Рішення
від 11.09.2017 по справі 911/2274/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" вересня 2017 р. Справа № 911/2274/17

за позовом Української міської ради , м. Українка Обухівського району,

до відповідача публічного акціонерного товариства Експериментально-Механічний завод , м. Київ,

про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки

Суддя О.В. Конюх;

з участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність від 25.10.2016;

від відповідача: не з'явився ;

СУТЬ СПОРУ:

позивач - Українська міська рада, м. Українка звернувся до господарського суду Київської області з позовом до відповідача - публічного акціонерного товариства Експериментально-Механічний завод , м. Київ в якому просить суд внести зміни в п.п. 2.5 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 09.11.2009 зареєстрованого в реєстрі 02.02.2010 за № 1305, укладеного між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод , виклавши п.п. 2.5 та 4.1 Договору в наступній редакції:

- 2.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 463 від 30 травня 2017 року, виданого відділом Держгеокадастру в Обухівському районі головного управління Держгеокадастру у Київській області становить 2 116 377,34 гривень (два мільйона сто шістнадцять тисяч триста сімдесят сім тисяч гривень тридцять чотири копійки) ;

- 4.1. орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 3 % (три відсотки) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що становить 63 491,32 гривень (шістдесят три тисячі чотириста дев'яносто одна гривня тридцять дві копійки) щорічно, або 5 290,94 гривень (п'ять тисяч двісті дев'яносто гривень дев'яносто чотири копійки) щомісяця. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,9664 га вноситься Орендарем в розмірі не менше трикратного розміру земельного податку з урахуванням індексації .

Також, позивач просить покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі рішення Української міської ради 09.11.2009 між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод було укладено Договір оренди земельної ділянки площею 0,9664 га кадастровий номер 3223151000:01:034:0050, розташованої в м. Українка Київської області, вул. Промислова 41-а. Договір 02.02.2010 зареєстровано Обухівським районним відділом Київської регіональної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру. Пунктом 2.5. вказаного договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 231 747,15 грн., а пунктом 4.1. договору передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що становить 36 952,42 грн. щорічно, або 3 079,37 грн. щомісяця. Відповідно до пункту 4.110 Договору зміна розміру нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду розміру орендної плати (один раз на три роки).

Пунктом 1 Рішення Української міської ради від 14.07.2016 № 245/0/7-16-12-7 Про затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земель міста Українка та села Плюти затверджено технічні документації з нормативної грошової оцінки земель міста Українка та села Плюти, виконані Державним підприємством Київський науково-дослідний і проектний інститут землеустрою .

В зв'язку з тим, що вказаним Рішенням Українською міською радою було здійснено розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки, що підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, позивач просить суд внести зміни в п.п. 2.5 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 09.11.2009 зареєстрованого в реєстрі 02.02.2010 за № 1305, укладеного між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод .

Відповідно до пункту 6 частини першої ст. 12 ГПК України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.

Відповідно до частини восьмої ст. 16 ГПК України справи у спорах, передбачених пунктом 6 частини першої статті 12 цього Кодексу, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини, за винятком справ, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Ухвалою господарського суду Київської області від 27.07.2017 позовну заяву Української міської ради до публічного акціонерного товариства Експериментально-Механічний завод про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 911/2274/17 та призначено розгляд справи в засіданні господарського суду на 14.08.2017.

В судове засідання 14.08.2017 з'явився представник позивача, який подав клопотання про долучення документів до матеріалів справи, зокрема було подано копію Акта приймання-передачі земельної ділянки згідно Договору оренди земельної ділянки від 09.11.2009.

Відповідач в судове засідання 14.08.2017 не з'явився, витребувані судом документи та відзив на позов не подав, хоча про день, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить залучене до матеріалів справи повідомлення про вручення поштового відправлення.

Ухвалою господарського суду від 14.08.2017 розгляд справи було відкладено на 11.09.2017.

В судове засідання 11.09.2017 з'явився представник позивача, який надав пояснення по суті позову та просив суд його задовольнити. Відповідач в судове засідання 11.09.2017 не з'явився, вимоги ухвал господарського суду від 27.07.2017 та від 14.08.2017 не виконав, витребувані судом документи не подав, хоча про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, про що свідчить залучене до матеріалів справи повідомлення про вручення поштового відправлення.

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п. 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011).

Враховуючи вищевикладене, відповідно до права суду, передбаченого ст. 75 ГПК України, справа розглянута за наявними матеріалами, яких достатньо для розгляду справи по суті.

Розглянувши позов Української міської ради (далі по тексту - Українська міськрада, орендодавець), до публічного акціонерного товариства Експериментально-Механічний завод (далі по тексту - ПАТ ЕМЗ , орендар), всебічно та повно вивчивши наявні у матеріалах справи докази, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема з правочинів.

09.11.2009 між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод (правонаступником якого є ПАТ ЕМЗ ) було укладено Договір оренди земельної ділянки, за яким орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне володіння та користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: місто Українка Обухівського району Київської області, вул. Промислова, 41-А, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:01:034:0050, надану під розміщення нежитлових будівель та споруд.

Згідно умов договору:

- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,9664 гектар, у тому числі: всього земель 0,9664 га, з них забудовані землі 0,9664 га, в тому числі землі промисловості, а саме: капітальна одноповерхова 0.3885 га, під проїздами, проходами та площадками 0,5779 га. Склад угідь земельної ділянки визначено згідно кадастрового плану; правовий режим земельної ділянки регулюється главою 13 Земельного кодексу України (пункт 2.1);

- нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 05-08/1074-1, виданою Управлінням Земельних ресурсів в Обухівському районі Головного управління земельних ресурсів у Київській області Держземагентства України, від 02 липня 2009 року становить 1231747,15 гривень (один мільйон двісті тридцять одну тисячу сімсот сорок сім гривень п'ятнадцять копійок) (пункт 2.5);

- орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 3 % (три відсотки) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що становить 36 952,42 гривень (тридцять шість тисяч дев'ятсот п'ятдесят дві гривні сорок дві копійки) щорічно або 3 079,37 гривень (три тисячі сімдесят дев'ять гривень тридцять сім копійок) щомісяця. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,9664 га вноситься Орендарем в розмірі не менше трикратного розміру земельного податку з урахуванням індексації (пункт 4.1);

- розмір орендної плати переглядається один раз на три роки в порядку встановленому законодавством України.

Розмір орендної плати переглядається у випадках і з моменту:

· зміни умов господарювання, передбачених договором;

· зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;

· зміни індексів інфляції, визначених законодавством;

· зміни розміру нормативної грошової оцінки;

· погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря , що підтверджено документально;

· в інших випадках, передбачених законом (пункт 4.10);

- орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення орендної плати з мотивів, визначених у пункті 4 Договору (пункт 9.1);

- зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (пункт 12.1).

Факт прийняття відповідачем в оренду вищевказаної земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 09.11.2009 (копія якого міститься в матеріалах справи).

Укладений між сторонами договір за правовою природою є договором найму (оренди) земельної ділянки.

Згідно положень ст. 792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до ч. 3 статті 6 ЦК України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Частиною 1, 2 статті 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Рішенням Української міськради від 14.07.2016 № 245/0/7-16/12-7 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Українка та села Плюти, виконані Державним підприємством Київський науково-дослідний і проектний інститут землеустрою .

Пунктом 2 рішення нормативну грошову оцінку земель міста Українка та села Плюти введено в дію з 01.01.2017.

Пунктом 3 рішення встановлено передати Управлінню Держгеокадастру в Обухівському районі Київської області по одому примірнику документації для видачі власникам та користувачам витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Пунктом 6 рішення зобов'язано виконавчий комітет оприлюднити вказане рішення в газеті Дніпровський проспект та на офіційному веб-сайті міської ради.

На підставі вищевказаних положень рішення Української міської ради виконавчим комітетом Української міської ради на адресу ПАТ ЕМЗ було надіслано листа від 13.01.2017 № 116/0/3-17, яким відповідача було зобов'язано звернутися до Управління Держгеокадастру в Обухівському районі Київської області для одержання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, яку орендує ПАТ ЕМЗ . Крім того, у вказаному листі орендарю запропоновано звернутися до виконавчого комітету Української міської ради для підписання відповідної додаткової угоди.

Зазначений лист було направлено рекомендованим поштовим відправленням на адресу орендаря (копія опису вкладення у цінний лист додана до матеріалів справи).

Крім того, на підставі пункту 6 рішення, у місцевих засобах інформації надруковано оголошення про встановлення нової нормативної грошової оцінки земель на території Української міської ради, в якому Українська міська рада повідомила всіх орендарів про необхідність внесення змін до договорів оренди земельних ділянок.

Позивач стверджує, що відповідач відповіді на направлену йому пропозицію щодо внесення змін до договору оренди не надав, що стало підставою для звернення до суду із вказаним позовом.

Не внесення сторонами договору оренди земельної ділянки змін до його умов в частині, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, оскільки відповідно до положень статті 11 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади або місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі , договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Так, статтею 21 Закону України Про оренду землі визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Виходячи з абз. 5 статті 5 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно зі ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до ст. 15 вказаного Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Як передбачено статтею 20 Закону України Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до частини 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до статті 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно зі ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до пункту 4.10 договору зміна розміру нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду розміру орендної плати, а згідно пункту 12 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

За таких обставин, у відповідності до свого права, передбаченого вищенаведеними нормами, орендодавець - Українська міськрада звернувся до господарського суду з вимогою про внесення змін в п.п. 2.5 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 09.11.2009 зареєстрованого в реєстрі 02.02.2010 за № 1305, укладеного між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод (правонаступником якого є ПАТ ЕМЗ ).

Статтею 632 ЦК України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Отже, зважаючи на наведені норми законодавства, вбачається, що підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.

Відповідач доводів позивача не спростував, відзив на позов не подав.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Сторони, звертаючись до суду, повинні враховувати те, що визначення та наповнення доказової бази переданого на розгляд суду спору покладаються саме на сторони, а не на суд.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Крім того, положення чинного законодавства України щодо орендної плати та вищевказане рішення Української міської ради, яке є чинними, є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати, у зв'язку із чим позовні вимоги про внесення змін до договору щодо розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі про зміни пунктів 2.5 та 4.1 договору є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Суд зазначає, що у відповідності до частини 3 ст. 653 ЦК України договір змінюється з моменту набрання рішенням суду законної сили.

У зв'язку із задоволенням позову суд відповідно до ст. 49 ГПК України покладає на відповідача відшкодування позивачу судового збору.

З огляду на вищевикладене, керуючись статтями 2, 12, 22, 32-34, 43, 49, 75, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Української міської ради задовольнити .

2. Внести зміни в п.п. 2.5 та 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 09.11.2009 зареєстрованого в реєстрі 02.02.2010 за № 1305 , укладеного між Українською міською радою та відкритим акціонерним товариством Експериментально-Механічний завод , виклавши п.п. 2.5 та 4.1 Договору в наступній редакції:

- 2.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно з Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 463 від 30 травня 2017 року, виданого відділом Держгеокадастру в Обухівському районі Головного управління Держгеокадастру у Київській області становить 2 116 377,34 гривень (два мільйона сто шістнадцять тисяч триста сімдесят сім тисяч гривень тридцять чотири копійки) ;

- 4.1. орендна плата вноситься Орендарем у розмірі 3 % (три відсотки) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що становить 63 491,32 гривень (шістдесят три тисячі чотириста дев'яносто одна гривня тридцять дві копійки) щорічно, або 5 290,94 гривень (п'ять тисяч двісті дев'яносто гривень дев'яносто чотири копійки) щомісяця. Орендна плата за земельну ділянку площею 0,9664 га вноситься Орендарем в розмірі не менше трикратного розміру земельного податку з урахуванням індексації .

3. Стягнути з публічного акціонерного товариства Експериментально-Механічний завод (01013, м. Київ, вулиця Будіндустрії, будинок 6, код 05503266) на користь Української міської ради (08720, Київська область, Обухівський район, м. Українка, площа Шевченка, будинок 1, код 35161509)

1 600,00 грн. (одну тисячу шістсот гривень нуль копійок) судового збору .

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана протягом десяти днів з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення підписано 11.10.2017.

Суддя О.В. Конюх

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення11.09.2017
Оприлюднено12.10.2017
Номер документу69479034
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/2274/17

Рішення від 11.09.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

Ухвала від 27.07.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Конюх О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні