Рішення
від 05.03.2007 по справі 15/308-4562
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

15/308-4562

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" березня 2007 р.Справа № 15/308-4562

Господарський суд Тернопільської області

у складі   судді Бучинської Г.Б.             

Розглянув справу

за позовом Прокурора Гусятинського району, вул. Пушкіна, 9, смт. Гусятин Тернопільської області в інтересах держави в особі Зеленівської сільської ради, с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області                  

до Приватного агропромислового підприємства "Медобори", с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області                         

за участю представників сторін:

прокурора: Шимків А.Р. - посвідчення № 47.  

позивача: сільській голова Господарик С.В. - паспорт № МС 086987 від 26.07.1996р.

відповідача: Данилків Є.М. - паспорт № МС 086979 від 25.07.1996р.

Суть справи:

Прокурор Гусятинського району звернувся у господарський суд з позовом в інтересах держави в особі Зеленівської сільської ради, с. Зелене Гусятинського району до Приватного агропромислового підприємства "Медобори", с. Зелене Гусятинського району про стягнення 4945,77 грн. збитків завданих самовільним використанням земель (із врахуванням письмового уточнення позовних вимог, долученого до матеріалів справи супровідним листом № 13 від 09.01.2007р.).

У розпочатому судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено їх права та обов'язки, передбачені ст. ст. 20, 22, 81-1 ГПК України.

За відсутністю клопотання сторін технічна фіксація судового процесу не здійснювалася.

Прокурор та представник позивача у судовому засіданні підтримали заявлені вимоги в повному обсязі, обґрунтовуючи тим, що в порушення ст.ст. 93, 125 Земельного кодексу України Приватне агропромислове підприємство «Медобори»використовує земельні ділянки на території Зеленівської сільської ради (15,31 га земель сільськогосподарського призначення та 5,5 га земель під господарським двором та будівлями) без правовстановлюючої документації (без укладення договору оренди) для господарських потреб, у зв'язку з чим Зеленівській сільській раді завдано втрат від можливої здачі в оренду земельних ділянок загальною площею 20,81 га в сумі 4945,77 грн., підтверджуючи зазначене актом ревізії виконання сільського бюджету, кошторисів установ, які фінансуються з Зеленівського сільського бюджету за період з 01.03.2004р. по 01.09.2006р., розрахунком втрат від ненадання в оренду земель Зеленівською сільською радою, якими користувався в 2006 році ПАП «Медобори»та довідкою стану використання земель по Зеленівській сільській раді від 03.10.2006р.

Представник відповідача у судовому засіданні та відзиві на позов (вх №11474н від 07.02.2007р.) заперечує позовні вимоги, стверджуючи, що землі, під якими знаходяться господарські будівлі, якими користується ПАП «Медобори», віднесені до земель резервного фонду сільської ради, на які відсутня документація, що унеможливлює укладення договору на оренду цієї землі; водночас зазначає, що між ПАП «Медобори»та школою с. Зелене було укладено договір оренди п'яти гектарів землі на п'ять років з орендною платою у розмірі 1,5 відсотка від нормативної вартості землі, яка належним чином сплачується.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши представлені докази в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Згідно вимог ст. 121 Конституції України, Закону України “Про прокуратуру”, ст. 29 Господарського процесуального кодексу України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу ст. ст. 20, 36-1 Закону України “Про прокуратуру” при здійсненні  прокурорського  нагляду  за  додержанням  і застосуванням  законів прокурор має право звертатись  до  суду  з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Згідно ст. 1 Господарського процесуального кодексу України, право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів мають підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності.

Зеленівська сільська рада, с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області є юридичною особою і включена до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України, ідентифікаційний код 04392907, що підтверджується довідкою № 31-279 від 09.11.2006р. Головного управління статистики у Тернопільській області.

Приватне агропромислове підприємство "Медобори", с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області є юридичною особою і включена до Єдиного державного Реєстру підприємств та організацій України, ідентифікаційний код 30742864, що підтверджується довідкою № 31-25 від 08.08.2006р. Головного управління статистики у Тернопільській області.

Із 20 вересня 2006 року по 03 жовтня 2006 року відповідно до п. 3.5 Плану контрольно-ревізійної роботи КРВ в Густинському районі на ІІІ квартал та на підставі направлення на проведення ревізії № 77 від 20.09.206р. провідним контролером –ревізором КРВ в Густинському районі Івасюк Ю.Ю. проведено ревізію виконання сільського бюджету, кошторисів установ, які фінансуються з Зеленівського сільського бюджету за період з 01.03.2004р. по 01.09.2006р., результати якої зафіксовано у акті від 03.10.2006р.

Проведеною перевіркою своєчасності плати за оренду земель різного цільового призначення, використання бюджетних коштів, що надійшли в порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісового виробництва і від продажу земельних ділянок зокрема встановлено, що сільською радою втрачено доходи від ненадання в оренду земель, якими користувалося ПАП «Медобори»в сумі 4945,77 грн., в тому числі землі сільськогосподарського призначення (15,31 га) в сумі 1838,27 грн. та землі дворів і будівель сільськогосподарських підприємств (5,5 га) в сумі 3107,50 грн. Розмір втрат, зокрема, відображено у розрахунку втрат від ненадання в оренду земель Зеленівською сільською радою, якими користувався в 2006 році ПАП «Медобори».

Як свідчить наявна в матеріалах справи довідка про стан використання земель по Зеленівській сільській раді від 03.10.2006р. комісії в складі: провідного контролера - ревізора КРВ в Гусятинському районі Івасюк Юлії Юліанівни; начальника відділу контрольної, організаційної - методичної роботи Гусятинського відділу земельних ресурсів - Огефанчук Марії Андріївни в присутності директора Зеленівської ЗОШ Лис Ганни Теодорівни, директора ПАПТЇ "Медобори" Данилків Євгена Миколайовича, сільського голови Зеленівської сільської ради Господарика Степана Васильовича, в ході обстеження використання земель встановлено, що загальна кількість землі Зеленівської сільської ради становить - 1722.70 га, в тому числі ріллі 1451.739 га.; господарські двори і будівлі займають загальну площу - 22.31 га.; на підставі правовстановлюючих документів (ЗО договорів оренди на земельні частки (паї) використовує ПАП "Успіх" на площу 47.53 га - директор Красий Роман Євстахович; ПАП "Медобори" директор Данилків Євген Миколайович використовує земельні частки (паї) без укладених договорів оренди по державних актах в кількості 529 площею 1047.81 га, з них ріллі - 1027.95 га., багаторічних насаджень -19.86 га.; крім того, без укладеного договору оренди використовує землі проектних доріг загальною площею 10.31 га.; ПАП "Медобори" використовує землі без укладеного договору оренди під господарськими будівлями і дворами загальною площею 5.5 га (приміщення току, тракторної бригади, заправки, пасіки); використання землі без правовстановлюючих документів директором ПАП "Медобори" Данилків Євгеном Миколайовичем є порушенням статті 93, 125 Земельного Кодексу України; Зеленівській ЗОШ відповідно до рішень сесій Зеленівської сільської ради від 10.03.2000 року та № 6 від 12.04.2002 року надано у постійне користування земельні ділянки розміром 7.1 га., в тому числі  5.0 га для ведення підсобного господарства (дві земельні ділянки площею 3.6 га та 1.4 га), 2.1 га для обслуговування школи; на даний час державний акт на право постійного користування не виготовлено; рішенням сесії сільської ради № 60 від 25.10.2005 року зобов'язано директора школи укласти договір оренди на земельну ділянку площею 5.0 га.; під час обстеження встановлено, що земельні ділянки використовувалися ПАП "Медобори": площею 3.6 га для вирощування цукрового буряка в період з жовтня 2005 року по даний час; площею 1.4 га для вирощування гречки з жовтня 2005 року по даний час; між Зеленівською ЗОШ і ПАП "Медобори" укладено внутрішній договір оренди на дану земельну ділянку від 03.01.2006 року в порушенням ст. 3, 4, 13, 14 Закону України "Про оренду землі"; порушення в частині відсутності правовстановлюючого документа Зеленівською ЗОШ на землю, а відповідно без права передачі землі в оренду ПАП "Медобори", крім того договір не відповідає затвердженій типовій формі та відсутня його державна реєстрація; згідно пояснення директора Зеленівської ЗОШ І - II ступеня Лис Г.Т. орендна плата не поступала.

Приписи ст.ст. 13, 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права  власності  здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Відповідно  ст.ст. 142 –145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого  самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні  громади  через  органи  самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Згідно ст. 116 Земельного Кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад;  надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (стаття 124 Земельного кодексу України). Тобто, підставою для укладання договору оренди і набуття права на оренду є рішення орендодавця.

Частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України та статтею 1 Закону України «Про оренду землі»від 06.10.1998р. № 161-XIV визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 5 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 12 Прикінцевих положень Земельного кодексу України, статті 4 та Прикінцевих положень Закону N 161-XIV, повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

Згідно зі статтею 13 Закону N 161-XIV договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний передати орендареві земельну ділянку у користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Однією із істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону N 161-XIV).

Орендна плата за землю, як визначено статтею 21 Закону N 161-XIV, це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 5 Закону України "Про плату за землю" (зі змінами та доповненнями, далі - Закон N 2535-XII) об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, а платниками - власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі, в тому числі орендарі.

Статтею 13 Закону N 2535-XII встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, є договір оренди такої ділянки.

Платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (стаття 14 Закону N 2535-XII).

Таким чином, платником орендної плати за землю до бюджету є орендар земель державної або комунальної власності на підставі укладеного з відповідним органом місцевого самоврядування чи органом виконавчої влади договором оренди землі.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем договори оренди на землі Зеленівської сільської ради у передбаченому чинним законодавством порядку не укладалися.

Згідно ст. 22 Цивільного кодексу України, особа,  якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Учасник господарських відносин, який порушив установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною (ст. 224 Господарського кодексу України).

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, згідно ст. 225 Господарського кодексу України, включаються неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відшкодування заподіяних збитків (ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України).

Власникам землі та землекористувачам, згідно ч. 1 ст. 156 Земельного кодексу України та Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284, відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

У відповідності до ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів.

Відповідно до ч. 3 Порядку, відшкодуванню підлягають інші збитки власників замелі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття. Розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).

Відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки, здійснюється фізичними та юридичними особами, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Згідно тверджень відповідача та наявних в матеріалах справи документів, у 2006 році Приватне агропромислове підприємство «Медобори»користувалося землями сільськогосподарського призначення (15,31 га) та землями дворів і будівель сільськогосподарських підприємств (5,5 га) без правовстановлюючих документів (без укладення договору оренди), а отже юридичною особою самовільно було зайнято земельні ділянки Зеленівської сільської ради.

Відповідальність за порушення земельного законодавства передбачена статтею 211 Земельного кодексу України. Відповідно до цієї статті громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну  або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за укладення угод з порушенням земельного законодавства, самовільне зайняття земельних ділянок.

Згідно ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Враховуючи викладене, суд вважає позовні вимоги щодо стягнення з Приватного агропромислового підприємства "Медобори", с. Зелене Гусятинського району 4945,77 грн. збитків завданих самовільним використанням земель обґрунтовано заявленими, підтвердженими документально та неоспореними відповідачем.

Витрати по сплаті державного мита в сумі 102,00 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118,00 грн., згідно ст. ст. 44 - 49 ГПК України, покладаються на відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 1, 2, 4, 12, 22, 32, 43, 44 - 49, 69, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства "Медобори", с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області (ідентифікаційний код 30742864) на користь Зеленівської сільської ради, с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області (р/р 33216812600125 в УДК в Тернопільській області, МФО 838012, ідентифікаційний код 23588131) 4945,77 грн. збитків завданих самовільним використанням земель.

3. Стягнути з Приватного агропромислового підприємства "Медобори", с. Зелене Гусятинського району Тернопільської області (ідентифікаційний код 30742864) в доход Державного бюджету України 102,00 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

5. Рішення господарського суду набирає законної сили в десятиденний строк з дня його прийняття (підписання рішення).  

6. Накази видати стягувачам після набрання судовим рішенням законної сили.

7. На рішення господарського суду, яке не набрало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор апеляційне подання протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення "08" червня 2007 року через місцевий господарський суд.

 

Суддя                                                                                          Г.Б. Бучинська

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення05.03.2007
Оприлюднено28.08.2007
Номер документу697102
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/308-4562

Постанова від 16.10.2007

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мельник Г.І.

Ухвала від 06.07.2007

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Мельник Г.І.

Рішення від 05.03.2007

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні