УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/3077/16
Категорія: 9.4 Головуючий в 1 інстанції: Корой С. М.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду
у складі: головуючої судді - Шевчук О.А.,
суддів: Зуєвої Л.Є., Федусика А.Г.,
при секретарі Жигайлової О.Е.,
за участю представника апелянта - ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2017 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "ЮНІОН СТАНДАРД БАНК" Кічука Олега Івановича, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог - Фонду гарантування вкладів фізичних осіб про визнання протиправним і скасування рішення; визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИЛА:
В червні 2016 року позивач звернулась до суду з адміністративним позовом до відповідача, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію ПАТ "ЮСБ БАНК" № 3-ТА від 10.12.2015 року в частині визнання правочину, проведеного за участю ОСОБА_2, нікчемним із одночасним застосуванням наслідків нікчемності, а саме - проведення сторнування банківських операцій з перерахування коштів з рахунку ОСОБА_2 та відображення сторнованих коштів на рахунку їх первісного власника; визнати протиправними дії уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК", щодо не включення ОСОБА_2 до Переліку вкладників ПАТ "ЮСБ БАНК", що мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб; зобов'язати уповноважену особу на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК" включити ОСОБА_2 до Переліку вкладників ПАТ "ЮСБ БАНК", що мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб відповідно до залишку на її картковому рахунку № НОМЕР_2 станом на 03 жовтня 2015 року з одночасним поданням відповідних відомостей до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Позовні вимоги обгронтовано тим, що у травні 2014 року їй було відкрито поточний рахунок № НОМЕР_2 у ПАТ "ЮСБ БАНК" для отримання заробітної плати.
02 жовтня 2015 року, відповідно до умов Договору про надання поворотної фінансової допомоги № 01/15 від 13.08.2015 р., укладеного між нею та ТОВ "ДІ Л ЕС ГРУП", вона отримала поворотну фінансову допомогу у розмірі 135 000 гривень, які були перераховані на її картковий рахунок.
Частково вказані грошові кошти були нею зняті з картки одразу після отримання.
На підставі постанови Правління Національного банку України від 02 жовтня 2015 р. № 665/БТ "Про віднесення публічного акціонерного товариства "ЮНІОН СТАНДАРТ БАНК" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 02 жовтня 2015 р. № 182 "Про затвердження тимчасової адміністрації у ПАТ "ЮСБ БАНК" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".
Відповідно до постанови Правління НБУ від 24 грудня 2015 р. № 939 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію публічного акціонерного товариства "ЮНІОН СТАНДАРТ БАНК" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 28 грудня 2015 р. № 241 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "ЮСБ БАНК" та делегування повноважень ліквідатора банку".
29 грудня 2015 р. на офіційному сайті банку було розміщено повідомлення : "У зв'язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб рішення від 28 грудня 2015 р. № 241 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "ЮСБ БАНК" та делегування повноважень ліквідатора банку", Фонд гарантування вкладів фізичних осіб з 30 грудня 2015 р. розпочинає виплати коштів вкладникам даного банку.
Для отримання коштів вкладники публічного акціонерного товариства "ЮНІОН СТАНДАРТ БАНК" з 30 грудня 2015 р. до 10 лютого 2016 р. включно можуть звертатись до установ банку-агенту Фонду АТ "ОТП БАНК".
Позивач зазначила, що на момент введення тимчасової адміністрації в ПАТ "ЮСБ БАНК" залишок на її картковому рахунку склав 116 324.18 гривень, проте, звернувшись до банку-агенту, вона дізналась, що відповідно до реєстру вкладників ПАТ "ЮСБ БАНК" її не визначено, як вкладника, що має право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
28 січня 2016 року позивач звернулась до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК" із заявою щодо включення її до Переліку вкладників ПАТ "ЮСБ БАНК", що мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб із належною їй сумою у розмірі 116324,18 гривень.
На вищевказане звернення позивач отримала відповідь від уповноваженої особи на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК" № 1717 від 25.02.2016 р., в якій було зазначено, що рішенням уповноваженої особи №3-ТА від 10.12.2015 р., правочин проведений за її участі було віднесено до категорії нікчемних та визнано нікчемним із одночасним застосуванням наслідків нікчемності, передбачених ст. 216 ЦК України, а саме - проведенням сторнування банківських операцій на рахунках їх первісних власників (відправників).
Позивач вважає дане рішення незаконним та необґрунтованим з огляду на те, що в оскаржуваному рішенні не наведено мотивів та доводів щодо віднесення конкретного правочину, а саме договору, укладеного між нею та ТОВ "ДІ Л ЕС ГРУП" до категорії нікчемних. Також позивач вважає, що саме по собі твердження про нікчемність правочину не достатньо для визнання його таким. В оскаржуваному рішенні не наведено мотивів, які б свідчили, що правочин, укладений між ОСОБА_2 та ТОВ "ДІ Л ЕС ГРУП" є таким, що порушує публічний порядок чи спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна держави. Позивач вважає, що рішення уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію публічного акціонерного товариства "ЮНІОН СТАНДАРТ БАНК" № 3-ТА від 10.12.2015 р. про визнання нікчемним правочину, укладеного між нею та ТОВ "ДІ Л ЕС ГРУП", є незаконним, необґрунтованим та таким, що грубо порушує її майнові права, як вкладника ПАТ "ЮСБ БАНК", а отже підлягає скасуванню в частині, що стосується її.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач надала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою задовольнити адміністративний позов. Доводами апеляційної скарги апелянт зазначає про безпідставність та необґрунтованість висновків Одеського окружного адміністративного суду, щодо обґрунтованості рішення про нікчемність правочину, укладеного між позивачкою та ПАТ ЮСБ БАНК .
Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 34-39 КАС України.
Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_2 відкрито рахунок НОМЕР_2 в ПАТ "ЮСБ БАНК".
13 серпня 2015 року між ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) та товариством з обмеженою відповідальністю "ДІ Л ЕС ГРУП" (код ЄДРПОУ 37170887) укладено договір № 01/15 про надання поворотної фінансової допомоги (а.с. 15,16).
Правлінням Національного банку України 24 вересня 2015 року була прийнята постанова № 631/БТ "Про віднесення ПАТ "Юніон Стандард Банк" до категорії проблемних та запровадження особливого режиму контролю за діяльністю банку".
Відповідно до положень п. 2 постанови Правління НБУ № 631/БТ від 24.09.2015 року із дня прийняття постанови для ПАТ "Юніон Стандард Банк" були встановлені обмеження в його діяльності, а саме: не допускати проведення будь-яких операцій за договорами, за результатами яких збільшується гарантована сума відшкодування за вкладами фізичних осіб Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, крім договорів, умовами яких передбачено поповнення вкладів фізичних осіб за рахунок відсотків.
02 жовтня 2015 року прийнято постанову Правління Національного банку України № 665/БТ "Про віднесення ПАТ "Юніон Стандард Банк" до категорії неплатоспроможних", на підставі якої виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) прийнято рішення від 02 жовтня 2015 р. №182 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "Юніон Стандард Банк" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".
02 жовтня 2015 року в ПАТ "Юніон Стандард Банк" було проведено операцію по перерахуванню на рахунок ОСОБА_2 коштів в сумі 135 000,00 грн. на підставі договору про надання поворотної фінансової допомоги від 13.08.2015 року за № 01/15, укладеного між позивачем та товариством з обмеженою відповідальністю "ДІ Л ЕС ГРУП", що підтверджується наданою позивачем копією виписки по особовому рахунку № НОМЕР_2 з 02.10.2015р. по 06.10.2015р. (а.с. 17-18).
Згідно вищевказаної виписки по особовому рахунку № НОМЕР_2 з 02.10.2015р. по 06.10.2015р. залишок коштів на рахунку № НОМЕР_2 станом на 06.10.2015р. складав 116 324,18 гривень.
Відповідно до постанови Правління НБУ від 24 грудня 2015 р. № 939 "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "Юніон Стандард Банк" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (далі - Фонд) прийнято рішення від 28 грудня 2015 року № 241 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Юніон Стандард Банк" та делегування повноважень ліквідатора банку".
Згідно з зазначеним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ "Юніон Стандард Банк" з 28 грудня 2015 року до 27 грудня 2017 року включно, призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ "Юніон Стандард Банк", визначені, зокрема, статтями 37, 38, 47-51 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", юрисконсульту І категорії відділу супроводження виведення неплатоспроможних банків з ринку департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Кічуку Олегу Івановичу на два роки з 28 грудня 2015 року до 27 грудня 2017 року включно.
Відповідно до повідомлення, розміщеного 29 грудня 2015 року на офіційному сайті банку, у зв'язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб рішення від 28 грудня 2015 року № 241 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "Юніон Стандард Банк" та делегування повноважень ліквідатора банку", Фонд з 30 грудня 2015 року розпочинає виплати коштів вкладникам даного банку.
Для отримання коштів вкладники ПАТ "Юніон Стандард Банк" з 30 грудня 2015 року до 10 лютого 2016 року включно могли звертатись до установ банку-агенту Фонду АТ "ОТП БАНК".
28 січня 2016 року позивач звернулась до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК" Кічука Олега Івановича із заявою, в якій просила включити її до переліку вкладників ПАТ "Юніон Стандард Банк", що мають право на отримання гарантованого відшкодування за вкладом за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а також просила невідкладно виплатити їй грошові кошти у розмірі 116324,18 гривень, що належать їй та знаходяться на рахунку № НОМЕР_2 (а.с. 19-22).
За результатами розгляду заяви позивача від 28.01.2016 р. уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "ЮСБ БАНК" Кічуком О. І. було надіслано позивачеві повідомлення від 25.02.2016 р. № 1717 про нікчемність правочину (а.с. 23,24), у якому, зокрема зазначено, що в результаті проведеної перевірки вкладів фізичних осіб у ПАТ "Юніон Стандард Банк" було встановлено, що в період до моменту запровадження тимчасової адміністрації за участі ОСОБА_2 в установі ПАТ "Юніон Стандард Банк" було проведено операції по списанню коштів у загальному розмірі 116324,18 гривень, наслідком яких стало виникнення у ОСОБА_2 прав на грошові кошти, що за висновками Комісії містять ознаки нікчемності та підпадають під критерії нікчемності, передбачені п.9 ч.3 ст.38 Закону, а нетиповий характер вчинення вказаних операцій - може свідчити про здійснення спроб за штучно-створених підстав отримати задоволення своїх вимог з коштів Фонду та/або заволодіння майном Банку. Крім того позивача повідомлено, що на підставі висновків Комісії рішенням уповноваженої особи № 3-ТА від 10.12.2015 року проведені за участі ОСОБА_2 правочини було віднесено до категорії нікчемних.
10 грудня 2015 року Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію а ПАТ "ЮСБ БАНК" І.В. Білою, прийнято рішення № 3-ТА "Про визнання правочинів нікчемними та застосування наслідків їх нікчемності", в якому зазначено, що на підставі висновків та рекомендацій комісії, створеної наказом Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації в ПАТ "ЮСБ БАНК" № 85 від 20.10.2015р., які уповноважена особа повністю розділяє та підтримує, що зафіксовані в Акті комісії№3-ТА від 10.12.2015р. про перевірку правочинів, які відповідають критеріям, передбаченим в п. 3 ст. 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", яким встановлено та обґрунтовано підставність для віднесення зазначених в Додатках №№1-20 до цього рішення прапвочинів до категорії нікчемних та застосування наслідків їх нікчемності з підстав їх відповідності за наявними ознаками критеріям нікчемності, визначеним підпунктами 1, 7, 8 та 9 п. 3 ст. 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", у відповідності до яких правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними, якщо за наявними ознаками підпадають під наступні критерії: банк безоплатно здійснив відчуження майна…(пп. 1 п. 3); банк уклав правочини (у тому числі договори), умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна метою надання окремим категоріям переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку (пп. 7 п. 3 ст. 38); банк уклав правочин (у тому числі договір) з пов'язаною особою банку, якщо такий правочин не відповідає вимогам законодавства України (пп.8п. 3 ст. 38); здійснення банком, віднесеним до категорії проблемних, операцій, укладення (переоформлення) договорів, що призвело до збільшення витрат, пов'язаних з виведенням банку з ринку, з порушенням норм законодавства (пп. 9 п. 3 ст. 38) та з огляду на встановлення цих ознак у зазначених вище правочинах, що були вчинені протягом року до моменту запровадження тимчасової адміністрації, керуючись приписами п.2,3,4 ст. 37, підпунктами 1,7,8,9 п. 3 ст. 38 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", п.п. 1,2 ст. 215, п.п. 1,2 ст. 216, п.п. 1,2 ст. 228, п.п. 1,2 ст. 236 Цивільного кодексу України прийшла до висновку, зокрема: віднести до категорії нікчемних та визнати нікчемними із застосуванням наслідків нікчемності, передбачених ст. 216 ЦК України, наступні правочини: всі операції із списання/зарахування (перерахування) грошових коштів, що визначені в Додатках №№1-20 до цього рішення.
За змістом положень статті 56 Закону України "Про Національний банк України" національний банк видає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов'язковими для органів державної влади і органів місцевого самоврядування, банків, підприємств, організацій та установ незалежно від форм власності, а також для фізичних осіб.
Національний банк видає розпорядчі акти з питань організаційно-розпорядчого характеру або індивідуальної дії, які не є нормативно-правовими актами. Розпорядчі акти оприлюднюються та набирають чинності в порядку, встановленому Національним банком. Нормативно-правові акти Національного банку (крім нормативно-правових актів, які містять інформацію з обмеженим доступом) набирають чинності з дня їх офіційного опублікування, якщо більш пізній строк набрання чинності не передбачений у такому акті. Офіційним опублікуванням нормативно-правового акта Національного банку вважається перше опублікування його повного тексту в одному з періодичних друкованих видань - "Офіційному віснику України", газетах "Урядовий кур'єр", "Голос України" або перше розміщення на сторінці Офіційного інтернет-представництва Національного банку України. Нормативно-правові акти Національного банку, що містять інформацію з обмеженим доступом, не підлягають опублікуванню та доводяться до відома юридичних та фізичних осіб, на яких поширюється їх дія, у порядку, встановленому Національним банком.
Нормативно-правові акти Національного банку, що містять інформацію з обмеженим доступом, набирають чинності у порядку, встановленому цими актами.
Отже, оскільки постанова Національного банку України № 631/БТ від 24.09.2015 року є розпорядчим актом організаційно-розпорядчого характеру, що містить інформацію з обмеженим доступом, вона набрала чинності 24.09.2015 року, у ПАТ "Юніон Стандард Банк" 02.10.2015 року були відсутні належні повноваження для здійснення правочину з перерахування коштів у сумі 135000 грн. на підставі договору про надання поворотної фінансової допомоги від 13.08.2015 року за № 01/15, укладеного між позивачем та товариством з обмеженою відповідальністю "ДІ Л ЕС ГРУП" (код ЄДРПОУ 37170887).
Приймаючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову ОСОБА_2 до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "Юніон Стандард Банк", повністю.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно із положеннями статті 2 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб (в редакції Закону від 12.08.2015 року, тобто на момент введення тимчасової адміністрації у Банку):
вклад - кошти в готівковій або безготівковій формі у валюті України або в іноземній валюті, які залучені банком від вкладника (або які надійшли для вкладника) на умовах договору банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або иіляхом видачі іменного депозитного сертифіката, включаючи нараховані відсотки на такі кошти;
вкладник - фізична особа (у тому числі фізична особа - підприємець), яка уклала або на користь якої укладено договір банківського вкладу (депозиту), банківського рахунку або яка є власником іменного депозитного сертифіката.
Відповідно до статті 26 цього Закону Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не мас права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Відповідно до положень частин 1, 2 статті 26 Закону Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не маг права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Вкладник набуває право на одержання гарантованої суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду в межах граничного розміру відшкодування коштів за вкладами після прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Відповідно до частини 1 статті 35 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків Фонд здійснює через призначену виконавчою дирекцією уповноважену особу Фонду.
Порядок визначення вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами, визначений статтею 27 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб .
За частинами 1, 2 статті 27 Закону Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормптивно-пранових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня (у разі прийняті Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 15 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, з визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
Відповідно до частини З статті 27 Закону, Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника.
За частиною 6 статті 27 Закону Уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 15 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує переліки вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4-11 частини четвертої статті 26 нього Закону.
Відповідно до частини 5 статті 27 протягом грьох робочих днів (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність". - протягом 20 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Статтею 28 Закону передбачено, що Фонд розпочинає виплату відшкодування коштів вкладникам. їх уповноваженим представникам чи спадкоємцям у національній валюті України з наступного робочого дня після затвердження виконавчою дирекцією Фонду реєстру вкладників для здійснення виплат гарантованої суми відшкодування.
Фонд здійснює виплату гарантованих сум відшкодування через банки-агенти. що здійснюють такі виплати в готівковій або безготівковій формі (за вибором вкладника).
Фонд не пізніше ніж за 30 днів до закінчення визначеного цим Законом строку ліквідації банку публікує оголошення в газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" га на своєму офіційному веб-сайті про завершення Фондом виплат гарантованої суми відшкодування.
З наведеного вбачається, що повноваження щодо формування Переліку вкладників, які мають право иа відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, та щодо визначення сум, що підлягають відшкодуванню покладені на уповноважену особу Фонду.
Частиною 1 статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб на уповноважену особу Фонду гарантування покладено обов'язок забезпечити збереження активів та документації' банку.
З цією метою протягом дії тимчасової адміністрації уповноважена особа Фонду гарантування зобов'язана забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), шо є нікчемними.
За змістом частини 4 статті 38 Закону Уповноважена особа Фонду протягом дії тимчасової адміністрації, а також протягом ліквідації повідомляє сторони за договорами, зазначеними у частині другій статті 38 цього Закону, про нікчемність цих договорів та вчиняє дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів.
Згідно зі статті 37 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб уповноважена особа Фонду гарантування, зокрема, має право: продовжувати, обмежувати або припиняти здійснення банком будь-яких операцій; повідомляти сторони за договорами, зазначеними у частині другій статті 38 цього Закону, про нікчемність цих договорів та вчинянти дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів; звертатися до правоохоронних органів із заявою про вчинення кримінального правопорушення в разі виявлення фактів шахрайства та інших протиправних дій працівників банку або інших осіб стосовно банку, та інші права.
Отже, Закон України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" містить імперативну норму, якою в обов'язковому порядку зобов'язує уповноважену особу Фонду забезпечити перевірку правочинів (договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (договорів), що вже є нікчемними, та повідомити сторін таких договорів про їх нікчемність, а також вчинити дії щодо застосування наслідків нікчемності договорів.
З аналізу наведених норм у сукупності вбачається, шо необхідність здійснювати інші дії для визнання правочину нікчемним відсутні.
Правочин є нікчемним, у зв'язку з порушенням нормативно - правових актів в момент його укладення, а не через необхідність визнавати його таким. Нікчемність правочину підлягає виявленню, а не визнанню, саме тому законодавцем у Законі і зазначено, що уповноважена особа лише забезпечує перевірку правочинів на предмет виявлення таких, які вже с нікчемними, в силу приписів Закону.
Тобто, Законом передбачено право Уповноваженої'особи Фонду виявляти нікчемні правочини, а саме ті правочини, які були проведені з порушенням норм чинного законодавства України та повідомляти сторони договору про нікчемність такого правочину.
Дані обставини щодо нікчемності правочину повністю узгоджуються з вимогами Цивільного кодексу України.
Згідно частини 2 етапі 215 ЦК України, визнання такого нікчемного правочину у судовому порядку недійсним не вимагається.
Нікчемним правочин є не в силу рішення Уповноваженої особи та не з моменту прийняття такого рішення, а є нікчемним в силу Закону та з моменту укладення (проведення) правочину.
Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду України від 18 листопада 2014 року по справі № 21-422а14, реєстраційний номер рішення 41735920.
Таким чином, положення статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб визначають обов'язок забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком потягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації на предмет визначення правочинів (в тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті.
За приписами частини 1 статті 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до п. 1.24 ст. 1 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні , переказ коштів - рух певної суми коштів з метою її зарахування на рахунок отримувача або видачі йому у готівковій формі.
Таким чином, грошові перекази є діями осіб, які спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків, тобто їж можна віднести до правочинів у розумінні Цивільного кодексу України.
По-перше, переказ коштів від 02.10.2015 року укладено під час дії обмежень відповідно до постанови Правління НБУ № 631/БТ від 24.09.2015 року Про віднесення ПАТ Юніон Стандарт Банк до категорії проблемних
Так, 24.09.2015 року Правлінням Національного банку України була прийнята постанова №631/БТ Про віднесення ПАТ Юніон Стандарт Банк до категорії проблемних .
На підставі вказаної постанови для стабілізації діяльності Банку та відновлення його фінансового становища запроваджено певну низку обмежень, у тому числі, заборонено проведення будь-яких операцій за чинними договорами, за результатами яких збільшується гарантована сума за вкладами фізичних осіб Фондом гарантування вкладів фізичних осіб, зокрема, перерахування грошових коштів з рахунку фізичної особи на рахунок іншої фізичної особи у цьому ж банку.
З матеріалів справи вбачається. що на час перерахунку грошових коштів позивачу від 'ГОВ ДІ Л ЕС ГРУП , постановою Правління Національного банку України було заборонено проведення будь-яких операцій, за результатами яких збільшується гарантована сума відшкодування за вкладами фізичних осіб Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.
Таким чином, проведений 02.10.2015 року правочин з переказу коштів (транзакція) є нікчемним з підстав, встановлених частиною 3 статті 38 Закону України Про систему гарантування вкладів фізичних осіб , а саме пунктом 7, 9, відповідно до якого:
7) банк уклав правочини (у тому числі договори), умови яких передбачають платіж чи передачу іншого майна з метою надання окремим кредиторам переваг (пільг), прямо не встановлених для них законодавством чи внутрішніми документами банку;
9) здійснення банком, віднесеним до категорії проблемних, операцій, укладення (переоформлення) договорів, що призвело до збільшення витрат, пов'язаних з виведенням банку з ринку, з порушенням норм законодавства. Оскільки перерахування коштів від третіх осіб - дійсних клієнтів Банку та укладання між Банком та фізичними особами після 24.09.2015 року договорів банківського вкладу, за якими здійснювалося зарахування коштів на вкладні рахунки від фізичних та юридичних осіб, які є кредиторами Банку, та які не могли розраховувати на відшкодування коштів за рахунок Фонду, з огляду на перевищення залишків на рахунках граничної суми відшкодування, мало наслідком надання Банком кредиторам - фізичним/юридичним особам переваги перед іншими кредиторами.
Прн цьому така перевага полягала у можливості отримати відшкодування коштів за рахунок Фонду гарантування через третіх осіб.
Кошти на банківський рахунок позивача переведені у якості поворотної фінансової допомоги від ТОВ ДІ Л ЕС ГРУП , та не були власними коштами позивача
Між позивачем та ТОВ ДІ Л ЕС ГРУП було укладено Договір про надання поворотної фінансової допомоги від 13.08.2015 року № 01/15 у розмірі 135 000,00 грн.
Вказану суму було з рахунку ТОВ ДІ Л ЕС ГРУП , відкритого в ПАТ ЮСБ Банк , перераховано позивачу 02.10.2015 року на рахунок позивача, відкритий в ПАТ ЮСБ Банк , в якості поворотної фінансової допомоги , під час дії обмежень, встановлених постановою Правління НБУ №631/БТ від 24.09.2015 року.
Таким чином, перераховані кошти не є власними коштами позивача, та не підпадають під гарантії Фонду гарантування як вклад.
З огляду на вищезазначене, колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_2 є недоведеними та необгрунтованими, а тому не підлягають задоволенню.
На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що постанова Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеній постанові, у зв'язку з чим підстав для її скасування не вбачається.
Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 березня 2017 року - залишити без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання її в повному обсязі.
Головуюча суддя: О.А. Шевчук
Суддя: Л.Є. Зуєва
Суддя: А.Г. Федусик
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2017 |
Оприлюднено | 19.10.2017 |
Номер документу | 69589565 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Шевчук О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні