ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013, м. Рівне, вул. Набережна, 26А
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"19" жовтня 2017 р. Справа № 918/346/17
Господарський суд Рівненської області в складі головуючого судді Політики Н.А. , при секретарі судового засідання Фаєвській Л.Ю. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду матеріали справи за позовом Громадської організації "Інвалідів Рівненщини "Позиція"
до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області
про зобов'язання укласти договір,
за участі представників сторін:
від позивача - ОСОБА_1, довіреність б/н від 19.06.2017 р.;
від відповідача - ОСОБА_2, довіреність № 5 від 23.01.2017 р.
В судовому засіданні 19 жовтня 2017 року, відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
24 травня 2017 року Громадська організація "Інвалідів Рівненщини "Позиція" (далі - Організація) звернулася до Господарського суду Рівненської області з даним позовом, посилаючись на те, що 19 квітня 2017 року Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області (далі - Відділення) було розміщено оголошення про проведення конкурсу на право оренди нерухомого майна - адміністративної будівлі площею 495,9 м 2 , яке знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13. На виконання пункту 7 Порядку проведення конкурсу на право оренди державного майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2011 року № 906 (далі - Порядок), позивач 25 квітня 2017 року подав конкурсній комісії Відділення усі необхідні документи. Водночас, зважаючи на те, що Організація є особою, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, а також беручи до уваги те, що Відділення в порушення імперативних законодавчих приписів відмовилося від укладення з позивачем відповідного договору оренди, Організація, посилаючись на статті 509, 626, 759 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 184, 283 Господарського кодексу України (далі - ГК України), статті 7, 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (далі - Закон) та абзац 2 пункту 19 Порядку, просила суд зобов'язати Відділення укласти з позивачем відповідний договір вищенаведеного державного нерухомого майна у запропонованій Організацією редакції.
Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 25 травня 2017 року позовну заяву Організації від 21 травня 2017 року прийнято до розгляду суддею Політикою Н.А., порушено провадження у справі № 918/346/17 та призначено її до розгляду на 22 червня 2017 року.
До початку судового засідання, призначеного на 22 червня 2017 року, через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшов відзив Відділення на позовну заяву від 21 червня 2017 року № 10-07-02326 (а.с. 53-56), в якому відповідач заперечив проти задоволення позову Організації з огляду на те, що подані позивачем документи для участі в конкурсі на оренду державного нерухомого майна не відповідали вимогам процедури проведення конкурсу, а копії документів не були у встановленому законом порядку нотаріально завірені Організацією, що і стало підставою для прийняття конкурсною комісією Відділення відповідного рішення про недопущення наведеного претендента до участі в конкурсі та до подання конкурсних пропозицій орендної плати. Крім того, Відповідач зазначив про невідповідність умов запропонованої позивачем редакції договору оренди державного нерухомого майна вимогам типового договору оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затвердженого Наказом Фонду державного майна України від 23 серпня 2000 року № 1774. Також Відділення зазначило, що у проекті договору вартість об'єкта оренди було визначено в сумі 3 966 660 грн. 00 коп. на підставі звіту про незалежну оцінку станом на 30 листопада 2016 року, який у зв'язку зі спливом встановленого законом шестимісячного строку його дії на момент вирішення даного спору є недійсним, що, на думку відповідача, унеможливлює зобов'язання останнього укласти спірний договір.
До початку призначеного судового засідання через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшла заява позивача від 21 червня 2017 року (а.с. 68-78), згідно якої останній змінив предмет позову та просив суд визнати укладеним між Організацією та Відділенням відповідний договір оренди державного нерухомого майна у запропонованій позивачем редакції. Вказана заява прийнята судом до розгляду.
Ухвалою суду від 22 червня 2017 року розгляд справи відкладено на 10 липня 2017 року.
У судовому засіданні 10 липня 2017 року оголошувалася перерва до 20 липня 2017 року.
До початку судового засідання, призначеного на 20 липня 2017 року, через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшли додаткові письмові пояснення Відділення від 20 липня 2017 року № 10-07-02688 (а.с. 101-102), в яких відповідач заперечив проти задоволення позову Організації з огляду на те, що остання всупереч імперативним приписам законодавства намагається укласти з Відділенням спірний договір оренди державного майна з порушенням вимог статті 10 Закону щодо визначення у такому правочині всіх його істотних умов.
Ухвалою суду від 20 липня 2017 року провадження у справі № 918/346/17 на підставі клопотання відповідача було зупинено до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 817/726/17, яка перебуває у провадженні суду адміністративної юрисдикції та предметом розгляду в якій є законність відмови Відділення від допущення позивача до участі в проведенні конкурсу на право оренди державного нерухомого майна - адміністративної будівлі площею 495,9 м 2 , яке знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13, оформленої протоколом засідання комісії відповідача по проведенню конкурсу на право оренди державного майна від 27 квітня 2017 року № 3.
9 жовтня 2017 року від представника позивача через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшло клопотання від 4 жовтня 2017 року про поновлення провадження у справі № 918/346/17, до якого було долучено копію ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року у справі № 817/726/17.
Зважаючи на усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі № 918/346/17, ухвалою суду від 10 жовтня 2017 року провадження у даній справі було поновлено та призначено її до розгляду на 19 жовтня 2017 року.
13 жовтня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшла заява Організації від 13 жовтня 2017 року, в якій позивач уточнив свої вимоги та просив суд визнати укладеним між Організацією та Відділенням відповідний договір оренди державного нерухомого майна у запропонованій позивачем редакції. Вказана заява прийнята судом до розгляду.
До початку призначеного судового засідання 19 жовтня 2017 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду надійшов відзив Відділення на позовну заяву від 19 жовтня 2017 року № 10-07-03833 (а.с. 130-131), в якому останнє заперечило проти задоволення вимог Організації з огляду, зокрема, на неотримання відповідачем проекту спірного договору (в редакції заяви позивача від 13 жовтня 2017 року), що, на думку Відділення, свідчить про відсутність між сторонами господарського спору щодо укладення цієї угоди та відповідно наявність підстав для задоволення цього позову.
У судовому засіданні 19 жовтня 2017 року представник позивача підтримав вимоги, викладені у позовній заяві, з урахуванням заяв від 21 червня 2017 року та від 13 жовтня 2017 року, і наполягав на їх задоволенні.
Представник відповідача у цьому судовому засіданні проти задоволення позову Організації заперечив з підстав, зазначених у відзивах на позовну заяву від 21 червня 2017 року № 10-07-02326 і від 19 жовтня 2017 року № 10-07-03833 та додаткових письмових поясненнях від 20 липня 2017 року № 10-07-02688.
Дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність наявних у матеріалах справи копій документів поданим учасниками процесу оригіналам цих документів, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
Організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств, установ та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів, та іншого окремого індивідуально визначеного майна, що перебуває в державній та комунальній власності, а також майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються, зокрема, Законом.
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону фізичні та юридичні особи, які бажають укласти договір оренди, направляють заяву, проект договору оренди, а також інші документи згідно з переліком, що визначається Фондом державного майна України, відповідному орендодавцеві, зазначеному у статті 5 цього Закону.
З матеріалів справи, зокрема, відзиву Відділення на позовну заяву, вбачається, що до відповідача надійшла заява фізичної особи-підприємця на укладення договору оренди державного майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яке знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13.
За змістом частини 2 вищенаведеної статті у разі надходження до орендодавця заяви про оренду цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, нерухомого майна, а також майна, що не увійшло до статутного (складеного) капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), орендодавець, за умови відсутності заборони на передачу майна в оренду, у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви надсилає копії матеріалів органу, уповноваженому управляти відповідним майном.
Згідно з частиною 4 даної статті орендодавець протягом п'яти днів після погодження умов договору оренди з органом, уповноваженим управляти відповідним майном (у випадках, передбачених цим Законом, - органом Антимонопольного комітету України), а в разі якщо заява про оренду майна не потребує узгодження (щодо оренди окремого індивідуально визначеного майна, крім нерухомого), протягом 15 днів після дати її реєстрації розміщує в офіційних друкованих засобах масової інформації та на веб-сайтах орендодавців оголошення про намір передати майно в оренду або відмовляє в укладенні договору оренди і повідомляє про це заявника.
Протягом 10 робочих днів після розміщення оголошення орендодавець приймає заяви про оренду відповідного майна.
Протягом трьох робочих днів після закінчення строку приймання заяв орендодавець своїм наказом ухвалює рішення за результатами вивчення попиту на об'єкт оренди. У разі якщо подано лише одну заяву, конкурс на право оренди не проводиться і договір оренди укладається із заявником. У разі надходження двох і більше заяв орендодавець оголошує конкурс на право оренди.
З матеріалів справи також вбачається, що на виконання наведених норм Відділення направило до органу управління вищезазначеною нерухомістю - Державної служби статистики України пакет документів з проектом договору, а також подано відповідне оголошення про вивчення попиту.
За результатами вивчення попиту на наведений об'єкт оренди Відділенням було оголошено конкурс на право оренди державного майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яка знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13.
Відповідно до пункту 3 Порядку конкурс проводить конкурсна комісія, що утворюється орендодавцем. Комісія може бути утворена для проведення конкурсу щодо групи об'єктів, які належать до сфери управління одного органу, уповноваженого управляти державним майном.
На виконання вказаних приписів Порядку наказом Відділення від 16 березня 2017 року № 123 створено відповідну комісію по визначенню переможця на право укладення договору оренди державного нерухомого майна.
З метою визначення умов та строку проведення конкурсу 22 березня 2017 року відбулося засідання цієї комісії.
Водночас 29 березня 2017 року відбулося додаткове засідання наведеної комісії для з'ясування складу об'єкта оренди, а також умов та строку проведення конкурсу.
Згідно пункту 4 Порядку оголошення про конкурс щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів та нерухомого майна площею 100 кв. метрів і більше або такого, що перебуває на балансі морського, річкового порту, аеропорту, публікується в газеті "Відомості приватизації" та за рішенням орендодавця в інших виданнях. Оголошення щодо інших об'єктів розміщуються в газеті "Відомості приватизації" та/або в республіканських Автономної Республіки Крим, обласних, міських у мм. Києві і Севастополі виданнях за місцем розташування об'єктів оренди. Оголошення про конкурс також оприлюднюється на веб-сайтах орендодавців.
Оголошення про конкурс публікується щодо цілісних майнових комплексів підприємств, організацій, їх структурних підрозділів не пізніше ніж за 40 календарних днів до дати проведення конкурсу; щодо нерухомого майна (будівель, споруд, нежитлових приміщень) та іншого окремого індивідуально визначеного майна - не пізніше ніж за десять календарних днів до дати проведення конкурсу і повинне містити такі відомості:
інформація про об'єкт (назва, місцезнаходження, у разі оренди цілісного майнового комплексу - також обсяг і основна номенклатура продукції, у тому числі тієї, що експортується, кількість і склад робочих місць, рівень прибутковості об'єкта за останні три роки, розмір дебіторської та кредиторської заборгованості, наявність майна в заставі, податковій заставі, в оренді);
умови конкурсу;
дата, час і місце проведення конкурсу;
кінцевий строк прийняття пропозицій від претендентів (не більш як три робочих дні до дати проведення конкурсу);
перелік документів, які подаються претендентами для участі в конкурсі.
З матеріалів справи також вбачається, що на виконання наведених положень оголошення про конкурс щодо оренди державного майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яка знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13, було опубліковано Відділенням в газеті "Відомості приватизації" від 19 квітня 2017 року № 29-30 (1049-1050).
Вищенаведені обставини також були встановлені постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 27 червня 2017 року у справі № 817/726/17 за позовом Організації до Відділення про визнання протиправним та скасування рішення, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 28 вересня 2017 року.
За частиною 3 статті 35 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Оскільки вищевказане судове рішення на час розгляду даного спору не було скасовано та набрало законної сили, встановлені ним факти не потребують доказування.
Наведеним судовим рішенням суду адміністративної юрисдикції також було встановлено, що балансоутримувачем вищезазначеного державного нерухомого майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , є Національна академія статистики, обліку та аудиту, а органом управління - Державна служба статистики України. Ринкова вартість об'єкта оренди, згідно з висновком про вартість майна, затвердженого наказом Відділення від 14 лютого 2017 року № 58, становить 3 966 660 грн. 00 коп. без врахування податку на додану вартість, а відтак, стартовий розмір орендної плати, розрахований відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 1995 року № 786 (далі - Методика), з використанням орендної ставки 8 % (розміщення торговельного об'єкта з продажу продовольчих товарів, крім товарів підакцизної групи) за базовий місяць розрахунку лютий 2017 року становить 27 002 грн. 64 коп. без урахування податку на додану вартість.
25 квітня 2017 року Організація висловила бажання скористатися своїм правом, передбаченим Законом, та надала відповідачу документи для укладання договору оренди державного нерухомого майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яка знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13.
Водночас рішенням, прийнятим за результатами розгляду поданих позивачем документів, оформленим протоколом від 27 квітня 2017 року № 3, конкурсною комісією Відділення відмовлено Організації в здійсненні її права на отримання вказаної адміністративної будівлі в оренду.
Підставою для такої відмови зазначено, що подані позивачем документи не відповідають вимогам процедури проведення конкурсу, оскільки копії документів засвідчені неналежним чином (нотаріально не посвідчені).
Вважаючи таке рішення конкурсної комісії відповідача протиправним, Організація звернулася до адміністративного суду з відповідним позовом.
Задовольняючи вищенаведені позовні вимоги, суд адміністративної юрисдикції дійшов висновку про протиправність зазначеного рішення, оформленого протоколом від 27 квітня 2017 року № 3 в частині недопущення позивача до подання конкурсних пропозицій, оскільки таке рішення прийняте за відсутності підстав та з порушенням вимог діючого законодавства.
Так, відповідно до пункту 7 Порядку для участі в конкурсі претендент подає на розгляд комісії такі матеріали:
1) заяву про участь у конкурсі та документи, зазначені в оголошенні про конкурс. У разі оренди цілісного майнового комплексу претендент подає також висновок органу Антимонопольного комітету про можливість передачі претенденту в оренду зазначеного майна. Якщо претендент вже подавав заяву про оренду, яка стала підставою для оголошення конкурсу, після оголошення конкурсу він подає нові пропозиції відповідно до умов конкурсу;
- пропозиції щодо виконання умов конкурсу, крім розміру орендної плати, пропозиція стосовно якого вноситься учасником конкурсу в день проведення конкурсу;
- інформацію про засоби зв'язку з ним;
2) відомості про претендента, зокрема, для юридичної особи: документи, що посвідчують повноваження представника юридичної особи; посвідчені нотаріусом копії установчих документів; завірену належним чином копію звіту про фінансові результати претендента з урахуванням дебіторської і кредиторської заборгованостей за останній рік; довідку від претендента про те, що стосовно нього не порушено справу про банкрутство.
Водночас позивачем було подано наступні документи:
1. оригінал заяви на укладення договору оренди від 25 квітня 2017 року;
2. нотаріально завірену копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 7 квітня 2017 року;
3. належним чином завірену копію документа, що засвідчує особу (паспорт та ідентифікаційний номер керівника Організації ОСОБА_3);
4. відомості про керівні органи та засоби зв'язку;
5. належним чином завірену копію спрощеного фінансового звіту суб'єкта малого підприємництва від 25 квітня 2017 року;
6. оригінал протоколу засідання правління Організації від 25 квітня 2017 року № 1;
7. оригінал протоколу установчих зборів засновників Організації від 5 квітня 2017 року № 1;
8. оригінал статуту Організації;
9. пропозиції про укладення договору оренди державного майна без проведення конкурсу від 25 квітня 2017 року;
10. належним чином завірене рішення про включення Організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій від 7 квітня 2017 року № 1717164600245;
11. оригінал довідки про відсутність порушеної справи про банкрутство від 25 квітня 2017 року;
12. договір оренди державного майна в 3 екземплярах.
Зазначені вище документи були вручені Відділенню в запечатаному непрозорому конверті 25 квітня 2017 року, що підтверджується датою на штемпелі реєстрації вхідної кореспонденції відповідача, та не заперечувалося сторонами в судовому засіданні.
Згідно з пунктом 18 Порядку подані претендентами документи розглядаються на засіданнях комісії до проведення конкурсу з метою формування списку його учасників. Зазначений список затверджується наказом орендодавця. ОСОБА_4 протягом одного робочого дня після затвердження списку повідомляє учасникам конкурсу з використанням тих засобів зв'язку, які вони обрали, про їх допущення або недопущення (із зазначенням підстав) до подання конкурсних пропозицій щодо орендної плати.
Відповідно до змісту протоколу засідання комісії по проведенню конкурсу на право оренди державного майна від 27 квітня 2017 року № 3, підставою для недопущення до подання Організацією конкурсних пропозицій орендної плати, стала невідповідність вимогам процедури проведення конкурсу, оскільки копії документів засвідчені неналежним чином (нотаріально), зокрема, позивачем подано оригінали установчих документів, а не їх нотаріально посвідчені копії.
Відповідно до статей 9 і 11 Закону України "Про громадські об'єднання" від 22 березня 2012 року № 4572-VI, статті 57 ГК України, та частини 2 статті 87 ЦК України, установчими документами громадської організації є рішення про його утворення або засновницький договір, а у випадках, передбачених законом, статут (положення) суб'єкта господарювання.
Пунктом 10 статті 34 Закону України "Про нотаріат" від 2 вересня 1993 року № 3425-ХІІ (далі - Закон № 3425-ХІІ), встановлено, що нотаріуси вчиняють нотаріальні дії, в тому числі засвідчують вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них.
Частиною 1 статті 75 Закону № 3425-ХІІ передбачено, що нотаріуси, посадові особи органів місцевого самоврядування, які вчиняють нотаріальні дії, засвідчують вірність копій документів, виданих підприємствами, установами і організаціями за умови, що ці документи не суперечать законові, мають юридичне значення і засвідчення вірності їх копій не заборонено законом.
Згідно з вимогами Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року № 296/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 282/20595 22 лютого 2012 року, при підготовці до засвідчення вірності копій документів і виписок з них нотаріус зобов'язаний особисто звірити з оригіналом документа копію чи виписку з документа, вірність яких він засвідчує.
З урахуванням зазначених обставин адміністративний суд дійшов висновку, що подання позивачем оригіналів (дублікатів) документів, а не їх нотаріально посвідчених копій, не може суперечити визначеному Порядком переліку документів, адже такі документи мають більше юридичне значення (юридичну силу) в порівнянні з їх копіями, навіть нотаріально засвідченими.
Крім того, вищенаведеним рішенням суду адміністративної юрисдикції було встановлено, що позивачем було подано на розгляд комісії пропозицію про укладання договору оренди державного майна без проведення конкурсу строком на 5 років
Абзацом 4 частини 4 статті 9 Закону встановлено, що у разі надходження заяви, зокрема, від громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.
При цьому, у разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, договір оренди укладається з такою особою (пункт 19 Порядку).
З урахуванням зазначених обставин рішенням, оформленим протоколом від 27 квітня 2017 року № 3, відповідач фактично позбавив Організацію можливості використати своє передбачене законом переважне право на отримання визначеного державного майна в оренду без проведення конкурсу, що і стало підставою для задоволення Рівненським окружним адміністративним судом позову Організації до Відділення про визнання протиправним та скасування наведеного рішення.
Враховуючи вищенаведені обставини, Організація з метою захисту своїх порушених прав щодо отримання в оренду вищенаведеного майна звернулася до Господарського суду Рівненської області з даним позовом.
При дослідженні матеріалі справи судом було встановлено наступне.
За загальним правилом під час укладання господарських договорів діє принцип диспозитивності, який передбачає свободу волевиявлення сторін щодо укладення договорів .
Це випливає з положень статті 627 ЦК України, згідно з якою під поняттям "свобода договору" розуміється, що сторони є вільними: 1) в укладенні договору, 2) у виборі контрагента, 3) у визначенні умов договору з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Однак, виходячи з меж здійснення цивільних прав (стаття 13 ЦК України) у випадках, передбачених законом, реалізація абсолютного права на свободу волевиявлення щодо укладення господарського договору може бути обмежена іншим суб'єктивним правом - вимагати укладення такого договору.
У статті 3 ЦК також вказано про такий принцип цивільного законодавства, як свобода договору.
Стаття 20 ГК України передбачає такий спосіб захисту прав як установлення господарських правовідносин. При цьому, вирішуючи такий спір, необхідно виходити з положень статей 648, 649, 635 ЦК України та статей 179, 180, 182, 183, 187 ГК України.
За змістом частин 3, 6 статті 179 ГК України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він ґрунтований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання, органів державної влади чи органів місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону, і в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду, якщо це передбачене угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Отже, за законом можливе спонукання до укладення договору за рішенням суду або визнання такого договору укладеним в судовому порядку за умови виникнення переддоговірного спору з таких підстав:
- укладення договору необхідне у сфері державних закупівель;
- обов'язковість укладення договору прямо передбачена законом;
- укладення договору випливає з попереднього договору;
- укладення договору передбачене будь-яким іншим договором;
- укладення договору випливає з умов мирової угоди, затвердженої судом.
Як було зазначено вище, згідно частини 4 статті 9 Закону у разі надходження заяви, зокрема, від громадської організації ветеранів або інвалідів, реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, оголошення про намір передати майно в оренду не розміщується і договір оренди укладається з таким заявником без проведення конкурсу.
Водночас за пунктом 19 Порядку у разі надходження після оголошення конкурсу заяви про оренду від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного державного майна в оренду без проведення конкурсу, договір оренди укладається з такою особою.
Зі змісту вищенаведених імперативних приписів вбачається, що Закон містить пряму вказівку про укладання договору з громадськими організаціями інвалідів (до яких відноситься позивач), які подали заяву про оренду без проведення конкурсу, тобто, відповідач зобов'язаний був укласти відповідний договір оренди з позивачем.
Слід також зазначити, що положеннями частини 1 статті 759 ЦК України встановлено, що за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.
ОСОБА_5 згідно частини 1 статті 2 Закону є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Отже, за договором оренди в особи виникають права володіння та користування майном протягом певного строку, які підлягають захисту за законодавством України від неправомірного порушення, невизнання або його оспорювання.
Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях у справах "Мелахер та інші проти Австрії від 19 грудня 1998 року, "Бурдов проти Росії" від 7 травня 2002 року, "Прессос Компанія ОСОБА_6 " та інші проти Бельгії" від 28 жовтня 1995 року, "ОСОБА_7 Девелопмент Лтд. " та інші проти Ірландії" від 23 жовтня 1991 року зазначив, що під поняттям "майно" розуміється не лише майно, яке належить особі на праві власності згідно законодавства країни, в якій виник спір, а також під даним поняттям можуть бути прибутки, що випливають з власності, кошти, належні заявникам на підставі судових рішень, "активи", які можуть виникнути, "правомірні очікування"/"законні сподівання" особи.
Концепція "майна" в розумінні статті 1 Першого протоколу до Конвенції має автономне значення, тобто не обмежується власністю на матеріальні речі та не залежить від формальної класифікації у внутрішньому праві: певні інші права та інтереси, що становлять активи, також можуть вважатися "правом власності", а відтак і "майном". До таких активів може відноситися право оренди (рішення у справі "Іатрідіс проти Греції" від 25 березня 1999 року, заява № 311107/96, п. 54).
У справі "ОСОБА_7 Девелопмент ЛТД" та інші проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. "Правомірні очікування" виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати таке рішення дійсним та розраховувати на певний стан речей.
За таких обставин суд дійшов висновку про те, що після подання відповідної заяви до Відділення у позивача виникли правомірні очікування мирно володіти спірним майном (право оренди), оскільки нормативними законодавчими приписами чітко встановлений обов'язок Відділення як уповноваженого органу у спірних правовідносинах укласти з Організацією (яка відноситься до передбачених статтею 9 Закону пільгових категорій осіб-орендарів) договір оренди державного нерухомого майна за умови подання останньою відповідного пакету документів у встановленому законом порядку і строки. У той же час Законом не передбачено можливості відмови переліченим у статті 9 особам-орендарям в укладенні відповідного договору оренди державного майна, або можливості продовження конкурсних процедур на загальних підставах після звернення таких осіб із заявами про оренду державного майна.
При цьому слід зазначити, що як правомірні очікування позивача, так і безпосередньо право мирного володіння майном є об'єктом правового захисту згідно статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та національного законодавства України.
Відтак, враховуючи вчинення Організацією усіх необхідних дій для отримання спірного майна у користування, наявні в нього правомірні сподівання на отримання цього майна в оренду, необізнаність позивача про можливість допущення порушень органом публічної влади, а також відсутності причинно-наслідкового зв'язку між діями позивача та відмовою Відділення від укладення спірного договору, покладення на Організацію відповідальності у вигляді втрати права оренди є неправомірним.
Посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на те, що Організація згідно її статутних документів має право здійснювати господарську діяльність лише без мети отримання прибутку, що виключає правомірність передання позивачу в оренду адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яка знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13, з метою розміщення торговельного об'єкта з продажу продовольчих товарів, крім товарів підакцизної групи, не беруться судом до уваги з огляду на те, що у нормі частини 4 статті 9 Закону мета, з якою майно отримується в оренду, не зазначена, а тому посилання на неї Відділення є безпідставним.
Аналогічного висновку дійшов і Рівненський окружний адміністративний суд у постанові від 27 червня 2017 року у справі № 817/726/17.
У той же час суд зазначає, що згідно статуту Організації остання є громадською організацією інвалідів, основною метою якої є реалізація та захист прав людини і основоположних свобод, задоволення та захист законних соціальних, економічних, творчих, духовних та інших інтересів своїх членів та громадян-інвалідів регіону.
Твердження відповідача про зазначення Організацією у запропонованій нею редакції спірного договору звіту про незалежну оцінку орендованого майна, який на час розгляду даної справи є недійсним у зв'язку зі спливом встановленого законом шестимісячного строку від дати оцінки, також оцінюються судом критично, оскільки, як вбачається зі змісту запропонованої позивачем до укладення редакції спірного договору, звіт про незалежну оцінку орендованого майна складений станом на 31 липня 2017 року, тобто в межах вищенаведеного передбаченого законом шестимісячного строку. Водночас будь-яких заперечень проти наведеного звіту, а також зазначеної у ньому вартості спірної нерухомості, Відділенням та його представниками у судовому засіданні 19 жовтня 2017 року надано суду не було.
Посилання Відділення на неотримання останнім проекту спірного договору в редакції заяви позивача від 13 жовтня 2017 року також оцінюються судом критично, зважаючи на наявність у матеріалах справи доказів отримання відповідачем цієї заяви з проектом спірного договору (а.с. 129). Відтак, з огляду на обізнаність Відділення про спірну редакцію договору оренди державного нерухомого майна та заперечення відповідача проти укладення такого правочину, суд дійшов висновку про існування спору між сторонами щодо укладення цієї угоди, що також свідчить про необґрунтованість тверджень відповідача, викладених у його відзиві на позовну заяву від 19 жовтня 2017 року № 10-07-03833.
Слід також зазначити, що запропонована позивачем редакція спірного договору не суперечить імперативним законодавчим приписам, містить усі передбачені Законом істотні умови, необхідні для укладення договору оренди державного майна, а також не суперечить вимогам Наказу Фонду державного майна України від 23 серпня 2000 року № 1774 та Методики.
Щодо посилань Відділення на обов'язкове нотаріальне посвідчення спірного правочину суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 187 ГК України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше. Водночас виключень, зокрема, щодо неможливості визнання в судовому порядку укладеними правочинів, які згідно з вимогами чинного законодавства підлягають нотаріальному посвідченню, наведена стаття не містить.
Зважаючи на все вищенаведене, суд дійшов висновку про те, що вимоги Організації, викладені у її позовній заяві, з урахуванням заяв позивача від 21 червня 2017 року та від 13 жовтня 2017 року, є законними і обґрунтованими, а обраний Організацією спосіб захисту її порушених прав є найбільш ефективним для їх відновлення, відтак вказаний позов підлягає задоволенню.
Судові витрати згідно статті 49 ГПК України покладаються на Відділення.
Керуючись статтями 1, 12, 22, 32-34, 43, 49, 81-1, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати укладеним між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Громадською організацією "Інвалідів Рівненщини "Позиція" договір оренди державного майна - адміністративної будівлі (у тому числі огорожа, замощення території (благоустрій) площею 495,9 м 2 , яке знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Полуботка, 13, у наступній редакції:
ДОГОВІР ОРЕНДИ ДЕРЖАВНОГО МАЙНА №_____
м. Рівне, Рівненської області __
Ми, що нижче підписалися, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, ідентифікаційний код 13989432, місцезнаходження якого: 33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 77 (у подальшому іменоване "Орендодавець"), в особі Начальника регіонального відділення ОСОБА_8, який діє на підставі Положення про регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, з одного боку, та
"Громадська організація Інвалідів Рівненщини Позиція (у подальшому іменоване "Орендар"), ідентифікаційний код 41266428, місцезнаходження якого: 33018, м. Рівне, вул. Відінська, будинок, 13, квартира 37 в особі Голови правління ОСОБА_3, який діє на підставі Статуту Громадської організації Інвалідів Рівненщини Позиція , затвердженого установчими зборами засновників, протокол № 1 від 05 квітня 2017 року, з іншого боку,
уклали цей Договір про наведене нижче:
1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ
1.1. ОСОБА_4 передає, а ОСОБА_5 приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно: адміністративна будівля (у т. ч. огорожа, замощення території (благоустрій), площею 495,9 кв. м, розташоване за адресою Рівненська область, м. Рівне, вул. Полуботка, 13, що знаходиться на балансі Національної академії статистики, обліку та аудиту. Вартість об'єкту оренди згідно зі звітом про незалежну оцінку станом на 31 липня 2017 року становить 4 269 140 (чотири мільйони двісті шістдесят дев'ять тисяч сто сорок) гривень 00 копійок, вартість огорожі, замощення території (благоустрою) 78 780 (сімдесят вісім тисяч сімсот вісімдесят) гривень 00 копійок, загальна вартість - 4 347 920 (чотири мільйони триста сорок сім тисяч дев'ятсот двадцять) гривень 00 копійок.
1.2. Майно передається в оренду з метою розміщення торговельного об'єкта з продажу продовольчих товарів, крім товарів підакцизної групи.
1.3. ОСОБА_9 на момент укладення договору визначається в ОСОБА_1 прийому-передачі за узгодженим висновком Балансоутримувача і ОСОБА_5.
2. УМОВИ ПЕРЕДАЧІ ОСОБА_10 ОРЕНДАРЮ
2.1. ОСОБА_5 вступає у строкове платне користування Майном у термін, вказаний у ОСОБА_11, але не раніше дати підписання Сторонами цього ОСОБА_11 (у разі оренди нерухомого майна на строк не менше ніж три роки - не раніше дати державної реєстрації ОСОБА_11) та акта приймання-передавання ОСОБА_11.
2.2. ОСОБА_12 в оренду не тягне за собою виникнення в ОСОБА_5 права власності на це ОСОБА_12. Власником орендованого ОСОБА_12 залишається держава, а ОСОБА_5 користується ним протягом строку оренди.
2.3. ОСОБА_12 в оренду здійснюється за вартістю, визначеною у звіті про незалежну оцінку майна.
2.4. 2.4. Обов'язок щодо складання ОСОБА_1 прийому-передачі покладається на ОСОБА_4.
3. ОРЕНДНА ПЛАТА
3.1. ОСОБА_5 плата визначається на підставі Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04 жовтня 1995 року №786 (із змінами та доповненнями) (далі - Методика розрахунку) і становить без ПДВ за базовий місяць 29 536 (двадцять дев'ять тисяч п'ятсот тридцять шість) гривень 29 копійок.
3.2. Нарахування ПДВ на суму орендної плати здійснюється у порядку, визначеному чинним законодавством.
3.3. ОСОБА_5 плата за кожний наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць на індекс інфляції за наступний місяць. Оперативна інформація про індекси інфляції, розраховані Державною службою статистики України, розміщується на веб-сайті Фонду державного майна України.
3.4. У разі користування Майном протягом неповного календарного місяця (першого та/або останнього місяців оренди) добова орендна плата за дні користування визначається згідно з чинною Методикою розрахунку на основі орендної плати за відповідні місяці пропорційно дням користування.
3.5. Розмір орендної плати переглядається на вимогу однієї із Сторін у разі зміни Методики її розрахунку, істотної зміни стану об'єкта оренди з незалежних від Сторін причин та в інших випадках, передбачених чинним законодавством.
3.6. ОСОБА_5 плата перераховується таким чином:
70% - до Державного бюджету України на рахунки Державної казначейської служби України;
30% на рахунки балансоутримувача;
щомісяця не пізніше 15 числа місяця відповідно до пропорцій розподілу, установлених Кабінетом Міністрів України і чинних на кінець періоду, за який здійснюється платіж.
3.7. ОСОБА_5 плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до Державного бюджету та Балансоутримувачу у визначеному пунктом 3.6. співвідношенні відповідно до чинного законодавства України з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості за кожний день прострочення, уключаючи день оплати.
3.8. У разі, якщо на дату сплати орендної плати заборгованість за нею становить загалом не менше ніж три місяці, ОСОБА_5 також сплачує штраф у розмірі 21 % від суми заборгованості.
3.9. Надміру сплачена сума орендної плати, що надійшла до бюджету, підлягає в установленому порядку заліку в рахунок майбутніх платежів, а у разі неможливості такого заліку у зв'язку з припиненням орендних відносин - поверненню ОСОБА_5. Для забезпечення повернення зазначених коштів сторони керуються вимогами Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 10 грудня 2002 року № 226 (у редакції наказу Державного казначейства України від 29 травня 2008 року № 181), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 грудня 2002 року за № 1000/7288, та постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджету" (зі змінами).
3.10. Зобов'язання ОСОБА_5 щодо сплати орендної плати забезпечуються у вигляді завдатку у розмірі, не меншому, ніж орендна плата за базовий місяць, який вноситься в рахунок плати за останній місяць (останні місяці) оренди. Якщо Договір оренди укладено на строк, менший ніж один місяць, вноситься завдаток у розмірі орендної плати за цей строк.
3.11. У разі припинення (розірвання) ОСОБА_11 оренди ОСОБА_5 сплачує орендну плату до дня повернення ОСОБА_11 за ОСОБА_1 прийому-передачі включно. Закінчення строку дії ОСОБА_11 оренди не звільняє ОСОБА_5 від обов'язку сплатити заборгованість за орендною платою, якщо така виникла, у повному обсязі, ураховуючи санкції, до Державного бюджету та Балансоутримувача.
4. ВИКОРИСТАННЯ АМОРТИЗАЦІЙНИХ ВІДРАХУВАНЬ І ВІДНОВЛЕННЯ
ОСОБА_10
4.1. Передбачені законодавством амортизаційні відрахування на орендоване ОСОБА_10 нараховуються його Балансоутримувачем і використовуються на повне відновлення орендованих основних фондів.
4.2. Поліпшення орендованого ОСОБА_10, здійснені за рахунок амортизаційних відрахувань, є власністю держави.
4.3. Відновлення орендованого ОСОБА_10 здійснюється ОСОБА_5 відповідно до пунктів 5.5., 5.8., 6.4. цього ОСОБА_11.
4.4. Для отримання згоди ОСОБА_4 на здійснення поліпшень ОСОБА_5 подає заяву і матеріали згідно з Порядком надання ОСОБА_5 згоди ОСОБА_4 державного майна на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 03 жовтня 2006 року № 1523 та зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2006 року за №1123/12997.
5. ОБОВ'ЯЗКИ ОРЕНДАРЯ
ОСОБА_5 зобов'язується:
5.1. Використовувати орендоване ОСОБА_4 відповідно до його призначення та умов цього ОСОБА_11.
5.2. Протягом місяця після підписання ОСОБА_11 внести завдаток, передбачений цим ОСОБА_11. Завдаток стягується до Державного бюджету і Балансоутримувачу у співвідношенні, визначеному у п. 3.6. цього ОСОБА_11. Після закінчення основного строку ОСОБА_11 оренди здійснюється перерахування орендної плати за останній місяць (останні місяці) з урахуванням внесеного ОСОБА_5 завдатку. У разі порушення ОСОБА_5 зобов'язання зі сплати орендної плати він має відшкодувати Державному бюджету і Балансоутримувачу збитки в сумі, на яку вони перевищують розмір завдатку. Якщо в разі дострокового припинення ОСОБА_11 за згодою Сторін сума сплачених орендних платежів і завдатку перевищить передбачені ОСОБА_11 платежі за період фактичної оренди, то це перевищення розглядається як зайва сума орендної плати (див. п. 3.9. цього ОСОБА_11).
5.3. Своєчасно і у повному обсязі сплачувати орендну плату до Державного бюджету та Балансоутримувачу (у платіжних дорученнях, які оформлює ОСОБА_5, вказується "Призначення платежу" за зразком, який надає ОСОБА_4 листом при укладенні ОСОБА_11 оренди).
5.4. Забезпечувати збереження орендованого ОСОБА_11, запобігати його пошкодженню і псуванню, тримати ОСОБА_11 в порядку, передбаченому санітарними нормами та правилами пожежної безпеки, підтримувати орендоване ОСОБА_11 в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з врахуванням нормального фізичного зносу, здійснювати заходи протипожежної безпеки.
5.5. Забезпечити ОСОБА_4 і Балансоутримувачу доступ на об'єкт оренди з метою контролю за його використанням та виконанням умов ОСОБА_11.
5.6. У разі виникнення загрози або настання надзвичайних ситуацій, пов'язаних з природною стихією: ураган, землетрус, великий снігопад, ожеледиця тощо, надавати своїх працівників для їх попередження та ліквідації наслідків.
5.7. Своєчасно за погодження з Балансоутримувачем здійснювати за власний рахунок капітальний, поточний та інші види ремонтів орендованого ОСОБА_11. Ця умова ОСОБА_11 не розглядається як дозвіл на здійснення поліпшень орендованого ОСОБА_11 і не тягне за собою зобов'язання ОСОБА_4 щодо компенсації вартості поліпшень.
У разі, якщо ОСОБА_5 подає заяву на погодження Орендодавцем здійснення невід'ємних поліпшень орендованого ОСОБА_4, він зобов'язаний надати експертний висновок на проектно-кошторисну документацію на здійснення невід'ємних поліпшень.
У разі, якщо об'єкт оренди підлягав екологічному аудиту і у звіті про екологічний аудит вказується на певні невідповідності вимогам законодавства і висуваються певні вимоги або надаються рекомендації, до ОСОБА_11 включається пункт 5.8 такого змісту:
5.8. Протягом здійснити заходи щодо усунення (період)
невідповідностей вимогам чинного законодавства, виявлених екологічним аудитом, відповідно до рекомендацій (вимог), наданих у звіті про екологічний аудит .
5.9. Протягом місяця після укладення цього ОСОБА_11 застрахувати орендоване ОСОБА_11 не менше, ніж на його вартість за висновком про вартість оцінки на користь Балансоутримувача, який несе ризик випадкової загибелі чи пошкодження об'єкта оренди, у порядку, визначеному законодавством, і надати ОСОБА_4 та Балансоутримувачу копії страхового полісу і платіжного доручення. Постійно поновлювати договір страхування таким чином, щоб увесь строк оренди ОСОБА_4 було застрахованим.
5.10. На вимогу ОСОБА_5 та Балансоутримувача проводити звіряння взаєморозрахунків по орендних платежах і оформляти відповідні акти звіряння.
5.11. Щомісяця до 15 числа надавати Орендодавцеві та Балансоутримувачу інформацію про перерахування орендної плати за попередній місяць (копію платіжного доручення з відміткою обслуговуючого банку про перерахування орендної плати до Державного ..бюджету України). ' : '5М2. У разі припинення або розірвання ОСОБА_11 повернути Балансоутримувачу, орендоване ОСОБА_11 в належному стані, не гіршому, ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу, та відшкодувати Балансоутримувачу збитки в разі погіршення стану або втрати (повної або часткової) орендованого ОСОБА_11 з вини ОСОБА_5.
5.13. Здійснювати витрати, пов'язані з утриманням орендованого ОСОБА_11. Протягом 15 робочих днів після підписання цього ОСОБА_11 укласти з Балансоутримувачем орендованого ОСОБА_11 договір про відшкодування витрат Балансоутримувача на утримання орендованого ОСОБА_11, надання комунальних послуг ОСОБА_5 та витрати зі сплати податку на землю. Контроль за виконанням умови покладається на Балансоутримувача.
5.14. Нести відповідальність за дотримання правил експлуатації інженерних мереж, пожежної безпеки і санітарії в приміщеннях згідно із законодавством.
5.15. У разі зміни назви, рахунку, телефону, юридичної адреси повідомляти про це ОСОБА_4 та Балансоутримувача у тижневий строк.
5.16. Здійснити нотаріальне посвідчення та державну реєстрацію цього ОСОБА_11 (якщо це передбачено законодавством) за рахунок своїх коштів.
6. ПРАВА ОРЕНДАРЯ
ОСОБА_5 має право:
6.1. Використовувати орендоване ОСОБА_11 відповідно до його призначення та умов цього
ОСОБА_11.
6.2. За згодою ОСОБА_4 здавати майно в суборенду. Суборендну плату в розмірі, що не перевищує орендної плати за об'єкт суборенди, отримує ОСОБА_5, а решта суборендної плати спрямовується до державного бюджету.
6.3. За згодою ОСОБА_4 та Балансоутримувача проводити заміну, реконструкцію, розширення, технічне переозброєння орендованого ОСОБА_4, що зумовлює підвищення його вартості.
6.4. Самостійно розподіляти доходи, отримані в результаті використання орендованого ОСОБА_4, створювати спеціальні фонди (розвитку виробництва, соціально-культурних заходів тощо).
7. ОБОВ'ЯЗКИ ОРЕНДОДАВЦЯ
ОСОБА_4 зобов'язується:
7.1. ОСОБА_12 ОСОБА_5 в оренду ОСОБА_12 згідно з цим ОСОБА_11 за актом приймання-передавання майна, який підписується одночасно з цим ОСОБА_11, а в разі оренди нерухомого ОСОБА_11 на строк не менше ніж три роки - після державної реєстрації ОСОБА_11.
7.2. Не вчиняти дій, які б перешкоджали ОСОБА_5 користуватися орендованим майном на умовах цього ОСОБА_11.
7.3. У випадку реорганізації ОСОБА_5 до припинення чинності цього ОСОБА_11 переукласти цей Договір на таких самих умовах з одним із правонаступників, якщо останній згоден стати ОСОБА_5, за умови обов'язкового погодження з Балансоутримувачем та уповноваженим органом управління.
7.4. У разі здійснення ОСОБА_5 невід'ємних поліпшень орендованого ОСОБА_4 зобов'язаний здійснювати контроль за здійсненням таких поліпшень.
7.5. Відшкодувати ОСОБА_5 у разі приватизації орендованого ОСОБА_4 вартість зроблених останнім невідокремлюваних поліпшень орендованого ОСОБА_4, за наявності згоди ОСОБА_4 на такі поліпшення в межах збільшення вартості орендованого ОСОБА_4 в результаті таких поліпшень.
8. ПРАВА ОРЕНДОДАВЦЯ
ОСОБА_4 має право:
8.1. Контролювати з можливим залученням Балансоутримувача виконання умов ОСОБА_11 та використання ОСОБА_11, переданого в оренду за ОСОБА_11, і у разі необхідності спільно з Балансоутримувачем вживати відповідних заходів реагування.
8.2. Виступати з ініціативою щодо внесення змін до цього ОСОБА_11 або його розірвання у разі погіршення стану орендованого ОСОБА_11 внаслідок невиконання або неналежного виконання умов цього ОСОБА_11.
8.3. Здійснювати контроль за станом ОСОБА_11 шляхом візуального обстеження зі складанням акта обстеження.
9. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ І ВИРІШЕННЯ СПОРІВ ЗА ДОГОВОРОМ
9.1. За невиконання або неналежне виконання зобов'язань за цим ОСОБА_11 Сторони несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
9.2. ОСОБА_4 не відповідає за зобов'язаннями ОСОБА_5. ОСОБА_5 не відповідає за зобов'язаннями ОСОБА_4, якщо інше не передбачено цим ОСОБА_11. ОСОБА_5 відповідає за своїми зобов'язаннями і за зобов'язаннями, за якими він є правонаступником, виключно власним майном. Стягнення за цими зобов'язаннями не може бути звернене на орендоване державне ОСОБА_11.
9.3. Спори, що виникають за цим ОСОБА_11 або в зв'язку з ним, не вирішені шляхом переговорів, вирішуються в судовому порядку.
10. СТРОК ЧИННОСТІ, УМОВИ ЗМІНИ ОСОБА_13 ДОГОВОРУ
10.1. Цей Договір укладено строком на 5 (п'ять) років.
10.2. Умови цього ОСОБА_11 зберігають силу протягом усього строку цього ОСОБА_11, у тому числі у випадках, коли після його укладення законодавством установлено правила, що погіршують становище ОСОБА_5, а в частині зобов'язань ОСОБА_5 щодо орендної плати - до виконання зобов'язань.
10.3. Зміни до умов цього ОСОБА_11 або його розірвання допускаються за взаємної згоди Сторін за умови погодження з Балансоутримувачем та уповноваженим органом управління. Зміни, що пропонуються внести, розглядаються протягом одного місяця з дати їх подання до розгляду іншою Стороною.
10.4. У разі відсутності заяви однієї із Сторін про припинення цього ОСОБА_11 або зміну його умов після закінчення строку його чинності протягом одного місяця Договір уважається продовженим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені цим ОСОБА_11. Зазначені дії оформляються Додатковим договором, який є невід'ємною частиною ОСОБА_11 при обов'язковій наявності дозволу органу, уповноваженого управляти об'єктом оренди, який надається на запит ОСОБА_4.
10.5. Реорганізація ОСОБА_4 не є підставою для зміни або припинення чинності цього ОСОБА_11.
10.6. Чинність цього ОСОБА_11 припиняється внаслідок:
закінчення строку, на який його було укладено;
приватизації орендованого майна ОСОБА_5;
загибелі орендованого ОСОБА_11;
достроково за взаємною згодою Сторін або за рішенням суду;
банкрутства ОСОБА_5;
ліквідації ОСОБА_5 - юридичної особи;
у разі смерті ОСОБА_5 (якщо ОСОБА_5 є фізична особа).
10.7. У разі припинення або розірвання ОСОБА_11 поліпшення орендованого ОСОБА_11, здійснені ОСОБА_5 за рахунок власних коштів, які можна відокремити від орендованого ОСОБА_11 не завдаючи йому шкоди, визнаються власністю ОСОБА_5, а невід'ємне поліпшення - власністю держави та компенсації не підлягають.
10.8. У разі припинення або розірвання цього ОСОБА_11 протягом трьох робочих днів повертається ОСОБА_5 Балансоутримувачу. У разі, якщо ОСОБА_5 затримав повернення ОСОБА_11, він несе ризик його випадкового знищення або випадкового пошкодження.
10.9. Майно вважається поверненим Балансоутримувачу з моменту підписання сторонами ОСОБА_1 прийому-передачі. Обов'язок щодо складання ОСОБА_1 прийому-передачі про повернення ОСОБА_11 покладається на ОСОБА_5.
10.10. Якщо ОСОБА_5 не виконує обов'язку щодо повернення ОСОБА_11, ОСОБА_4 має право вимагати від ОСОБА_5 сплати неустойки у визначеному розмірі за користування Майном за час прострочення.
10.11. Взаємовідносини Сторін, не врегульовані цим ОСОБА_11, регулюються чинним законодавством України.
10.12. Цей договір набуває чинності з моменту його підписання сторонами. Договір укладено в 3 (трьох) примірниках, кожен з яких має однакову юридичну силу: 1 - ОСОБА_4, 2,3 - ОСОБА_5 та Балансоутримувачу.
11. ПЛАТІЖНІ ТА ПОШТОВІ РЕКВІЗИТИ СТОРІН
ОСОБА_4: Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області, ідентифікаційний код 13989432, 33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, 77.
ОСОБА_5: Громадська організація Інвалідів Рівненщини Позиція ідентифікаційний код 41266428, 33018, АДРЕСА_1
12. ДОДАТКИ
Додатки до цього ОСОБА_11 є його невід'ємною і складовою частиною. До цього ОСОБА_11 додаються:
1. розрахунок орендної плати;
2. звіт про оцінку / акт оцінки ОСОБА_11, що передається в оренду;
3. акт приймання-передавання орендованого ОСОБА_11;
4. 4. витяг з Державного реєстру правочинів про державну реєстрацію ОСОБА_11 (у разі оренди нерухомого майна на строк, не менший ніж три роки).
Від ОСОБА_4 : Регіональне відділення Фонду державного майна України По Рівненській області
Начальник регіонального відділення
ОСОБА_8
Від ОСОБА_5: Громадська організація Інвалідів Рівненщини Позиція
Голова правління
ОСОБА_3
Стягнути з Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області (33028, місто Рівне, вулиця 16 Липня, 77, ідентифікаційний код: 13989432) на користь Громадської організації "Інвалідів Рівненщини "Позиція" (33018, АДРЕСА_2, ідентифікаційний код: 41266428) 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повний текст рішення складено та підписано 19.10.2017 р.
Суддя Політика Н.А.
Віддруковано 3 примірники:
1 - до справи;
2 - позивачу рекомендованим (33018, АДРЕСА_3);
3 - відповідачу рекомендованим (33028, м. Рівне, вул. 16 Липня, буд. 77).
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2017 |
Оприлюднено | 24.10.2017 |
Номер документу | 69666249 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Політика Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні