Ухвала
від 05.10.2017 по справі 671/462/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ


Справа № 671/462/17

Провадження № 22-ц/792/1665/17

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2017 року м. Хмельницький

Колегія суддів судової палати у цивільних справах

Апеляційного суду Хмельницької області

в складі: головуючої - судді Янчук Т.О.,

суддів: Купельського А.В., Спірідонової Т.В.,

секретаря: Кошельника В.М.

за участю: прокурора Грамчук Т.А.,

представників відповідачів ОСОБА_1, ОСОБА_2,

ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Хмельницької області на рішення Волочиського районного суду Хмельницької області від 24 липня 2017 року по справі за позовом керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, Волочиської районної державної адміністрації, Чемеровецької районної державної адміністрації, ОСОБА_4 про визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Волочиської РДА, Чемеровецької РДА, наказів Головного управління Дерземагенства в Хмельницькій області, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок,-

в с т а н о в и л а :

У березні 2017 року керівник Городоцької місцевої прокуратури Хмельницької області (далі - прокурор) в інтересах держави звернувся до суду із зазначеним позовом, посилаючись на те, що розпорядженнями Волочиської державної адміністрації ( далі Волочиська РДА) від 23.11.2012 та Чемеровецької районної державної адміністрації (далі Чемеровецька РДА) від 17.10.2012 року надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою , наказами Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області (далі - Головного управління) від 29.01.2014 року, 24.03.2014 року затверджено цю документацію, а також передано в оренду ОСОБА_4 шість земельних ділянок загальною площею 92,3300 га з метою ведення фермерського господарства, у зв'язку із чим між ними 07 травня 2014 року та 24 березня 2014 року укладено відповідні договори оренди земельних ділянок. В подальшому ОСОБА_4 усі вищезазначені земельні ділянки загальною площею 92,3300 га на весь строк дії договорів оренди передав в суборенду ТОВ Енселко Агро .


Головуюча у першій інстанції: ОСОБА_5 Категорія: 47

Доповідач: Янчук Т.О.

Позивач зазначив, що оскаржувані розпорядження, накази прийнято з порушенням вимог земельного законодавства та всупереч установленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки з метою ведення фермерського господарства, зокрема: земельні ділянки надано не єдиним масивом, а на значній відстані одна від одної за межами населених пунктів Бубнівської та Трительницької сільських рад Волочиського району та Вівсянської сільської ради Чемеровецького району Хмельницькій області; у заявах (клопотаннях) про надання земельних ділянок в оренду не обґрунтовано розміри земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідності отримання таких великих площ земельних ділянок, не зазначено перспектив діяльності фермерського господарства, не надано підтвердження наявності необхідної техніки для обробітку такої площі землі, не проведено обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно з законом. Зазначене свідчить про те, що наміру займатися фермерським господарством ОСОБА_4 не мав. На відсутність у ОСОБА_4 наміру займатись фермерським господарством та його дійсну мету вказує те, що останній, через 2 місяці після одержання вказаних земель в оренду, передав всі отримані земельні ділянки в суборенду ТОВ Енселко Агро , з яким перебував у трудових відносинах - працює старшим агрономом. При укладені оспорюваних договорів оренди сторонами не дотримано порядку передачі земельної ділянки в оренди, а саме без здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації.

Ураховуючи викладене, прокурор просив: визнати незаконними та скасувати : розпорядження голови Волочиської РДА №1132/2012-р від 23.11.2012 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення ОСОБА_4, з земель державної власності, для ведення фермерського господарства, з передачею в довгострокову оренду за межами населеного пункту на території Бубнівської сільської ради орієнтовною площею 12,6437 та 14,5220 га, розпорядження голови Волочиської районної державної адміністрації №1131/2012-р від 23.11.2012 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення ОСОБА_4, з земель державної власності, для ведення фермерського господарства, з передачею в довгострокову оренду за межами населеного пункту на території Трительницької сільської ради орієнтовною площею 42,16 га; визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Чемеровецької РДА №537/2012-р від 17.10.2012 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства на території Вівсянської сільської ради з земель сільськогосподарського призначення орієнтовною площею 23 га.; наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області №ХМ/6820987800:03:007/00000186 від 29.01.2014 про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки площею 42,1600 га (кадастровий номер 6820987800:03:007:0002), розташованої за межами населених пунктів Трительницької сільської ради Волочиського району; наказ Головного управління №ХМ/6820981500:04:011/00000187 від 29.01.2014 про затвердження із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки площею 12,6437 га (кадастровий номер 6820981500:04:011:0299), розташованої за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району; наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області №ХМ/6820981500:04:007/00000188 від 29.01.2014 про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки площею 14,5220 га (кадастровий номер 6820981500:04:007:0208), розташованої за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району; наказ Головного управління Держземагентства у Хмельницькій області №ХМ/6825280800:03:003/00001362 від 24.03.2014 про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки площею 13,6590 га (кадастровий номер 6825280800:03:003:0027), земельної ділянки площею 8,3694 га (кадастровий номер 6825280800:03:003:0026), земельної ділянки площею 0,9716 га (кадастровий номер 6825280800:03:003:0025), які розташовані за межами населених пунктів Вівсянської сільської ради Чемеровецького району.

Визнати недійсними 6 договорів оренди земельних ділянок загальною площею 92,3300 га, укладених між Головним управлінням Держземагентства у Хмельницькій області та ОСОБА_4 зокрема: №1 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6820987800:03:007:0002 площею 42,1600 га, розташованої за межами Трительницької сільської ради Волочиського району; №2 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6820981500:04:011:0299 площею 12,6437 га, розташованої за межами Бубнівської сільської ради Волочиського району; №3 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6820981500:04:007:0208 площею 14,5220 га, розташованої за межами Бубнівської сільської ради Волочиського району; №4 від 02.04.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6825280800:03:003:0025 площею 0,9716 га, розташованої за межами Вівсянської сільської ради Чемеровецького району; №5 від 02.04.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6825280800:03:003:0026 площею 8,3694 га, розташованої за межами Вівсянської сільської ради Чемеровецького району; №6 від 02.04.2014 щодо земельної ділянки за кадастровим №6825280800:03:003:0027 площею 13,6590 га, розташованої за межами Вівсянської сільської ради Чемеровецького району.

Визнати недійсними шість договорів суборенди земельних ділянок загальною площею 92,3300 га, укладених 25.06.2014 року між ОСОБА_4 та ТОВ Енселко Агро .

В подальшому в ході розгляду справи прокурором зменшено позовні вимоги.

Ухвалою Волочиського районного суду від 24 липня 2017 року провадження у справі в частині позовних вимог про визнання недійсними шести договорів суборенди земельних ділянок загальною площею 92,3300 га, укладених 25.06.2014 року між ОСОБА_4 та ТОВ Енселко Агро закрито.

Рішенням Волочиського районного суду Хмельницької області від 24 липня 2017 року у задоволенні позову керівника Городоцької місцевої прокуратури в інтересах держави відмовлено.

В апеляційній скарзі прокурор просить скасувати рішення суду першої інстанції ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального та неправильне застосування норм матеріального права.

В судовому засіданні прокурор Грамчук Т.А. підтримала доводи апеляційної скарги, просила її задовольнити.

Представник Чемеровецької РДА ОСОБА_6, в судовому засіданні заперечувала проти доводів апеляційної скарги, просила її відхилити.

В судовому засіданні представник Головного управління ОСОБА_1, заперечувала проти доводів апеляційної скарги, просила її відхилити.

Представник ОСОБА_4 - ОСОБА_3, в судовому засіданні заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив її відхилити.

Інші сторони в судове засідання не з'явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення судової повістки.

Заслухавши доповідача, пояснення учасників судового засідання, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає відхиленню з наступних підстав:

Відповідно до ч. 1 ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Апеляційний суд вважає, що рішення ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги висновки суду не спростовують.

Судом установлено, що 06.09.2012 ОСОБА_4 звернувся до голови Чемеровецької РДА із заявою, в якій просив надати дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки щодо оформлення права користування земельними ділянками із земель запасу для створення фермерського господарства, які розташовані за межами населеного пункту на території Вівсянської сільської ради загальною площею 23 га (в тому числі: земельна ділянка № 1 - 13,6590 га, земельна ділянка № 2 - 0,9716 га., земельна ділянка № 3 - 8,3694 га). В заяві зазначав тільки, що в новоствореному фермерському господарстві буде три члени, які мають право на отримання безкоштовно у власність земельну ділянку (а. с. 26 т.1).

26 жовтня 2012 року ОСОБА_4 звернувся до голови Волочиської РДА із заявою ,в якій просив надати йому земельні ділянки для створення фермерського господарства, які розташовані на території:

- Бубнівської сільської ради площею 14,522 га. та площею 12,6437 га. - всього 27,1657 га.;

- Трительницької сільської ради площею 51,99 га.; 22,42 га.; 21,47га.; 42,16 га. - всього 138,04 га.;

- Чернявської сільської ради площею 99,63 га. (а.с. 18 т.1).

До заяв ОСОБА_4 додав графічні матеріали із зазначенням місця розташування земельних ділянок, копію диплому про освіту, паспорта, ідентифікаційний код.

Розпорядженням голови Чемеровецької РДА від 17.10.2012 № 537/2012-р ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок орієнтовною загальною площею 23,00 га по передачі в довгострокове користування на умовах оренди терміном на 20 років, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид угідь, рілля, для ведення фермерського господарства, за рахунок земель запасу та резерву Вівсянської сільської ради, які розташовані за межами населеного пункту с. Вівся Чемеровецького району Хмельницької області.

Розпорядженням голови Волочиської РДА від 23.11.2012 № 1131/2012-р ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення з земель державної власності, для ведення фермерського господарства, орієнтовною площею 42, 16 га, з передачею в довгострокову оренду за межами населеного пункту на території Трительницької сільської ради.

Розпорядженням голови Волочиської РДА від 23.11.2012 № 1132/2012-р ОСОБА_4 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення з земель державної власності, для ведення фермерського господарства, орієнтовною площею 12,6437 га та 14,5220 га, з передачею в довгострокову оренду за межами населеного пункту на території Бубнівської сільської ради.

В подальшому ОСОБА_4, а саме 27.01.2014 року (а. с. 31, 33, 35 т.1) та 13.02.2014 (а. с. 37 т.1) звернувся до Головного управління з заявами про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок сількогосподарського призначення для ведення фермерського господарства.

Наказами Головного управління Держземагенства в Хмельницькій області:

- № ХМ/6820987800:03:007/00000186 від 29.01.2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та ОСОБА_4 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 42,1600 га. (кадастровий номер 6820987800:03:007:0002), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Трительницької сільської ради Волочиського району. Встановлено річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 4 відсотки від її нормативної грошової оцінки (а.с. 30 т.1);

- № ХМ/6820981500:04:011/00000187 від 29.01.2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та ОСОБА_4 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 12,6437 га. (кадастровий номер 6820981500:04:011:0299), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району. Встановлено річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 4 відсотки від її нормативної грошової оцінки (а.с. 32 т.1);

- № ХМ/6820981500:04:007/00000188 від 29.01.2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду та ОСОБА_4 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку площею 14,5220 га. (кадастровий номер 6820981500:04:007:0208), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району. Встановлено річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 4 відсотки від її нормативної грошової оцінки (а. с. 34 т.1);

- № ХМ/6825280800:03:003/00001362 від 24.03.2014 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду та ОСОБА_4 надано в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки площею: 13,6590 га. (кадастровий номер 6825280800:03:003:0027); 8,3694 га. (кадастровий номер 6825280800:03:003:0026); 0,9716 га. (кадастровий номер 6825280800:03:003:0025), строком на 20 років, розташовані за межами населених пунктів Вівсянської сільської ради Чемеровецького району. Встановлено річну орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 4 відсотки від її нормативної грошової оцінки (а. с. 36 т.1).

На підставі вищевказаних наказів Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області із ОСОБА_4 укладено договори оренди земельних ділянок, а саме:

- № 1 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки площею 42,1600 га (кадастровий номер 6820987800:03:007:0002), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Трительницької сільської ради Волочиського району (а. с. 192-199 т.1);

- № 2 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки площею 12,6437 га (кадастровий номер 6820981500:04:011:0299), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району (а. с. 200-204т.1);

- № 3 від 07.05.2014 щодо земельної ділянки площею 14,5220 га (кадастровий номер 6820981500:04:007:0208), строком на 21 рік, розташовану за межами населених пунктів Бубнівської сільської ради Волочиського району (а. с. 205-209 т.1);

- № 4 від 02.04.2014 щодо земельної ділянки площею: 0,9716 га. (кадастровий номер 6825280800:03:003:0025), строком на 20 років, розташовану за межами населених пунктів Вівсянської сільської ради Чемеровецького району (а. с. 210-215 т.1);

- № 5 від 02.04.2014 щодо земельної ділянки площею 8,3694 га строком на 20 років, розташовану за межами населених пунктів Вівсьнської сільської ради Чемеровецького району (а. с. 216-221 т.1);

- № 6 від 02.04.2014 року щодо земельної ділянки площею 13,6590 га строком на 20 років, розташовану за межами населених пунктів Вівсянської сільської ради Чемеровецького району (а. с. 222-226 т.1).

20 травня 2014 року ОСОБА_4 зареєстровано фермерське господарство Соцький , він значиться єдиним його засновником та кінцевим бенефіціарним власником .

25 червня 2014 року ОСОБА_4 передав усі надані йому в оренду для ведення фермерського господарства земельні ділянки загальною площею 92,3300 га на весь строк дії договорів оренди в суборенду ТОВ Енселко Агро , а 21.06.2017 року сторони уклали договори про дострокове припинення дії договорів суборенди земельних ділянок.

Зазначені обставини визнаються сторонами та підтверджуються письмовими доказами які містяться в матеріалах справи.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що при вирішенні питання про передачу в оренду ОСОБА_4 земельних ділянок для ведення фермерського господарства порушені вимоги Закону України "Про фермерське господарство" ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), на стадії розгляду заяви про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства, Закон України Про державну експертизу землевпорядної документації ( в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) при затверджені проекту землеустрою щодо земельної ділянки кадастровий номер 6820987800:03:007:0002, оскільки зазначена земельна ділянка частково відноситься до особливо цінних груп ґрунтів, однак докази щодо проведення обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо даної земельної ділянки не надано, що є порушенням положень чинного законодавства. Проте, позивач пропустив строк позовної давності, оскільки право на звернення до суду з таким позовом виникло у 2012 році, а з позовом прокурор звернувся 30 березня 2017 року.

Апеляційний суд погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

Як вбачається із змісту ч. ч. 1, 2, 7 ст. 7 Закону України Про фермерське господарство (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), громадяни для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства звертаються до відповідної районної державної адміністрації, а для отримання земельної ділянки із земель комунальної власності до місцевої ради. У заяві зазначається: бажаний розмір і місце розташування земельної ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне отримання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства надаються єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро - і радіотелефонних мереж, газо - і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Крім того, вказаний Закон передбачає, що заява громадянина про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства повинна бути розглянута по суті. При цьому норми Закону не містять імперативної вказівки про задоволення заяви за наявності певних формальних умов, допускаючи можливість прийняття органом державної влади чи органом місцевого самоврядування рішення про відмову в задоволенні заяви без визначення виключного переліку підстав для відмови.

У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган виконавчої влади чи місцевого самоврядування (а в разі переданого на розгляд суду спору - суд) повинен дати оцінку обставинам і умовам, зазначеним у заяві, перевірити доводи заявника, наведені на обґрунтування розміру земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства, в тому числі щодо наявності трудових і матеріальних ресурсів. За наслідками зазначеної перевірки орган державної виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування повинен пересвідчитися в дійсності волевиявлення заявника, наявності в нього бажання створити фермерське господарство та спроможності вести господарство такого виду - виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства. У протилежному випадку відсутність належної перевірки, формальний підхід до вирішення заяви громадянина створює передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання іншими приватними суб'єктами в користування земель державної чи комунальної власності поза передбаченою законом обов'язковою процедурою - без проведення земельних торгів.

Всупереч встановленій процедурі набуття права оренди на земельні ділянки, ОСОБА_4 не обґрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідність отримання таких великих площ земельних ділянок, не зазначив при цьому самі перспективи діяльності фермерського господарства та не надав підтвердження наявності техніки, необхідної для обробітку такої площі землі.

Крім того, Волочиська РДА, Чемеровецька РДА при розгляді заяв ОСОБА_4 не пересвідчились в його спроможності вести фермерське господарство-виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих для ведення фермерського господарства, що свідчить про відсутність належної перевірки ,формальний підхід до вирішення заяв ОСОБА_4 районними державними адміністраціями та створило передумови для невиправданого, штучного використання процедури створення фермерського господарства як спрощеного, пільгового порядку одержання ОСОБА_4 в користування земель державної власності.

Відповідно до ч.6 ст.123 Земельного Кодексу України ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно з законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно ст.9 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації ( в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

З листа Хмельницької філії ДУ Держгрунтохорона №158-21\01\78 від 20.03.2017 року вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6820987800:03:007:0002 площею 42,1600 га, розташована за межами населеного пункту Трительницької сільської ради Волочиського району частково відноситься до особливо цінних ґрунтів. ( а.с.66 т.1).

Однак, відповідачами доказів проведення обов'язкової державної експертизи проекту землеустрою щодо зазначеної земельної ділянки суду не надано, що є порушенням порядку прийняття рішення про надання земельної ділянки у користування.

Разом з тим, стаття 15 ЦК України закріплює право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення,невизнання або оспорювання.

У зазначеній статті безпосередньо не визначаються органи, які здійснюють захист цивільних прав.

Так, крім органів , зазначених у ст. 55 Конституції України, відповідно до окремих актів законодавства України здійснюють захист цивільних прав та інтересів або сприяють їх захисту, зокрема, органи прокуратури.

У ч.2 ст.2ЦК України передбачено, що одним із учасників цивільних правовідносин є держава,яка згідно зі ст. 167,170 цього Кодексу набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Згідно з ч.2 ст.3 ЦПК України у випадках, встановлених законом, до суду можуть звертатися органи та особи, яким надано право захищати права,свободи та інтереси інших осіб, або державні чи суспільні інтереси.

Одним із таких органів є прокуратура, на яку п.2 ст.121 Конституції України покладено представництво інтересів держави у випадках,визначених законом

Статтею 45 ЦПК України передбачено,що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

В разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позові.

У разі прийняття судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функцію держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).

При цьому, відповідно до частин першої та п'ятої статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Разом з тим згідно із частинами третьою, четвертою статті 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.

За змістом ст. ст. 256, 261 ЦК України позовна давність є строком пред'явлення позову самою особою, право якої порушене,так і в разі пред'явлення позову в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою, відлік позовної давності обчислюється з одного й того самого моменту:коли особа довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила.

Таким чином,положення закону про початок перебігу позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.

Прокурор Городоцької місцевої прокуратури Хмельницької області звернувся до суду з позовом як позивач.

Представниками відповідачів у суді першої інстанції заявлено про застосування позовної давності.

Із матеріалів справи вбачається, що на запит прокуратури від 04.11.2011 №55-1350 та від 19.03.2013 №112-382вих-13, Чемеровецькою державною адміністрацією листом від 05.11.2012 №27/08-32-2993 надсилалися копії розпоряджень із земельних питань,прийнятих у жовтні 2012 року, та Волочиською державною адміністрацією листом від 19.03.2013 №04-11-704/13 повідомлялися про усі розпорядження голови адміністрації, які видавалися на протязі трьох останніх років. А також у 2012 році на виконання листа прокуратури Волочиського району від 16.03.2012 за №75-333 вих.12, райдержадміністрація щотижня направляла копії розпоряджень. (а.с.104-105; 183-186 т.1). З позовом прокурор звернувся 30 березня 2017 року, клопотань щодо поновлення пропущеного строку та причин пропуску строку прокурор не заявляв.

Пунктом 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція), ратифікованої Законом України від 17 липня 1997 року № 475/97-ВР Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції , яка набрала чинності для України 11 вересня 1997 року, передбачено, що кожен має право на розгляд його справи судом.

Європейський суд з прав людини юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (пункт 1 статті 32 Конвенції), наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Термін позовної давності, що є звичайним явищем у національних законодавствах держав - учасників Конвенції, виконує кілька завдань, в тому числі забезпечує юридичну визначеність та остаточність, запобігаючи порушенню прав відповідачів, які можуть трапитись у разі прийняття судом рішення на підставі доказів, що стали неповними через сплив часу (п. 570 рішення від 20 вересня 2011 року за заявою № 14902/04 у справі ВАТ Нафтова компанія Юкос проти Росії ; п. 51 рішення від 22 жовтня 1996 року за заявами № 22083/93, 22095/93 у справі Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства ).

Саме з таких міркувань виходив суд першої інстанції, з висновком якого погоджується апеляційний суд, застосовуючи наслідки спливу позовної давності.

Доводи апеляційної скарги щодо незгоди з висновком суду про пропущення ним строку позовної давності, зазначених висновків не спростовують.

Рішення суду ґрунтується на повно і всебічно досліджених обставинах справи та ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому підстав для його скасування в межах доводів апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись ст.ст. 307, 308, 315, 319, 324 ЦПК України , колегія суддів,-

у х в а л и л а:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Хмельницької області відхилити.

Рішення Волочиського районного суду Хмельницької області від 24 липня 2017 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, проте може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної сили.

Головуюча /підпис/

Судді /підписи/

Згідно з оригіналом: суддя апеляційного суду Т.О. Янчук

СудАпеляційний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення05.10.2017
Оприлюднено11.10.2017
Номер документу69442655
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —671/462/17

Ухвала від 01.11.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Постанова від 03.07.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 24.06.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Білоконь Олена Валеріївна

Ухвала від 01.11.2017

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Хопта Сергій Федорович

Ухвала від 05.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 05.10.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 27.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 28.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 23.08.2017

Цивільне

Апеляційний суд Хмельницької області

Янчук Т. О.

Ухвала від 24.07.2017

Цивільне

Волочиський районний суд Хмельницької області

Павлова А. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні