6.2.1
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
09 жовтня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1315/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
судді: Пляшкової К.О.,
за участю
секретаря судового засідання: Занічковської П.Є.,
представника позивача: ОСОБА_1. (довіреність від 09.10.2017 № 9647 вих-17),
представника відповідача: не прибув,
представників третіх осіб: не прибули,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області до Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Новоайдарська районна рада Луганської області, Новоайдарська селищна рада Новоайдарського району Луганської області, Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області, про визнання незаконною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
22 вересня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області (далі - позивач) до Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Новоайдарська районна рада Луганської області (далі - Новоайдарська райрада), Новоайдарська селищна рада Новоайдарського району Луганської області (далі - Новоайдарська селищна рада), Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області (далі - ДЮСШ), в якому заявлено такі вимоги:
- визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під позашкільним навчальним закладом Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області;
- зобов'язати Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації вжити заходи щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під позашкільним навчальним закладом Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області, площею 474,7 м кв, яка розташована в межах населеного пункту смт. Новоайдар Новоайдарського району Луганської області.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що під час вивчення Новоайдарським відділом Сєвєродонецької місцевої прокуратури стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ДЮСШ не оформлені. Відомості про порушення законодавства та інтересів держави у сфері забезпечення належних умов для здобуття позашкільної освіти, недопущення незаконного вилучення земельної ділянки позашкільного навчального закладу, отримані прокуратурою на виконання запитів від 17.07.2017 до Відділу Держгеокадастру у Новоайдарському районі (№ 02-134/1/1745 вих.17), Новоайдарської селищної ради Новоайдарського району (№ 02-134/1/1746 вих.17), Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації (№ 02-134/1/1740 вих.17), Новоайдарської районної ради Луганської області (№ 02-134/1/1744 вих17). Факт неоформлення прав на земельну ділянку під ДЮСШ, що є порушенням охоронюваних законом прав та інтересів держави, підтверджується інформацією, а саме: листом відділу Держгеокадастру у Новоайдарському районі від 20.07.2017 № 10-12-0.22-118/108-17, листом Новоайдарської РДА від 24.07.2017 № 900, листом Новоайдарської селищної ради від 21.07.2017 № 385 та Новоайдарської районної ради Луганської області від 24.07.2017 № 08/368.
З інформації, наданої Новоайдарською селищною радою, викладеної у листі від 21.07.2017 № 385, встановлено, що дозволи на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки під ДЮСШ не надавались.
Положенням про позашкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433 передбачено, що позашкільний навчальний заклад у процесі провадження фінансово-господарської діяльності має право користуватися безоплатно земельними ділянками, на яких він розташований (пункт 45).
Повноважень щодо оформлення прав на майно позашкільного навчального закладу за директором ДЮСШ статутом не визначено.
Згідно інформації, наданої Новоайдарською районною радою від 24.07.2017, обов'язок оформлення правовстановлюючих документів на майно закладів освіти входять до обсягу обов'язків Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації.
Закріплення обов'язку по оформленню прав на земельну ділянку ДЮСШ за Відділом освіти Новоайдарської РДА підтверджуються також листом Відділу освіти від 15.09.2017. Проте вимоги законодавства та покладені обов'язки Відділом освіти у повному обсязі не виконані.
Відповідно до інформації, наданої відділом освіти Новоайдарської РДА від 24.07.2017, на даний час земельна ділянка під ДЮСШ не оформлена, кошти на оформлення будуть закладені у бюджеті 2018 року.
Жодних доказів на підтвердження стадії оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, у тому числі отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, або причин його не оформлення, компетентним органом не надано, враховуючи ненадання відомостей про виділення або планування виділення коштів на їх оформлення.
На підставі вищевикладеного позивач просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги у повному обсязі, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Відповідач явку свого повноважного представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином. Надіслав до суду заяву про визнання адміністративного позову та розгляд адміністративної справи за відсутності представника відповідача (арк. спр. 55, 63).
Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, явку своїх повноважних представників у судове засідання не забезпечили (арк. спр. 56-58).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Новоайдарська районна рада Луганської області, надіслала до суду заяву про розгляд справи без участі її представника, проти задоволення позовних вимог не заперечувала (арк. спр. 60).
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.
Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відповідач - Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації, зареєстрований як юридична особа (ідентифікаційний код юридичної особи 02142075) (арк. спр. 19).
Відповідно до пунктів 1, 15 Положення про Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, затвердженого розпорядженням Голови районної державної адміністрації від 08.01.2017 № 3, відділ є структурним підрозділом районної державної адміністрації, який утворюється розпорядженням голови районної державної адміністрації, підпорядковується голові районної державної адміністрації та директору департаменту освіти і науки Луганської обласної державної адміністрації, а також має самостійний баланс, рахунки в установах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням (арк. спр. 33-35).
Згідно з пунктом 3 вищезазначеного Положення основними завданнями Відділу освіти районної державної адміністрації є, зокрема, управління навчальними закладами, що знаходяться в межах району і належать до сфери управління райдержадміністрації та координація діяльності цих навчальних закладів.
Пунктом 4 Положення Відділ освіти відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, розробляє цільові програми і контролює їх виконання; подає на розгляд районній державній адміністрації установленому порядку пропозиції щодо створення та реорганізації освітніх установ, які повністю фінансуються з місцевого бюджету, затверджує мінімальні нормативи матеріально-технічного і фінансового забезпечення навчальних закладів.
Відділ освіти, з метою належної організації своєї діяльності: контролює діяльність установ, що належить до сфери його управління; організовує планово-фінансову роботу в установах, що належать до сфери його управління, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку, тощо (пункт 5 Положення).
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області, ідентифікаційний код юридичної особи 35785500, зареєстрована як комунальна організація (установа, заклад) 15.05.2008 за № 13711020000000314 (арк. спр. 14-18).
Відповідно до пункту 1.4 Статуту ДЮСШ, копія якого наявна в матеріалах справи, засновником (власником) навчального закладу є Новоайдарська районна рада (арк. спр. 28-32).
Пунктом 4.1 статуту визначено, що управління навчальним закладом здійснюється його засновником (власником) Новоайдарською районною радою.
Пунктом 3 рішення Новоайдарської районної ради Луганської області від 17.10.2014 № 28/14 Про внесення змін до переліку об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Новоайдарського району Луганської області затверджено Перелік об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Новоайдарського району Луганської області в новій редакції, за номером 4 в якому значиться Дитяча - юнацька спортивна школа (на балансі відділу освіти районної державної адміністрації) (арк. спр. 71-73).
Рішенням Новоайдарської районної ради від 20 травня 2015 року № 32/12 Про делегування повноважень з управління комунальними закладами освіти і культури вирішено делегувати Новоайдарській районній державній адміністрації повноваження з управління комунальними закладами освіти і культури, які належать до спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Новоайдарського району Луганської області (арк. спр. 36).
Згідно з листом-відповіддю від 20.07.2017 № 10-12-0.22-118/108-17 Відділу Держгеокадастра у Новоайдарському районі Луганської області земельна ділянка під Новоайдарською ДЮСШ, яка розташована за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Центральна, 25-А, не формувалась, кадастровий номер не визначався. Рішення про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою або проекту землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки до Відділу не надходило. Відповідно до статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної ОСОБА_2 АРК, ОСОБА_2 міністрів АРК та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Відповідне рішення до відділу не надходило (арк. спр. 24).
Відповідно до інформації, зазначеної у листі-відповіді виконавчого комітету Новоайдарської селищної ради Луганської області від 17.07.2017 № 02-124/1/1746, земельна ділянка, яка розташована в межах населеного пункту за адресою: Луганська область, Новоайдарський район, смт. Новоайдар, вул. Центральна, 25-А, знаходиться в користуванні Новоайдарської ДЮСШ без оформлення правовстановлюючих документів на землю. Категорія та площа земельної ділянки не встановлені. Дозволи на виготовлення технічної документації щодо відведення вищевказаної земельної ділянки Новоайдарською селищною радою не надавались (арк. спр. 25).
Новоайдарський відділ Сєвєродонецької прокуратури Луганської області звернувся із письмовим запитом до Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області, на що отримав лист-відповідь від 24.07.2017 № 900, в якому зазначено, що на балансі Відділу освіти знаходиться дитячо-юнацька спортивна школу за адресою: смт. Новоайдар, вул. Центральна, 25-А, правовстановлюючі документи на землю відсутні, грошові кошти на оформлення технічного паспорту на будівлю виділялись в 2017 році, на оформлення земельної ділянки будуть закладені в бюджет 2018 року (арк. спр. 26).
Відповідно до інформації, зазначеної у листі-відповіді від 24.07.2017 № 08/368 Новоайдарської районної ради Луганської області, у зв'язку із обслуговуванням комунальних закладів освіти і культури централізованим бухгалтеріями, створеними при Відділах культури і освіти Новоайдарської РДА, прийнято рішення районної ради шостого скликання від 20.05.2015 № 32/12 Про делегування повноважень з управління комунальними закладами освіти і культури , тому оформлення правовстановлюючих документів на заклади освіти входять до обов'язків відділу освіти Новоайдарської РДА. Також повідомлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ДЮСШ знаходяться в стадії обробки, а саме: виготовлений технічний паспорт на приміщення, надісланий запит до Фонду державного майна України стосовно належності нерухомого майна до державної власності (арк. спр. 27).
Листом-відповіддю від 15.09.2017 № 1103 Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації повідомлено, що ДЮСШ знаходиться на балансі відділу з 1972 року, документи, що можуть підтверджувати прийняття на баланс будівлі передані до архівного відділу Новоайдарської РДА. Із наданої архівної довідки архівного відділу з'ясовано, що документи Новоайдарської ради та Новоайдарської РДА за 1981-1992 роки було передано на зберігання до Державного архіву Луганської області (м. Луганськ), тому документи на підтвердження передачі на баланс будівлі ДЮСШ надати не можливо. Повідомлено, що оформлення земельної ділянки є обов'язком відділу освіти (арк. спр. 41).
На підтвердження вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, Відділом освіти Новоайдарської районної державної адміністрації надано виготовлений технічний паспорт на громадський будинок № 25-Авулиця Центральна, смт. Новоайдар (арк. спр. 64-70).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина перша статті 92 Земельного кодексу України).
Згідно з пунктом а частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Відповідно до частини першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга статті 116 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з частиною першою статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до частини другої цієї ж статті, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частинами третьою та шостою статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні, а у разі надання такого дозволу - у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та за необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі статтею 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (стаття 126 Земельного кодексу України).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України від 01.07.2004 № 1952-VI Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952) державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Згідно з частиною третьої статті 3 Закону № 1952 права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
З вище описаних матеріалів справи судом встановлено, що ДЮСШ власником передана на баланс відповідачу, який, у свою чергу, мав вжити заходів щодо оформлення відповідних прав на земельну ділянку під будівлями та спорудами цього закладу.
Разом з тим, всупереч вищезазначених вимог діючого законодавства, відповідач, починаючи з 20 травня 2015 року (прийняття рішення, яким делеговано повноваження з управління комунальними закладами освіти Новоайдарській РДА), не вживав жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку та державної реєстрації права постійного користування, тобто допустив протиправну бездіяльність.
Як вже вказано вище, відповідач визнає позов у повному обсязі.
З огляду на вищевикладене, зважаючи на положення ст. ст. 112, 136 КАС України, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки відповідно до частини четвертої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 69-72, 87, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області задовольнити повністю.
Визнати незаконною бездіяльність Відділу освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під позашкільним навчальним закладом Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області.
Зобов'язати Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації Луганської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під позашкільним навчальним закладом Дитячо-юнацька спортивна школа Новоайдарської районної ради Луганської області, площею 474,7 м.кв., яка розташована в межах населеного пункту смт. Новоайдар Новоайдарського району Луганської області.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Повний текст постанови складено та підписано 13 жовтня 2017 року.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2017 |
Оприлюднено | 14.10.2017 |
Номер документу | 69516111 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.О. Пляшкова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні