ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И місто Київ 29 вересня 2017 року справа №826/897/17 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовомГоловного управління Держпраці у Київській області доІнституту ядерних досліджень Національної академії України прозастосування заходів реагування В С Т А Н О В И В: Головне управління Держпраці у Київській області (далі по тексту – позивач, ГУ Держпраці) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Інституту ядерних досліджень Національної академії України (далі по тексту – відповідач), в якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинки робіт, а саме заборонити роботи із застосуванням вантажопідіймальних кранів реєстр. №№1321, 1490, 3278, 7158, 7159, 10177; заборонити експлуатацію посудини, що працює під тиском, реєстр. №8571 до усунення порушень та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення робіт. ГУ Держпраці проведено планову перевірку дотримання Інститутом ядерних досліджень Національної академії України вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт перевірки суб'єкта господарювання від 22 грудня 2016 року №5.2/076/459А (далі по тексту – акт перевірки). За результатами перевірки виявлено порушення відповідачем вимог законодавства з охорони праці, а саме: “1. Роботодавець не забезпечив функціонування системи управління охороною праці, а саме: Відсутній дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (вантажопідіймальні крани реєстр. №1321, №1490, №3278, №7158, №7159, №10177; посудини, працюючі під тиском, реєстр. №8571), чим порушено вимог ст. 21 Закону України “Про охорону праці”, додаток 2, 3 “Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки”, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107. 2. Не проведено позачерговий повний технічний огляд у зв'язку з закінченням граничного терміну експлуатації кранам реєстр. №1321, №1490, №3278, №7158, №7159, №10177 (після експертного обстеження), чим порушено вимоги п. 7.3.1, 7.3.5 НПАОП 0.00-1.01- 07 Правил будови та безпечної експлуатації вантажопідіймальних кранів, затверджених наказом Держгірпромнагляду 18.06.2007 №107, зареєстрованих в Мін'юсті 09.07.2007 за №784/14051, надалі - Правил по кранах. 3. Відсутній, не призначений працівник, який здійснює відомчий нагляд за утриманням та безпечною експлуатацією вантажопідіймальних кранів реєстр. №1321, №1490, №3278, №7158, №7159, №10177, знімних вантажозахоплюючих пристроїв, тари, чим порушено вимоги п. 7.4.1-1 Правил по кранах. 4. Не проведено чергове навчання та перевірка знань працівника, відповідального за утримання в справному стані вантажопідіймальних кранів, знімних вантажозахоплюючих пристроїв та працівника, відповідального за безпечне проведення робіт вантажопідіймальними кранами, знімними вантажозахоплюючими пристроями, а також кранівників, стропальників, чим порушено вимоги п. 7.4.5 Правил по кранах. 5. Відсутні, не призначені працівники, відповідальний за справний стані безпечну дію та відповідальний по нагляду за технічним станом і експлуатацією посудини, працюючої під тиском реєстр. № 8571, чим порушено п. 7.1.1-1 НПАОП 0.00-1.59-87 Правила будови і безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском, затверджених Держгіртехнаглядом СРСР 27.11.1987р., (далі Правил по посудинах). 6. Не призначено обслуговувальний посудину персонал. Працівники, допущені до обслуговування посудини, працюючої під тиском, реєстр. №8571, не пройшли навчання та перевірку знань, чим порушено п. 7.1.1-2 Правил по посудинах. 7. Посудині, працюючій під тиском, реєстр. №8571 не проведено періодичне технічне опосвідчення, чим порушено п. 6.3.1, 7.1.1-3 Правил по посудинах. 8. Не проведена, прострочена перевірка з тавруванням Держстантдартом манометрів посудини, що працює під тиском, реєстр. № 8571, чим порушено п. 5.3.10 Правил по посудинах”. Позивач зазначає, що допущені Інститутом ядерних досліджень Національної академії України порушення норм законодавства з охорони праці створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства, що у свою чергу є підставою для зупинення робіт із застосуванням вантажопідіймальних кранів та заборони експлуатації посудини, що працює під тиском, реєстр. №8571 до усунення порушень та отримання у встановленому порядку рішення на відновлення робіт. Відповідач письмового заперечення проти позову та відповідних доказів до суду не надав. Окружний адміністративний суд міста Києва, виходячи зі змісту пред'явлених позовних вимог, звертає увагу на наступне. Частиною четвертою статті 4 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” передбачено, що вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності встановлюється виключно законами. Згідно з частиною першою статті 4 Закону України “Про охорону праці” державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Частиною першою статті 13 Закону України “Про охорону праці” передбачено, що роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. Статтею 21 Закону України “Про охорону праці” зокрема передбачено, що виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці. Проектування виробничих об'єктів, розроблення нових технологій, засобів виробництва, засобів колективного та індивідуального захисту працюючих повинні провадитися з урахуванням вимог щодо охорони праці. Не допускається виготовлення і впровадження нових для даного підприємства технологій і зазначених засобів без попередньої експертизи робочого проекту або робочої документації на їх відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці. Фінансування цих робіт може провадитися лише після одержання позитивних результатів експертизи. Експертиза проектів будівництва проводиться відповідно до статті 31 Закону України “Про регулювання містобудівної діяльності”. Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Частиною першою статті 38 Закону України “Про охорону праці” передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Процедуру проведення перевірок під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю встановлює Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затверджене наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826 (далі по тексту – Положення). Пунктом 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року №826 (далі по тексту – Положення), визначено, що загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків. Згідно пункту 2.26 Положення право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку. У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня. Згідно з абзацом першим частини п'ятої статті 4 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Частиною сьомою статті 7 Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. З наведених норм законодавства та обставин справи суд приходить до висновку, що недотримання Інститутом ядерних досліджень Національної академії України вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю та здоров'ю працівників, може бути підставою для звернення ГУ Держпраці до адміністративного суду із відповідним позовом про застосування заходів реагування. Суд звертає увагу, що доказів на підтвердження усунення виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників, або доказів на спростування висновків акта перевірки, відповідачем до суду не надано, що є підставою для вжиття заходів реагування. Враховуючи викладене суд вважає за необхідне застосувати заходи реагування у вигляді зупинення роботи із застосуванням вантажопідіймальних кранів реєстр. №№1321, 1490, 3278, 7158, 7159, 10177 та зупинення експлуатації посудини, що працює під тиском, реєстр. №8571. Водночас позовні вимоги належить задовольнити частково шляхом зупинення, а не заборони робіт та експлуатації, оскільки норми Закону України “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” передбачають застосування заходів реагування у вигляді саме зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг, та не встановлюють можливого строку зупинення. Згідно з частиною першою статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів. Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача – суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають. Разом з тим, суд звертає увагу відповідача, що відповідно до частини дванадцятої статті 1832 Кодексу адміністративного судочинства України він не позбавлений права подати до Окружного адміністративного суду міста Києва заяву про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду справи, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - П О С Т А Н О В И В: 1. Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Київській області задовольнити частково. 2. Застосувати до Інституту ядерних досліджень Національної академії України (код ЄДРПОУ 23724640; 03028, м. Київ, пр.-т. Науки, 47) заходи реагування у вигляді зупинення робіт із застосуванням вантажопідіймальних кранів за реєстраційними №№1321, 1490, 3278, 7158, 7159, 10177 та у вигляді зупинення експлуатації посудини, що працює під тиском, реєстраційний №8571. 3. В іншій частині адміністративного позову відмовити. 4. Допустити негайне виконання постанови. Постанова за результатами скороченого провадження може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку. Строк для подання апеляційної скарги стороною або іншою особою, яка брала участь у справі, обчислюється з моменту отримання копії постанови. Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною. Суддя В.А. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2017 |
Оприлюднено | 13.10.2017 |
Номер документу | 69465118 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні