ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 жовтня 2017 р. 0 13:50 год.Справа № 804/6649/17
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді судді суддіЖукової Є.О. Бондар М.В. Прудника С.В. при секретаріВоробйовій П.В. за участю: позивача представника позивача ОСОБА_5 ОСОБА_6 розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради від Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" ОСОБА_5 до Верхньодніпровської міської виборчої комісії Верхньодніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови Верхньодніпровської міської виборчої комісії №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради, -
ВСТАНОВИВ:
12 жовтня 2017 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради від Політичної партії "Об'єднання "Самопоміч" ОСОБА_5 до Верхньодніпровської міської виборчої комісії Верхньодніпровського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови Верхньодніпровської міської виборчої комісії №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради.
Позовні вимоги обґрунтовані наступним.
11 жовтня 2017 р. відбулось засідання Верхньодніпровської міської виборчої комісії, на якому було прийнято рішення про скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради та виключено його з виборчого списку, про що складено постанову Верхньодніпровської міської виборчої комісії №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори".
Підставою для скасування реєстрації позивача стала інформація Центральної виборчої комісії про виявлені факти можливого порушення кандидатів у депутати вимог частин четвертої, п'ятої статті 5 Закону України Про місцеві вибори .
Позивач не погоджується із постановою №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради, вважає її безпідставною та такою, що суперечить вимогам Закону України Про місцеві вибори з наступних підстав.
МВК вийшла за межі свої повноважень, прийнявши рішення з порушенням строку, передбаченого ст.47 Закону України Про місцеві вибори . За приписами ч.3 ст.47 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування.
При цьому, позивач зазначає, що календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селещних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільськи, селещних, міських голів 29 жовтня 2017 року, затверджений Постановою ЦВК №169 від 31.08.2017 р., а постанова Верхньодніпровської міської виборчої комісії №28 прийнята від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори", тобто з порушенням строку, визначеного законодавством, а тому є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Крім того, позивач зазначає, що МВК порушено вимоги ч.15 статті 27 Закону України Про місцеві вибори та постанови ЦВК №228 від 05.09.2015 року Про затвердження Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів щодо обов'язкової видачі засвідченої копії рішення ТВК суб'єкту виборчого процесу, якого вона стосується. Оскільки, як зазначає позивач, 11 жовтня 2017 р. на вимогу ОСОБА_5, який є головою Верхньодніпровської районної організації політичної партії Об'єднання Самопоміч у Дніпропетровській області та першим кандидатом у виборчому списку, щодо видачі йому завіреної копії Постанови №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори", міська виборча комісія видала документ під назвою Витяг з Постанови №28 Верхньодніпровської міської виборчої комісії від 11 жовтня 2017 року о 10 год. 00 хв. Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України Про місцеві вибори . При цьому, як зазначає позивач, суб'єкту виборчого процесу не було видано повний текст постанови МВК №28 від 11.10.2017 р., що є порушенням вимог ч.15 ст.27 Закону України Про місцеві вибори та пункту 10.6 Порядку №228.
Також, позивач в обгрунтування своєї позиції зазначає, що МВК порушила порядок проведення засідання та прийняла рішення у невстановлений законом спосіб, з порушенням вимог чинного законодавства.
Так, за приписами ст. 27 Закону України Про місцеві вибори й постанови ЦВК №228 від 05.09.2015 р. Про затвердження Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів , виборча комісія має запросити на засідання комісії заявників та заінтересованих осіб. Зазначені нормативно-правові акти містять вимоги щодо належного повідомлення заінтересованих осіб.
Проте, як зазначає ОСОБА_5 його не запрошували на засідання комісії 11.10.2017, на якому вирішено питання відносно нього.
Підставою для скасування реєстрації його як кандидата в депутати визначено одночасне його висування кандидатом в депутати за виборчим списком на виборах, які відбулися 25.10.2015 р., й висування кандидатом в депутати за іншим виборчим списком на виборах, які відбудуться 29.10.2017 р. Нормативним обґрунтуванням скасування реєстрації його як кандидата в депутати стали приписи п.5 ч. 2 ст. 47 Закону України Про місцеві вибори .
Щодо посилань МВК на п. 5 ч. 2 ст. 47 Закону України Про місцеві вибори й те, що він одночасно висунутий кандидатом в депутати на виборах, які відбувалися 25.10.2015 р., і на виборах, що відбудуться 29.10.2017 р., позивач зазначає, що вибори депутатів Верхньодніпровської міської ради фактично завершені в 2015 році, тобто більш ніж за рік до призначення перших виборів об'єднаних територіальних громад у Верхньодніпровському районі, тому факт його балотування на виборах 2017 року не може вважатися порушенням порядку одночасного висування кандидатів.
Позивач просить визнати протиправною та скасувати постанову Верхньодніпровської міської виборчої комісії №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.10.2017р. провадження по даній справі було відкрито та справу призначено до судового розгляду на 13.10.2017р. о 11:00.
Позивач та представник позивача в судовому засіданні підтримали зазначені позовні вимоги в повному обсязі та просили позов задовольнити за викладених у ньому підстав та з урахуванням усних пояснень, наданих під час судового розгляду справи.
Представник відповідача, не зважаючи на неодноразове повідомлення його належним чином про час та місце розгляду справи, що підтверджується відповідними доказами, наявними в матеріалах справи, в судове засідання не з'явився, будь - якої позиції щодо заявленого адміністративного позову не висловив, заперечень в письмовому вигляді до суду не надав, як не надав і витребуваних судом документів відповідно до ухвали про відкриття провадження у справі №804/6649/17 від 12.10.2017 року.
Виходячи з викладеного, враховуючи скорочені строки розгляду справ даної категорії, визначені ст.172 КАС України, та у відповідності до ч.6 ст.71 КАС України, суд вирішив справу на підставі доказів, наявних у матеріалах справи, та за даної явки сторін.
З метою прийняття законного і обґрунтованого рішення у справі судом були досліджені наступні письмові докази, наявні в матеріалах справи: копія витягу із постанови МВК №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори"; копія постанови МВК №25 від 05.10.2017 р. Про реєстрацію кандидатів у депутати Верхньодніпровської міської ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від Верхньодніпровської районної організації Політичної партії Об'єднання Самопоміч у Дніпропетровській області; копія додатку №1 Протоколу №6 Постанови №24 міської виборчої комісії від 05.10.2017 р. Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Верхньодніпровської міської ради від Верхньодніпровської районної організації Політичної партії Об'єднання Самопоміч у Дніпропетровській області ; копія посвідчення кандидата в депутати ОСОБА_5; копія листа Центральної виборчої комісії від 05.10.2017 р. №21-33/1-1822; копія відомостей щодо кандидатів у депутати, зареєстрованих у багатомандатних виборчих округах, стосовно яких виявлено можливі порушення порядку виписування, встановлено частинами четвертою та п'ятою статті 35 ЗУ Про місцеві вибори Дніпропетровська область; копія листа від 18.08.2017 р. №164 Про перві вибори депутатів сільських, селещних, міських рад об'єднаниї територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 р.; додаток 3 до постанови Центральної виборчої комісії від 18 серпня 2017 року №164, Перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Дніпропетровської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 29 жовтня 2017 року; Постанова Центральної виборчої комісії від 31.08.2017 р. №169 Про Календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і віждповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року; додаток до постанови Центральної виборчої комісії від 31 серпня 2017 р. №169.
Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення позивача та представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено, матеріалами справи підтверджено наступне.
Постановою ЦВК № 164 від 18.08.2017 р. призначено на неділю, 29.10.2017р., перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів і оголошено з 09.09.2017 р. початок виборчого процесу перших виборів. Пунктом 2 додатку №3 до вказаної Постанови передбачено призначення перших виборів до Верхньодніпровської міської ради.
Також, постановою ЦВК №169 від 31.08.2017 р. затверджено календарний план основних організаційних заходів з підготовки та проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року.
Згідно з п. 34 Календарного плану, висування кандидатів у депутати на відповідних перших місцевих виборах розпочинається за тридцять чотири дні до дня голосування, тобто 25.09.2017. Пунктом 36 Календарного плану передбачено, що подання до ТВК документів для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за двадцять чотири дні до дня голосування, тобто до 04.10.2017.
Пунктом 62 Календарного плану встановлено, що прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати виконується не пізніше ніж за вісімнадцять днів до дня голосування, тобто до 10.10.2017 р.
Постановою МВК №24 від 05.10.2017 р. Про реєстрацію кандидатів у депутати Верхньодніпровської міської ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від Політичної партії Об'єднання Самопоміч у Дніпропетровській області зареєстровано кандидатів у депутати Верхньодніпровської міської ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати Верхньодніпровської районної організації Політичної партії Об'єднання Самопоміч з закріпленням їх за відповідними територіальними виборчими округами.
Згідно до Додатку №1 до зазначеної вище Постанови МВК №24 від 05.10.2017 р. відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Верхньодніпровської міської ради від Верхньодніпровської районної організації Політичної партії Об'єднання Самопоміч у Дніпропетровській області - ОСОБА_5 визначений, як перший кандидат Політичної партії Об'єднання Самопоміч .
При цьому, статус кандидата ОСОБА_5 у депутати Верхньодніпровської міської ради підтверджується копією посвідчення №198 від 05.10.2017 р., виданого Головою Верхньодніпровської міської виборчої комісії В.В. Мухою.
11 жовтня 2017 р. Верхньодніпровською міською виборчою комісією було прийнято постанову №28 "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори".
Відповідно до п.3 постанови №28 від 11 жовтня 2017 року "Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України "Про місцеві вибори" було скасовано рішення Верхньодніпровської міської виборчої комісії (постанова від 05.10.2017 р. №24) в частині реєстрації кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верхньодніпровської міської ради ОСОБА_5, включеного до виборчого списку кандидата у депутати Політичної партії Об'єднання Самопоміч та закріпленого територіального першого кандидата , з виключенням його з виборчого списку.
Як вбачається з матеріалів справи, підставою для прийняття такого рішення став лист заступника Голови ЦВК №21-33/1-1822 від 05.10.2017 р. про виявлення фактів можливого порушення деякими кандидатами у депутати до Верхньодніпровської міської ради вимог ч.4, ч.5 ст.35 Закону України Про місцеві вибори .
В додатках до даного листа зазначені відомості щодо кандидатів у депутати, стосовно яких виявлено можливі порушення, серед яких є й ОСОБА_5.
З тексту вказаного листа судом також встановлено, що до ЦВК надійшла інформація про виборчі списки кандидатів у депутати від місцевих організацій політичних партій і кандидатів на посаду міських голів, зареєстрованих на перших місцевих виборах 29 жовтня 2017 року, за результатами опрацювання якої виявлено факти можливого порушення деякими кандидатами вимог ч.ч. 4, 5 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори .
Так, ЦВК виявлено, що ОСОБА_5, який зареєстрований кандидатом у депутати до Верхньодніпровської міської ради від політичної партії Об'єднання Самопоміч висувався політичною партією Українське об'єднання патріотів - УКРОП кандидатом у депутати до Верхньодніпровської міської ради на чергових виборах, що відбулися 25.10.2015. Таким чином, ЦВК повідомлено відповідача про ймовірні порушення позивачем вимог ч. 5 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори .
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост, регулюються Конституцією України, законом України Про місцеві вибори , іншими законами, прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства, Порядком організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженим постановою ЦВК від 05.09.2015 року №228 тощо.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Конституції України, громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до п.20 ч.1 ст.92 Конституції України, організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 цього Закону України Про місцеві вибори , визначаються субєкти виборчого процесу на відповідних місцевих виборах.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону України Про місцеві вибори визначаються види місцевих виборів.
Відповідно до ч.ч. 1- 2 ст. 19 Закону України Про місцеві вибори , систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, становлять: 1) Центральна виборча комісія, яка є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів; 2) територіальні виборчі комісії: а) виборча комісія Автономної Республіки Крим; б) обласні виборчі комісії; в) районні виборчі комісії; г) міські виборчі комісії; ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом); д) селищні, сільські виборчі комісії; 3) дільничні виборчі комісії.
Районні у місті виборчі комісії у містах з районним поділом, де не утворені районні у місті ради, утворюються для здійснення передбачених цим Законом повноважень у відповідному виборчому територіальному окрузі стосовно виборів депутатів міських рад та міських голів.
Повноваження виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів поширюються: 1) Центральної виборчої комісії - на всю територію України; 2) територіальної виборчої комісії - на територію відповідного виборчого округу або виборчого територіального округу в межах адміністративно-територіальної одиниці стосовно відповідних місцевих виборів; 3) дільничної виборчої комісії - на територію відповідної виборчої дільниці стосовно кожних місцевих виборів, які проводяться на її території.
Відповідно до ч.ч. 1, 3 - 5 ст. 20 Закону України Про місцеві вибори , виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії. Повноваження територіальної виборчої комісії у новосформованому складі починаються з моменту складення присяги більшістю від складу територіальної виборчої комісії, визначеного при формуванні її складу, на засіданні цієї комісії. Таке засідання скликається головою територіальної виборчої комісії і проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про формування її складу.
Сільська, селищна, районна в місті, міська, районна територіальна виборча комісія підпорядковується відповідній міській (міста з районним поділом або міста, до складу якого входять село, селище та/або інше місто), районній, обласній територіальній виборчій комісії, виборчій комісії Автономної Республіки Крим, яка встановлює результати місцевих виборів відповідно міської, районної, обласної ради, Верховної Ради Автономної Республіки Крим або міського голови стосовно відповідних місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія є юридичною особою. Територіальна виборча комісія має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією.
Повноваження міських, районних в місті (у містах, де утворені районні у місті ради) територіальних виборчих комісій визначені в ч. 5 ст. 25 Закону України Про місцеві вибори , серед яких зокрема є: реєстрація кандидатів у депутати відповідно міської, районної у місті ради, включених до виборчих списків кандидатів у депутати місцевих організацій політичних партій, представників, уповноважених осіб місцевих організацій партій-субєктів відповідного виборчого процесу, видає їм посвідчення (п. 4 ч. 5 ст. 25) та розгляд питання щодо скасування рішення про реєстрацію кандидатів у випадках, передбачених цим Законом (п. 5 ч. 5 ст. 25).
Організація роботи виборчої комісії визначена в ст. 27 Закону України Про місцеві вибори , частиною другою якої передбачено, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобовязаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
За приписами абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори , з метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Аналогічні приписи щодо обов'язковості запрошення на засідання комісії заінтересованих осіб наведені в Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженому постановою ЦВК №228 від 05.09.2015 (надалі- Порядок №228). Згідно з п. 3.4 цього Порядку, засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб, а згідно з п. 4.4, на засідання виборчої комісії обовязково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи. Згідно з п. 4.11 Порядку №228, список усіх запрошених на засідання виборчої комісії готує секретар комісії. У списку зазначаються: прізвище, імя, по батькові, посада запрошених, офіційні назви органів (організації, установи, політичної партії, тощо) або особи, яких вони представляють, а також у звязку з розглядом якого питання порядку денного вони запрошені
Отже, абз. 2 ч. 5 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори й Порядком №228 в імперативній формі встановлено обовязок ТВК запрошувати на своє засідання заінтересовану особу. Невиконання цих приписів тягне за собою порушення права особи на участь у процесі прийняття рішення. ТВК може проводити свої засідання за відсутності заінтересованих осіб та заявників виключно за умови наявності підтвердження повідомлення цих осіб про таке засідання належним чином.
Суд зазначає, що, оскільки оскаржувана постанова стосується конституційного права позивача бути обраними до органів місцевого самоврядування, він є заінтересованою особою в розумінні вищенаведених приписів виборчого законодавства.
Проте, всупереч вищенаведеним вимогам Закону України Про місцеві вибори та Порядку №228 позивача на засідання МВК запрошено не було, що підтверджується поясненнями позивача, наданими в судовому засіданні.
Так, позивач в судовому засіданні зазначив, що взагалі, про існування оскаржуваної постанови від 11.10.2017 року №28 дізнався 11 жовтня 2017 року близько 15.00 години від секретаря та голови Верхньодніпровської міської виборчої комісії Верхньодніпровського району Дніпропетровської області, які повідомили йому про даний факт в усній формі.
Долучення до адміністративного позову витягу з оскаржуваної постанови від 11.10.2017 року №28, а не повного тексту оскаржуваної постанови, позивач також пояснив відсутністю на момент отримання оскаржуваної постанови від 11.10.2017 року №28 її повного тексту у відповідача.
При цьому, як зазначив позивач, будь - яких пояснень з приводу виявлення можливого порушення ч.4 ст.35 Закону України Про місцеві вибори відповідачем у нього запитано не було.
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України Про місцеві вибори , виборчі комісії формуються (утворюються) і зобовязані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.
Отже, не дотримавшись імперативних приписів абзацу 2 ч. 5 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори та Порядку №228, МВК діяла не у відповідності до вимог Закону України Про місцеві вибори .
Щодо скасування реєстрації позивача як кандидата в депутати Верхньодніпровської міської ради суд зазначає, що, згідно ч. 5 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори , особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 47 Закону України Про місцеві вибори , територіальна виборча комісія скасовує рішення в частині реєстрації в багатомандатному виборчому окрузі окремого кандидата в депутати, включеного до виборчого списку від місцевої організації партії, з виключенням його з виборчого списку в разі порушення вимог частин третьої - пятої статті 35 цього Закону.
Системний аналіз наведених вище положень Закону свідчить, що законодавством про місцеві вибори передбачено заборону особі бути одночасно висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости від різних політичних партій. Однак, така заборона поширюється на висування кандидата у депутати одночасно від різних політичних сил в межах проведення одного виборчого процесу.
Так, судом встановлено, що постановою ЦВК №209 від 29.08.2015 р. оголошено з 05 вересня 2015 року початок виборчого процесу чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року, призначених згідно з пунктом 1 Постанови Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 645-VIII Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році .
Тобто, вибори 25.10.2015 р., на яких позивач був зареєстрований кандидатом у депутати до міської ради від іншої партії, були черговими виборами депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Вибори, призначені постановою ЦВК № 164 від 18.08.2017 р. на неділю, 29 жовтня 2017 року, є першими виборами депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів у зв'язку з утворенням у зазначених областях об'єднаних територіальних громад на виконання Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад .
Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 11 Закону України Про місцеві вибори , виборчий процес місцевих виборів (далі - виборчий процес) - це здійснення субєктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом, а згідно з ч.3 цієї статті, виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів. Згідно з ч. 5 цієї статті, виборчий процес завершується через 15 днів після дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Законом.
Виборчий процес чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року завершився у листопаді 2015 року.
Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України Про місцеві вибори , перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 70 днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня перших місцевих виборів. Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости передбачені розділом 6 Закону України Про місцеві вибори . Так, згідно ч.1 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори , висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.
Відтак, вибори, що відбулися у 2015 році, та вибори, що відбуваються у 2017 році, охоплюють два різних виборчі процеси, а тому порушення положень ч. 5 ст. 35 ЗУ Про місцеві вибори щодо одночасного висування особи кандидатом у депутати місцевих рад від різних політичних партій - відсутні.
Не суперечить наведеним нормам ч. 5 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори висування особи кандидатом у депутати іншою політичною партією на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад, голосування в яких відбудеться 29 жовтня 2017 року.
Наведені вище положення Закону України Про місцеві вибори відокремлюють виборчі процеси та передбачають право вибору способу висування.
Принцип правової визначеності є невід'ємною, органічною складовою принципу верховенства права. Згідно із ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права. Відповідно до позицій Європейського суду, викладених у його рішенні в справі Подкользіна проти Латвії, дискреційні повноваження органу, який може ухвалити рішення про скасування реєстрації кандидата, не повинні бути необмежено широкими і мають з достатньою чіткістю обмежуватися положеннями національного закону, який також повинен бути якісним, зокрема відповідати критеріям чіткості та передбачуваності.
В рішенні від 19 липня 2007 року у справі Краснов і Скуратов проти Російської Федерації Європейський суд з прав людини зазначив, що право приймати участь у виборах як кандидат, яке гарантоване статтею 3 Протоколу №1 до Конвенції і яке міститься в концепції дійсно демократичного режиму, буде ілюзорним, якщо людину можна в будь-який момент позбавити цього права. Хоча держава і має свободу встановлювати абстрактно умови для участі кандидата у виборах, принцип ефективності права вимагає, щоб висновок про недотримання кандидатом на вибори цих умов відповідав ряду критеріїв, вироблених для попередження прийняття свавільних рішень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку (ч.3 ст.2 КАС України).
При розгляді даної справи судом встановлено, що при винесенні оскаржуваної постанови відповідач діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачений Законом України Про місцеві вибори , необґрунтовано, тобто без врахування всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення.
При цьому, судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що оскаржувана постанова Верхньодніпровської МВК № 28 від 11.10.2017 р. в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради від політичної партії Об'єднання Самопоміч є прийнятою: з порушенням 18 - денного строку, передбаченого ч.3 ст.47 Закону України Про місцеві вибори , в межах якого може бути скасована відповідна реєстрація кандидата (кінцевим терміном для прийняття такої постанови є 10.10.2017 року); без забезпечення права на участь у засіданні МВК при її прийнятті заінтересованої особи - позивача; без відібрання у позивача будь - яких пояснень з приводу можливого порушення ст.35 Закону України Про місцеві вибори .
Враховуючи викладене, суд вважає, що у відповідача були відсутні підстави для скасування реєстрації ОСОБА_5 кандидатом у депутати до Верхньодніпровської міської ради.
За наведених вище обставин суд прийшов до висновку про протиправність п.3 постанови Верхньодніпровської МВК № 28 від 11.10.2017 р. в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати до Верхньодніпровської міської ради від політичної партії Об'єднання Самопоміч , а відтак, вона є такою, що підлягає скасуванню в зазначеній частині.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України Про місцеві вибори , виборчі комісії формуються (утворюються) і зобовязані діяти відповідно до Конституції України, цього та інших законів України.
В силу приписів ч. 1 ст. 9 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобовязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статей 11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно із ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 98 КАС України, суд вирішує питання щодо судових витрат у постанові суду або ухвалою.
Відповідно до ч. 9 ст. 172 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з даним позовом судовий збір сплачено не було.
За визначенням статті 1 Закону України Про судовий збір судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду. Судовий збір включається до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України Про судовий збір , судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно з пп. 1 п. 3 ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір , за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою ставка судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до ст. 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік №1801-VIII від 21.12.2016, розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб на день подачі позову становить 1600 гривень. Таким чином, станом на дату звернення до суду із даним позовом, ставка судового збору за подання немайнового позову фізичною особою складає 640 (1600:100х40) гривень. Позовна заява містить одну позовну вимогу немайнового характеру. Тому суд дійшов висновку, що стягненню з відповідача на користь Державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 640 гривень.
Керуючись ст.ст.17, 158-163, 167, 172-175 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати п.3 постанови Верхньодніпровської міської виборчої комісії від 11 жовтня 2017 року №28 Про порушення кандидатами у депутати вимог статті 35 Закону України Про місцеві вибори в частині скасування реєстрації ОСОБА_5 як кандидата у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верхньодніпровської міської ради від політичної партії Об'єднання Самопоміч .
Стягнути з Верхньодніпровської міської виборчої комісії (ідентифікаційний код 34148838 адреса: пл. Щербицького, 4, м.Верхньодніпровськ, Дніпропетровська обл., 51600) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 640 (шістсот сорок) гривень.
Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 172-175 Кодексу адміністративного судочинства України, можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у дводенний строк з дня їх проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя Суддя Суддя Є.О. Жукова М.В. Бондар С.В. Прудник
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2017 |
Оприлюднено | 14.10.2017 |
Номер документу | 69515690 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Жукова Євгенія Олексіївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Жукова Євгенія Олексіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні