ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр.Науки, 5
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
12.10.2017р. Справа №905/2107/17
за позовом ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Кресс-Центр» , м.Київ
до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Укрспецторг» ,
м.Краматорськ
про стягнення заборгованості в розмірі 456675,47 грн.
Суддя Г.В. Левшина
Представники сторін:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПОРУ:
ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Кресс-Центр» , м.Київ, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Укрспецторг» , м.Краматорськ, про стягнення заборгованості в розмірі 456675,47 грн.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на договір поставки №023111 від 07.05.2007р., додаткову угоду до нього №1 від 11.03.2015р., акт звірки взаємних розрахунків, видаткові накладні, видаткові накладні на повернення товару.
Відповідач в судове засідання не з'явився, причин неявки не повідомив, відзиву на позовну заяву не надав.
Згідно позовної заяви та витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Укрспецторг" зареєстровано за адресою: 84306 м.Краматорськ, вул.Сахалінська, 4, за якою і здійснювалось направлення поштової кореспонденції судом.
Відповідно до ч.1 ст.64 Господарського процесуального кодексу України ухвала про порушення провадження у справі надсилається сторонам та учасникам судового процесу за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.
Отже, відповідача було належним чином повідомлено про час та місце проведення судового засідання, тому судом з урахуванням вимог ст.ст.42, 43 Господарського процесуального кодексу України створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.
За таких обставин, враховуючи достатність зібраних по справі доказів, згідно зі ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача, господарський суд встановив:
Відповідно до ст.509 Цивільного кодексу України, ст.173 Господарського кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.
Зобов'язання згідно із ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України, ст.174 Господарського кодексу України виникають, зокрема, з договору та інших правочинів.
07.05.2007р. між ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Кресс-центр", м.Київ та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Практікер Україна", м.Київ (код ЄДРПОУ 33938302) були підписані загальні умови поставки та надання послуг №0231/03BD2007, якими замовлено загальні умови поставок товарів відповідачу (Практікер) постачальником (позивачем) на основі договору купівлі-продажу та договору про умови, укладеного між сторонами та є невід'ємною частиною договору купівлі-продажу.
07.05.2007р. між ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Кресс-центр", м.Київ та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Практікер Україна", м.Київ було підписано договір купівлі-продажу №023111, предметом якого є ділові відносини між відповідачем (Практікер) та/або підприємствами для яких компанія Практікер виконує закупівельні обов'язки, з одного боку та позивачем (постачальником) з іншого боку.
Додатковою угодою №1 від 11.03.2015р. до договору №023111 від 07.05.2007р., підписаною між ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Кресс-центр ", м.Київ, ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Практікер Україна", м.Київ та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Торговий дім "Практікер Україна", м.Київ замінено сторону в зобов'язанні по договору №023111 від 07.05.2007р., внаслідок чого всі права та обов'язки, починаючи з 11.05.2007р. за вказаним договором перейшли від Практікер до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Торговий дім "Практікер Україна", м.Київ (код ЄДРПОУ 39320208).
Крім того, вказаною угодою сторони погодили внести зміни до договору №023111 від 07.05.2007р., шляхом викладення його в суцільній новій редакції.
Так, за умовою п.1.1 договору №023111 від 07.05.2007р. в редакції додаткової угоди №1 від 11.03.2015р. постачальник зобов'язався поставити і передати у власність новому покупцю, а новий покупець взяв на себе зобов'язався прийняти та оплатити товари у відповідності до замовлення нового покупця та товаросупровідною документацією, які складають невід'ємну частину даного договору.
Практікер надає замовлення постачальникові на підставі специфікацій/прайс-листа, затвердженої сторонами, в якій наведено перелік товарів, що поставляються за цим договором, та їх ціни, і яка складає невід'ємну частину договору (п.1.3 договору).
За умовами п.2.1 договору постачальник повинен поставляти товари Новому покупцю вільними від всіх і будь-яких зобов'язань та обтяжень перед третіми особами вчасно до відповідного ТЦ. Відповідна адреса ТЦ Практікер вказується у замовленні Практікер. Поставка товару за цим договором у відповідності до домовленості сторін, здійснюється у відповідності до вимог Міжнародних правил щодо тлумачення термінів «Інкотермс» , із врахуванням особливостей, пов'язаних з внутрішньодержавним характером цього договору. Базис поставки - DDP. Доставка та/або повернення товару здійснюється за рахунок постачальника.
Пунктом 2.1.1 договору передбачено, що замовлення Новому покупцю на поставку товарів, у випадку їх належного оформлення, обов'язкові для постачальника. Замовлення вважаються чинними тільки за умови їх оформлення в письмовій формі. Замовлення, розміщені в усній формі, зокрема, по телефону, так само як і доповнення, зміни та інші застереження до поданих замовлень, вважаються чинними тільки за умови їх підтвердження в електронній письмовій формі, яка вимагається для замовлень. Замовлення можуть також надаватись постачальникові через систему EDI-систему документообігу електронними засобами обміну інформацією (надалі система EDI).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем за період з січня 2016р. по вересень 2016р. було поставлено ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Практікер Україна" товар на суму 516135,07 грн.
Викладене підтверджується наданим до матеріалів справи актом звірки взаємних розрахунків за період з 01.01.2016р. по 26.10.2016р., що підписаний сторонам без будь-яких зауважень або заперечень.
Згідно вимог ст.ст.525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов'язання і одностороння зміна умов договору не допускаються.
За приписом ст.526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За змістом ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Як встановлено, строк оплати визначається згідно зі статтею 4 договору про умови і залежно від того, яка з цих подій сталась пізніше, відраховується або з дня передачі товарів за даною угодою, або з дня отримання усіх необхідних документів щодо поставленого товару головним офісом Практікер (п.5.1 загальних умов поставки та надання послуг №0231/03BD2007від 07.05.2007р.).
Згідно з п.5.2 договору №023111 від 07.05.2007р. підставою для проведення розрахунків з постачальником є реалізація поставлених ним на користь Практікера товарів кінцевим споживачам. Один раз на кожні 14 банківських днів (далі-платіжний період) Практікер розраховується з постачальником за товари, реалізовані протягом звітного платіжного періоду. В разі, якщо протягом платіжного періоду не було реалізовано жодної одиниці товару, розрахунок не проводиться. Оплата товарів здійснюється Практікер виключно в платіжні для Практікер дні, якими є робочі вівторок і четвер. Якщо платіжний день припадає на не робочий або вихідний день, то оплата здійснюється в найближчий робочий платіжний день.
Листом №07/12-Л від 07.12.2016р. позивач звернувся до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Практікер Україна" з вимогою щодо повернення всього товару, який не був реалізований станом на 02.12.2016р. за договором поставки №023111 від 07.05.2007р.
За змістом листа від 23.01.2017р. №2301 ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Практікер Україна" повідомлено позивача про знаходження в нього у залишках товару на загальну суму 457353,99 грн., перелік якого зазначений у видаткових накладних на повернення №646 від 25.11.2016р. та №1473 від 25.11.2016р. Відповідно до відміток, зроблених на накладних товар позивачу не відвантажений.
Згідно наданого до матеріалів справи витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.09.2017р. за кодом ЄДРПОУ 39320208 у реєстрі значиться ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Укрспецторг", м.Краматорськ.
За висновками суду, за своєю правовою природою договір, укладений між позивачем та відповідачем, є договором поставки продукції.
Так, за умовами п.1.3 договору право власності та ризик випадкової загибелі або пошкодження товарі переходить від постачальника до Практікер з моменту, коли сторони підписали видаткову та/або товарно-транспортну накладну, що засвідчує, що товари були отримані Практікер.
За приписами п.п.1, 2 ст.712 Цивільного кодексу України за договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця для використання його у підприємницькій діяльності або в інших цілях, не пов'язаних з особистим, сімейним, домашнім або іншим подібним використанням, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму. До договору поставки застосовуються загальні положення про купівлю-продаж, якщо інше не встановлено договором, законом або не випливає з характеру відносин сторін.
Статтею 655 Цивільного кодексу України передбачено, що за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.
Відповідно до частини першої статті 692 Цивільного кодексу України покупець зобов'язаний оплатити товар після його прийняття або прийняття товаророзпорядчих документів на нього, якщо договором або актами цивільного законодавства не встановлений інший строк оплати товару.
Підписання покупцем видаткової накладної, яка є первинним обліковим документом у розумінні Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" і яка відповідає вимогам, зокрема, статті 9 названого Закону і Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку та фіксує факт здійснення господарської операції і встановлення договірних відносин, є підставою виникнення обов'язку щодо здійснення розрахунків за отриманий товар. Строк виконання відповідного грошового зобов'язання визначається за правилами, встановленими частиною першою статті 692 Цивільного кодексу України. Отже, якщо інше не встановлено укладеним сторонами договором або актом цивільного законодавства, перебіг строку виконання грошового зобов'язання, яке виникло на підставі договору купівлі-продажу, починається з моменту прийняття товару або прийняття товаророзпорядчих документів на нього.
Викладене відображає правову позицію Вищого господарського суду України, яка доведена у оглядовому листі від 29.04.2013р. N01-06/767/2013 «Про деякі питання практики застосування господарськими судами законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов'язань» , інформаційному листі від 17.07.2012р. N01-06/928/2012 «Про практику застосування Вищим господарським судом України у розгляді справ окремих норм матеріального права» .
З урахуванням викладеного, за висновками суду, у відповідача в день прийняття товару від позивача виник обов'язок зі сплати вартості отриманого від позивача товару згідно з вищевказаними видатковими накладними.
Проте, доказів виконання своїх зобов`язань щодо своєчасної та повної сплати позивачу грошових коштів в сумі 456675,47 грн. всупереч ст.526 Цивільного кодексу України, ст.193 Господарського кодексу України відповідачем суду не представлено.
Відповідач заперечень проти позовних вимог не надав.
За таких обставин, враховуючи, що позов повністю доведений позивачем та обґрунтований матеріалами справи, виходячи з того, що відповідач заперечень проти позову не надав, позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості в сумі 456675,47 грн. підлягають задоволенню в повному обсязі.
Судовий збір підлягає віднесенню на відповідача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.4-3, 33, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Кресс-Центр» , м.Київ до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Укрспецторг» , м.Краматорськ про стягнення заборгованості в розмірі 456675,47 грн. задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Укрспецторг" (84306 м.Краматорськ, вул.Сахалінська, 4, ЄДРПОУ 39320208) на користь ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю «Кресс-Центр» (04071 м.Київ, вул.Верхній Вал, буд.2-А, ЄДРПОУ 32853110) заборгованість в розмірі 456675,47 грн., судовий збір в сумі 6850,15 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
В судовому засіданні 12.10.2017р. оголошено повний текст рішення.
Суддя Г.В. Левшина
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 12.10.2017 |
Оприлюднено | 18.10.2017 |
Номер документу | 69579289 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Г.В. Левшина
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні