Ухвала
від 10.10.2017 по справі 819/1978/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2017 рокуЛьвів№ 876/7482/17 Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

Головуючого судді Сеника Р.П.,

суддів Сапіги В.П., Попка Я.С.

з участю секретаря судового засідання Мацьків М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Львові апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Добробут на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.05.2017 року у справі № 819/1978/15 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Добробут" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В :

13 липня 2015 року Державна служба геології та надр України звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Добробут про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009 року.

Позовні вимоги мотивує тим, що за результатами проведення планової перевірки ТОВ "Добробут", в ході якої посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю ОСОБА_1 України встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, складено акт дотримання вимог законодавства у сфері видобудування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) від 30.07.2014 року №02-01/07/2014-33/п-149. На підставі акту перевірки складено припис від 30.07.2014 року №672-14/02 про усунення у строк до 01.09.2014 року порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Відповідачем у встановлений термін порушення в повному обсязі не усунено, у зв'язку з чим винесено подання від 01.09.2014 року №726-14/02 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.

Позивач вважає, що оскільки ТОВ "Добробут" допустило порушення законодавства в сфері надрокористування, то є підстави для вжиття заходів реагування шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009 року, наданого Відповідачу, у зв'язку з чим звернувся до суду.

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.05.2017 року у справі № 819/1978/15 позов задоволено повністю.

Постанову суду першої інстанції оскаржив відповідач, подавши на неї апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі апелянт зазначає, що судом першої інстанції не були з'ясовані обставини на котрі поклався ТОВ Добробут в своїх письмових запереченнях, наведені ТОВ Добробут факти та подані документи залишені судом без уваги.

Просить скасувати постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.05.2017 року у справі № 819/1978/15 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Вислухавши суддю-доповідача, пояснення позивача, дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, що Товариству з обмеженою відповідальністю "Добробут" (код ЄДРПОУ 32750406) надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5079 вія 22.12.2009 р. з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої марки "75".

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у ТзОВ "Добробут" надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра , та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.

Наказом Державної служби геології та надр України від 24.06.2014 р. №198 затверджено план проведення перевірок надрокористувачів у III кварталі 2013 р., зокрема ТзОВ "Добробут".

30.07.2014 в результаті перевірки складено ОСОБА_2 №02-01/07/2014-33/п-149 дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини), яким встановлено ряд порушення норм законодавства у сфері надрокристування, а саме:

1. Відсутні Плани розвитку гірничих робіт на попередній та поточний роки, погоджені в установленому порядку.

2. Відсутні матеріали, які свідчать про реєстрацію гірничого відводу в органах державного гірничого нагляду.

3. Не виконується Угода про умови користування надрами а саме відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами.

4. Відсутній акт про передачу Ігровицького родовища для промислового освоєння.

5. Не виконується Угода про умови користування надрами в частині початку видобування суглинку в об'ємі 2,5 тис. м3/рік на рік не пізніше 15 місяців з дня дії дозволу (відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).

6. Не виконується Угода про умови користування надрами в частині вихід на проектну потужність 7,5 тис. м3/рік не пізніше ніж 27 місяців з дня дії дозволу (відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).

7. Не виконується п. 10.1 Угоди про умови користування надрами а саме до ОСОБА_1 України щороку не подається інформація про стан виконання Програми робіт.

8. Не виконуються рекомендації Протоколу ДКЗ України № 1472 від 13.03.2008: Користувачу надр проводити контроль якості сировини.

9. Не дотримуються показники проекту розробки родовища (проект - 5,0 тис. м3/рік, відповідно до форми 5-гр у 2013 році видобуто 1,2 тис.м3 суглинків).

ОСОБА_2 перевірки підписано директором ТзОВ "Добробут" ОСОБА_3

На підставі вищезазначеного акту планової перевірки від 30.07.2014 складено припис від 30.07.2014 №672-14/02, яким встановлено строк до 01.09.2014 для усунення встановлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

ТзОВ "Добробут" на припис від 30.07.2014р. № 672-14/02 повідомило про часткове виконання пунктів Припису листом № 45 від 31.08.2014.

Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю направлено подання від 01.09.2014 №726-14/02 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5079 від 22.12.2009.

Листом від 03.10.2014 №13758/02/14-14 повідомлено ТзОВ "Добробут", що наказом ОСОБА_1 України №310 від 26.09.2014, у зв'язку із невиконанням в установлений строк припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування, було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 №5079 р. та надано позивачу 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення зазначених порушень.

ТзОВ "Добробут" на припис від 30.07.2014 №672-14/02 повідомило листом №50 від 30.10.2014 про результати виконання по кожному пункту припису. Листом №142 від 18.04.2014 позивач повідомив про виконання пунктів 1,2,4,8 Припису №50 від 30.10.2014.

Наказом ОСОБА_1 України №380 від 28.11.2014 р. ТзОВ "Добробут" продовжено термін усунення порушень до 01.02.2015, встановлений наказом ОСОБА_1 України №310 від 26.09.2014, про що позивача повідомлено листом від 19.12.2014.

ОСОБА_1 України від 17.04.2015 №4064/13/15-15 відповідача було повідомлено про те, що згідно із ч.2 ст.26 Кодексу України про надра , право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку, та запропоновано у 15 денний термін з моменту відправлення зазначеного листа надати власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами родовища Ігровицьке від 22.12.2009 №5079, на що відповідач направив лист від 29.04.2015 №9 про не згоду на припинення права користування надрами.

На переконання Позивача, враховуючи те, що ТзОВ "Добробут" порушив законодавство у сфері надрокористування, та не усунув порушення, наявні підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами, відтак Державна служба геології та надр України звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги у справі, суд першої інстанції виходив з того, що правові і організаційні основи діяльності Державної служби геології та надр України закріплені у Кодексі України про надра та Положенні про Державну службу геології та надр України, затвердженому Указом Президента України від 06.04.2011 року №391/2011 .

Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, ОСОБА_1 України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.

Статтею 19 Кодексу України про надра , встановлено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (далі - Порядок №615).

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра , Порядком №615.

Так, відповідно до статті 24 Кодексу України про надра , користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.

Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.

З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ОСОБА_1 України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року №1294 (далі - Порядок №1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" .

Відповідно до пункту 4 Порядку №1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.

Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Для проведення планової або позапланової перевірки ОСОБА_1 видає наказ, який містить найменування надрокористувача, щодо якого буде здійснюватися державний геологічний контроль, та предмет перевірки (пункт 11 Порядку №1294).

Пунктом 16 Порядку №1294 встановлено, що у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.

У разі невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби.

Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку № 615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Відповідно до підпункту 9 пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.

Як вже зазначалось Держгеонадрами України ініційовано проведення планової перевірки ТзОВ "Добробут", за результатами якої відповідачу направлено припис щодо усунення порушення законодавства у сфері надрокористування. Вимоги припису у встановлений строк відповідачем не виконанні, у зв'язку з чим позивачем розглянуто питання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, а в подальшому порушено питання і щодо анулювання дії такого спеціального дозволу.

Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, а саме: користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Порядок анулювання спеціальних дозволів на користування надрами визначений пунктом 4 частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності" , який передбачає, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у вигляді анулювання документа дозвільного характеру за наявності: здійснення суб'єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 71 КАС України визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 КАС України .

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд, відповідно до статті 86 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, у зв'язку з допущенням відповідачем порушень законодавства в сфері надрокористування, керуючись вищевказаними нормами законодавства, суд першої інстанції вважає обгрунтованими доводи позивача, що обумовлює застосування заходів реагування у сфері державного нагляду: припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого відповідачу, на користування надрами №555 від 25 червня 1996 року.

Виходячи з вищенаведеного, суд першої інстанції прийшов до висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, відповідають вимогам чинного законодавства, не спростовані відповідачем, а отже підлягають до задоволення в повному обсязі.

Колегія суддів погоджується з таким висновком та аргументами суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституції та законами України.

Статтею 19 Кодексу України про надра передбачено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Згідно з частиною другою статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов'язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до частини третьої статті 24 Кодексу України про надра права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Аналіз наведених норм права дає підстави для висновку, що недотримання вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, є підставою для припинення права користування надрами. Таке право припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі незгоди користувачів з припиненням права на користування надрами за порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр припинення такого права здійснюється виключно у судовому порядку.

Крім цього, незважаючи на неодноразове надання відповідачу строку на усунення вказаних порушень, цього зроблено в повному обсязі не було.

Враховуючи викладене, а також те, що ТзОВ Добробут не погоджувалось з припиненням його права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, суд вважає правильним висновок суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для припинення права відповідача на користування надрами в судовому порядку.

Колегія апеляційного суду вивчивши матеріали справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга жодним чином не спростовує встановлених судом першої інстанції обставин та доводів.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що заявлені вимоги позивача є підставними та підлягають до задоволення.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі наведеного, судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, а також відсутня невідповідність висновків суду обставинам справи.

Керуючись ч. 3 ст. 160, ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Добробут - залишити без задоволення .

Постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 30.05.2017 року у справі № 819/1978/15 -залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя ОСОБА_4 судді ОСОБА_5 ОСОБА_6 Повний текст судового рішення виготовлено 10.10.2017 року

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2017
Оприлюднено12.10.2017
Номер документу69465481
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1978/15

Постанова від 05.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 03.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 19.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 08.12.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 24.10.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 10.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 09.08.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

Ухвала від 06.07.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Сеник Роман Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні