ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.10.2017 року Справа № 904/5771/17
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді : Іванова О.Г. (доповідач),
суддів: Дарміна М.О., Березкіної О.В.
при секретарі судового засідання : Логвіненко І.Г.
представники сторін:
від позивача: ОСОБА_1, довіреність б/н від 16.02.2017 р.;
від третьої особи: ОСОБА_2, довіреність №1085 від 12.04.2017 р.;
представник відповідача в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином,
розглянувши апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке" на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2017 року по справі №904/5771/17
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке", м.Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нектар", м.Дніпро
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача : Комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради, м.Дніпро
про відновлення становища, яке існувало до порушення.
ВСТАНОВИВ:
До господарського суду Дніпропетровської області звернулось Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке" з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нектар", в якій просить суд зобов'язати відповідача відновити систему центрального опалення у нежитлових приміщеннях №1-6 загальною опалювальною площею 180,1кв.м., розташованих у підвалі будинку по вул. Старокозацькій, 5 в м. Дніпро.
Ухвалою від 13.05.2017 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача залучено комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради (49044, Дніпропетровська область, місто Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, буд.37; ідентифікаційний код 32688148).
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2017 року по справі №904/5771/17 (суддя Петренко І.В.) в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Рішення мотивовано тим, що відповідач не має статусу споживача в розумінні статті 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" та статті 1 Закону України "Про теплопостачання".
За таких обставин, доводи позивача про порушення положень Правил №630, розробленого на їх виконання Порядку відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №4 від 22.11.2005, а також - Правил №1198, як на підставу виникнення у відповідача обов'язку з відновлення центрального опалення свого приміщення, є безпідставним, з огляду на коло осіб, на які розповсюджуються означені нормативно-правові акти.
Крім того, позивачем всупереч статей 4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України не доведено жодними доказами тієї обставини, що відключення системи опалення в приміщені відповідача призвело до порушення прав та законних інтересів інших споживачів послуг чи перешкодив безперебійній роботі інженерного обладнання будинку та вжиттю заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки, забезпеченню державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.
Позивачем не надано належних доказів, за допомогою яких можна було б визначити спосіб відключення та шлях відновлення системи централізованого опалення, отже, позивачем обрано неналежний спосіб захисту.
Не погодившись з даним рішенням Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке" звернулось до Дніпропетровського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
При цьому, скаржник в апеляційній скарзі посилається на неповне з'ясування обставин, що мають значення для у справі, невідповідність висновків, викладених в рішенні суду обставинам справи, порушення та неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права України.
Судом не було надано юридичної оцінки тій обставині, що відповідач у справі є споживачем теплової енергії, а тому на нього поширюється коло обов'язків, передбачених Правилами № 630 та розроблених на їх виконання Порядок відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 4 від 22.11.2005 року, а також Правил - № 1198.
Судом не було надано юридичної оцінки тій обставині, що Товариство з обмеженою відповідальністю Нектар відключилося від централізованого опалення з порушенням порядку, передбаченого законодавством, без згоди співвласників, без проекту та дозволу.
Третя особа Комунальне підприємство "Теплоенерго " Дніпровської міської ради у відзиві на апеляційну скаргу просить апеляційну скаргу задовольнити, рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2017 року скасувати та прийняти нове рішення.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 28.07.2017 року було прийнято апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке", м. Дніпро та призначено до розгляду на 15.08.2017 року.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 15.08.2017 року було відкладено розгляд справи на 12.09.2017 року.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 12.09.2017 року було відкладено розгляд справи на 03.10.2017 року.
Відповідач, належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, у судові засідання, призначені на 15.08.2017 року, 12.09.2017 року та 03.10.2017 року не з'явилися.
Абзацом 1 п. 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.11р. за №18 визначено, що у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Неявка учасника судового процесу в судове засідання не є підставою для скасування судового рішення, якщо ухвалу, в якій зазначено час і місце такого засідання, надіслано йому в порядку, зазначеному в підпункті 3.9.1 підпункту 3.9 цього пункту постанови.
Беручи до уваги строки розгляду апеляційної скарги, передбачені ст. 102 ГПК України, а також, враховуючи, що наявні у справі докази дозволяють визначитися відносно законності оскаржуваного рішення, судова колегія дійшла висновку про можливість в порядку ст. 75 ГПК України розглянути справу у відсутність представника скаржника.
В судовому засіданні 03.10.2017 року Дніпропетровським апеляційним господарським судом була оголошена вступна та резолютивна частина постанови у даній справі.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, в процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.
Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Відповідно до положень ст. 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Дослідивши матеріали справи, апеляційний господарський суд встановив наступні обставини.
Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №61533622 від 15.06.2016 року власником нежитлових приміщень №1-6 загальною площею 180,1кв.м. за адресою: 49044, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд.5 є Товариство з обмеженою відповідальністю "Нектар" (а.с. 26-29).
Співвласниками багатоквартирного будинку №5 по вулиці Старокозацькій у місті Дніпро в квітні 2016 року було створено Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке", що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 13-25).
Централізоване теплопостачання багатоквартирного будинку 5 по вулиці Старокозацькій у місті Дніпро забезпечує комунальне підприємство "Теплоенерго" Дніпровської міської ради.
23 червня 2016 року комісією в складі представників третьої особи та в присутності директора Товариства з обмеженою відповідальністю Нектар ОСОБА_3 відповідно до акту було встановлено, що в нежитлових приміщеннях, які належать відповідачу, відсутнє опалення (а.с. 87).
Відповідно до листа комунального підприємства Теплоенерго Дніпровської міської ради № 1836-22 від 22 грудня 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю НЕКТАР здійснило самовільне відключення від централізованого теплопостачання, спеціалізовані організації, які мають дозвіл на проведення робіт не залучались, в зв'язку з чим споживачу було направлено припис (№ 1839-сс від 22 грудня 2016 року) з вимогами відновлення цілісності системи ЦО і ГВП (а.с. 32, 88-89).
12 травня 2017 року третьою особою вдруге було направлено на адресу відповідача припис (вих. 1112-сс). Проте, жодних заходів щодо усунення вищезазначених порушень відповідачем здійснено не було (90-91).
26 вересня 2017 року майстром теплового району ОСОБА_4 у присутності голови ОСББ Старокозацьке проведеного обстеження нежитлових приміщень №1-6 за адресою: 49044, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд.5, про що складено відповідний Акт. Згідно даного Акту, встановлено що централізоване опалення у приміщенні відсутнє, але труби централізованого опалення проходять під полом та в стінах. Також зазначено що труби закриті гіпсокартоном.
Позивач вважає дії відповідача щодо самовільного відключення від централізованого опалення є незаконними та такими, що порушують права інших співвласників багатоквартирного будинку 5 по вулиці Старокозацькій, що і стало підставою позовних вимог.
Мотиви, з яких виходила апеляційна інстанція при винесенні постанови.
Відносини щодо теплопостачання та його відновлення врегульовано приписами статей 1, 20, 24 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» , пунктами 25, 26 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005 (далі по тексту - Правила №630), пунктами 1.4.1., 1.4.2., 1.4.6. Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій, затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства №76 від 17.05.2005 (далі по тексту - Правила №76), пунктом 40 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007, а також - Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України №4 від 22.11.2005.
З позовної заяви вбачається, що обов'язок відповідача здійснити відновлення системи центрального опалення свого приміщення ґрунтується на приписах статтею 1, 2, 12, 13, 15, 43, 49, 54, 56, 57, 61 Господарського процесуального кодексу України, статей 368, 369 Цивільного кодексу України, пунктів 25, 26 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №630 від 21.07.2005; пунктів 11, 40, 41 Правил користування тепловою енергією, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007.
Відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 630 від 21.07.2005 року (надалі Правила № 630), споживачі можуть відмовитися від отримання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води. Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється (пункти 24-26 Правил № 630).
Згідно пункту 11 Правил користування тепловою енергією, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України № 1198 від 03.10.2007 року (надалі Правила № 1198) самовільне втручання в діючі системи теплопостачання і теплоспоживання забороняється.
За приписами пунктів 40, 41 Правил № 1198 користування тепловою енергією обов'язком споживачів є забезпечення належного стану обслуговування та безпечної експлуатації власної системи теплоспоживання, а також недопущення переобладнання системи теплоспоживання, яке призводить до теплового балансу будинку, будівлі (споруди). Споживач несе відповідальність як за самовільне переобладнання системи теплоспоживання, так і взагалі за технічний стан, обслуговування та експлуатацію системи теплоспоживання, що перебуває у межах його балансової належності.
Відповідно до пунктів 25, 26, 30 пункту 3 наведених Правил відключення споживача від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Рішення про відключення будинку від системи централізованого опалення з улаштуванням індивідуального опалення повинно бути підтримане всіма власниками (уповноваженими особами власників) приміщень у житловому будинку (п. 2.1 наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007 N 169 "Про затвердження Змін до наказу Мінбуду України від 22.11.2005 N 4").
При цьому обов'язково враховуються технічні можливості існуючих мереж газопостачання, водопостачання та електропостачання даного населеного пункту або окремого мікрорайону щодо забезпечення живлення запропонованої власником (власниками) системи теплопостачання (п. 2.2 наказу Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007 N 169 "Про затвердження Змін до наказу Мінбуду України від 22.11.2005 N4").
Відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків, опалення, вентиляції, кондиціонування будівельної теплотехніки; державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.
Порядком відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затверджених наказом Міністерство будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року N 4, установлено, що таке відключення відбувається на підставі рішення постійно діючої міжвідомчої комісії, створеної органом місцевого самоврядування або місцевим органом виконавчої влади.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007 року №169 було внесено зміни, які унеможливлюють відключення від мереж центрального опалення та гарячого водопостачання окремих квартир у багатоквартирному будинку і дозволяють таке відключення лише будинку в цілому.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, господарський суд Дніпропетровської області застосував норму матеріального права, а саме частину 1 статті 19 Закону України Про житлово-комунальні послуги , яка визначає, що відношення між учасниками відношень у сфері житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних відносинах. Наявність договірних відносин як кваліфікаційний критерій теплопостачання та споживача, що використовує теплову енергію, безпосередньо випливає із визначення відповідних термінів, приведеного в статті 1 Закону України Про теплопостачання , згідно якого споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору.
Однак, висновок суду першої інстанції про те, що відповідач як на момент звернення позивача із позовною заявою до суду, так і на момент прийняття рішення не має статусу споживача в розумінні статті 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги та статті 1 Закону України Про теплопостачання є повністю необґрунтованим, з огляду на таке.
Відносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються, зокрема, Законом України Про житлово-комунальні послуги , Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення №630 та іншими нормативно-правовими актами, що регулюють відносини у цій сфері.
У Законі застосовуються такі визначені терміни:
споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;
внутрішньо будинкові системи - мережі, арматура на них, прилади та обладнання, засоби обліку та регулювання споживання житлово-комунальних послуг, які знаходяться в межах будинку, споруди.
У пункті 1 Правил № 630 зазначено, що вони регулюють відносини між суб'єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг (далі - виконавець), і фізичною та юридичною особою (далі - споживач), яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення (далі - послуги).
Правила користування тепловою енергією, затверджені постановою Кабінету Міністрів України №1198 від 03.10.2007, відповідно до пункту 1, визначають взаємовідносини між теплопостачальними організаціями та споживачами теплової енергії.
Тобто, зазначеними нормами визначена обов'язкова ознака Споживача послуг, а саме, споживачем послуг може бути фізична/юридична особа, відповідне обладнання приміщення якої приєднане, або має технічні можливості для приєднання до відповідних внутрішньобудинкових систем.
Частина 1 стаття 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» дійсно визначає, що відношення між учасниками відношень у сфері житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних відносинах.
Наявність договірних відносин як кваліфікаційний критерій теплопостачання та споживача, що використовує теплову енергію, безпосередньо випливає із визначення відповідних термінів, приведеного в статті 1 Закону України «Про теплопостачання» , згідно якого споживач теплової енергії - фізична або юридична особа, яка використовує теплову енергію на підставі договору.
Листом третьої особи від 12.05.2017 за вих.№1115-сс встановлено відсутність між відповідачем та третьою особою договору про постачання тепловою енергією.
Водночас, зі змісту статті 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги , пункту 1 Правил № 630 вбачається, що термін споживач необхідно застосовувати у значно ширшому значенні, оскільки він також розповсюджується і на осіб, які отримують або мають намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення без укладання відповідного договору.
Крім того, відповідно до статті 1 Закону України Про теплопостачання місцева (розподільча) теплова мережа - сукупність енергетичних установок, обладнання і трубопроводів, яка забезпечує транспортування теплоносія від джерела теплової енергії, центрального теплового пункту або магістральної теплової мережі до теплового вводу споживача.
Згідно пункту 22 Правил № 630 точками розподілу у багатоквартирному будинку, в яких здійснюється передача послуги централізованого опалення від виконавця споживачеві є відгалуження від стояків у межах квартири.
Підведення централізованого опалення до стояка в межах квартири (нежитлового приміщення) свідчить про виконання послуг постачальником - третьою особою. Таким чином КП Теплоенерго Дніпровської міської ради виконує свої зобов'язання щодо надання послуг централізованого опалення, а тому відповідач знаходиться у фактичних договірних відносинах з третьою особою.
Подібна правова позиція викладена у рішенні господарського суду Дніпропетровської області від 13.09.15 року у справі № 904/4858/15, яке постановою Вищого господарського суду України від 28.02.2017 року залишено без змін, постановах Верховного Суду України від 11.11.2015 року у справі № 6-1706цс15, від 11.11.2015 року у справи № 6-1192цс15, від 20.04.16 року зі справи № 6-2951цс15, яка відповідно до приписів статті 111 Господарського
процесуального кодексу України має враховуватися судами.
За таких обставин, висновок господарського суду Дніпропетровської області про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю Нектар не має статусу споживача з огляду на коло осіб, на які розповсюджуються положення Правил № 630 та Правил № 1198 є повністю неправомірним.
Крім того, відмовляючи в задоволені позовних вимог, суд першої інстанції зробив невірний висновок щодо недоведеності позивачем порушень прав та законних інтересів інших v споживачів послуг.
Відповідно до пунктів 7, 10 частини 1 статті 1, частини 2 статті 19 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку від 29.11.2001 року № 2866-ІІІ неподільне майно - неподільна частина житлового комплексу, яка складається з частини допоміжних приміщень, конструктивних елементів будинку, технічного обладнання будинку, що забезпечують належне функціонування жилого будинку; технічне обладнання багатоквартирного будинку - інженерні комунікації та технічні пристрої, які необхідні для забезпечення санітарно-гігієнічних умов та безпечної експлуатації квартир (загальні будинкові мережі тепло-, водо-, газо-, електропостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання, елеваторних вузлів, а також елементи благоустрою території). Неподільне майно перебуває у спільній сумісній власності співвласників багатоквартирного будинку. Неподільне майно не підлягає відчуженню.
Таким чином, загальна система опалення житлового будинку є спільною сумісною власністю співвласників багатоквартирного будинку, яку вони відповідно зобов'язані утримувати та розпоряджатись нею виключно за згодою всіх інших співвласників (частина 2 статті 369 Цивільного кодексу України), а отже власник окремого приміщення не має право самовільно змінювати ці системи та здійснювати відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання.
Також, слід зазначити, що самовільне відключення від мереж централізованого опалення і гарячого водопостачання погіршує умови проживання у будинку, що порушує права мешканців інших квартир та суперечить статті 41 Конституції України, відповідно до якої використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Так, у разі відключення окремих квартир (нежитлових приміщень) у багатоповерхових житлових будинках від централізованого теплопостачання загальне теплове навантаження будівлі зменшується непропорційно відокремленій площі. При незмінному технічному стані зовнішніх та внутрішньобудинкових мереж теплопостачання, а відповідно незмінних теплових та гідравлічних втратах за рахунок зменшення обсягів теплової енергії, що ними транспортується, буде зростати відсоток відносних втрат тепла, що зумовить зниження ефективності роботи системи централізованої системи централізованого теплопостачання та неминуче призведе до збитків постачальника централізованого опалення та, у свою чергу, викличе зростання тарифів і відповідне порушення прав мешканців, що користуються централізованим теплопостачанням.
До того ж, зазначених висновків прийшло й Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України в своїх роз'ясненнях щодо ситуації з відключенням споживачів від мереж централізованого опалення та гарячого водопостачання № 7/9-5816 від 17 травня 2016 року.
Більш того, відповідно до СниП 2.04.05-91 Отопление. вентиляция, кондиционирование переобладнання системи опалення призводить до розбалансування внутрішньобудинкової системи опалення, яке належить до інженерної системи будинку як цілісного майнового комплексу. Отже, будь-яке втручання в систему централізованого опалення шляхом зміни гідравлічного опору (заміна та встановлення додаткових приладів опалення, зменшення діаметру трубопроводів, не встановлення перемичок біля приладів опалення на транзитних трубопроводах, встановлення металопластикових труб, прокладання трубопроводів під підлогою, відключення) призводить до погіршення роботи системи загалом.
Більш того, пр. вирішенні даного спору колегія суддів бере до уваги правову позицію, висловлену Верховним судом України в постанові від 26.09.2012 року у справі № 6-96цс12, відповідно до якої Питання відключення від мереж централізованого опалення регулюється Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630, зі змінами, що внесені постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2007 року №1268, в яких з метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не окремих квартир багатоквартирного будинку з ініціативи їх власників або наймачів, а відключення цілих багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів.
Відповідно до п. 25 зазначених Правил відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
Самовільне відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води забороняється.
Порядком відключення окремих житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання, затвердженим наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 22 листопада 2005 року № 4 (у редакції зі змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства від 6 листопада 2007 року № 169), установлено, що таке відключення відбувається на підставі рішення постійно діючої міжвідомчої комісії, створеної органом місцевого самоврядування або місцевим органом виконавчої влади. Крім того, внесені зміни унеможливлюють відключення від мереж центрального опалення і гарячого водопостачання окремих квартир у багатоквартирному будинку та дозволяють таке відключення лише будинку в цілому
У зв'язку із цим за змістом зазначених норм під час розгляду справ про зобов'язання привести систему централізованого опалення до попереднього стану судам необхідно з'ясувати та дати оцінку: способу відключення від мереж централізованого опалення (дотримання встановленого порядку); об'єкту відключення (весь багатоквартирний будинок чи квартира).
Відповідно до частини 1 статті 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).
Статтею 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку встановлено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Співвласниками багатоквартирного будинку 5 по вулиці Старокозацькій (колишня вулиця Комсомольська) у місті Дніпро в квітні 2016 року створено Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Старокозацьке (надалі - ОСББ Старокозацьке або позивач ).
Відповідно до Статуту позивача та Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку метою створення ОСББ Старокозацьке є, зокрема, забезпечення і захист прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Завданням та предметом діяльності ОСББ Старокозацьке є забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.
Відповідно до приписів статті 1 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, статті 382 Цивільного кодексу України всі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку, до якого відноситься й технічне обладнання багатоквартирного будинку - інженерні комунікації та технічні пристрої, які необхідні для забезпечення санітарно-гігієнічних умов та безпечної експлуатації квартир (загальні будинкові мережі тепло-, водо-, газо-, електропостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання, елеваторних вузлів, а також елементи благоустрою території).
Згідно з пунктом 26 Правил надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, коли технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування відповідно до Закону України Про теплопостачання схемою теплопостачання, за умови забезпечення безперебійної роботи інженерного обладнання будинку та вжиття заходів щодо дотримання в суміжних приміщеннях вимог будівельних норм і правил з питань проектування житлових будинків опалення, вентиляції, кондиціонування, будівельної теплотехніки, державних будівельних норм з питань складу, порядку розроблення, погодження та затвердження проектної документації на будівництво, а також норм проектування реконструкції та капітального ремонту в частині опалення.
Відповідно до частини 2 статті 369 Цивільного кодексу України розпорядження майном, що є у спільній власності, здійснюється за згодою усіх співвласників.
При цьому слід зазначити, що переобладнання системи опалення призводить до
розбалансування внутрішньобудинкової системи опалення, яка відноситься до інженерної
системи будинку, як цілісного майнового комплексу.
Згідно з вимогами будівельних норм при проектуванні будинку, в якому передбачається централізоване теплопостачання, всі стояки та внутрішні розподільчі мережі опалення гідравлічно ув'язані для забезпечення стабільної роботи внутрішньо будинкової системи загалом. Будь-яке втручання в неї шляхом зміни гідравлічного опору (від'єднання від системи централізованого опалення) погіршує роботу системи загалом, чим порушує права інших мешканців, що є недопустимим за Цивільним кодексом України.
Саме з метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків постановою КМУ від 31.10.2007 року № 1268 до вищевказаних Правил були внесені зміни, а саме передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача, а відключення багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів.
Тому дії відповідача щодо самовільного відключення нежитлових приміщень № 1-6 по вулиці Старокозацькій в будинку 5 у м. Дніпро від мереж централізованого опалення
мешканців інших квартир та суперечить статті 41 Конституції України, відповідно до якої
використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян,
інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Згідно зі статтею 16 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання має право відповідно до законодавства та статуту об'єднання захищати права, представляти інтереси співвласників у судах, органах державної влади і органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності.
Відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 16 ЦК України одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відновлення становища, яке існувало до порушення.
Таким чином, позивач у відповідності до Статуту та статті 16 Закону України Про
об'єднання співвласників багатоквартирного будинку наділений правом представляти в господарському суді інтереси співвласників будинку № 5 по вулиці Старокозацькій в м. Дніпро, та обраний позивачем спосіб захисту цивільного права є належним.
На підставі викладеного колегія суддів погоджується з доводами апеляційної скарги про те, що господарським судом не було надано юридичної оцінки тій обставині, що відповідач у справі є споживачем теплової енергії, а тому на нього поширюється коло обов'язків, передбачених Правилами № 630 та розроблених на їх виконання Порядок відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого теплопостачання, затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України № 4 від 22.11.2005 року, а також Правил - № 1198.
Судом також не було надано юридичної оцінки тій обставині, що Товариство з обмеженою відповідальністю Нектар відключилося від централізованого опалення з порушенням порядку, передбаченого законодавством, без згоди співвласників багатоквартирного будинку, без проекту та дозволу. До того ж, саме з метою захисту прав усіх мешканців багатоквартирних будинків постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2007 року № 1268 до Правил № 630 були внесені зміни, а саме передбачено відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не у квартирах багатоквартирних будинків з ініціативи споживача, відключення багатоквартирних будинків з ініціативи споживачів.
У зв'язку з чим позовні вимоги ОСББ Старокозацьке про відновлення системи центрального опалення у нежитлових приміщеннях № 1-6 загальною опалювальною площею 180,1 кв.м., розташованих у підвалі будинку по вулиці Старокозацькій, 5 в м. Дніпро є законними та обґрунтованими і підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 104 ГПК України серед підстав для скасування або зміни рішення місцевого суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, а також порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
За наведених вище обставин, які були встановлені у ході апеляційного провадження у даній справі, колегія суддів апеляційного господарського суду, проаналізувавши застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, доходить висновку, що доводи апеляційної скарги про неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи, порушення норм матеріального та процесуального права знайшли своє підтвердження.
Враховуючи вищевикладене колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що оскаржуване рішення місцевого господарського суду є таким, що не відповідає нормам матеріального та процесуального законодавства, в зв'язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення господарського суду підлягає скасуванню. Слід прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Оскільки позовна заява та апеляційна скарга підлягають задоволенню, то судові витрати за подання позовної заяви та апеляційної скарги відповідно до ч. 1 ст. 49 ГПК України необхідно покласти на Відповідача.
У зв'язку з чим з Відповідача на користь Позивача необхідно стягнути судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1 600,00 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1 760,00 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке", м. Дніпро задовольнити.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 11.07.2017 року у справі № 904/5771/17 - скасувати.
Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Нектар" відновити систему центрального опалення у нежитлових приміщеннях №1-6 загальною опалювальною площею 180,1кв.м., розташованих у підвалі будинку по вул. Старокозацькій, 5 в м. Дніпро.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нектар" (49000, м. Дніпро, вул. Кала Лібхнехта, буд.1, ідентифікаційний код 19315918) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Старокозацьке" (49044, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 5, ідентифікаційний код 40393887) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 1 600,00 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1 760,00 грн.
Видачу наказу з урахуванням необхідних реквізитів доручити господарському суду Дніпропетровської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складений 09.10.2017 року.
Головуючий суддя О.Г. Іванов
Суддя М.О. Дармін
Суддя О.В. Березкіна
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2017 |
Оприлюднено | 12.10.2017 |
Номер документу | 69479740 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Ігор Васильович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Ігор Васильович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Ігор Васильович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петренко Ігор Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні