ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 509/3939/17
Категорія: 1.3.2 Головуючий в 1 інстанції: Кириченко П.Л. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Коваля М.П.,
суддів - Домусчі С.Д.,
- ОСОБА_1,
розглянувши в порядку письмового провадження в місті ОСОБА_1 апеляційну скаргу Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області на постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 11 жовтня 2017 року по справі за адміністративним позовом Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя до Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Овідіопольська місцева (районна в Одеській області) організація політичної партії За життя звернулась до суду з позовом до Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_2, в якому просила: визнати протиправним та скасувати рішення Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області про відмову Овідіопольській місцевій (районній в Одеській області) організації політичної партії За життя в реєстрації кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2, оформлене постановою від 05.10.2017 року № 27; зобов'язати Авангардівську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області зареєструвати ОСОБА_2 кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області по одномандатному виборчому округу № 2 на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських голів, що відбудеться 29 жовтня 2017 року.
Постановою Овідіопольського районного суду Одеської області від 11 жовтня 2017 року заявлений позов задоволено частково. Визнано противоправною та скасовано постанову Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області № 27 від 05.10.2017 року про відмову в реєстрації кандидата у депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 від Овідіопольської місцевої організації політичної партії За життя . В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні заявлених вимог, наголошуючи, зокрема, на порушенні судом першої інстанції норм матеріального права, неповне з'ясування всіх обставин, що мають значення для вирішення справи, що призвело до неправильного її вирішення.
Представники сторін та третя особа у судове засідання не прибули, про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином та своєчасно, що підтверджується наявними в матеріалах справи розписками та телефонограмою.
18.10.2017 року від голови Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 надійшла заява про розгляд справи за його відсутності та в порядку письмового провадження.
Також, 19.10.2017 року представником Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя ОСОБА_4 подана заява про розгляд справи за його відсутності та в порядку письмового провадження.
Згідно вимог ч. 4 ст. 196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Відповідно до приписів п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі: відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю; неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Колегія суддів, враховуючи, що особи, що беруть участь у справі належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного провадження, з огляду на подання представниками сторін заяв про розгляд справи за їх відсутності в порядку письмового провадження, а також те, що в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи, - дійшла висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, 04 жовтня 2017 року о 16 год. 20 хв. головою Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 від представника Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя за довіреністю ОСОБА_5 були прийняті документи для реєстрації кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради ОСОБА_2 по одномандатному виборчому округу № 2, а саме: заяву про реєстрацію кандидата в депутати; копію протоколу № 2 позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 02.10.2017 року, завірену головуючим позачергової конференції головою місцевої організації ОСОБА_6; копію протоколу № 45 засідання політичної ради політичної партії За життя від 11.09.2017 року, який підписано головою партії ОСОБА_7 та скріплено печаткою партії; ксерокопію протоколу № 80 засідання політичної ради політичної партії За життя від 27.09.2017 року; заяву кандидата про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії в одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей; автобіографію кандидата; декларацію про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кандидата; копію паспорта; фотографію; довіреність.
Зазначені обставини підтверджуються складеною головою Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_3 довідкою про прийняття наведених документів.
Розглянувши подані документи, Авангардівська селищна виборча комісія Овідіопольська району Одеської області встановила їх невідповідність вимогам Закону України Про місцеві вибори .
Так, в оскаржуваній постанові відповідачем зазначено, що в протоколі № 2 позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 02.10.2017 року відсутня інформація про висування ОСОБА_2 кандидатом у депутати на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2.
Також, відповідач вказав на те, що в автобіографії ОСОБА_2 не вказано відомостей щодо року народження, посади, місця роботи (заняття), що не відповідає вимогам п. 6 ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори , а тому такий документ не є автобіографією кандидата у депутати селищної ради в розумінні цієї норми закону.
На підставі наведеного, згідно з п. 2 ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори , відповідачем було відмовлено Овідіопольській місцевій (районній в Одеській області) організації політичної партії За життя в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2 за відсутності документів, зазначених у ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори , про що прийнята постанова від 05.10.2017 року № 27.
Не погоджуючись із вказаною постановою, відповідач подав заявлений позов.
Вирішуючи спірне питання та частково задовольняючи заявлені позивачем вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що кандидат ОСОБА_2 та позивач, у строк, передбачений Законом, подав усі документи, передбачені ст. 38 Закону України Про місцеві вибори до селищної виборчої комісії.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що неточне заповнення протоколу № 2 та автобіографії не є підставою для відмови у реєстрації, оскільки це суперечить ст. 41 ч. 12 Закону України Про місцеві вибори .
Разом з цим, суд першої інстанції дійшов висновку, що суд позбавлений можливості прийняти рішення щодо зобов'язання селищної виборчої комісії зареєструвати третю особу кандидатом у депутати, оскільки існує інший передбачений законом порядок, усі помилки та неточності у документах можуть бути виправлені третьою особою або позивачем, та після цього селищна виборча комісія повинна прийняти рішення у відповідності до вимог Закону, про реєстрацію або про відмову у реєстрації кандидатом, а тому у задоволенні у цій частині позовних вимог слід відмовити.
Колегія суддів частково погоджується з висновками суду першої інстанції, з яких виходив останній вирішуючи спірне питання, виходячи з наступного.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 35 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 року № 595-VIII висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
За правилами ст. 39 вказаного Закону відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; 5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах; 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов'язково повинна містити: прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім'ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.
До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.
У рішенні зборів (конференції) місцевої організації партії, передбаченому пунктом 4 частини першої цієї статті, зазначаються: відомості про особу, висунуту кандидатом у депутати (прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття) і місце проживання), номер одномандатного виборчого округу, по якому така особа висувається кандидатом, дата його прийняття.
Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред'явлення ним документа, передбаченого частиною другою статті 3 цього Закону, та подання ним документів, передбачених пунктами 6-8 частини першої цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом у депутати та заяви про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах.
Документи, передбачені частинами першою, третьою цієї статті, подані до відповідної територіальної виборчої комісії, повторно не подаються, крім випадків, передбачених цим Законом.
Документи, передбачені частинами першою та третьою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 42 цього Закону, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.
Відповідно до вимог ст. 42 Закону України Про місцеві вибори кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі закінчується за 24 дні до дня голосування.
Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії в одномандатних виборчих округах, здійснюється представником місцевої організації партії, уповноваженим на це довіреністю від неї, а кандидата, висунутого шляхом самовисування в одномандатному виборчому окрузі, - ним особисто.
Прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.
Особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені у частинах першій, третій статті 39 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.
Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати, відповідному кандидату в депутати або його довіреній особі.
У разі реєстрації кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі відповідна територіальна виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидата, кандидату в депутати або його довіреній особі посвідчення кандидата в депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
У разі якщо особа, висунута шляхом самовисування або висунута місцевою організацією партії за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом у депутати по одномандатному виборчому округу, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунута кандидатом у депутати по іншому одномандатному виборчому округу чи кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости з будь-яких місцевих виборів, відповідна територіальна виборча комісія скасовує реєстрацію такої особи як кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, про що повідомляє цю особу та відповідні місцеві організації партій.
Відомості про реєстрацію кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, із зазначенням номера одномандатного виборчого округу, в якому висувається кандидат, суб'єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата в депутати, не пізніш як за 21 день до дня голосування оприлюднюються територіальною виборчою комісією у визначений нею спосіб.
При цьому, ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори передбачено вичерпний перелік підстав з яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
Так, за правилами цієї статті територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі: 1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним; 2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом; 3) припинення громадянства України особи; 4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9цього Закону; 6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення видається особі, яка відповідно до частини четвертої статті 41, частини другої статті 42, частини другої статті 43 цього Закону подавала документи для реєстрації кандидата (кандидатів) в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, або кандидату особисто у строки, визначені частиною дев'ятою статті 41, частиною четвертою статті 42, частиною четвертою статті 43 цього Закону.
У разі якщо жоден з кандидатів у депутати, висунутих місцевою організацією партії у багатомандатному виборчому окрузі, не зареєстрований територіальною виборчою комісією в установлений цим Законом строк, місцева організація партії втрачає статус суб'єкта виборчого процесу по виборах до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, відповідної місцевої ради.
З наведеного вбачається, що Законом України Про місцеві вибори визначений вичерпний перелік підстав з яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
При цьому, Закон прямо передбачає таку підставу для відмови у реєстрації кандидатом у депутати, як відсутність передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Водночас, за правилами Закону України Про місцеві вибори помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Приймаючи оскаржуване рішення та відмовляючи позивачу в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2, відповідач послався на відсутність документів, зазначених у ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори .
Проте, такий висновок відповідача спростовується матеріалами справи, згідно яких при зверненні позивачем до Авангардівської селищної виборчої комісії було подано пакет документів, який за обсягом відповідає вимогам ст. 39 Закону України Про місцеві вибори , що також підтверджується довідкою, складеною головою Авангардівської селищної виборчої комісії від 04.10.2017 року.
Так, згідно переліку, наведеного у вказаній довідці, позивачем було подано, крім іншого, автобіографію кандидата ОСОБА_2, а також копію протоколу № 2 позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 02.10.2017 року щодо висування вказаного кандидата, завірену головуючим позачергової конференції головою місцевої організації ОСОБА_6
В свою чергу, відповідач, обґрунтовуючи апеляційну скаргу, зазначає, що рішення про відмову в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2, мотивоване тим, що подані документи відносно останнього під назвою автобіографія не є автобіографією, в розумінні ст. 39 Закону України Про місцеві вибори , оскільки вони не містять обов'язкових відомостей, передбачених цією нормою Закону, а саме не вказано відомостей щодо року народження, посади, місця роботи (заняття).
Також, відповідачем зазначено, що в протоколі № 2 позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 02.10.2017 року відсутня інформація про висування ОСОБА_2 кандидатом у депутати на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2.
Разом з цим, досліджуючи представлену відповідачу автобіографію третьої особи, колегією суддів встановлено, що у ній визначено інформацію щодо дати та року народження ОСОБА_2 наступним чином: 05.03.19 .
Також, у вказаній автобіографії вказано період роботи третьої особи та займані ним посади.
Крім того, досліджуючи протокол № 2 позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 02.10.2017 року, колегією суддів встановлено, що у вказаному протоколі визначено про висування від Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя третьої особи кандидатом в депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області перших виборах депутатів селищної ради Авангардівської селищної об'єднаної територіальної громади, які відбудуться 29 жовтня 2017 року.
Поряд з цим, у наведеному протоколі допущена технічна описка у прізвище третьої особи, а саме вказано: Голєко замість вірного Голєнко .
Зазначені обставини щодо допущення позивачем саме технічної описки у прізвище третьої особи підтверджується відповідним протоколом позачергової конференції Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя від 05.10.2017 року про виправлення в протоколі № 2 від 02.10.2017 року помилок та неточностей, в тому числі, про виправлення прізвище третьої особи та визначення вірного Голєнко , який поданий відповідачу 13.10.2017 року.
Також, з наданих позивачем документів вбачається, що третьою особою була подана 12.10.2017 року відповідачу автобіографія з відповідними виправленнями.
За викладених обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у відповідача не було підстав для відмови позивачу в реєстрації ОСОБА_2 кандидатом в депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року по одномандатному виборчому округу № 2, оскільки наявність недоліків або неточностей в поданих на реєстрацію документів не може свідчити про відсутність таких документів взагалі.
Колегія суддів зазначає, що не зазначення вищевказаних відомостей не може бути підставою для відмови у реєстрації кандидатом у депутати за умови подання всіх документів.
Недотримання певних вимог щодо оформлення документу є підставою для внесення до нього виправлень, а не підставою для висновку про відсутність такого документу взагалі.
Фактично з оскаржуваного рішення відповідача вбачається, що підставою для відмови у реєстрації кандидата у депутати стали помилки та неточності у поданих документах, а не відсутність таких документів, що суперечить вимогам ст. 46 Закону України Про місцеві вибори .
Крім того, постановою Центральної виборчої комісії № 362 від 23.09.2015 року затверджено роз'яснення щодо застосування деяких положень Закону України Про місцеві вибори під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових та перших місцевих виборах, яким підтверджено вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, встановленого частиною 1 статті 46 Закону України Про місцеві вибори та не наведено серед підстав для відмови у реєстрації помилки в автобіографіях осіб, включених до виборчого списку, як і поняття технічна помилка .
Отже, враховуючи, що позивачем було подано до виборчої комісії повний пакет документів відносно третьої особи, у відповідності до статті 39 Закону України Про місцеві вибори , колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції про протиправність оскаржуваної постанови відповідача щодо відмови у реєстрації третьої особи кандидатом у депутати та необхідність її скасування.
Водночас, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції помилково застосував положення ст. 41 Закону України Про місцеві вибори , оскільки вимоги вказаної статті регулюють порядок реєстрації кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі. Разом з цим, в даному випадку позивачем подані до виборчої комісії документи для реєстрації третьої особи кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради по одномандатному виборчому округу № 2. Таким чином, у спірних правовідносинах підлягають застосуванню положення ст. 42 Закону України Про місцеві вибори , які регулюють порядок реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі.
Також, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що вирішуючи спірне питання, судом першої інстанції помилково не визначено належний спосіб захисту порушеного права позивача та третьої особи.
Так, за правилами ч. 1 ст. 177 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону, або приймає інше передбачене законом рішення.
За таких обставин, враховуючи встановлені судом обставини щодо протиправності прийнятого рішення відповідача про відмову позивачу у реєстрації третьої особи кандидатом у депутати, з огляду на наведені положення Закону України Про місцеві вибори , колегія суддів приходить до висновку, що вимоги позивача підлягають частковому задоволенню, при цьому, шляхом визнання протиправним та скасування рішення відповідача про відмову позивачу у реєстрації третьої особи кандидатом у депутати та зобов'язання відповідача розглянути документи, подані представником Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя за довіреністю ОСОБА_5 для реєстрації кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради ОСОБА_2 по одномандатному виборчому округу № 2, з урахуванням виправлення упущень та неточностей в них, та в межах повноважень прийняти відповідне рішення.
Зазначені обставини помилково не були встановлені судом першої інстанції.
Поряд з цим, колегія суддів не погоджується з доводами апелянта, що з огляду на закінчення строку для прийняття відповідачем остаточного рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати, ці обставини перешкоджають вирішенню питання щодо реєстрації третьої особи кандидатом у депутати, оскільки встановлений, зокрема, ст. 42 Закону України Про місцеві вибори припинювальний строк для прийняття остаточного рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати підлягає застосуванню територіальними виборчими комісіями лише щодо розгляду питань про реєстрацію кандидатів за заявами місцевих організацій партій. Застосування зазначеного строку під час розгляду документів щодо реєстрації кандидатів у депутати на виконання рішення суду, яке набрало законної сили, суперечить частині п'ятій статті 124 Конституції України та не ґрунтується на Законі.
Враховуючи викладене, оскільки судом першої інстанції при розгляді справи неповно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, що призвело до її неправильного вирішення по суті, колегія суддів вважає, що судове рішення, відповідно до вимог ст. 202 КАС України, підлягає скасуванню з прийняттям по справі нової постанови про часткове задоволення вимог позивача.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, колегія суддів виходить з наступного.
Підпунктом 2 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року № 3674-VI визначено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 110 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Згідно вимог пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 року № 3674-VI ставка судового збору за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб'єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік від 21.12.2016 року № 1801-VIII установлено у 2017 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня 2017 року - 1544 гривні, з 1 травня - 1624 гривні, з 1 грудня - 1700 гривень, а для основних соціальних і демографічних груп населення: працездатних осіб: з 1 січня 2017 року - 1600 гривень.
Отже, враховуючи приписи ч. 6 ст. 187 КАС України та положення п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір , апелянтом при поданні апеляційної скарги повинен бути сплачений судовий збір в сумі 1760 гривень.
Проте, апелянтом до поданої апеляційної скарги додано документ про сплату судового збору у розмірі 704 грн., що не відповідає розміру судового збору, що підлягає сплаті у даній справі.
Згідно вимог ч. 9 ст. 172 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
На підставі наведеного, з апелянта підлягає стягненню недоплачений судовий збір у сумі 1056 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 172, 177, 195, 197, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області на постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 11 жовтня 2017 року - задовольнити частково.
Постанову Овідіопольського районного суду Одеської області від 11 жовтня 2017 року - скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя до Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - ОСОБА_2, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати противоправною та скасувати постанову Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області № 27 від 05.10.2017 року про відмову в реєстрації кандидата у депутати Авангардівської селищної ради Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_2 від Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя .
Зобов'язати Авангардівську селищну виборчу комісію Овідіопольського району Одеської області розглянути документи, подані 04 жовтня 2017 року представником Овідіопольської місцевої (районної в Одеській області) організації політичної партії За життя за довіреністю ОСОБА_5 для реєстрації кандидатом у депутати Авангардівської селищної ради ОСОБА_2 по одномандатному виборчому округу № 2, з урахуванням виправлення упущень та неточностей в них, та в межах повноважень прийняти відповідне рішення.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Авангардівської селищної виборчої комісії Овідіопольського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 34169030) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783; банк отримувача - ГУДКСУ у м. Києві; код банку отримувача (МФО) - 820019; рахунок отримувача - 31215256700001; код класифікації доходів бюджету - 22030106) несплачений судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 1056 (одна тисяча п'ятдесят шість) гривень.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту постановлення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя: М.П. Коваль
Суддя: С.Д. Домусчі
Суддя: О.О. Кравець
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2017 |
Оприлюднено | 20.10.2017 |
Номер документу | 69628063 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні