5.1.2
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
10 жовтня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1069/17
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Свергун І.О.,
за участі секретаря - Карча В.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Укрпромарматура про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2009 № 5037,
ВСТАНОВИВ:
28 липня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач, Держгеонадра України) до товариства з обмеженою відповідальністю Укрпромарматура (далі - відповідач, ТОВ Укрпромарматура ), в якому позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2009 № 5037, наданого відповідачу. В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив таке.
ТОВ Укрпромарматура виданий спеціальний дозвіл на користування надрами від 05.11.2009 № 5037 невід'ємною частиною якого є угода про умови користування надрами від 05.11.2009.
З моменту отримання спеціального дозволу у користувача надр виникають права та обов'язки встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615.
Посилаючись на статтю 24 Кодексу України про надра та Угоду про умови користування надрами, позивач стверджував, що відповідач був зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти як підтвердження експлуатації корисних копалин.
Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України (далі - ДНВП Геоінформ України ) листом від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 надало перелік надрокористувачів Донецької та Луганської областей, інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2014 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила.
Листом ДНВП Геоінформ України від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 надано перелік надрокористувачів, інформація щодо руху запасів за формою ф. 5-гр за 2015 рік до ДНВП Геоінформ України не надходила.
За результатами опрацювання вищевказаних листів установлено, що ТОВ Укрпромарматура у порушення вимог Угоди про умови користування надрами та статті 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП Геоінформ України щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2014 та 2015 роки.
На цих підставах позивач стверджував, що ТОВ Укрпромарматура порушило Угоду про умови користування надрами та статтю 24 Кодексу України про надра.
У зв'язку з цим та з метою запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України як орган, що здійснює державний геологічний контроль відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2011 року № 1294, видало наказ від 19 травня 2015 року № 122 щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами. Цим наказом встановлений строк для усунення порушень законодавства про надра з боку відповідача - 30 календарних днів.
У зв'язку з тим, що УДППЗ Укрпошта не здійснюються поштові відправлення до населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, у зв'язку з проведенням антитерористичної операції, Державною службою геології та надр України подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур'єр (від 09 червня 2015 року № 101) щодо зупинення спеціальних дозволів на користування надрами та надання 30 календарних днів для усунення порушень, у зв'язку з невиконанням щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за 2014 рік.
Окрім цього, наказом Держгеонадр України від 16 серпня 2016 року № 257 встановлено ТОВ Укрпромарматура додатковий (10 календарних днів) термін для усунення вищенаведених порушень.
Наказом Держгеонадр України від 10 січня 2017 року № 1 повторно встановлено ТОВ Укрпромарматура додатковий (до 01 березня 2017 року) термін для усунення порушень у сфері надрокористування.
Після спливу зазначеного строку жодної відповіді від відповідача не надходило.
Діючи на підставі пункту 6 статті 24 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, Держгеонадра України розглянули питання щодо подальшої дії спеціального дозволу, виданого відповідачу, який не вжив заходів до усунення порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу.
Враховуючи, що відповідач порушив законодавство у сфері надрокористування, оскільки не подав звітність, передбачену Угодою, позивач дійшов висновку про наявність підстав для анулювання дозволу від 05.11.2009 № 5037 згідно зі статтею 26 Кодексу законів про надра України та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами.
16 травня 2017 року в офіційному виданні Урядовий кур'єр за № 88 Держгеонадра України оприлюднили оголошення з проханням повідомити у 15-денний строк з моменту опублікування оголошення власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв'язку з порушенням вимог, передбачених спеціальним дозволом.
Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило. На підставі викладеного просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2009 № 5037, наданого відповідачу.
У судове засідання представник позивача не прибув, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, надав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження на підставі наданих матеріалів.
Представник відповідача в судове засідання не прибув. Згідно з довідкою Луганського окружного адміністративного суду від 18.08.2017 встановлено неможливість надіслання поштового відправлення в даній адміністративній справі відповідачу, оскільки згідно листа в.о. директора ЛД УДППЗ Укрпошта від 03.10.2016 № 2184/622 з 07.11.2014 не здійснюється пересилання пошти у Луганській області до/з міст обласного значення, зокрема, до м. Алчевськ Луганської області. Інформацію про дату розгляду даної справи розміщено на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua.
Номер засобу зв'язку з ТОВ Укрпромарматура , зазначений в адміністративному позові, не відповідає. Відомості про наявність у відповідача електронної пошти у суду відсутні.
Відповідно до частини 1 статті 39 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо зареєстроване у встановленому законом порядку місце проживання (перебування) відповідача, третіх осіб, свідків невідоме, суд може здійснити їх виклик через засоби масової інформації за останнім відомим місцем їхнього проживання (перебування) на території України.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 року № 972-р друкованим засобом масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, в якому у 2017 році розміщуються оголошення про виклик до суду відповідача, третіх осіб, свідків, місце фактичного проживання (перебування) яких невідоме, повістки про виклик підозрюваного, обвинуваченого та інформація про процесуальні документи, є газета Урядовий кур'єр , а друкованим засобом масової інформації місцевої сфери розповсюдження визначені: в Луганській області - Вісті Луганщини .
Враховуючи положення статті 39 КАС України судом у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження в Луганській області - в газеті Вісті Луганщини від 13 вересня 2017 року було опубліковано оголошення про виклик ТОВ Укрпромарматура в судове засідання 10.10.2017 на 15 год. 00 хв.
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Суд, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 69-72 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов такого.
Відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю Укрпромарматура (ідентифікаційний код 31942927) зареєстроване як юридична особа 03.06.2002 за номером 1 384 102 0000 000502, в стані припинення не перебуває (арк. спр. 32-37).
05 листопада 2009 року Державна служба геології та надр України видала ТОВ Укрпромарматура спеціальний дозвіл на користування надрами № 5037 (арк. спр. 10).
Цей дозвіл надав відповідачу право на видобування кам'яного вугілля на шахтоділянці Луганська Південна 1 , пласти h2, h3-1, h3 (Луганська область, Лутугинський район), площею № 1 - 0,278 кв.км., площею № 2 - 0,184 кв.км. Дозвіл виданий строком на 20 років.
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в покладанні на надрокористувача низки обов'язків, зокрема, подавати щорічну звітність перед ДНВП Геоінформ України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.
Невід'ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 05.11.2009 № 5037 (арк. спр. 11-14).
Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 05.11.2009 № 5037 укладена між Мінприроди та ТОВ Укрпромарматура .
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно з п. 10.2 розділу 10 Угоди надрокористувач зобов'язаний у встановленому порядку подавати до державного науково-виробничого підприємства Державний інформаційний геологічний фонд України щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Таким чином, подання до ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр було обов'язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
Листами від 07 квітня 2015 року № 02/302-0972 та від 26 квітня 2016 року № 02/302-1493 державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України повідомило Держгеонадра України, що інформація від надрокористувачів Донецької та Луганської областей, зокрема й від ТОВ Укрпромарматура , щодо руху запасів (форма 5-гр) за 2014 та 2015 роки не надходила (арк. спр. 16-17, 22-23).
19 травня 2015 року позивач, керуючись п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, у зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи (протокол від 14 травня 2015 року № 6-15), видав наказ № 122 Щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами , яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк. спр. 18).
Як свідчить Витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19 травня 2015 року № 122), Держгеонадра України на підставі пп. 1 п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами зупинила дію дозволу від 05.11.2009 № 5037, виданого ТОВ Укрпромарматура , у зв'язку з порушенням надрокористувачем п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення виявлених порушень (арк. спр. 18).
Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра України від 19 травня 2015 року № 122 зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень у зв'язку з ненаданням щорічного звіту перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2014 рік, оприлюднений в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр . ТОВ Укрпромарматура включене до цього переліку під № 102 (арк. спр. 19).
16 серпня 2016 року позивачем відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, в зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 01.08.2016 № 1-16), видано наказ № 257 Щодо встановлення термінів для усунення порушень , яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк. спр. 20).
Як свідчить Витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 16.08.2016 № 257) Держгеонадра України в зв'язку з порушенням надрокористувачем ТОВ Укрпромарматура п. 3 ст. 53 Кодексу України про надра останньому надано 10 календарних днів для усунення порушень.
10 січня 2017 року позивачем відповідно до п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, в зв'язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2015 рік та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.12.2016 № 7/2016), видано наказ № 1 Про встановлення термінів для усунення порушень , яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра, згідно з переліком, наведеним у додатку до цього наказу (арк. спр. 21).
Як свідчить Витяг з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким встановлено термін для усунення порушень законодавства про надра (додаток до наказу від 10.01.2017 № 1), Держгеонадра України в зв'язку з порушенням надрокористувачем ТОВ Укрпромарматура пункту 3 статті 53 Кодексу України про надра останньому надано термін на усунення порушень до 01 березня 2017 року.
16 травня 2017 року в офіційному друкованому виданні Урядовий кур'єр оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра України повідомила, що у разі незгоди користувачів на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку. ТОВ Укрпромарматура включене до цього переліку під № 43 (арк. спр. 24).
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадра України строк суду не надані.
Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.
Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадра України в 15-денний строк власну позицію (згода/незгода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.
ТОВ Укрпромарматура включене до зазначеного переліку під № 43.
Докази, які б свідчили про те, що ТОВ Укрпромарматура повідомило Держгеонадра України про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Підстави припинення права користування надрами визначені статтею 26 Кодексу України про надра.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 05.11.2009 № 5037 та ч. 2 розділу 10 Угоди про умови користування надрами, було подання ДНВП Геоінформ України щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ Укрпромарматура цього обов'язку не виконало.
Згідно з частиною 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ Укрпромарматура не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позову.
Відповідно до частини 4 статті 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 2, 7-14, 18, 19, 69-72, 86, 87, 94, 143, 159-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю Укрпромарматура про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05.11.2009 № 5037 задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами товариства з обмеженою відповідальністю Укрпромарматура шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 05 листопада 2009 року № 5037.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова суду не набрала законної сили.
Повний текст постанови складено 13 жовтня 2017 року.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2017 |
Оприлюднено | 14.10.2017 |
Номер документу | 69516117 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.О. Свергун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні