ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/1251/17
13 жовтня 2017 р.м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:
головуючого судді Мартиць О.І.
при секретарі судового засідання Твердохліб Н.В.
за участю: представника позивача ОСОБА_1
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовом сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Хлібодар" до державного реєстратора відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області ОСОБА_3, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Хлібодар" (далі - СГ ТОВ "Хлібодар", позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до державного реєстратора відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області ОСОБА_3 (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2, в якому просить:
скасувати рішення № 35392662 від 26.05.2017 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язати державного реєстратора відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області виправити помилку в реєстрі шляхом внесення відповідних змін відповідно до поданих документів;
зобов'язати державного реєстратора відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області провести державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована в Тернопільській області Збаразького району на території Киданецької сільської ради, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, за суб'єктом: ОСОБА_2, відповідно до договору оренди від 01.02.2017 року, укладеного між СГ ТОВ "Хлібодар" та ОСОБА_2.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 26.05.2017 року державним реєстратором відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області ОСОБА_3 прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 35392662, яким відмовлено у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, що розташована в Тернопільській області Збаразького району на території Киданецької сільської ради, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, за суб'єктом: ОСОБА_2, та яким відмовлено у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки за суб'єктом: СГ ТОВ "Хлібодар". Підставою для відмови у державній реєстрації стало те, що згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вказана земельна ділянка перебуває у власності ОСОБА_4 Проте, відповідачу було подано усі необхідні документи для встановлення помилки та її виправлення, зокрема, Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯА № 020146, виданий 19.09.2004 року ОСОБА_2
За таких обставин, позивач вважає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм чинного законодавства України та підлягає до скасування, що слугувало причиною звернення до суду.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві, та просив задовольнити їх в повному обсязі.
Відповідач державний реєстратор відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області ОСОБА_3 в судове засідання не прибула, через відділ документального забезпечення суду подала клопотання від 20.09.2017 року про розгляд справи у її відсутності, в порядку письмового провадження (а.с.43), свою позицію виклала в письмових запереченнях від 19.09.2017 року (а.с.36-37), просить в задоволенні позову відмовити з огляду на таке.
22.05.2017 року уповноваженою особою СГ ТОВ "Хлібодар" ОСОБА_1 в центр надання адміністративних послуг Збаразької районної державної адміністрації була подана заява про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки, за суб'єктами: СГ ТОВ "Хлібодар" та ОСОБА_2 Однак, під час державної реєстрації встановлено наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, а саме: відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 26.05.2017 року № 88154971 вказана земельна ділянка зареєстрована за ОСОБА_4 На думку відповідача, у спірному випадку відмова у державній реєстрації прав та їх обтяжень була здійснена з урахуванням вимог чинного законодавства, а тому просила відмовити у задоволенні позовних вимог.
Додатково відзначила, що у зв'язку з внесенням 18.08.2017 року змін до запису щодо даного об'єкта нерухомого майна, підстави для відмови в реєстрації відсутні, реєстрація земельної ділянки, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, є можливою за умови подання усіх необхідних документів, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
В судовому засіданні третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 позовні вимоги підтримав з огляду на те, що саме він являється власником земельної ділянки, розташованої в Тернопільській області Збаразького району на території Киданецької сільської ради, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007. Посилаючись на частину третю статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідно до якої у разі якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру прав вносяться на підставі відповідного рішення суду, просив задовольнити адміністративний позову у повному обсязі.
Згідно із частиною четвертою статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Оскільки відповідач заявив таке клопотання, то адміністративну справу розглянуто та вирішено за її відсутності на підставі наявних у справі доказів.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 судом встановлено наступне.
СГ ТОВ "Хлібодар" з 29.12.2000 року зареєстроване як юридична особа, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. (а.с.26-31)
01.02.2017 року між орендодавцем ОСОБА_2 та орендарем СГ ТОВ "Хлібодар" укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Киданецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області, загальною площею 1,66 гектарів, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007. Пунктом 43 даного договору визначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. (а.с.6-7)
22.05.2017 року, з метою державної реєстрації договору оренди землі від 01.02.2017 року, уповноважена особа СГ ТОВ "Хлібодар" ОСОБА_1 звернувся із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
26.05.2017 року державним реєстратором відділу державної реєстрації Збаразької районної державної адміністрації Тернопільської області ОСОБА_3 прийнято рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 35392662 (а.с.5), яким вирішив:
відмовити у державній реєстрації права власності, форма власності: приватна, розмір частки: 1/1 на земельну ділянку, що розташована на території Киданецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, за суб'єктом: ОСОБА_2;
відмовити у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки, що розташована на території Киданецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, за суб'єктом: СГ ТОВ "Хлібодар" та ОСОБА_2
Не погодившись з спірним рішенням державного реєстратора, позивач з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Оскаржуване рішення перевірялися судом на відповідність критеріям, визначеним у частині третій статті 2 КАС України, що певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, якої повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владні суб'єкти.
Зокрема, чи оскаржувані рішення прийняті суб'єктом владних повноважень на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, в межах своєї компетенції, не виходячи за межі прав та обов'язків, встановлених законами, обґрунтовано. Так, прийняття рішення обґрунтовано зобов'язує суб'єкта владних повноважень врахувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації, уникаючи висновків, що базуються на припущеннях. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV).
Згідно пункту 1 частини першої статті 2 Закону № 1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Пунктом 1 частини третьої статті 10 Закону № 1952-IV визначено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах;
наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначено Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року № 1127 (далі - Порядок).
Відповідно до пункту 18 Порядку за результатом розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
У разі проведення державної реєстрації права власності на житловий будинок, будівлю або споруду одночасно з державною реєстрацією прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані, а також у разі проведення державної реєстрації речових прав, що є похідними від права власності, одночасно з проведенням державної реєстрації права власності на таке майно державним реєстратором приймається одне рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації.
Рішення щодо державної реєстрації прав або щодо відмови в такій реєстрації за умови вчинення дій та/або процедур, передбачених цим Порядком під час розгляду заяви, приймається державним реєстратором у будь-який час до закінчення строку державної реєстрації прав.
Пунктом 23 Порядку визначено, що за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор приймає відповідне рішення, яке повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття, з відповідним обґрунтуванням їх застосування.
Згідно частиною першою статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:
1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Як встановлено судом, з метою державної реєстрації договору оренди землі від 01.02.2017 року, уповноважена особа СГ ТОВ "Хлвбодар" ОСОБА_1 звернувся із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Згідно поданих документів для реєстрації іншого речового права, власником земельної ділянки, що розташована на території Киданецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, є ОСОБА_2 відповідно до Державного акта на право власності на земельну ділянку серії АЯ № 020146 від 19.09.2004 року. (а.с.8)
Особливості державної реєстрації похідних речових прав на земельні ділянки, право власності на які виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року передбачені статтею 29 Закону № 1952-IV, відповідно до частини першої якої державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав.
Проте, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 26.05.2017 року № 88154971 земельна ділянка, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, зареєстрована на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 02.12.2014 року № 17657533 за ОСОБА_4
Таким чином, встановивши наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяжень, відповідачем, на підставі пункту 5 частини першої статті 24 Закону № 1952-IV, правомірно прийнято спірне рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що інформація про земельну ділянку з кадастровим номером 6122484200:01:002:0007 відсутня у Державному реєстрі прав (а.с.39). У зв'язку з внесенням 18.08.2017 року змін до запису щодо даного об'єкта нерухомого майна, відповідач вказує на відсутність підстав для відмови в реєстрації та про можливість реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 6122484200:01:002:0007, за умови подання усіх необхідних документів, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до положень статті 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частинами першою, другою статті 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Належних і достатніх доказів, які б підтверджували протиправність оскаржуваного рішення позивач суду не надав, натомість, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, довів правомірність прийняття рішення № 35392662 від 26.05.2017 року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 26.05.2017 року. Відтак, позовні вимоги про скасування спірного рішення до задоволення не підлягають.
З урахуванням відмови у задоволенні вимоги про скасування оскаржуваного рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, позовна вимога зобов'язального характеру, яка є похідною від розглянутої вище, також задоволенню не підлягає.
Підстави для присудження на користь позивача понесених судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 2,6,11,86,122,158-167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України та набирає законної сили в порядку, визначеному ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складений 17 жовтня 2017 року.
Головуючий суддя Мартиць О.І.
копія вірна
Суддя Мартиць О.І.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2017 |
Оприлюднено | 20.10.2017 |
Номер документу | 69626505 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мартиць Оксана Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні