Справа № 2-6239/10
Номер провадження -
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 травня 2010 року Кіровський районний суд м. Кіровограда
в складі: головуючого судді - Завгороднього Є.В.
при секретарі - Лвдбович О.Ю.
розглянувши в м. Кіровограді цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда про визнання бездіяльності протиправною, зобов язання вчинення перерахування та стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги Дітям війни, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернулася до суду з позовом, щодо визнання дій протиправними, зобов'язання Управління Пенсійного Фонду України в м. Кіровограді здійснити перерахунок та виплату щомісячної соціальної допомоги у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком за період з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 1.01.2009 року по 31.12.009 року. В обґрунтування вимог зазначила, що відповідно вона є дитиною війни, і як дитина війни, відповідно до ст.6 Закону України № 2195- ІV Про соціальний захист дітей війни» від 18 листопада 2004 року з 01 січня 2006 року має право на отримання щомісячної допомоги у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком. Проте, така допомога відповідачем не виплачувалась.
Позивачем до суду надана заява щодо можливості розгляду справи за її відсутністю, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з явився надав до суду заяву щодо можливості розгляду справи за їх відсутності. Представником відповідача до суду надані письмові заперечення в яких зазначено, що відповідно до ч.2 ст.73 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" кошти Пенсійного фонду України не включені до Державного бюджету України. Статею 9 ЗУ"Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачені виплати, які здійснюються за рахунок коштів пенсійного фонду, виплати дітям війни серед перерахованих в ст.9 пенсійних виплат відсутні. Управління Пенсійного фонду України в м. Кіровограді здійснює всі виплати на підставі Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", будучи органом виконавчої влади виконує нормативні акти, які діють в певний проміжок часу.
Відповідно до ст.11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Судом встановлені наступні факти та відповідні ним правовідносини.
У відповідності до ст.1 ЗУ Про соціальний захист дітей війни від 18.11.2004 року №2195-IV, дитиною війни визнається особа, яка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світової війни було менше 18 років.
У відповідності до ст. ст. 6, 7 вказаного Закону, дітям війни пенсії підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. Фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим законом, здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України.
Пунктом 12 статті 71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007» від 19.12.2006 року № 489-V, дію ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року № 2195-IV, на 2007 рік зупинено. Рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 положення п.12 ст.7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» , визнанні неконституційними. Згідно ч.2 ст.152 Конституції України, відповідно до якої Закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнанні неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Рішення зворотної дії в часі не має.
З 9 липня по 31 грудня 2008 року позивач мала правові підстави для нарахування підвищення пенсії на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, передбаченої ст.6 «Про соціальний захист дітей війни» , і тому в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно пп.2 п.41 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року №107-VI, ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року №2195-IV, викладено в новій редакції згідно якої, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» ) до пенсії виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Частиною 4 статті 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 року №3551-XII визначено, що учасникам війни пенсії підвищуються на 10 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, пп.2 п.41 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року №107-VI, визнано неконституційним
З 22 травня 2008 року позивач має право на отримання підвищення пенсії, не на 10 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, а на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком пенсії . На підставі зазначеного, Управлінню Пенсійного фонду України м. Кіровограда слід здійснити позивачу перерахунок пенсії починаючи з 22 травня 2008 року, згідно вище вказаного законодавства України, і тому в цій частині позовні вимоги підлягають задоволенню.
Що стосується вимог позивача щодо перерахування та виплати надбавки до пенсії за спірний період, починаючи з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 1.01.2009 року по 31.12.009 року, то відповідно до статті 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» (у редакції від 18.11.2004, чинній у 2009 році) дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Статтею 71 ЗУ «Про державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами вказана норма передбачає встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відносини розмір зазначених соціальних виплат згідно із ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» залежить від розміру мінімальної пенсії за віком.
Таким чином, нарахування та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії або щомісячного грошового довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, повинні здійснюватися відповідно до норм ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» .
Нормами ЗУ Про Державний бюджет України на 2009 рік не передбачено обмежень щодо застосування положень ст. 6 ЗУ Про соціальний захист дітей війни , та крім цього ст. 54 ЗУ Про Державний бюджет України на 2009 рік встановлено у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Відповідно до ЗУ №1715-VI від 06.11.2009 року «Про внесення змін до ЗУ «Про державний бюджет України на 2009 рік» статтю 54 після частини першої доповнено новою частиною такого змісту: установити з 1 листопада 2009 прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 701 гривня та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років-632 гривні; дітей віком від 6 до 18 років- 776 гривень; працездатних осіб-744 гривні; осіб, які втратили працездатність- 573 гривні. Розміри державних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України. Виходячі з вищевикладеного на відповідача покладається обов язок здійснення перерахунку пенсії починаючи з 01.01.2009 року по 31.12.2009 року, згідно законодавства України, в цій частині вимоги підлягають задоволенню.
Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актів національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань судом не приймається до уваги.
Органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань. Правовідносини, що виникають в процесі реалізації права на отримання надбавки до пенсії засновані на принципі юридичної визначеності. Зазначений принцип не дозволяє державі посилатися на відсутність певного нормативного акта, який визначає механізм реалізації прав та свобод громадян, закріплених у конституційних та інших актах. Звуження змісту прав і свобод означає зменшення ознак, змістовних характеристик можливостей людини, які відображаються відповідними правами та свободами, тобто якісних характеристик права. Звуження обсягу прав і свобод - це зменшення кола суб'єктів, розміру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-яких інших кількісно вимірюваних показників використання прав і свобод, тобто їх кількісної характеристики.
Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим статусом, який включає в себе право на додаткові елементи соціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.
Посилання відповідача на неврегульованість питання обчислення розміру пенсії дітям війни чинним законодавством, не приймається судом до уваги, оскільки ст. 6 ЗУ »Про соціальний захист дітей війни» визначено, що дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком. З огляду на викладене, дане питання цілком врегульоване чинним законодавством України.
Крім того, незважаючи на компетенцію деяких органів влади по наданню обов'язкових роз'яснень щодо виконання вимог законодавства, наявність чи відсутність будь-яких відомчих чи міжвідомчих роз'яснень, інструкцій та розпоряджень щодо механізму виконання норм Закону України не може бути підставою для невиконання цих норм, якщо це тягне за собою порушення прав та законних інтересів громадян України.
Відповідно до п.1, п.3 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.10.2007р. № 1261 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра праці та соціальної політики, одним з основних завдань якого є забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством. Пенсійний фонд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку головні управління Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, управління в районах, містах і районах у містах.
Зважаючи на те, що здійснення перерахунку пенсії відноситься до компетенції органів Пенсійного фонду України, а суд не вправі виконувати функції даного субєкта владних повноважень, то суд визнає за необхідне зобовязати управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда здійснити перерахунок та виплатити щомісячного підвищення до пенсії позивачу, починаючи з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року та з 01.01.09 року по 31.12.09 року відповідно до ст.6 Закону України про соціальний захист дітей війни» » з урахуванням норм ч.1 ст.28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» , та здійснити її виплату, прийнявши до уваги розмір фактично щомісячно виплаченої пенсії у вказані періоди та права на щомісячну виплату підвищення пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.
З огляду на вказане, дослідивши матеріали справи , оцінивши докази в їх сукупності , суд дійшов висновку що безпідставною є відмова відповідача здійснити позивачу на письмове звернення перерахунок щомісячної державної соціальної допомоги Дітям війни , тому позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 88 ЦПК України , суд стягує з відповідача 8,50 грн. судового збору та 37 грн. витрат на інформаційно- технічне забезпечення позову на користь позивача, сплачених нею при подачі позову до суду.
Керуючись ч.2 ст.152 Конституції України, ст.1, 6, 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» від 18.11.2004 року №2195-IV (із змінами та доповненнями), ч.4 ст.14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22.10.1993 року №3551-XII, ст.28 Законом України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 року №1058-I, ст.58, Закону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік , п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 року №489-V, пп.2 п.41 розділу II Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року №107-VI, рішенням Конституційного суду України від 09.07.2007 року №6-рп/2007, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 , Статтею 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» , ст.ст.11, 88, 212-218 ЦПК України, суд,
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда щодо відмови у нарахуванні та виплаті ОСОБА_1 щомісячної державної соціальної допомоги Дітям війни в розмірі 30 % мінімальної пенсії, починаючи з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 1.01.2009 року по 31.12.009 року.
Зобовязати Управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда провести перерахунок та виплату підвищення пенсії ОСОБА_1 в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком у відповідності до ст..6 ЗУ «Про соціальний захист дітей війни» з урахуванням норм ч.1 ст.28 ЗУ «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування» та розміру фактично щомісячно виплаченої пенсії, починаючи з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з 1.01.2009 року по 31.12.009 року та здійснених йому виплат.
Стягнути з Управління Пенсійного фонду України м. Кіровограда на користь ОСОБА_1 сплачені 8,50грн. судового збору та 37грн. витрат на інформаційно- технічне забезпечення позову.
Рішення суду може бути оскаржене до Апеляційного суду шляхом подачі в 10-денний строк з дня його проголошення апеляційної скарги.
Суддя Кіровського Є. В. Завгородній
районного суду
м.Кіровограда
Суд | Кіровський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2010 |
Оприлюднено | 26.10.2017 |
Номер документу | 69713746 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Боженко Л. В.
Цивільне
Кіровський районний суд м.Кіровограда
Завгородній Є. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні