимогам закону. Зазначає, що при визначені ліквідаційної маси, а саме майнового комплексу виробничих будівель і споруд, що складається із: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів, розташованих за адресою: Житомирська область, Черняхівський район, село Черняхів, вулиця Некрасова, 4 "б" діяла законно, правомірно та виключно в інтересах боржника та кредиторів боржника (банкрута).

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 24.05.2017 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вищезазначеною постановою, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права та ухвалити нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги. В апеляційній скарзі зазначив, що майно, яке належить ДАК "Хліб України" не є державним майном, оскільки не вважається власністю ДАК "Хліб України". Крім того судом не взято до уваги , що предметом спору є не право власності ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" на майновий комплекс, а дії та рішення відповідачів у справі. Також суд в порушення положень п. 7.1 Порядку контролю за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) не врахував, що матеріали справи свідчать, що жодного факту порушення інтересів боржника і кредиторів арбітражним керуючим допущено не було, що свідчить про відсутність грубого порушення арбітражним керуючим законодавства під час виконання повноважень, а відтак підставою для накладення дисциплінарного стягнення. Крім того суд не врахував, що зазначене майно вносилось до ліквідаційної маси попереднім ліквідатором Дочірнього підприємства.

В судовому засіданні представник позивача апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_3 територіального управління юстиції в Чернігівській області, представники третьої особи Міністерства юстиції України вважають судове рішення законним та просять відхилити апеляційну скаргу позивача.

Переглянувши судове рішення, доводи апеляційної скарги, розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що постановою Господарського суду Житомирської області від 18.01.2012 року визнано банкрутом Дочірнє підприємство ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" та відкрито ліквідаційну процедуру.

Арбітражний керуючий ОСОБА_4 здійснювала діяльність ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" у справі Господарського суду Житомирської області № 1/163-Б про банкрутство Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів".

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 18.06.2013 судом приведено реєстр вимог кредиторів ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" у справі №1/163-Б відповідно до вимог, визначених законом.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 18.04.2014 визнано організатора аукціону - Товарну біржу "Електронні торги України" учасником провадження у справі про банкрутство ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів".

Також встановлено, що на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України 08 грудня 2015 року за №25956, 30 грудня 2015 року за №26917 та на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України 08 грудня 2015 року за №25956, 30 грудня 2015 року за №26917 було оголошено про проведення аукціону з продажу майна ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів", а саме: майновий комплекс ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський КХП", що складається із виробничих будівель, споруд та рухомого майна, який розташований в Житомирській області, смт. Черняхів, по вул. Некрасова, 4Б, без можливості зниження початкової вартості на тому ж аукціоні за оціночною вартістю 1 471 350,00 грн та без можливості зниження початкової вартості на тому ж аукціоні за оціночною вартістю 1 177 080,00 грн.

Згідно повідомлень ТБ "Електронні торги України" від 22.12.2015 №402/12-15/АП, від 27.01.2016 №23/01-16/АП, аукціон з продажу майна підприємства-банкрута не відбувся з огляду на відсутність заявок на участь у електронних торгах.

03 лютого 2016 року за №27893 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України та 03 лютого 2016 року за №27893 на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції України розміщені оголошення на проведення аукціону з продажу майна ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" лот №204430, а саме: майновий комплекс ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський КХП", що складається із виробничих будівель, споруд та рухомого майна, який розташований в Житомирській області, смт. Черняхів, по вул. Некрасова, 4Б, за ціною 941 664,00 грн., із можливістю зниження початкової вартості на тому ж аукціоні з кроком аукціону 5% від початкової вартості лоту, що складає 47 083,20 грн.

Згідно повідомлення ТБ "Електронні торги України" від 27.01.2016 №23/01-16/АП, аукціон з продажу майна підприємства-банкрута визнано таким, що відбувся. Переможцем по лоту №204430 визнано юридичну особу, яка запропонувала найвищу ціну за вищезазначений лот - 847 497,60 грн.

Арбітражним керуючим ОСОБА_4 було здійснено продаж майнових активів (майновий комплекс будівель та споруд, що складаються з: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів), розташованих за адресою: смт. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова, 4 "Б" Товариству з обмеженою відповідальністю "Очеретянський піщаний кар'єр" згідно договору купівлі-продажу від 28.03.2016 б/н.

На підставі свідоцтва про придбання нерухомого майна з прилюдних торгів, серія та номер 987, виданий 28.04.2016 державним нотаріусом Черняхівської державної нотаріальної контори ОСОБА_5 та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (із відкриттям розділу), індексний номер 29463439 від 18.04.2016 виданого державним нотаріусом Черняхівської державної нотаріальної контори ОСОБА_5, було внесено до державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про право власності №14365515 від 28.04.2016. Відповідно до копії інформаційної довідки з Державного реєстру прав на нерухоме майно №58914373 від 12.05.2016, право власності на майновий комплекс будівель та споруд, розташованих за адресою: смт. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова, 4 "Б", зареєстроване за Товариством з обмеженою відповідальністю "Очеретянський піщаний кар'єр", форма власності: приватна. (том 3 а.с. 32-33).

На підставі заяви ДАК "Хліб" України" від 16.06.2016 №1-2-10/450 на дії арбітражного керуючого ОСОБА_4 під час виконання нею повноважень ліквідатора у справі про банкрутство Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" (том 1, а.с. 205-207) та за згодою Міністерства юстиції України від 06.07.2016 №103/7576-0-30-16/9.4 (том 1, а.с. 203) ОСОБА_3 територіальним управлінням юстиції у Чернігівській області було проведено позапланову невиїзну перевірку діяльності арбітражного керуючого щодо додержання арбітражним керуючим ОСОБА_4 вимог Конституції України, Господарського процесуального кодексу України, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", іншого законодавства з питань банкрутства під час виконання нею повноважень ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів", про що складено Довідку про результати позапланової невиїзної перевірки діяльності арбітражного керуючого від 09 серпня 2016 року №21 (т. 1 а.с.12-33).

Перевіркою встановлено порушення арбітражним керуючим ОСОБА_4 при виконанні повноважень ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" вимог абзаців 7, 15 частини 2 статті 41, абзацу 1 частини 1 статті 42, частини 3 статті 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та порушення частини 9 статті 42, частини 3 статті 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". (том 1, а.с. 12-22).

За результатами проведеної перевірки та розгляду заперечень до Довідки про результати позапланової невиїзної перевірки діяльності арбітражного керуючого ОСОБА_3 територіальним управлінням юстиції у Чернігівській області було складено акт від 17 серпня 2016 року №21 (том 1, а.с. 162-169).

Відповідно до змісту акту перевірки від 17 серпня 2016 року №21, встановлено порушення:

- у діяльності арбітражного керуючого ОСОБА_4 при виконанні повноважень ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" виявлені грубі порушення вимог абзаців 7, 15 частини 2 статті 41, абзацу 1 частини 1 статті 42, частини 3 статті 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" щодо формування ліквідаційної маси ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" до якої включено майнові активи (майновий комплекс будівель та споруд, що складаються з: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів, розташованих за адресою: с. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова,4 "Б"), які не належать банкруту на праві власності та здійснено їх продаж Товариству з обмеженою відповідальністю "Очеретянський піщаний кар'єр", код ЄДРПОУ 32306318, вул. Володимирська, буд. 125, с. Черняхів, Черняхівський район, Житомирська область, що призвело до грубого порушення прав та законних інтересів боржника та кредиторів боржника (банкрута);

- у діяльності арбітражного керуючого ОСОБА_4 при виконанні повноважень ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" виявлені грубі порушення вимог частини 9 статті 42, частини 3 статті 98 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом щодо продажу ОСОБА_4, державного майна на користь іншої юридичної особи згідно договору купівлі-продажу від 28.03.2016 б/н, що призвело до грубого порушення прав та законних інтересів боржника та кредиторів боржника (банкрута).

За наслідками проведеної перевірки ОСОБА_3 територіальним управлінням юстиції у Чернігівській області на адресу Департаменту з питань судової роботи та банкрутства Міністерства юстиції України направлено лист від 19.08.2016 №5-1/3561 щодо внесення до Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) подання про застосування до арбітражного керуючого ОСОБА_4 дисциплінарного стягнення (том 1, а.с. 173-187).

31 серпня 2016 року Департаментом з питань судової роботи та банкрутства Міністерства юстиції України таке подання за №785 було підготовлено та направлено до Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) (том 1, а.с. 210).

Міністерство юстиції України листом від 20.10.2016 № 9.4-32/1677 повідомило ОСОБА_4 та Головне територіальне управління юстиції у Чернігівській області, що за результатом розгляду зазначеного подання, 12.10.2016 Комісією прийнято рішення застосувати до арбітражного керуючого ОСОБА_4 дисциплінарне стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) (том 1 а.с. 41).

Не погоджуючись із висновками, викладеними у акті позапланової невиїзної перевірки діяльності арбітражного керуючого від 17.08.2016 №21 та вважаючи рішення Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) від 12 жовтня 2016 року про застосування до неї дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) протиправним, позивач звернулася із позовом до суду.

Суд першої інстанції відмовив позивачу у задоволенні позовних вимог. Суд дійшов висновку, що арбітражним керуючим ОСОБА_4 при виконанні повноважень ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" було вчинено грубе порушення законодавства, що призвело до грубого порушення прав та законних інтересів боржника та (або) кредиторів боржника (банкрута), а саме ОСОБА_4 було сформовано ліквідаційну масу, до якої включено майнові активи (майновий комплекс будівель та споруд, що складаються з: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів, розташованих за адресою: с. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова,4 "Б"), які не належать банкруту на праві власності (належить на праві власності ДП ДАК "Хліб України") та здійснено їх продаж ТОВ "Очеретянський піщаний кар'єр".

Суд першої інстанції вважає, що відповідач, застосовуючи до позивача дисциплінарне стягнення діяв в межах наданих йому повноважень та виходив з допущеного позивачем грубого порушення законодавства при здійсненні нею повноважень арбітражного керуючого.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком з огляду на наступне.

Умови та порядок відновлення платоспроможності суб'єкта підприємницької діяльності - боржника або визнання його банкрутом та застосування ліквідаційної процедури, повного або часткового задоволення вимог кредиторів встановлює Закон України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом .

Згідно визначення, наведеного у статті 1 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , арбітражний керуючий - фізична особа, призначена господарським судом у встановленому порядку в справі про банкрутство як розпорядник майна, керуючий санацією або ліквідатор з числа осіб, які отримали відповідне свідоцтво і внесені до Єдиного реєстру арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) України.

У відповідності до вимог частини першої статті 22 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , під розпорядженням майном розуміється система заходів щодо нагляду та контролю за управлінням і розпорядженням майном боржника з метою забезпечення збереження, ефективного використання майнових активів боржника, проведення аналізу його фінансового становища, а також визначення наступної оптимальної процедури (санації, мирової угоди чи ліквідації) для задоволення в повному обсязі або частково вимог кредиторів.

Згідно положень частини 2 статті 41 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження, зокрема: очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу, продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною 1 статті 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом визначено, що усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, що належать юридичній особі - банкруту, які передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.

У відповідності до ч. 9 ст. 42 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , державне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарського товариства у процесі приватизації (корпоратизації) та перебуває на балансі банкрута, не включається до складу ліквідаційної маси.

Відповідно до ч. 3 ст. 98 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , під час реалізації своїх прав та обов'язків арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідатор) зобов'язаний діяти добросовісно, розсудливо, з метою, з якою ці права та обов'язки надано (покладено), обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), на підставі, у межах та спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України про банкрутство.

Порядок проведення контролю арбітражних керуючих з боку державного органу з питань банкрутства врегульовано ст. 106 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Частиною. 4 ст. 106 зазначеного Закону встановлено, що у разі виявлення під час перевірки порушень норм законодавства в роботі арбітражного керуючого, державний орган з питань банкрутства може зупинити діяльність арбітражного керуючого та передати матеріали на розгляд дисциплінарній комісії для накладення на порушника дисциплінарних стягнень).

Порядок контролю за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) затверджено наказом Міністерства юстиції України від 27.06.2013 року № 1284/5, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 03.07.2013 року за № 1113/23645.

Відповідно до п. 1.3 цього Порядку контроль за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) здійснюють Міністерство юстиції України як державний орган з питань банкрутства та за дорученням Мін'юсту України головні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі як територіальні органи з питань банкрутства.

Рішення щодо накладення дисциплінарного стягнення згідно п. 7.5. Порядку №1284/5 може бути прийняте Дисциплінарною комісією.

Пунктом 7.1 Порядку №1284/5 визначено, що підставами для притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності є:

- встановлення факту подання арбітражним керуючим у документах, які подаються для отримання свідоцтва на право здійснення діяльності арбітражного керуючого, неправдивих відомостей;

- вчинення арбітражним керуючим протягом року після винесення припису або розпорядження повторного порушення, аналогічного раніше вчиненому;

- невиконання арбітражним керуючим розпорядження про усунення порушень законодавства з питань банкрутства в строки, визначені органом контролю;

- відмова арбітражного керуючого в проведенні перевірки;

- грубе порушення арбітражним керуючим законодавства під час виконання повноважень, що призвело до грубого порушення прав та законних інтересів боржника та (або) кредиторів боржника (банкрута);

- встановлення за результатами перевірки неможливості арбітражного керуючого виконувати повноваження, а саме: втрата громадянства України, набрання законної сили обвинувальним вироком щодо арбітражного керуючого за вчинення корисливого злочину або яким арбітражному керуючому заборонено здійснювати цей вид господарської діяльності чи займати керівні посади.

Відтак, грубе порушення арбітражним керуючим законодавства під час виконання повноважень, що призвело до грубого порушення прав та законних інтересів боржника та (або) кредиторів боржника (банкрута) є підставою для внесення державним органом з питань банкрутства до дисциплінарної комісії подання щодо застосування до арбітражного керуючого дисциплінарних стягнень.

Пунктом 7.4. Порядку №1284/5 визначено, що дисциплінарними стягненнями, що накладаються на арбітражного керуючого, є:

- попередження;

- позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора).

У відповідності до положень п. 7.6. Порядку №1284/5 під час визначення виду дисциплінарного стягнення Дисциплінарною комісією враховуються ступінь вини арбітражного керуючого, обставини вчинення порушення, тяжкість вчиненого ним проступку, а також факти притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності в минулому.

Отже, грубим порушенням арбітражним керуючим вимог Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом в контексті пункту 7.3. Порядку є таке порушення вимог вказаного Закону, що призвело до настання незворотних істотно-негативних наслідків для боржника (банкрута) чи його кредиторів, які можуть полягати, зокрема, у реальному заподіянні матеріальної шкоди боржнику (банкруту) чи його кредиторам, за умови наявності причинно-наслідкового зв'язку між протиправними діями (бездіяльністю) арбітражного керуючого і наслідками, що настали.

Встановлено, що суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову виходив з того, що згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців засновником Державного підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" є ДАК "Хліб України". Засновником ДАК "Хліб Україна" є держава в особі Кабінету Міністрів України. Статутом Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" (нова редакція), затвердженого рішенням Спостережної ради ДАК "Хліб України" від 14.11.2003, протокол №4 (том 2, а.с. 242-246) встановлено, що майно ДАК "Хліб України" передається Дочірньому підприємству Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" в користування. Дочірнє підприємство ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" має право вчиняти щодо майна ДАК "Хліб України" будь-які дії тільки з дозволу ДАК "Хліб України", а майно, набуте Дочірнім підприємством ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" в результаті власної господарської діяльності належить ДАК "Хліб України" на праві власності.

Суд першої інстанції зазначив в постанові, що позивачем на вимогу суду не надано жодних належних та достатніх доказів, які б підтверджували право власності ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" на майнові активи (майновий комплекс будівель та споруд, що складаються з: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів) розташовані за адресою: смт. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова,4 "Б". Позивачем при визначенні ліквідаційної маси ліквідуємого підприємства не було враховано протест прокурора Черняхівського району на рішення Черняхівської селищної ради від 28.10.2010 за №149 межах п. 2,3 рішення (том 3, а.с. 57), а також рішення Черняхівської селищної ради Житомирської області від 14.09.2011 року "Про розгляд протесту прокуратури Черняхівського району на рішення виконкому селищної ради від 28.10.2010 року №149 в межах п. 2, 3 рішення" яким скасовано п. 2, 3 рішення виконкому селищної ради від 28.10.2010 року №149 "Про оформлення права власності".

Колегія суддів щодо встановлених судом першої інстанції обставин вважає необхідним зазначити таке.

Відповідно до Статуту Дочірнього підприємства Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" - Дочірнє підприємство Державної акціонерної компанії "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" є самостійною юридичною особою (т. 2, а.с. 242-246) .

Постановою ВАСУ від 11.05.2010 №К-9876/09 зазначено, що цілісні майнові комплекси, які, відповідно до спірного розпорядження від 03.10.2007 N 829-р передаються до Держкомрезерву, знаходяться на балансі дочірніх підприємств ДАК "Хліб України" і не входять до статутного фонду ДАК "Хліб України".

Тобто дочірні підприємства ДАК "Хліб України" є самостійними юридичними особами і не можуть відповідати за зобов'язаннями ДАК "Хліб України".

Листом від 28.03.2013 №1-2-270/2-24/242 ДАК "Хліб України" підтвердило, що майно розташоване за адресою смт. Черняхів, вул. Некрасова,4б (хлібоприймальна дільниця) на балансі Державної акціонерної кампанії "Хліб України" не обліковується, до того ж Компанія не має ані технічної документації, ані документів, що підтверджували б оформлення права власності на зазначене майно (т.2 а.с. 65).

Також встановлено, що майно розташоване за зазначеною вище адресою було інвентаризовано та вносилося до ліквідаційної маси банкрута ще попереднім ліквідатором ДА ДАК "Хліб України "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" ОСОБА_6, що підтверджується ухвалою Господарського суду Житомирської області від 26.11.2012 (т. 2 а.с. 49-50).

При цьому судова колегія зазначає, що ухвалою Господарського суду Житомирської області від 07.05.2013р. припинено повноваження ліквідатора банкрута ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" арбітражного керуючого ОСОБА_6 за його заявою та призначено ліквідатором банкрута ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" арбітражного керуючого ОСОБА_4

Відтак, колегія суддів дійшла висновку, що Державною акціонерною компанією "Хліб України", за зверненням якої щодо порушення її прав власності на цілісний майновий комплекс по вул. Некрасова, 4б в смт. Черняхів, було проведено перевірку арбітражного керуючого ОСОБА_4, не надано доказів про належність їй на праві власності оспорюваного майна і відповідно порушення її прав.

Крім того встановлено, що відповідно до свідоцтва про право власності від 03 листопада 2010 року право власності на майновий комплекс виробничих будівель і споруд, було зареєстровано за ДП ДАК "Хліб України "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" (т. 2 а.с. 45).

Комунальним підприємством "Житомирське обласне міжміське бюро технічної інвентаризації" у відповідності до вимог чинного на той час законодавства 04.11.2010 проведено державну реєстрацію права власності на майновий комплекс виробничих будівель та споруд в смт. Черняхів, вул Некрасова, 46б за ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" (реєстраційний номер 31971144, номер запису 16924 в книзі 199) (т 2 а.с. 46).

Слід зазначити, що свідоцтво про право власності та держана реєстрація права власності на майно за ДП ДАК "Хліб України "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" на час вчинення дій щодо включення майна до ліквідаційної маси, його реалізації, та на даний час не скасовано.

Що стосується рішення Черняхівської селищної ради Житомирської області від 14.09.2011 року, яким відповідно до протесту прокурора від 28.10.2010 за №149 було скасовано п. 2, 3 рішення виконкому селищної ради від 28.10.2010 року №149 "Про оформлення права власності" (том 3, а. с. 56), колегія зазначає наступне.

Встановлено, що рішення виконкому селищної ради від 28.10.2010 року №149 "Про оформлення права власності", п. 2.3 якого було визнано ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" власником майна, розташованого в смт. Черняхів, вул Некрасова,4б та доручено Житомирському комунальному підприємству по технічній інвентаризації видати свідоцтво про право власності, як акт індивідуальної дії було реалізовано, тобто вичерпало свою дію, а відтак не підлягало скасуванню цим же органом.

За наслідками системного аналізу матеріалів перевірки, відповідачами не підтверджено факт вчинення позивачем грубого порушення законодавства про банкрутство, як і не підтверджено факт існування очевидної небезпеки подальшого порушення позивачем прав та інтересів боржника чи кредиторів, передбачених законодавством у зв'язку з виконанням нею повноважень арбітражного керуючого.

Відтак, судова колегія дійшла висновку, що ОСОБА_4, як арбітражний керуючий, виконуючи повноваження ліквідатора Дочірнього підприємства ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" при формуванні ліквідаційної маси ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" до якої було включено майнові активи належні останньому на праві власності (майновий комплекс будівель та споруд, що складаються з: будівель лабораторії, вагової з прохідною, пожежного депо та чотирьох складів, розташовані за адресою: с. Черняхів, Черняхівського району, Житомирської області, вул. Некрасова,4 "Б") та при здійсненні їх продажу Товариству з обмеженою відповідальністю "Очеретянський піщаний кар'єр", діяла правомірно, відповідно до наданих їй Законом повноважень.

Відповідачами, як органами контролю не було досліджено всі документальні дані, що надавались позивачем на підтвердження своєї правової позиції, не було взято до уваги та не надано оцінки доводам арбітражного керуючого, що подавались в якості заперечень до довідки, що призвело до невірного застосування норм Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , в результаті чого зроблено висновки про порушення, що не ґрунтуються на нормах закону, яким врегульовано спірні правовідносини.

Тож, колегія суддів погоджується з доводами позивача та вважає протиправними дії ОСОБА_3 територіального управління юстиції у Чернігівській області щодо складання висновків про наявність порушень під час виконання повноважень ліквідатора у справі №1/163-б про банкрутство ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" арбітражного керуючого ОСОБА_4, що викладені в акті позапланової невиїзної перевірки від 17 серпня 2017 року №21.

Рішення Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) від 12 жовтня 2016 року про застосування до ОСОБА_4 дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) підлягає скасуванню.

Суд першої інстанції не врахував всіх обставин у справі та дійшов помилкового висновку про відмову у задоволенні позову.

За наведених обставин колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова підлягає скасуванню, оскільки суд неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають матеріалам справи та оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Арбітражного керуючого ОСОБА_4 задовольнити. Постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "24" травня 2017 р. скасувати, прийняти нову постанову, якою позов арбітражного керуючого ОСОБА_4 задовольнити.

Визнати протиправними дії ОСОБА_3 територіального управління юстиції у Чернігівській області щодо складання висновків про наявність порушень під час виконання повноважень ліквідатора у справі №1/163-б про банкрутство ДП ДАК "Хліб України" "Черняхівський комбінат хлібопродуктів" арбітражного керуючого ОСОБА_4, що викладені в акті позапланової невиїзної перевірки від 17 серпня 2016 року №21.

Визнати протиправним та скасувати рішення Дисциплінарної комісії арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) від 12 жовтня 2016 року про застосування до ОСОБА_4 дисциплінарного стягнення у вигляді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора).

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Головуючий суддя Т.В. Іваненко

судді: Л.В. Кузьменко

ОСОБА_2

Повний текст cудового рішення виготовлено "09" жовтня 2017 р.

Роздруковано та надіслано:р.л.п.

1- в справу:

2 - позивачу/позивачам: Арбітражний керуючий ОСОБА_4 АДРЕСА_1,12440

3- відповідачу/відповідачам: Дисциплінарна комісія арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) вул.Городецького, 13, м.Київ 10001

4 - Головне територіальне управління юстиції в Чернігівській області проспект Миру, 43, м.Чернігів,14000

5 - третій особі: Міністерство юстиції України - вул.Городецького,13,м.Київ,01001,

6 - Державна акціонерна компанія "Хліб України" - вул.Саксаганського,1, м.Київ,01033

7 - представник позивача ОСОБА_7, АДРЕСА_2,

СудЖитомирський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2017
Оприлюднено10.10.2017
Номер документу69423440
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2421/16

Постанова від 20.05.2020

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 20.05.2020

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 04.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 03.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 03.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 11.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 09.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Гончар Л.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні