Постанова
від 12.10.2017 по справі 819/1029/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1029/17

12 жовтня 2017 р.м.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі головуючого судді Осташа А. В. за участі секретаря судового засідання Ліщинської М.М., представнків позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2, представника відповідача ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області про визнання дій протиправними та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю Україна (надалі по тексту -позивач або ТОВ Україна ) 26.06.2017 звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області (надалі по тексту -відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 16.06.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/240/АП/09/01/017 від 16.06.2017 акта обстеження земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/137/АО/10/01/-17 від 16.06.2017;

- визнати протиправним та скасувати припис №158/0/92-17-ДК/0130Пр/03/01/-17 від 16.06.2016 державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною землі і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_4 директору ТОВ Україна ОСОБА_5, яким приписано усунути порушення земельного законодавства.

Ухвалою суду від 29.06.2017 відкрито провадження в адміністративній справі №819/1029/17.

06.07.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю Україна звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ від 18.05.2017 в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільсьій області ОСОБА_6 Про внесення змін до наказу №46-ДК від 06.04.2017 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охоронною земель усіх категорій і форм власності №101-ДК від 16.05.2017;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 18.05.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/149/АП/09/01/017 від 18.05.2017 акта обстеження земельної ділянки №116/101/0/92-7-ДК/10/АО/10/01/-17 від 18.05.2017;

- визнати протиправним та скасувати припис №101/ДК/ДК/0002Пр/03/01/-17 від 21.05.2017 державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною землі і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_7 директору ТОВ Україна ОСОБА_5, яким приписано усунути порушення земельного законодавства.

07.07.2017 суд постановив ухвалу про відкриття провадження в адміністративній справі №819/1129/17.

20.07.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю Україна звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_6 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності №46-ДК від 06.04.2017 і припис від 21.04.2017 року.

24.07.2017 суд постановив ухвалу про відкриття провадження у адміністративній справі №819/1232/17.

До початку судового розгляду справи по суту від представника позивача надійшло клопотання про об'єднання в одне провадження адміністративного позову у даній адміністративній справі з адміністративними позовами у справах №819/1029/17 та 819/1129/17.

26.09.2017 суд постановив ухвалу про задоволення даного клопотання та ухвалив об'єднати в одне провадження адміністративні позова у справах №819/1029/17 та 819/1129/17 та 819/1232/17. Об'єднаній справі присвоєно №819/1029/17.

Представник позивача подав об'єднаний позов, в кому просить:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 18.05.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/149/АП/09/01/017 від 18.05.2017 акта обстеження земельної ділянки №116/101/0/92-7-ДК/10/АО/10/01/-17 від 18.05.2017;

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області "Про внесення змін до наказу №46-ДК від 06.04.2017 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" №101-ДК від 16 травня 2017 року;

- визнати протиправним і скасувати припис №101/ДК/ДК/0002ПР/03/01/-17 від 18 травня 2017 року;

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 16.06.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/240/АП/09/01/017 від 16.06.2017 акта обстеження земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/137/АО/10/01/-17 від 16.06.2017;

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" №158-ДК від 16 червня 2017 року;

- визнати протиправним та скасувати припис №158/0/92-17-ДК/0130Пр/03/01-17 від 16 червня 2017 року;

- визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_6 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності №46-ДК від 06.04.2017 і припис від 21.04.2017 року;

Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідачем перевірки проведено без передбачених на це законом підстав, порушено встановлений Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності порядок проведення позапланових перевірок . Зокрема, представники позивача зазначили, що відповідачем проведено перевірки без звернення і отримання погодження Державної регуляторної служби на проведення перевірки, без ознайомлення ТОВ Україна з погодженням Державної регуляторної служби на проведення перевірки. Також, представники позивача вказують, що відповідач не ознайомив ТОВ Україна з підставами проведення позапланових перевірок та не надав йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення позапланових перевірок. Крім того, акти перевірок дотримання земельного законодавства і приписи про усунення порушень складені державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною землі і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області не на уніфікованих формах таких актів. Враховуючи викладене, вважають, що у відповідача не було законних підстав для проведення позапланових перевірок ТОВ Україна , а накази про проведення позапланових перевірок прийнято протиправно та із грубим порушенням законодавства.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечив, надав суду письмові заперечення на адміністративний позов, зокрема зазначив, що на виконання наказу Держгеокадастру та враховуючи повноваження надані законодавством, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_7 21.04.2017 проведено позапланову перевірку земельної ділянки з кадастровим номером 6125287600:01:001:1086, яка перебуває у користуванні ТОВ Україна на території села Стегниківці Тернопільського району Тернопільської області. За результатами перевірки державним інспектором встановлено, що ТОВ Україна використовує земельну ділянку, площею 5,000 га для потреб з користування надрами на території Стегниківської сільської ради, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 30.01.2012, однак із закінченням терміну договору - 22.07.2016, дана ділянка використовується без правовстановлюючих документів. Також встановлено, що знищено межові знаки на земельній ділянці, що є порушенням ст.96 Земельного кодексу України. Також, при перевірці 18.05.2017 року встановлено, що ТОВ Україна самовільно зайнято земельну ділянку площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт. Також, 16.06.2017 проведено ще одну перевірку, якою встановлено знову самовільне зайняття земельної ділянки площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт. На підставі, встановлених порушень, відповідачем винесено приписи, з вимогою усунути порушення земельного законодавства. Крім того, представник відповідача зазначив, що дія Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. А при перевірці дотримання вимог земельного законодавства об'єктами перевірки є земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, тому вважає, що посилання позивача на даний закон є безпідставним. З врахуванням викладено, вважає, що вимоги позивача є необгрунтованими та безпідставними, просив відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Заслухавши пояснення представників позивача, представника відповідача, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позов підлягає до часткового задоволення, з наступних міркувань.

Судом встановлено, що ТОВ Україна використовує земельну ділянку, площею 5,000 га для потреб з користування надрами на території Стегниківської сільської ради, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 30.01.2012 (аркуш справи 43-44).

Відповідно до вимог Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель Головним управлінням, з врахуванням повноважень визначених Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, видано наказ від 06 квітня 2017 року №46-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, як об'єкта перевірки за кадастровим номером 6125287600:01:001:1086 на території с. Стегниківці Тернопільського району Тернопільської області (аркуш справи 194).

На виконання даного наказу Держгеокадастру, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_7 21.04.2017 проведено позапланову перевірку земельної ділянки з кадастровим номером 6125287600:01:001:1086, яка перебуває у користуванні ТОВ Україна на території села Стегниківці Тернопільського району Тернопільської області, про що складено акт перевірки дотримання земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №119/101/0/92-17-ДК/149/АП/09/01/-17 від 21.04.2017 (аркуш справи 195).

За результатами перевірки встановлено, що ТОВ Україна використовує земельну ділянку, площею 5,000 га для потреб з користування надрами (розробка кар'єру будівельних пісків) на території Стегниківської сільської ради, відповідно до договору оренди земельної ділянки від 30.01.2012, однак із закінченням терміну договору - 22.07.2016, дана ділянка використовується без правовстановлюючих документів. Також встановлено, що знищено межові знаки на земельній ділянці, що є порушенням ст.96 Земельного кодексу України та ст. 56 Кодексу про адміністративні правопорушення України.

З метою усунення виявлених порушень державним інспектором 21.04.2017 винесено припис, яким встановлено вимогу усунути порушення земельного законодавства та про виконання припису повідомити в термін до 22.05.2017 Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (аркуш справи 196).

Судом також встановлено, що відповідно до вимог Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель Головним управлінням, з врахуванням повноважень визначених Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, видано наказ від 16.05.2017 №101-ДК Про внесення змін до наказу №46-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким змінено термін, а саме, з 16 по 18 травня 2017 року та долучено до проведення перевірки ще одним державним інспектором (аркуш справи 145).

На виконання даного наказу Держгеокадастру, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_4 18.05.2017 проведено позапланову перевірку земельної ділянки з кадастровим номером 6125287600:01:001:1086, яка перебуває у користуванні ТОВ Україна на території села Стегниківці Тернопільського району Тернопільської області, про що складено акт перевірки дотримання земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №119/101/0/92-17-ДК/149/АП/09/01/-17 від 21.04.2017 (аркуш справи 143).

За результатами перевірки встановлено, що ТОВ Україна самовільно зайнято земельну ділянку площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт обстеження земельної ділянки від 18.05.2017 №101/0/92-17-ДК/116/АО/10/01/-17 (аркуш справи 138-139).

Державним інспектором проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (аркуш справи 140-142),

З метою усунення виявлених порушень державним інспектором 18.05.2017 винесено припис, №101-ДК/002ПР/03/01/-17, яким встановлено вимогу усунути порушення земельного законодавства та про виконання припису повідомити в термін до 18.06.2017 повідомити Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (аркуш справи 144).

Судом також встановлено, що з врахуванням повноважень визначених вказаним Положенням про Головне управління та службової записки заступника начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель - начальника відділу здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства та оперативного реагування від 14 червня 2017 року, у якій вказано на помилку, допущену державним інспектором з контролю за використанням та охороною під час розрахунку розміру завданої самовільним зайняттям земельної ділянки, видано наказ від 16.06.2017 №158-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, як об'єктів перевірки за межами населеного пункту с. Стегниківці Тернопільського району (аркуш справи 28).

На виконання даного наказу Держгеокадастру, державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог земельного законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_4 16.06.2017 проведено позапланову перевірку земельної ділянки, яка перебуває у користуванні ТОВ Україна за межами села Стегниківці Тернопільського району Тернопільської області, про що складено акт перевірки дотримання земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/240/АП/09/01/-17 (аркуш справи 9).

За результатами перевірки встановлено, що ТОВ Україна самовільно зайнято земельну ділянку площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт обстеження земельної ділянки від 16.06.2017 №158/0/92-17-ДК/137/АО/10/01/-17 (аркуш справи 10).

Державним інспектором проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (аркуш справи 11-13),

З метою усунення виявлених порушень державним інспектором 16.06..2017 винесено припис, №158/0/92-17-ДК/0130103/01/-17, яким встановлено вимогу усунути порушення земельного законодавства та про виконання припису повідомити в термін до 16.07.2017 повідомити Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області (аркуш справи 15).

Позивач не погоджуючись із винесеними наказами та приписами, звернувся із даним адміністративним позовом до адміністративного суду.

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.

Законом, якій визначає правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля є Закон України від 19.06.2003 року № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Відповідно до ст. 2 Закону України Про державний контроль за використанням і охороною земель основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є: забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України; забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони та раціонального використання земель; запобігання порушенням законодавства України у сфері використання та охорони земель, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення; забезпечення додержання власниками землі та землекористувачами стандартів і нормативів у сфері охорони та використання земель, запобігання забрудненню земель та зниженню родючості ґрунтів, погіршенню стану рослинного і тваринного світу, водних та інших природних ресурсів.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про державний контроль за використанням і охороною земель об'єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Згідно ст. 6 Закону України Про державний контроль за використанням і охороною земель до повноважень спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині : додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Згідно зі Положення про Держану службу з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №15 організовує та здійснює державний нагляд (контроль):

а) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за:

- веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

- виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою;

- дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків;

- проведенням землеустрою, виконанням заходів, передбачених проектами землеустрою, зокрема за дотриманням власниками та користувачами земельних ділянок вимог, визначених у проектах землеустрою;

- розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель;

- здійсненням заходів, передбачених відповідними робочими проектами землеустрою, стосовно захисту земель від водної і вітрової ерозії, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що призводять до погіршення стану земель, а також щодо недопущення власниками та користувачами земельних ділянок псування земель шляхом їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, заростання чагарниками, дрібноліссям та бур'янами;

- дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язковим здійсненням заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням;

- дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

- використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

- дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах;

б) в частині родючості ґрунтів за:

- зміною показників якісного стану ґрунтів у результаті проведення господарської діяльності на землях сільськогосподарського призначення;

- своєчасним проведенням підприємствами, установами та організаціями всіх форм власності заходів щодо збереження, відтворення та підвищення родючості ґрунтів.

Спірні правовідносини виникли між позивачем - ТОВ Україна та відповідачем - Головним Управлінням Держгеокадастру у Тернопільській області, яке є суб'єктом владних повноважень.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 333 від 29.09.2017 року затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, а наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастру) №308 від 17.11.2016 року затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в Тернопільській області.

Головне Управління Держгеокадастру є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та йому підпорядковане.

Головне Управління Держгеокадастру, його посадові особи як суб'єкти владних повноважень відповідно до ст.19 Конституції України повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

До повноважень Головного Управління Держгеокадастру відноситься, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного Управління Держгеокадастру є структурним підрозділом Головного Управління Держгеокадастру в Тернопільській області.

Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Положенням про ГУ Держгеокадастру встановлено право державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель складати акти перевірки чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель.

Реалізація вказаних повноважень щодо здійснення державного контролю повинна відбуватися у спосіб встановлений законодавством.

Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель не визначає підстав та порядку проведення перевірок посадовими особами Держгеокадастру.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №132 від 25.02.2013 року був затверджений Порядок планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства, але вказаний наказ визнаний таким, що втратив чинність, відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017 року.

Крім того, КМУ видав Розпорядження від 10.03.2017 року №169-р Про скасування деяких наказів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади , яким скасовані накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади як такі, що не відповідають Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , за переліком згідно з додатком 1, у якому зазначений наказ Мінагрополітики №132 від 25.02.2013 року. Розпорядження КМУ набрало законної сили 21.05.2017 року.

Вказане розпорядження КМУ свідчить про те, що накази міністерств та інших центральних органів виконавчої влади щодо здійснення державного нагляду (контролю) повинні відповідати Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Таким чином, при здійсненні державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, зокрема, за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель відповідач повинен був дотримуватися вимог Закону України №877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Також, ст. 2 Закону України №877-V визначена сфера його дії, відповідно до якої дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення. Тобто при здійсненні державного нагляду (контролю) у галузі земельних відносин органи державного нагляду (контролю) повинні керуватися Законом України №877-V.

Згідно з ч.1 та 2 статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, яким є Держана служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр).

Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, яким є Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України).

Також, суд звертає увагу на те, що в даній адміністративній справі вирішуються спірні правовідносини в рамках Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , який є спеціальним, яким в свою чергу, як вже зазначалось вище, врегульовано правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля. А правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , який є загальним. Системний аналіз вищевказаних положень, дає підстави суду дійти до висновку, що в даному випадку, цей закон підлягає для застосування до спірних правовідносин поряд із спеціальним законом, що і кореспондується з листом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України 14.09.2017 3632-06/32399-09 (аркуш справи 226).

Враховуючи викладене, суд вважає безпідставним та неспроможним твердження представника відповідача, що Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не розповсюджується на діяльність органів Держгеокадастру. Неспроможним є також твердження представника відповідача, що вказаним Законом органи Держгеокадастру не керуються, оскільки об'єктом перевірки є саме земельні ділянки, а не суб'єкти господарювання, які здійснюють її у діяльності. Суд вважає, що перевірити об'єкт - земельну ділянку, яка знаходиться у власності або користуванні суб'єкта господарювання з метою встановлення її використання у відповідності до норм земельного законодавства неможливо без здійснення перевірки суб'єкта господарювання. Саме тому, відповідно до ст. 6 Закону України № 963-IV Про державний контроль за використанням та охороною земель , якою визначені повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, є зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням. Безпосередньо відносно вказаних суб'єктів перевірки складаються у відповідні документи, у тому числі розпорядчого характеру, посадовими особами Держгеокадастру.

Пунктом 4 ст. 4 Закону України №877-V визначено, що виключно законами встановлюються, зокрема, органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); спосіб та форми здійснення заходів, здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Державний нагляд (контроль) здійснюється шляхом планових та позапланових заходів.

Частиною 1 ст. 6 Закону України №877-V визначені підстави для здійснення позапланових заходів, якими є:

- подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб'єктом господарювання у документі обов'язкової звітності, крім випадків, коли суб'єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов'язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов'язаний повідомити суб'єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п'яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Не виправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

- перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані пред'явити керівнику чи уповноваженій особі суб'єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб'єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред'явили документи, передбачені цим абзацом;

- неподання суб'єктом господарювання документів обов'язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов'язано з діяльністю суб'єкта господарювання.

Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Частиною 2 ст. 6 Закону визначено, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

Щодо проведення відповідачем перевірки 21.04.2017, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що підставою позапланової перевірки, згідно наказу Головного Управління Держгеокадастру від 06.04.2017 46-ДК Про здійснення державного нагляду за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності був лист Тернопільської районної державної адміністрації від 21.03.2017 №01-517/01-04 стосовно вжиття заходів щодо усунення порушень земельного законодавства, що відповідає вимогам Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .

Таким чином, позаплановий захід відносно позивача проведений із встановлених законом підстав на його здійснення.

Суд приходить до висновку, що у відповідача було право винести наказ на проведення перевірки та право на проведення перевірки.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з ч. 8 ст. 7 Закону України №877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Суд вважає необхідним зауважити, що оскаржуваний припис відповідає поняттю припису та меті, з якою приписи видаються суб'єктам господарювання.

Перевіркою встановлено, що знищено межові знаки на земельній ділянці площею 5,0000 га, що є порушенням ст. 96 Земельного кодексу України, що і не заперечувалось позивачем.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_6 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності №46-ДК від 06.04.2017 і припис від 21.04.2017 року, не підлягають до задоволення.

Щодо проведеної перевірки відповідачем 18.05.2017, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Головне управління Держгеокадастру у Тернопільській області, видано наказ від 16.05.2017 №101-ДК Про внесення змін до наказу №46-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким змінено термін, а саме, з 16 по 18 травня 2017 року (аркуш справи 145).

З приводу цього, суд зазначає, що у відповідача не було законних підстав та повноважень вносити зміни у індивідуальний акт наказ №46-ДК, який використав свою дію та був вже реалізований, оскільки на підставі даного наказу вже проведено перевірку та винесено припис, що є грубим порушенням вимог чинного законодавства України.

Таким чином, позаплановий захід відносно позивача здійснений без встановлених законом підстав на його здійснення.

Також, суд зазначає, що за результатами перевірки встановлено, що ТОВ Україна самовільно зайнято земельну ділянку площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт обстеження земельної ділянки від 18.05.2017 №116/101/0/92-17-ДК/116/АО/10/01/-17.

Як випливає із самого акту обстеження земельної ділянки, в ньому повинні міститися результати обстеження земельної ділянки, а саме: потрібно зазначити результати обстеження земельної ділянки, у тому числі наявність на земельній ділянці збудованих або встановлених об'єктів та споруд, плодово-ягідних та інших багаторічних насаджень, стан ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, із зазначенням ступеня знищення чи пошкодження родючого шару ґрунту (при обстеженні земельної ділянки перед видачею спеціального дозволу - глибини зняття родючого шару), кості проведення рекультивації порушених земель, інформації, яка необхідна для визначення розміру збитків, завданими власниками та користувачам земельних ділянок, а також збитків, завданих унаслідок не проведення робіт з рекультивації порушених земель, тощо. Проте, як встановлено судом, інформація, яка зафіксована відповідачем в акті не відповідає вимогам самого акта. Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зафіксовані в акті порушення не підтвердженні належними доказами, а лише ґрунтуються на припущеннях.

Також суд зазначає, що при проведенні перевірки держаним інспектором було залучено спеціаліста, як випливає із матеріалів справи, проте, в акті перевірки цього зазначено не було.

Оцінюючи складені під час перевірки та за її результатами документи, суд дійшов висновку, що сам акт перевірки складений з порушенням вимог ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V, оскільки в ньому не зазначено детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасувати наказ від 18.05.2017 в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_6 Про внесення змін до наказу №46-ДК від 06.04.2017 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охоронною земель усіх категорій і форм власності №101-ДК від 16.05.2017 та визнання протиправним та скасувати припис №101/ДК/ДК/0002Пр/03/01/-17 від 21.05.2017 державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною землі і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_7 директору ТОВ Україна ОСОБА_5, яким приписано усунути порушення земельного законодавства, підлягають до задоволення.

Щодо проведеної перевірки відповідачем 16.06.2017, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що відповідно до службової записки заступника начальника Управління з контролю за використанням та охороною земель - начальника відділу здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства та оперативного реагування від 14 червня 2017 року, у якій вказано на помилку, допущену державним інспектором з контролю за використанням та охороною під час розрахунку розміру завданої самовільним зайняттям земельної ділянки, видано наказ від 16.06.2017 №158-ДК Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності , яким наказано здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів шляхом проведення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки, як об'єктів перевірки за межами населеного пункту с. Стегниківці Тернопільського району (аркуш справи 28).

З приводу цього, суд зазначає, що частина 1 ст. 6 Закону України №877-V не містить такої підстави для здійснення позапланового заходу. Таким чином, судом встановлено, що відповідач здійснив перевірку позивача без встановлених законом підстав на її проведення.

Також, як випливає із наказу, не конкретизовано об'єкт перевірки, а лише зазначено, що потрібно провести позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок за межами населеного пункту с. Стегниківці Тернопільського району.

Також, суд зазначає, що за результатами перевірки встановлено, що ТОВ Україна самовільно зайнято земельну ділянку площею 5,8663 га, з них 3,3621 га земель промисловості, 0,1526 га із земель лісового фонду та 2,3876 га земель сільськогосподарського призначення та складено акт обстеження земельної ділянки від 16.06.2017 №158/0/92-17-ДК/137/АО/10/01/-17.

Як випливає із самого акту обстеження земельної ділянки, в ньому повинні міститися результати обстеження земельної ділянки, а саме: потрібно зазначити результати обстеження земельної ділянки, у тому числі наявність на земельній ділянці збудованих або встановлених об'єктів та споруд, плодово-ягідних та інших багаторічних насаджень, стан грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, із зазначенням ступеня знищення чи пошкодження родючого шару грунту (при обстеженні земельної ділянки перед видачею спеціального дозволу - глибини зняття родючого шару), кості проведення рекультивації порушених земель, інформації, яка необхідна для визначення розміру збитків, завданими власниками та користувачам земельних ділянок, а також збитків, завданих унаслідок не проведення робіт з рекультивації порушених земель, тощо. Проте, як встановлено судом, інформація, яка міститься в акті не відповідає вимогам самого акта. Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зафіксовані в акті порушення не підтвердженні належними доказами, а лише грунтуються на припущеннях.

Оцінюючи складені під час перевірки та за її результатами документи, суд дійшов висновку, що сам акт перевірки складений з порушенням вимог ч. 6 ст. 7 Закону України №877-V, оскільки в ньому не зазначено детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасувати наказ від 16.06.2017 №158-ДК в.о. начальника Головного Управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_6 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охоронною земель усіх категорій і форм власності та визнання протиправним та скасувати припис №158/0/92-17-ДК/0130Пр/03/01/-17 від 16.06.2016 державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною землі і дотримання вимог законодавства України про охорону земель Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області ОСОБА_4 директору ТОВ Україна ОСОБА_5, яким приписано усунути порушення земельного законодавства, підлягають до задоволення.

Стосовно вимоги про визнання протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 16.06.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/240/АП/09/01/017 від 16.06.2017 акта обстеження земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/137/АО/10/01/-17 від 16.06.2017 та визнання протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області щодо проведення 18.05.2017 позапланової перевірки ТОВ Україна з питання дотримання вимог земельного законодавства і складання: акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обє'ктом - земельної ділянки №158/0/92-17-ДК/149/АП/09/01/017 від 18.05.2017 акта обстеження земельної ділянки №116/101/0/92-7-ДК/10/АО/10/01/-17 від 18.05.2017, суд вважає за необхідне зазначити, що визнання протиправними наказів та приписів, є достатнім способам захисту порушених прав позивача, а тому не потребує прийняття окремого рішення щодо таких дій.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності субєєктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

З урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача підлягають до часткового задоволення.

Частиною 1 ст. 94 КАС України встановлено, що якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 94, 158-167 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області "Про внесення змін до наказу №46-ДК від 06.04.2017 року "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" №101-ДК від 16 травня 2017 року.

3. Визнати протиправним і скасувати припис №101/ДК/ДК/0002ПР/03/01/-17 від 18 травня 2017 року.

4. Визнати протиправним та скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Тернопільській області "Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності" №158-ДК від 16 червня 2017 року.

5. Визнати протиправним та скасувати припис №158/0/92-17-ДК/0130Пр/03/01-17 від 16 червня 2017 року.

6. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

7. Повернути з державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру в Тернопільській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Україна" частину сплаченого судового збору в сумі 4 480 грн., згідно квитанцій№34 від 26.06.2017, №0.0.811015396.1 від 20.07.2017, №0.0.800515977.1 та №0.0.800521225.1 від 06.07.2017.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова в повному обсязі складена та підписана 17.10.2017.

Головуючий суддя Осташ А.В.

копія вірна

Суддя Осташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2017
Оприлюднено19.10.2017
Номер документу69588086
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1029/17

Ухвала від 14.06.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 31.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 05.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 19.01.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Большакова Олена Олегівна

Ухвала від 05.12.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гулид Роман Методійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні